Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nocria 14 mot Mitsubishi FD50  (läst 31659 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Nocria 14 mot Mitsubishi FD50
« Svar #60 skrivet: 02 december 2011, 17:09:33 »
jämför absolut inte Nocria med fd50...jag har monterat dom båda samt ganska många fd25-35...har bla monterat två Nocria i en nybyggd maskinlokal på ca 200kvm vilken dom klarar att värma till ca -15 ºC.....monterade året efter 2 st fd35 i en nästan identisk maskinlokal, vilken dom två me pumparna aldrig tappat i temp...lägsta uppmätta var ca -22 ºC....jag anser att Nocrian ligger någonstans imellan fd25 och fd 35 i effekt....dessutom så har jag haft 1 kompressorhaveri på ca ´25 monterade nocria ºC+ ett antal småfel...medans på dom ca 300 utav fd serien så har jag bytt en fläktmotor och ett kretskort i utomhusdel.....
Men att jämföra FD 50 med nocria är som att jämföra en lastbil mot en folkabuss......

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nocria 14 mot Mitsubishi FD50
« Svar #61 skrivet: 02 december 2011, 21:06:43 »
http://www.polarpumpen.se/luft-luft/mitsubishi-electric/mitsubishi-electric-fd50-vabh-820-nordenanpassad-inverter

Till FD 50 rekomenderas 10A säkring..!, Raffen, verkar totalt livsfarligt..! Hur kan de låta nån installera en sån pump med så farlig anslutning? :P

Varmgång? Säger som farbro Barbro, Nääääääääää...

Skulle funka med med 1.5mm2 och 6A..

Verkar vara en bra maskin detta..

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Nocria 14 mot Mitsubishi FD50
« Svar #62 skrivet: 02 december 2011, 22:48:50 »
http://www.polarpumpen.se/luft-luft/mitsubishi-electric/mitsubishi-electric-fd50-vabh-820-nordenanpassad-inverter

Till FD 50 rekomenderas 10A säkring..!, Raffen, verkar totalt livsfarligt..! Hur kan de låta nån installera en sån pump med så farlig anslutning? :P

Varmgång? Säger som farbro Barbro, Nääääääääää...

Skulle funka med med 1.5mm2 och 6A..

Verkar vara en bra maskin detta..

16A
http://www.mitsubishi-aircon.se/upl/files/6169.pdf

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8461
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Nocria 14 mot Mitsubishi FD50
« Svar #63 skrivet: 02 december 2011, 23:00:57 »
Det är bara till dom paralellimporterade det rekomenderas 10amp  ;)

Vi satte i veckan in en FD50VABH (13amp säkring) i ett väldigt stort uterum till en resturang/krog i Södertälje, väldigt mycket glas som inte är höst/vinteranpassat samt ett "tak" som är någon typ av isolertäcke.
Den kommer vara öppen fredag,lördag och söndag och vara helt igenbommad resten av veckan med dom minusgrader det innebär framöver !!
Väldigt nyfiken på vad den kommer att gilla dessa förutsättningar och har aldig testat att starta upp med en massa minusgrader "inomhus"
Startade upp den när det var ca +2 grader ute och han gav järnet nästan direkt, varenda plastblomma stod och skakade vid full fläkt  ;D
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Nocria 14 mot Mitsubishi FD50
« Svar #64 skrivet: 04 december 2011, 16:46:18 »
Och jag väntar på äggklockan.
Idag med temperatur från under nollan i morse till någon grad över med snöglopp, regn o runt 7 m/s står det två-två i avfrostningar mellan JKVP o Nocria. Dinon på BV står en grad högre i börvärde och får jobba mer än JKVP:n då vi har det mesta boendet uppe med kök, matsal, v-rum och sovrum. Ingen övrig tillskottsvärme.

De gånger som jag lyckats kolla tiden mellan Nocrians avfrostningcykler har jag aldrig mätt de minuttal som det pratas om eller ens jämna intervaller. Inte heller har jag sett en avfrostning med isfri utedel, ser den inifrån. Än iaf.
Vädermodellerna lovar kallare nästa vecka så jag får hoppas på det.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Nocria 14 mot Mitsubishi FD50
« Svar #65 skrivet: 04 december 2011, 19:19:14 »
Det är bara till dom paralellimporterade det rekomenderas 10amp  ;)

Vi satte i veckan in en FD50VABH (13amp säkring) i ett väldigt stort uterum till en resturang/krog i Södertälje, väldigt mycket glas som inte är höst/vinteranpassat samt ett "tak" som är någon typ av isolertäcke.
Den kommer vara öppen fredag,lördag och söndag och vara helt igenbommad resten av veckan med dom minusgrader det innebär framöver !!
Väldigt nyfiken på vad den kommer att gilla dessa förutsättningar och har aldig testat att starta upp med en massa minusgrader "inomhus"
Startade upp den när det var ca +2 grader ute och han gav järnet nästan direkt, varenda plastblomma stod och skakade vid full fläkt  ;D
Vid en sÃ¥n här typ av användande, där man uttnyttjar högsta effekt även vid höga utetemperaturer bör kunna trigga riktigt höga driveffekter.  men Mitsubishi uppger sÃ¥ lÃ¥g maxförbrukning att en 10A bör räcka.  nÃ¥n som mätt den?
Själv har jag använt 16A/2,5mm2 vid montage av dessa (inte vÃ¥gat chansa)   men det kanske har varit onödigt  :-\
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nocria 14 mot Mitsubishi FD50
« Svar #66 skrivet: 04 december 2011, 21:34:24 »
Vet då ingen luftvärmepump som behöver mer än 10A? 235v*10A=2350w Samt att den går att belasta betydligt mer, körde Nocrian i 1.5 år med svinkall vinter, enda som åkte var huvudsäkringen, alla dessa enfasbelastningar!

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Nocria 14 mot Mitsubishi FD50
« Svar #67 skrivet: 04 december 2011, 21:53:35 »
Den her Nocria 14, er det denne "Tundra"? http://varmepumpe.no/images/stories/brosjyrer/tundra.pdf.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8461
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Nocria 14 mot Mitsubishi FD50
« Svar #68 skrivet: 04 december 2011, 22:29:09 »
Vid en sÃ¥n här typ av användande, där man uttnyttjar högsta effekt även vid höga utetemperaturer bör kunna trigga riktigt höga driveffekter.  men Mitsubishi uppger sÃ¥ lÃ¥g maxförbrukning att en 10A bör räcka.  nÃ¥n som mätt den?
Själv har jag använt 16A/2,5mm2 vid montage av dessa (inte vÃ¥gat chansa)   men det kanske har varit onödigt  :-\

Jag tror inte jag har sett någon siffra på maxförbrukning på FD50VABH, bara vid deras nominella testkörning men då maxar den aldrig.

Om du pyntar min krogrunda Ace så ska jag sitta där i baren från när dom öppnar på eftermiddagen tills dom stänger och kolla förbrukningen Thumbsup
Tror förresten inte jag pallar 8 timmar barhäng längre  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Nocria 14 mot Mitsubishi FD50
« Svar #69 skrivet: 05 december 2011, 04:02:16 »
Anger tillverkare 14A max så använder man 16A säkring och 2,5mm². Balansera last mellan faserna är det många som skulle behöva göra.

Apropå min dino. Nocrians båda avfrostningar under dagen var före JKVP:n. Stängde för skojs skull dörren till V-rummet på BV klockan fem igår em, drygt 40m². 19:40 avfrostade JKVP, då hade Nocrian inte börjat. Nästa 02:30 JKVP, 03:20 Nocria.
En äggklocka som varierar efter hur många ägg man kokar? :D

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Nocria 14 mot Mitsubishi FD50
« Svar #70 skrivet: 05 december 2011, 06:55:01 »
Nocrians avfrostning har förutom utomhustemp varit tidsstyrd tidigare...om de ändrat nu vet jag inte, men har väldigt svårt att tänka mig.
Dina avfrostningsintervaller tyder pÃ¥ att utetempen ligger och balanserar runt avfrostningstempen...och dÃ¥ spelar det ingen roll hur mÃ¥nga egg du har i korgen  :D

Trubbnos: när det är kallt ute drar inte en pump särskilt mycket...det är om du kan trigga igång fullast vid varmt väder ute strömmarna blir höga.

TS: Jag fixar notan, om jag fÃ¥r vara med  ;)   FÃ¥r jag ha fjärren ska jag plÃ¥ga fd50:n hÃ¥rt  ;D
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Nocria 14 mot Mitsubishi FD50
« Svar #71 skrivet: 05 december 2011, 08:59:31 »
Nocrians avfrostning har förutom utomhustemp varit tidsstyrd tidigare...om de ändrat nu vet jag inte, men har väldigt svårt att tänka mig.
Dina avfrostningsintervaller tyder pÃ¥ att utetempen ligger och balanserar runt avfrostningstempen...och dÃ¥ spelar det ingen roll hur mÃ¥nga egg du har i korgen  :D

Jag skriver det jag ser, inte för att övertyga. Orkar inte med sånt. Plus att jag är ovanlig i tråden då jag har en av modellerna som diskuteras.
Montörers synpunkter är intressanta, men inte mer än sÃ¥. Det finns montörer som tycker Toshiba är skräp men de övertygar inte mig. De har bara rÃ¥kat ut för de eländiga. Skulle det vara sÃ¥ att Nocrian avfrostar var 40:e minut under -10 sÃ¥ slänger jag ut den. Tills dess hänger den kvar.  ;)

Ska jag alltså förutsätta att Fujitsu skulle satt brytpunkten för avfrostningsautomatiken till under -2C°? Mig veterligt ligger den på 5,5C°. Maxtemperatur för perioden jag pratar om har varit tre grader under tio minuter.

Ska faktiskt försöka ta reda pÃ¥ eventuell utveckling av mjukvara/hÃ¥rdvara pÃ¥ Nocrian. Önska mig gärna lycka till! Det kan vara svÃ¥rare att fÃ¥ svar av dem än att hitta Obamas bunker.  ;D

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nocria 14 mot Mitsubishi FD50
« Svar #72 skrivet: 05 december 2011, 16:56:55 »
Ja sÃ¥ är det, ju kallare ute ju mindre förbrukar  ( skrev det i tidigare trÃ¥d)

Förberedd dig att slängs ut Nocrian redan nu i sånna fall! Detta finska test visade samma tendenser, runt nollan och några minus inga problem, för ingen luftvärmepump, men när värmen verkligen behövs, det är då kraven ökar och behovet, tror att avfrostningen styrs av tid och utetemp, har inte att göra med fuktighet eller isning.

Vår Nocria kalla vintern förra året, avfrostade varje 30min när det vart några minusgrader, nya ägaren av huset ville ej ha en kopiator på väggen som dånade och frågade om jag ville ha den om jag tog ned den, NEJ TACK, den tiden är över, ser nu på kvällspromenaden att pumpen är borta, och skorsten sitter på taket..
« Senast ändrad: 05 december 2011, 16:58:29 av Trubbnos »

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Nocria 14 mot Mitsubishi FD50
« Svar #73 skrivet: 05 december 2011, 17:28:51 »
JEB:  ska jag dÃ¥ tolka ditt tidigare inlägg som att Nocrian gick ifrÃ¥n innan kl 19.40 pÃ¥ kvällen till kl 03.20.. dvs i över 7,5h i minusgrader utan att avfrosta ?
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nocria 14 mot Mitsubishi FD50
« Svar #74 skrivet: 05 december 2011, 17:44:23 »
Ändrar lite i föregående inlägg, den avfrostar Inte varje 30min i några minusgrader, utan mer nedåt -15 och kallare..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!