Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur klarar sig värmepumpen just nu?  (läst 15100 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AcesHigh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Hur klarar sig värmepumpen just nu?
« Svar #45 skrivet: 04 december 2012, 14:15:29 »
Mina synpunkter blir nog delvis en upprepning av vad andra har skrivit.

Blir elementen tillräckligt varma kommer de att avge 8 kW. Frågan är om pumpen klarar av att leverera så hög temperatur. Men det behöver inte innebära att det behövs tillskott. Tillskottselen kopplas in när pumpen ensam inte klarar av att höja temperaturen till det börvärde som ges av rådande utetemperatur.

300 timmar tillsatsel på 3 år är inget att bråka om, det har jag haft på ett år.

Jag tycker det är vettigt att komplettera radiatorerna på undervåningen eftersom det är snedfördelning på värmen i huset. Extra värmeavgivningskapacitet på undervåningen kommer att medföra att behovet av hög framledningstemperatur på övervåningen minskar.

Vad är det för temperatur på in- och utgående värmebärare när pumpen går? Är det en IVT-pump?

Skillnad mellan  in- och utgÃ¥ende värmebärare när pumpen gÃ¥r är mellan 7-8 grader, Cp i läge 2. Provade höja till högsta fart i morse men utan att skillnaden minskade. Har en IVT greenline ht + E9

Hjälp en trögfattad... jämfört med mÃ¥nga andra känns det som att min pump är stor i förhÃ¥llande till boytan som i mitt fall är 100kvm +  källare som värms med tre radiatorer. Jag vet inte hur stor förbrukning av olja/pellets var tidigare.

Som jag förstår det av svaren tidigare ger större värmeavgivande radiatorer bara bättre cop pga av lägre framledning. Det betyder inte att pumpen räcker till mer så att säga. Men om pumpen kan levera tillräckligt varm vatten till elementen utan tillsats utan att huset blir varmt är det för fjuttiga radiatorer som är problemet.

1. Hur vet jag då om pumpen är väl dimensionerad?
2. Varför stöttade inte tillskotten pumpen inatt då den ville göra varmare vatten än den förmådde? Den verkade gå för max men kom aldrig upp i högre framledning än 55-56 grader på framledning. Den skall ju kunna gå till 65 graders framledning eller ca 57 grader i retur.
1 1/2 Plan trävilla 100kvm + källare . Byggår 1936
Bergvärme IVT Greenline Ht Plus E9 Installerad Okt -09 + braskamin
Dalarna 2 Vuxna 2 Barn
2010 16000kWh
2011 13800kWh

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Hur klarar sig värmepumpen just nu?
« Svar #46 skrivet: 04 december 2012, 15:19:00 »
Ute -18
Framleding bör 29
Pumpen startar ca 18 gånger/dygn nu. Går ca 45minuter/gång.
Har färre starter när det är runt nollan ute
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hur klarar sig värmepumpen just nu?
« Svar #47 skrivet: 04 december 2012, 15:40:08 »
Ute -18
Framleding bör 29
Pumpen startar ca 18 gånger/dygn nu. Går ca 45minuter/gång.
Har färre starter när det är runt nollan ute

Det låter välisolerat.

Var finns huset?

Mina pumpar har i stort sett gÃ¥tt kontinuerligt, men sedan är det ju lite si och sÃ¥ med isolering. BÃ¥da har dessutom krävt lite tillskott, även pumpen i Dalarna, som stÃ¥r i semesterläge  :-X Där hissade jag dock upp GM:erna via mobilen sÃ¥ att tillskottet klev ur. Ingen där nu i vilket fall
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hur klarar sig värmepumpen just nu?
« Svar #48 skrivet: 04 december 2012, 15:43:12 »
Det låter välisolerat.

Var finns huset?

Mina pumpar har i stort sett gÃ¥tt kontinuerligt, men sedan är det ju lite si och sÃ¥ med isolering. BÃ¥da har dessutom krävt lite tillskott, även pumpen i Dalarna, som stÃ¥r i semesterläge  :-X Där hissade jag dock upp GM:erna via mobilen sÃ¥ att tillskottet klev ur. Ingen där nu i vilket fall
Låter ännu mera isolerat när man bara behöver 29 graders framledning vid -18 ::)
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Megajool

  • Vet mer och mer men fortfarande nästan ingenting...
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Hur klarar sig värmepumpen just nu?
« Svar #49 skrivet: 04 december 2012, 16:18:07 »
Nu tycks det vara slut på det roliga, slut på att se vad pumpen går för, kylan övergår i tö. tummenupp
Villa, 1-plan med källare, tvÃ¥glasfönster, självdragsvent, byggd 1937 Danderyd, 3 pers. NIBE 1245/8 kW med 6 kW spetsvärme (16 A). Borra: 160 m. VP i drift sedan 1 december 2011, VÃ¥ningsplan 108 m2, uppvärmd källardel 106 m2 varav garage, 30 m2, (sparsamt uppvärmt).

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
SV: Hur klarar sig värmepumpen just nu?
« Svar #50 skrivet: 04 december 2012, 16:26:24 »
Skillnad mellan  in- och utgÃ¥ende värmebärare när pumpen gÃ¥r är mellan 7-8 grader, Cp i läge 2.

Om det var utan att elpatronen var inkopplad är det utmärkt.

Citera
1. Hur vet jag då om pumpen är väl dimensionerad?

Vid normal dimensionering gÃ¥r pumpen 3000 - 3500 timmar per Ã¥r. Ã…lder pÃ¥ pumpen, antal drifttimmar och antalet tillsatstimmar ger en bra uppfattning om det är väl dimensionerat. I det här fallet kommer behovet av hög framledningstemperatur att stöka till det lite men grundprincipen hÃ¥ller.   

9 kW känns spontant mycket till 100 m2. Överdimensionering kan ställa till med problem om det är högtemperatursystem.

Citera
Som jag förstår det av svaren tidigare ger större värmeavgivande radiatorer bara bättre cop pga av lägre framledning. Det betyder inte att pumpen räcker till mer så att säga.

Lite mer räcker den till eftersom effekten ökar när kondenseringstemperaturen sjunker. Vet inte hur det är med HTplus i det avseendet.

 
Citera
2. Varför stöttade inte tillskotten pumpen inatt då den ville göra varmare vatten än den förmådde? Den verkade gå för max men kom aldrig upp i högre framledning än 55-56 grader på framledning. Den skall ju kunna gå till 65 graders framledning eller ca 57 grader i retur.

Att den inte gick upp till mer än 55 grader beror på att vid den temperaturen avgav radiatorerna lika stor effekt som pumpen levererade. Enda sättet att få den att nå 65 grader framledningstemperatur är att lägga stänga av några radiatorer eller isolera dem.

Frågan varför tillskottet inte gick in är berättigad. Vad var det för värden som visades på GT1-displayen vid tillfället, aktuell temperatur och stopptemperaturen? Det kan vara så att pumpen orkade upp till börvärdet men inte till stoppvärdet och då går tillsatsen inte in.

Jag föreslår att du startar en egen tråd i ämnet så att inläggen inte försvinner i den övriga diskussionen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Hur klarar sig värmepumpen just nu?
« Svar #51 skrivet: 04 december 2012, 16:26:47 »
Huset finns i närheten av Vasa. Mittemot Umeå. Huset är två år,så det är tämerligen välisolerat,men inget lågenergihus. Har ca 20 grader inne, men det känns lite kalt från fönstrena.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 499
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur klarar sig värmepumpen just nu?
« Svar #52 skrivet: 05 december 2012, 22:05:05 »
Med en konvektor och sänkt framlednings temperatur ökar pumpens effekt också så en.
Det kan röra sig om så mycket som 20 % mer effekt vid 25 grader än vid 55 grader.

Det ger mindre tillskott men också bättre COP på helåret.

CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Schnappi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Villaägare sedan oktober 2011
SV: Hur klarar sig värmepumpen just nu?
« Svar #53 skrivet: 07 december 2012, 23:07:12 »
Min L/L-värmepump snurrar på bra. Har inte riktigt funnit knepen med att trimma in den men har växlat strategi
från:
Inomhusfläkthastighet 2 rakt fram, flänsar riktade nedåt golvet
till:
Inomhusfläkthastighet 4 (max) med flänsar åt höger och parallellt med taket.
Att köra "iSee-sensorn" på Mitsubishin tror jag inte riktigt på, kör på +18-19 C i fast läge.
Tidigare tyckte jag pumpen blåste ut mest kalluft när jag ökade fläkthastigheten men när det blivit kallare utomhus verkar burken inse allvaret och blåsa ut varmare luft (trots samma inställningar).

Inomhusdelen är placerad ovanför ytterdörren och trappan till övervåningen är till höger om ingången, tanken med att rikta pumpen åt höger var att få upp mer varmluft upp men det verkar inte fungera fullt ut.
Utan element i sovrummet (övervåningen) blir temperaturskillnaden 5 grader mellan vardagsrum och sovrum.
Dvs, når jag +25 C i vardagsrummet på bottenvåningen är det förmodligen +20 C i sovrummet.
Har därför slagit på ett 35år gammal elradiator på övervåningen för att öka temperaturen i rummet utan att få löjlig hög temperatur på bottenvpningen. Får knåpa ihop något för att leda upp värmen till övervåningen (alternativt byta till moderna element) utan att göra något drastiskt...
 
147 m2 villa 1½ plan byggt 1977, betongplatta på mark, mexitegel, träfasad övervåning.
Mitsubishi Kirigamine FD-25VABH L/L värmepump, 9 st direktverkande elradiatorer (7 st Electro Standard B 380 radiator, 1 st ADAX 7x32x39 cm, 1 st TEGO 8 x 40 x 53 cm)

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Hur klarar sig värmepumpen just nu?
« Svar #54 skrivet: 08 december 2012, 17:24:40 »
Just nu är det inga bekymmer igen med 21 °C inne utan elpatron.

Men när det var -20 ute i över 2dygn så borde jag ha tillåtit epatron direkt.
Det tog nästan 4dygn att få innetempen igen.

Man kanske skulle aktivera och avaktivera elpatron mha online prognos.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Hur klarar sig värmepumpen just nu?
« Svar #55 skrivet: 09 december 2012, 17:26:05 »
Tog bort min semifasta kondensering och kör nu bara fast kondensering med 50 °C.
Nu är det 3+3Kw elpatroner på 40 resp. 45 °C och 3.15kw från VP på 50 °C.
VP går 24h/dygn och 3kw elpatron startar väldigt sällan.

Blev som natt och dag.
Nu fungerar det riktigt bra.

Konvektorn pruttar på och av lite ibland och 21 °C inne i hela huset konstant.

-15 °C ute.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Niclas Lundgren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Storfors
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Umpapumpa
SV: Hur klarar sig värmepumpen just nu?
« Svar #56 skrivet: 09 december 2012, 17:58:36 »
Jag trodde först att det gick fint utan tillskott, förra helgen var det 18-20 °C kallt pÃ¥ nätterna och 13-15 °C pÃ¥ dagarna, inomhustempen sjönk lite sÃ¥ pÃ¥ mÃ¥ndagskvällen var det runt 18grader inne men det tog hela veckan att Ã¥terhämta sig  :'(
Så nu har jag aktiverat tillskottet (6kw) och inatt så var det 20grader kallt igen och patronen tog 12kwh.
Pumpen har i princip gått konstant sedan avläsningen 31/11, 30 starter och 205h kompressortid, totalt 24kwh tillskott.
Pumpen har med tillskottet tagit 612kwh på 9 dygn.
-10,5 °C medeltemperatur enl tempertatur.nu vilket dock är i centrum som oftast ligger någon grad varmare än i skogen där jag bor.
Bosch EHP LW/M Compress 11 med 200 liter volymtank. Installerad 2012-04-02
Värmer 200m2 i 2 plan samt grundvärme i källare 50m2 och garage 30m2
2 vuxna och 2 barn, värmland.
Gårdshus 100m2 med Ekoform luft/vatten på ca 7kw installerad 121030.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!