Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Niclas Lundgren
« skrivet: 09 december 2012, 17:58:36 »

Jag trodde först att det gick fint utan tillskott, förra helgen var det 18-20 °C kallt på nätterna och 13-15 °C på dagarna, inomhustempen sjönk lite så på måndagskvällen var det runt 18grader inne men det tog hela veckan att återhämta sig  :'(
Så nu har jag aktiverat tillskottet (6kw) och inatt så var det 20grader kallt igen och patronen tog 12kwh.
Pumpen har i princip gått konstant sedan avläsningen 31/11, 30 starter och 205h kompressortid, totalt 24kwh tillskott.
Pumpen har med tillskottet tagit 612kwh på 9 dygn.
-10,5 °C medeltemperatur enl tempertatur.nu vilket dock är i centrum som oftast ligger någon grad varmare än i skogen där jag bor.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 09 december 2012, 17:26:05 »

Tog bort min semifasta kondensering och kör nu bara fast kondensering med 50 °C.
Nu är det 3+3Kw elpatroner på 40 resp. 45 °C och 3.15kw från VP på 50 °C.
VP går 24h/dygn och 3kw elpatron startar väldigt sällan.

Blev som natt och dag.
Nu fungerar det riktigt bra.

Konvektorn pruttar på och av lite ibland och 21 °C inne i hela huset konstant.

-15 °C ute.
Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 08 december 2012, 17:24:40 »

Just nu är det inga bekymmer igen med 21 °C inne utan elpatron.

Men när det var -20 ute i över 2dygn så borde jag ha tillåtit epatron direkt.
Det tog nästan 4dygn att få innetempen igen.

Man kanske skulle aktivera och avaktivera elpatron mha online prognos.
Skrivet av: Schnappi
« skrivet: 07 december 2012, 23:07:12 »

Min L/L-värmepump snurrar på bra. Har inte riktigt funnit knepen med att trimma in den men har växlat strategi
från:
Inomhusfläkthastighet 2 rakt fram, flänsar riktade nedåt golvet
till:
Inomhusfläkthastighet 4 (max) med flänsar åt höger och parallellt med taket.
Att köra "iSee-sensorn" på Mitsubishin tror jag inte riktigt på, kör på +18-19 C i fast läge.
Tidigare tyckte jag pumpen blåste ut mest kalluft när jag ökade fläkthastigheten men när det blivit kallare utomhus verkar burken inse allvaret och blåsa ut varmare luft (trots samma inställningar).

Inomhusdelen är placerad ovanför ytterdörren och trappan till övervåningen är till höger om ingången, tanken med att rikta pumpen åt höger var att få upp mer varmluft upp men det verkar inte fungera fullt ut.
Utan element i sovrummet (övervåningen) blir temperaturskillnaden 5 grader mellan vardagsrum och sovrum.
Dvs, når jag +25 C i vardagsrummet på bottenvåningen är det förmodligen +20 C i sovrummet.
Har därför slagit på ett 35år gammal elradiator på övervåningen för att öka temperaturen i rummet utan att få löjlig hög temperatur på bottenvpningen. Får knåpa ihop något för att leda upp värmen till övervåningen (alternativt byta till moderna element) utan att göra något drastiskt...
 
Skrivet av: Churchill
« skrivet: 05 december 2012, 22:05:05 »

Med en konvektor och sänkt framlednings temperatur ökar pumpens effekt också så en.
Det kan röra sig om så mycket som 20 % mer effekt vid 25 grader än vid 55 grader.

Det ger mindre tillskott men också bättre COP på helåret.

Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 04 december 2012, 16:26:47 »

Huset finns i närheten av Vasa. Mittemot Umeå. Huset är två år,så det är tämerligen välisolerat,men inget lågenergihus. Har ca 20 grader inne, men det känns lite kalt från fönstrena.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 04 december 2012, 16:26:24 »

Skillnad mellan  in- och utgående värmebärare när pumpen går är mellan 7-8 grader, Cp i läge 2.

Om det var utan att elpatronen var inkopplad är det utmärkt.

Citera
1. Hur vet jag då om pumpen är väl dimensionerad?

Vid normal dimensionering går pumpen 3000 - 3500 timmar per år. Ålder på pumpen, antal drifttimmar och antalet tillsatstimmar ger en bra uppfattning om det är väl dimensionerat. I det här fallet kommer behovet av hög framledningstemperatur att stöka till det lite men grundprincipen håller.   

9 kW känns spontant mycket till 100 m2. Överdimensionering kan ställa till med problem om det är högtemperatursystem.

Citera
Som jag förstår det av svaren tidigare ger större värmeavgivande radiatorer bara bättre cop pga av lägre framledning. Det betyder inte att pumpen räcker till mer så att säga.

Lite mer räcker den till eftersom effekten ökar när kondenseringstemperaturen sjunker. Vet inte hur det är med HTplus i det avseendet.

 
Citera
2. Varför stöttade inte tillskotten pumpen inatt då den ville göra varmare vatten än den förmådde? Den verkade gå för max men kom aldrig upp i högre framledning än 55-56 grader på framledning. Den skall ju kunna gå till 65 graders framledning eller ca 57 grader i retur.

Att den inte gick upp till mer än 55 grader beror på att vid den temperaturen avgav radiatorerna lika stor effekt som pumpen levererade. Enda sättet att få den att nå 65 grader framledningstemperatur är att lägga stänga av några radiatorer eller isolera dem.

Frågan varför tillskottet inte gick in är berättigad. Vad var det för värden som visades på GT1-displayen vid tillfället, aktuell temperatur och stopptemperaturen? Det kan vara så att pumpen orkade upp till börvärdet men inte till stoppvärdet och då går tillsatsen inte in.

Jag föreslår att du startar en egen tråd i ämnet så att inläggen inte försvinner i den övriga diskussionen.
Skrivet av: Megajool
« skrivet: 04 december 2012, 16:18:07 »

Nu tycks det vara slut på det roliga, slut på att se vad pumpen går för, kylan övergår i tö. tummenupp
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 04 december 2012, 15:43:12 »

Det låter välisolerat.

Var finns huset?

Mina pumpar har i stort sett gått kontinuerligt, men sedan är det ju lite si och så med isolering. Båda har dessutom krävt lite tillskott, även pumpen i Dalarna, som står i semesterläge  :-X Där hissade jag dock upp GM:erna via mobilen så att tillskottet klev ur. Ingen där nu i vilket fall
Låter ännu mera isolerat när man bara behöver 29 graders framledning vid -18 ::)
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 04 december 2012, 15:40:08 »

Ute -18
Framleding bör 29
Pumpen startar ca 18 gånger/dygn nu. Går ca 45minuter/gång.
Har färre starter när det är runt nollan ute

Det låter välisolerat.

Var finns huset?

Mina pumpar har i stort sett gått kontinuerligt, men sedan är det ju lite si och så med isolering. Båda har dessutom krävt lite tillskott, även pumpen i Dalarna, som står i semesterläge  :-X Där hissade jag dock upp GM:erna via mobilen så att tillskottet klev ur. Ingen där nu i vilket fall
Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 04 december 2012, 15:19:00 »

Ute -18
Framleding bör 29
Pumpen startar ca 18 gånger/dygn nu. Går ca 45minuter/gång.
Har färre starter när det är runt nollan ute
Skrivet av: AcesHigh
« skrivet: 04 december 2012, 14:15:29 »

Mina synpunkter blir nog delvis en upprepning av vad andra har skrivit.

Blir elementen tillräckligt varma kommer de att avge 8 kW. Frågan är om pumpen klarar av att leverera så hög temperatur. Men det behöver inte innebära att det behövs tillskott. Tillskottselen kopplas in när pumpen ensam inte klarar av att höja temperaturen till det börvärde som ges av rådande utetemperatur.

300 timmar tillsatsel på 3 år är inget att bråka om, det har jag haft på ett år.

Jag tycker det är vettigt att komplettera radiatorerna på undervåningen eftersom det är snedfördelning på värmen i huset. Extra värmeavgivningskapacitet på undervåningen kommer att medföra att behovet av hög framledningstemperatur på övervåningen minskar.

Vad är det för temperatur på in- och utgående värmebärare när pumpen går? Är det en IVT-pump?

Skillnad mellan  in- och utgående värmebärare när pumpen går är mellan 7-8 grader, Cp i läge 2. Provade höja till högsta fart i morse men utan att skillnaden minskade. Har en IVT greenline ht + E9

Hjälp en trögfattad... jämfört med många andra känns det som att min pump är stor i förhållande till boytan som i mitt fall är 100kvm +  källare som värms med tre radiatorer. Jag vet inte hur stor förbrukning av olja/pellets var tidigare.

Som jag förstår det av svaren tidigare ger större värmeavgivande radiatorer bara bättre cop pga av lägre framledning. Det betyder inte att pumpen räcker till mer så att säga. Men om pumpen kan levera tillräckligt varm vatten till elementen utan tillsats utan att huset blir varmt är det för fjuttiga radiatorer som är problemet.

1. Hur vet jag då om pumpen är väl dimensionerad?
2. Varför stöttade inte tillskotten pumpen inatt då den ville göra varmare vatten än den förmådde? Den verkade gå för max men kom aldrig upp i högre framledning än 55-56 grader på framledning. Den skall ju kunna gå till 65 graders framledning eller ca 57 grader i retur.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 04 december 2012, 09:54:19 »

nu anser ju jag i och för sig att varvtalsstyrda VP har sämre verkningsgrad men det har kanske inte att göra med hur den hämtar effekt ur borrhålet även om det kanske är huvudanledningen till  att man kan ha ett grundare borrhål med en inverter.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 04 december 2012, 09:50:55 »

Extrapoleringen innebär att det skulle vara förkastligt med varvtalsreglerade värmepumpar, att en sådan skulle ge sämre COP. Skulle huset behöva 6,667 kW skulle pumpen på 20 kW gå 20 minuter och sedan stå still 40 minuter. Pumpen på 10 kW skulle gå 40 minuter och stå still 20 minuter. Med samma borrhål blir det i snitt högre köldbärartemperatur i det senare fallet. Ju mer man närmar sig kontinuerligt drift, desto bättre utnyttjas borrhålet.

Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 04 december 2012, 09:40:20 »

ja i mitt fall är det ju samma värmepump som används. Och jaghar som sagt kommit fram till samma sak som du skriver. Att kortare gångcykler gett bättre värden för mig.

Så långt allt väl.

Men jag har därefter valt att extrapolera detta lite :)

Så jag vill hävda att givet fördelarna med kort uttag kontra långt så borde det rimligen vara bättre med en VP som i kortare (säg 20 i stället för 40) stötar hämtar uppeffekt. Alltså typ en 20kw i stället för 10kw - allt annat lika.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 04 december 2012, 09:37:34 »

mm så det är bättre att bomba med 20kw i 20 minuters stötar än att köra 10kw i 40 minutersstötar?

eller är det enda du säger att om jag har 20kw så är det bättre att justera så att jag kör 20kw i 20 minuter åt gången än 20kw i 60 minuter  åt gången?

Det senare alternativet. Jag förutsatte att det var samma värmepump som användes, att det enda som kunde ändras var drifttiden, inte effekten.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 04 december 2012, 09:32:37 »

På 3 år har 300timmar tillskott använts. Men i samband med köksrenovering togs ett element bort. På övervåning och i källare är det rimliga innetemperaturer. men på markplan finns endast 3 lövtunna enkelpaneler 1000x600 och en mindre dubbelpanel på 50 kvm.Om pumpen kan leverera 8kw men elementen bara avge 5kw som hemma hos mig, då krävs väl en hög framledning och i slutändan tillskott? Hur som helst borde jag väll fixa den där konvektorn va? Det borde väl bli varmare inne?

Mina synpunkter blir nog delvis en upprepning av vad andra har skrivit.

Blir elementen tillräckligt varma kommer de att avge 8 kW. Frågan är om pumpen klarar av att leverera så hög temperatur. Men det behöver inte innebära att det behövs tillskott. Tillskottselen kopplas in när pumpen ensam inte klarar av att höja temperaturen till det börvärde som ges av rådande utetemperatur.

300 timmar tillsatsel på 3 år är inget att bråka om, det har jag haft på ett år.

Jag tycker det är vettigt att komplettera radiatorerna på undervåningen eftersom det är snedfördelning på värmen i huset. Extra värmeavgivningskapacitet på undervåningen kommer att medföra att behovet av hög framledningstemperatur på övervåningen minskar.

Vad är det för temperatur på in- och utgående värmebärare när pumpen går? Är det en IVT-pump?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 04 december 2012, 09:26:13 »

De förändringar jag kommer göra sker inte av besparingsskäl. Enbart av komfortskäl. Det är ju idioti att installera Bergvärme på 100000 ;- som inte ger varmt inne när utetempen är -15. Förra ägaren gjorde installationen. Utan flitigt eldande i braskaminen skulle vi frysa inne dagar som dessa.

Ok jag förstår. Om du inte ens får till det med elpatronen på grund av att det blir för hög temp för värmepumpen då är det helt klart läge att fundera på förändringar av radiatorerna medelst utbyte eller komplement.

eller en luft/luftVP.
det bästa vore ju att byta ut radiatorer men det enklaste är säkert att montera en fläktkonvektor.

Man kan ju fundera kring vart den befinner sig i förhållande till sovrum och annat. Så den inte riskerar att störa.

Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 04 december 2012, 09:23:38 »

mm så det är bättre att bomba med 20kw i 20 minuters stötar än att köra 10kw i 40 minutersstötar?

eller är det enda du säger att om jag har 20kw så är det bättre att justera så att jag kör 20kw i 20 minuter åt gången än 20kw i 60 minuter  åt gången?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 04 december 2012, 09:12:56 »

Ok men då är mina observationer inte felaktiga då. Även om jag är trött nog att inte förstå ditt exempel. Vid första anblick motsäger exemplen varandra. Eller menar du bara att kort gångtid är bättre men om den blir FÖR kort så tappar man fördelen?

Jag har svårt att inse hur exemplen kan motsäga varandra. Om vi bortser från det faktum att det tar lite tid för värmepumpen att ge full effekt efter start är korta gångtider bättre. Tänk på pumpar med varvtalsreglerad kompressor. Där ifrågasätter ingen att om pumpen kan ge 10 kW vid fullt varvtal på kompressorn men huset behöver 5 kW så skall varvtalet regleras ner så att pumpen ger 5 kW kontinuerligt. Om det är en on/off-pump på 10 kW så blir det närmaste kontinuerlig drift man kan komma att den går i så korta driftcykler som möjligt.
Skrivet av: Legless
« skrivet: 04 december 2012, 09:09:25 »

Jag förstår att mitt system är ett högtemp och jag skulle säkert behöva 65grader framledning nu. Ikväll ville pumpen ha tillskott då den stannade på 54 graders framledning.

Hej!

 Min situation är nästan identisk med din: högtemperatursystem, pumpen storknar vid 54 grader FLT (-6 grader ute), värmekurvan vill ha 65 grader FLT vid -20 grader. Men eftersom jag får svåra utslag när elpatronen är igång har jag blockerat eltillskott och kör en LLVP istället.

Vänligen / Gunnar
Skrivet av: AcesHigh
« skrivet: 04 december 2012, 07:21:43 »

Nu har jag lugnat mig lite. Har jobbat natt;) När jag åkte från huset igår började tillskotstimern räkna ner från en timme. pumpen tuggade på med 55 grader fram och kom således inte upp till önskad retur. När jag nu kollar pumpen på morgonen så har den inte använt något tillskott. Den står fortfarande och tuggar på utan förändring. Visserligen med 56 i framledning och 48 i retur. Känns som att skiten hängt sig eller något. Den ska använda steg 1/3 efter en timme då pumpen inte kan leverera.
Skrivet av: AcesHigh
« skrivet: 04 december 2012, 01:04:45 »

De förändringar jag kommer göra sker inte av besparingsskäl. Enbart av komfortskäl. Det är ju idioti att installera Bergvärme på 100000 ;- som inte ger varmt inne när utetempen är -15. Förra ägaren gjorde installationen. Utan flitigt eldande i braskaminen skulle vi frysa inne dagar som dessa.
Skrivet av: AcesHigh
« skrivet: 04 december 2012, 00:58:45 »

Alltså det är klart att jag helst skulle behöva stoppa dit 22or men det blir mer pul. Jag har möjlighet att enkelt ansluta en fläktkonvektor i hallen och skulle kunna få bra spridning med öppen planlösning.
 
är det ljudnivån ni är kritiska till?
David: Fler och större Radiatorer med högre effekt vid en given framledningstempreatur  borde väl ändå vara bra? Det borde väl teoretiskt ge högre innetemperatur också?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 04 december 2012, 00:10:29 »

Så vida inte ändringen är av komfortmässig eller estetisk karaktär bör du fundera en gång extra innan du gör något.

Dvs om du bara gör ändringen av ekonomiska skäl så ska du ju också vara säker på att du får förväntat avkastning av förändringen.

I övrigt håller jag med om att en fläktkonvektor inte är så kul i boytan.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 03 december 2012, 23:45:56 »

På 3 år har 300timmar tillskott använts. Men i samband med köksrenovering togs ett element bort. På övervåning och i källare är det rimliga innetemperaturer. men på markplan finns endast 3 lövtunna enkelpaneler 1000x600 och en mindre dubbelpanel på 50 kvm.Om pumpen kan leverera 8kw men elementen bara avge 5kw som hemma hos mig, då krävs väl en hög framledning och i slutändan tillskott? Hur som helst borde jag väll fixa den där konvektorn va? Det borde väl bli varmare inne?

Kan du inte byta ut dina enkelpaneler mot 22:or i stället?

Jag är lite allergisk mot fläktar och skulle inte vilja ha en fläktkonvektor för värmen.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 03 december 2012, 23:41:16 »

du skriver att den stannade på 54 grader i framledning. Jag läser det som att den inte orkade högre. Rimligen borde ju värmepumpen rent tekniskt kunna gå högre. Endera har värmepumpen en inbyggd begränsning på 55 grader eller så har den en mjukvaramässig begränsning (alltså att du kan ändra värdet själv) eller så ville den gå högre men orkade inte.

Om den inte orkade så har den under rådande omständigheter mindre effekt än vad huset behöver.

I så fall är det inte säkert att den kommer orka bara för att du flyttar ner husets framledningsbehov till säg 45 grader. Det du gör när du sätter fetare raddar är att du avger en högre effekt vid en lägre framledningstemperatur. I ett givet exempel skulle en värmepump som med radiator A i hus X klara av att nå 55 grader och i samma hus X med radiator B bara klara av 45 grader. I just detta exempel är det exakt samma innetemp i båda fallen. Anläggning A har ett bättre COP än anläggning B.

I realiteten kommer många värmepumpar (kompressorer) även att avge mer effekt vid den lägre framledningen. Huruvida det är tillräckligt för att slippa spets i ditt fall kan inte jag svara på. Jag kan heller inte svara på exakt varför du bara orkade till 55 grader.
Om effekten fanns men det är en begränsning i värmepumpen ja då är det ju givet att du bör byta ut radiatorer.

Oavsett vilket så är den spets du kan spara ungefär 130kr per år......

Dvs inte värt att gå upp ur sängen för... Men om vi i stället tittar din verkningsgrad så finns det nog mer besparing att hämta där.

Dvs fokusera inte så mycket på detta med spets utan försök få så låg totalförbrukning som möjligt.

 
Skrivet av: AcesHigh
« skrivet: 03 december 2012, 23:23:14 »

På 3 år har 300timmar tillskott använts. Men i samband med köksrenovering togs ett element bort. På övervåning och i källare är det rimliga innetemperaturer. men på markplan finns endast 3 lövtunna enkelpaneler 1000x600 och en mindre dubbelpanel på 50 kvm.Om pumpen kan leverera 8kw men elementen bara avge 5kw som hemma hos mig, då krävs väl en hög framledning och i slutändan tillskott? Hur som helst borde jag väll fixa den där konvektorn va? Det borde väl bli varmare inne?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 03 december 2012, 23:12:47 »

I första hand kan man säga att huruvida tillskott krävs eller inte beror på hur mycket effekt värmepumpen kan generera i förhållande till husets effektbehov.

Behöver huset 12 och din värmepump kan ge 10 så krävs tillskott vid DUT.

Ju högre inkommande brine och ju lägre framledning till radiatorerna desto mer effekt ger värmepumpen. I första hand märker man detta genom att mer effekt hämtas från berget och mindre från elbolaget. Således är verkningsgraden (COP) högre i detta läge än det motsatta.

Genom att öka effekten som dina radiatorer avger vid en given framledning krävs en lägre framledning för att uppnå samma inomhustemperatur som innan förändringen av systemet. Detta kommer resultera i en högre verkningsgrad.

Därmed inte sagt att värmepumpen klarar sig utan tillskott. Tillskottet är i första hand en faktor som beror på husets effektbehov och värmepumpens effektavgivningskapacitet.

Ett högtempsystem har, utöver dålig verkningsgrad, sämre möjlighet att fungera väl i kombination med tillskott då returtemperaturen kan bli så pass hög att värmepumpen inte längre kan fungera som en värmepump utan måste övergå till att enbart jobba med tillskott.

Om sådan risk föreligger bör justeringar i anläggningen göras så att värmepumpen kan fungera väl i kombination med den mängd tillskott som krävs. Förändringar såsom att kunna värma huset vid en lägre framledningstemperatur :)


Skrivet av: AcesHigh
« skrivet: 03 december 2012, 23:03:41 »

Bor i Avesta och det är kallt. -20 ute och jag har ca 17 grader på bottenplan på morgonen. Jag förstår att mitt system är ett högtemp och jag skulle säkert behöva 65grader framledning nu. Ikväll ville pumpen ha tillskott då den stannade på 54 graders framledning. Är det brinetempen som avgör hur varmt vatten pumpen kan producera för stunden utan tillskott? Ikväll hade jag 0,8 in och -2 ut. Jag måste drastiskt öka radiatoreffekten tror jag. Funderar på att köpa en fläktkonvektor i veckan. Om julas kan leverera ca 4kw skulle det innebära en fördubbling av radiatoreffekt vid dt 30. Tror ni jag får varmt hemma med en sådan? Utan min braskamin skulle vi frysa hemma kan jag säga.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 03 december 2012, 21:37:40 »

Det talar inte alls mot teorin som jag ser det, tvärtom stöder det teorin. Tar i snitt ut 5 kW från ett borrhål genom att ta ut 10 kW i en timme och sedan inget alls en timme blir det i snitt när pumpen går lägre köldbärartemperatur än om man tar ut uttagen sker i intervall om 10 minuter. Det är i princip vad försöken har visat, korta cykeltider är bättre än långa.

Är pumpens cykeltid så kort att köldbäraren inte hinner snurra ett varv i slangen är en växling mellan 10 kW och inget uttag alls ur borrhålets och bergets synvinkel att jämställa med ett kontinuerligt uttag av 5 kW. Med andra ord ett litet kontinuerligt uttag är bättre än stora intermittenta uttag.

Ok men då är mina observationer inte felaktiga då. Även om jag är trött nog att inte förstå ditt exempel. Vid första anblick motsäger exemplen varandra. Eller menar du bara att kort gångtid är bättre men om den blir FÖR kort så tappar man fördelen?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 03 december 2012, 21:35:06 »

Har ingen aning om vad hushållselen kan ligga på men runt 20 låter rimligt. Tycker bara att det går åt lite väl mkt el. Det läcker iof upp väldigt myt värme på öv då jag har tagit upp ett trapphål :)
Min fundering är om man ska dra ner på vent och köra mer elpatron.
Huset har 50cm isolering i väggarna, 30cm i plattan, 30cm i sdedtaket och 50 på vinden.
Tycker niben drar in väldigt mycket kalluft...

den behöver ju luften för att fungera :)

Men visst finns det säkert något optimalt läge....
Att 30% av den totala förbrukningen vid -15 till -20 grader består av hushållsel lämnar ju mycket utrymme till besparing.

Verkligheten, förutsatt att du har 20kwh i HH förbrukning, är ju att ditt hus kräver el motsvarande ca 1.7kwh per timma. Huruvida det är mycket eller lite är ju inte jag rätt person att uttala mig om.

Nog skulle di kunna få ner värdet en bra bit med bergvärme och värmebehovet skulle minska än mer och komforten öka med FTXventillation. Men då skulle ju huset kostat 200-250 kakor mer, eller något i den stilen.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 03 december 2012, 21:32:50 »

Tyckte mig under tester förra året notera en förbättrad brinetemp när jag tillät fler och kortare körningar än när jag hade färre och längre körningar. Detta talar emot vissa andras mer teoretiskt baserade uppfattning här på forumet. Deras sanning hävdar att ett litet men konstant uttag är bättre än ett stort men kort uttag. Jag hävdar således motsatsen.

Det talar inte alls mot teorin som jag ser det, tvärtom stöder det teorin. Tar i snitt ut 5 kW från ett borrhål genom att ta ut 10 kW i en timme och sedan inget alls en timme blir det i snitt när pumpen går lägre köldbärartemperatur än om man tar ut uttagen sker i intervall om 10 minuter. Det är i princip vad försöken har visat, korta cykeltider är bättre än långa.

Är pumpens cykeltid så kort att köldbäraren inte hinner snurra ett varv i slangen är en växling mellan 10 kW och inget uttag alls ur borrhålets och bergets synvinkel att jämställa med ett kontinuerligt uttag av 5 kW. Med andra ord ett litet kontinuerligt uttag är bättre än stora intermittenta uttag.
Skrivet av: empame
« skrivet: 03 december 2012, 21:30:14 »

Har ingen aning om vad hushållselen kan ligga på men runt 20 låter rimligt. Tycker bara att det går åt lite väl mkt el. Det läcker iof upp väldigt myt värme på öv då jag har tagit upp ett trapphål :)
Min fundering är om man ska dra ner på vent och köra mer elpatron.
Huset har 50cm isolering i väggarna, 30cm i plattan, 30cm i sdedtaket och 50 på vinden.
Tycker niben drar in väldigt mycket kalluft...
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 03 december 2012, 21:24:30 »

Bor i Uppsala, och VP:n har gjort av med 75 kWh senaste dygnet.

Jag har 175 m² boarea (~23⁰, radiatorer), och 75 m² garage/förråd (15⁰, golvvärme), och är inte nytt.

Brinetemp in ligger på ca +2⁰ nu som lägst.

Hushållselen är 30 kWh under samma tid, vilket inkluderar värmebatteriet i Rexoventen, som nog har har nog slurpat en del.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 03 december 2012, 21:18:28 »

Har du uppgifter på ungefär vad du drar i hushållsel. Normalt kan anses mellan 15-20kwh per dygn för en vanlig familj under normala omständigheter. Dvs lite högre på helger.

drar du bort 20 från dina 60 så har du alltså 40kwh för värme och varmvatten. Temperaturen du anger får ju anses vara dimensionerande utetemp (DUT). Dvs du har inte ofta en dygnsmedeltemperatur som ligger så mycket lägre än så. Således hyfsat nära din maximala förbrukning helt enkelt. Give or take...

40kwh delat på 24 timmar ger ditt momentana effektbehov som i så fall är ca 1,7kW. Om du har ett COP på 3 så innebär det att huset har ett maximalt effektbehov om 5kW. Nu värmer du ju bara på nedre plan men övre plan är inte lika stort och kommer inte ha samma effektbehov givet att det är en övervåning och därtill i en 1.5-plans villa (gissningsvis).
Så ditt maximala effektbehov skulle då ligga i härraden kring 7kW om ett COP på 3 vid -15 grader är ett korrekt antagande.

Är COP lägre så är effektbehovet också lägre.
Därtill kan ju hushålselförbrukningen vara lägre än de 20 jag har antagit.

 

 

Skrivet av: empame
« skrivet: 03 december 2012, 21:10:23 »

Bor en bit utanför Uppsala och har haft mellan -15 och -20 det senaste dygnet. Har förbrukat 60kwh det senaste dygnet. Vad ska man säga om det? Är ett helt nybyggt hus på 110kvm med en oinredd övervåning på ca 85kvm.
Platta med golvvärme. Pannan är en Nibe 750.
Skulle vara intressant att höra vad ni andra har för förbrukning nu.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 03 december 2012, 20:56:56 »

kanske är det så här...
OM man har ett väl tilltaget borrhål och OM man har en överdimensionerad VP så ger man borrhålet goda förutsättningar genom att det aldrig hämtas energi från berget längre än säg max 1 timma i stöten.

Om man har kört en VP där det är en kall dag mellan 2 varma dagar så brukar man kunna notera hur pass fort hålet återhämtar sig. Jag får ju väldigt korta sådana perioder men med mycket kraftigt uttag när det väl hämtas något.

Typ en rejäl käftsmäll då och då i stället för konstanta lavetter från morgon till kväll. Det förstnämnda kan ju till och med vara uppiggande medan det sistnämnda blir någon typ av kinesisk tortyr :)

Men som sagt jag ser ju som vanligt fram emot att bli mot"bevisad"
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 03 december 2012, 20:51:06 »

Imponerande, över +4 °C på inkommande brine! Mitt/min brine ligger ju alldeles ovanför nollan.  Är det borrdjupet som gör skillnaden? :'(

Minvärdet uppstår i 9 fall av 10 i samband med en VV körning. Vid normal värmedrift, som nu under senaste körningen, börjar den på 5.5c och slutar på ganska prick 5c på inkommande. Värmekörningarna ligger nu när det är minus 12 på ca 40 minuter. med dryga 50 minuters andrum där i mellan.

Jag har ju inget emot att spekulera :)
Tyckte mig under tester förra året notera en förbättrad brinetemp när jag tillät fler och kortare körningar än när jag hade färre och längre körningar. Detta talar emot vissa andras mer teoretiskt baserade uppfattning här på forumet. Deras sanning hävdar att ett litet men konstant uttag är bättre än ett stort men kort uttag. Jag hävdar således motsatsen.

Dock kan man ju inte uppnå stordåd med optimering.... I mitt fall beror det på ett väl fungerade borrhål som är väl tilltaget i förhållande till uttaget.

I dag med -10 till -12 grader har jag genererat 179,3kWh och förbrukat 41,8kWh vilket innebär att jag hämtat upp 137,5kWh ur berget (något mer givet att en del av förbrukningen är pumpar, datorer och annat i pannrummet).

Så vitt jag kan räkna till har jag alltså hämtat ca 6.5kw i snitt (omräknat momentanvärde) under dygnets första 21 timmar. I realiteten hämtar jag ju 13,5kw när jag hämtar och sedan står jag still.

Så jag tror alltså att jag har bättre temp genom att jag hämtar mycket stötvis än om jag hämtar lite hela tiden. Men det har jag inga konkreta belägg för. Och det är som sagt hålets djup som är anledningen till den höga brinetempen. Optimering eller stor VP kontra liten VP skulle nog inte göra någon jätteskillnad.





Skrivet av: nic2
« skrivet: 03 december 2012, 18:37:28 »

Vi klarar oss bra ner till -20 i alla fall, har nog inte vart kallare här sen vi flyttade hit.
Nu vid -10 °C så är framledningen ca 40 °C, VP:n klarar att trycka fram 47 °C.

Har aldrig behövts eltillskott hittils på de 6 år vi haft bergvärme.
Årsförbrukningen ligger på ca 4000kWh/år för värme och varmvatten.
Skrivet av: Megajool
« skrivet: 03 december 2012, 18:26:05 »

inkommande brine har som lägst legat på 4,69 (när den börjar är den på ca 6.5 och om den gör VV i kombination med värme så landar den ner på min-värdet).
Imponerande, över +4 °C på inkommande brine! Mitt/min brine ligger ju alldeles ovanför nollan.  Är det borrdjupet som gör skillnaden? :'(
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 03 december 2012, 16:05:11 »

i dag är det lite kallare.
6,69h kompressor och 31,9kWh förbrukning kl 16:00

systemframledningen i snitt är 40,5 grader
inkommande brine har som lägst legat på 4,69 (när den börjar är den på ca 6.5 och om den gör VV i kombination med värme så landar den ner på min-värdet).

Min utegivare halkar efter när det blir kallt. Sitter nog lite dumt. Mäter jag med IR picka så visar den på samma plats -9 och 30cm längre ner -11 (exempel från i gårkväll). Och vad det verkar så blir skillnaden större ju kallare det blir. Dock inte om det blåser. Dags att flytta givaren kanske. Fast då måste jag ändra kurvan..... bläh. Bättre då att den visar lite varmare än det egentligen är.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 03 december 2012, 15:58:14 »

Söndagsdygnet som diskuteras innan mitt inlägg bjöd på ett dygnsmedel på knappa -9 grader
Framledningsbör och är låg på 38 grader.
Lägsta inkommande brine låg på 4 grader men snittet vid produktion är 5.
8,88h total kompressortid varav 0,92h avser varmvatten
16 kompressorstarter vilket är precis lika eller kanske 1-2 fler än vid 0 grader. 
Temp inne 21-22 grader
41kWh förbrukning för VP och 180kWh tillverkat. (7,5kw i effektbehov i snitt på dygnet)
COP 4,39
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 03 december 2012, 15:43:45 »

Utvalda medelvärden för senaste dygnet :

T1 - Framledningstemperatur: 51.5°C
T2 - Utegivare: -15.3°C
T5 - Innegivare: 21.2°C
Eltillskott: 25.7% (2,3 kW)

VP'n har gått konstant förutom tryckutjämningen vid de tre avfrostningarna hittills.
Skrivet av: micke-71
« skrivet: 02 december 2012, 23:12:38 »

Jag vet inte vad som är "fel" med min LLVP. En IVT nordic inverter AE-X12GR-N  med innedel AY-XP12GR-N från 2006. Den har ju gått i +6år nu så jag tycker att man bör se en viss minskning av prestandan hos den. Grannarnas från samma tid börjar låta lite tveksamt medans min surrar på som bara den.

-17grader ute och den blåser ut 50.3 gradig luft ur innedelen på fullfläkt och nyligen rengjort filter. Luften in till innedelen är 24 grader vid taket just ovanför. Tycker det är ganska bra med drag i den. Skulle vara jäkligt intressant o veta hur mycket luft som egentligen passerar genom den. Databladet säger 12.9m3/min men det kan inte stämma. För då är uteffekten 7,52Kw. Effekten in ligger runt 1480w.

Hur mäter man uteffekt ur dom. Är det ett snitt med avfrostningarna inräknade eller är det den momentana uteffekten? Hur som helst så håller den nästan hela huset på egen hand. Fick slå på elvärmen idag och justera upp så att 2 element håller kanske 35grader yttertemp. 19-23 grader inne. Beroende på rummens placering.

En liten fundering är dock om det kan vara så att fläkten i innedelen börjar bli sliten så den ger dåligt med luft. Därför den höga temperaturen.
Skrivet av: goransson89
« skrivet: 02 december 2012, 22:02:04 »

Just nu:
-17°C Ute
+19-20°C Inne
+52°C Framledning (Börvärde: +68°C  ::) )
+2°C KB-in
+0°C KB-ut
Pumpen går så mycket den orkar, och drar då 2,2kw (Enligt typskyllten)

Elpatronen spärrad, annars hade den gått för fulla muggar nu... Men jag installerade en fläktkonvektor i veckan och har inte justerat kurvan sedan dess, och den verkar göra mycket nytta  tummenupp
Skrivet av: snuppesno
« skrivet: 02 december 2012, 19:57:40 »

@GDS-Jan
Hoppas du har rätt då Atrior tycker det är dags att vila när det blir kallare än -20 °C, då blir den en väldigt dyr elpanna :)

Skrivet av: GDS-Jan
« skrivet: 02 december 2012, 19:43:48 »

Förhoppningsvis skall det inte vara -20 °C hela vintern.
Man får se utetempen just nu som tillfällig.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 02 december 2012, 19:43:13 »

Min VP har gått konstant sedan kl 13:40 idag, men då har tre av familjemedlemmarna duschat. Den borde slå av när som helst nu.

Annars har dygnsmedeltempen legat på -10, pumpen har på 24h startat 8ggr, pauserna mellan har nog inte ens varit en halvtimma.
1,44kW/h i genomsnitt.

Jag vill ha vår nu >:(
Skrivet av: Megajool
« skrivet: 02 december 2012, 19:38:08 »

Ja, det är allt som konsumeras i det vita skåpet (=1245:an). ;)

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!