0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja, på de spolar jag jobbat med var det viktigt att stoppa in en mejsel eller nåt om man plockat av den, om den riskerade få ström.Kanske går designa dem så att de håller för det också - det är jag inte 100% säker på, men de jag jobbat med har i alla fall blivit glödheta om man glömt av sig och haft en lossad med spänning på.Man fick lära sig den hårda vägen efter ha ha bytt spole, för att få byta igen då den brann kort därpå igen. (de gånger järnkärnan kärvade)Men som sagt, det kan ju vara annat som orsakar att de brinner också.Är det en kärvande järnkärna lär den i alla fall brinna igen om man bara byter spole och felet kvarstår.Är den hel så är det ju troligen inget fel på den delen i alla fall, då är det mer troligt servoventilen eller själva stora ventilen som kärvar eller frusit fast (om det finns fukt i systemet t.ex.)Med detta sagt så var det ju en annan typ av spole, så visst kan jag ha fel - om det är helt annan konstruktion på spolarna i värmepumpar.Ju högre effekt det är på spolen desto mer beroende blir den av järnkärnan om den inte ska brinna - det är i alla fall hur jag ser på saken, möjligen är det låg effekt på de som sitter i värmepumpar, men de verkar vara rätt lika de jag jobbade med tidigare.Man ska aldrig skriva att man är 100% säker. Standardfelet på Panasonic när spolar och kretskort brann, löste det sig bara genom att byta spole och kort?I så fall har jag ju fel.
Intressant här är ju att jag hade en service man här och rengjorde den för ca 4 veckor sedan ... men jag antar att de har begrepp att inte spruta vatten kors och tvärs.Hur som helst så det har varit en kall natt med ner till -10 grader då jag nästan upplevde att ventilen "frös" fast, efteråt hörde jag ingenting när jag försökte växla mellan kallt och varmt läge .. förut har det iallfall låtit "klonk" typ.Det tog alltså en bra stund innan jag lyckas komma i värmeläge igen .. sedan har det varit runt 0an och då har den avfrostat och haft sig utan problem.En fundering jag har .. kan temp sensorn göra så att den avfrostar för sent så att det kan leda till att det fryser ihop på nått sätt. Jag tycker mig se att det är frost fram till utan på höljet på högra sidan av utedelen .. tänker mig att de blir duktigt kallt i den regionen. Jag har inte lagt märke till att det blivit så förr.
Det finns ju magneter att köpa för att kolla om växelventilen fungerar.Eller så chansar du och köper en ny spole.Om växelventilen kärvar kan det sluta med att magnetspolen brinner, eftersom den blir varm om inte järnkärnan rör sig i växelventilen.Inte sällan kan det vara växelventilen som kärvar, och det resulterar i att spolen brinner, och i värsta fall går kretskortet sönder som ett resultat av detta.En kärvande växelventil är ofta dödsdomen för en värmepump. (För svårt/dyrt att byta)Händer det på nya värmepumpar så byter man som regel ut hela utedelen.
Var hittar man en sådan magnet ?
https://kruff.se/allt-for-kyla/automatik/spolar-magnetventiler/ovriga/testspole-cps-permanent-magnet-tlmkc18/?novat=0&gclid=Cj0KCQiAsburBhCIARIsAExmsu5VmYKtQyDseXwlBwTd3h-EH04ipxEbQaIok9U47V554bnGMy3GKdoaAsnUEALw_wcB
Polvändning? Är du säker? Borde vara en fjäder i magnetventilen på växelventilen som andra 4-vägare. Dvs behöver bara signal vid ena läget, som bortfall ger andra läget.
Det här var ju intressant, ja det lär ju behövas en polvänd puls för att skjutsa tillbaka om det är en permanentmagnet i. Sidospårsfundering, det är inte en magnetisk broms? (Repliera).Om du har pumpen avstängd, magneten kopplad och monterad, får du samma ljud varje gång du spänningssätter? Eller kan man höra att den verkligen fastnar i ena läget? Förändras ljudet av en polvänd puls och sen fortsätta första testet?Jag kan inte rekommendera fristående avfrostning, för det är fler saker som ska samarbeta samtidigt som den avfrostar.Svårt läge när byta kretskort är rätt väg att gå, men går inte motivera kostnaden. Vad heter utedelen? Hade varit intressant att skicka ut en fråga till ÅF vad ett kort kostar till normalpris.
Nej, det tror jag inte, det var en installations firma som var auktoriserad ifrån Toshiba som installerade den och ingen har pillat eller fyllt något efter den blev installerad.
fyrvägaren vänder processen så innedel och utedel byter funktion.fläkten på innedeln skall stanna sp den inte blåser kalltkompressorn skall på oftast möjliga tid avfrosta utedelen
Så kallt ska röret inte bli. Låter som brist. Alternativt trasig ventil/kompressor. Men den ger ju lite värme så brist är mitt tips.
Detta var intressant läsning, o bra jobbat att du inte gav upp så fort som de flesta gör.De där sensorerna styr ju alla cykler i princip så funkar pumpen i övrigt så är det dem som bråkar i många fall tror jag.1000kr för 2 sens är ett jävla pris rent ut sagt, bytte själv defrostsensor på min sanyo och den kostade 10kr på elfa typ, fungerar fortf.Men 1000kr e ju billigare än o kassera en bra pump o köpa ny för 25k om det håller 10 år till
Tror inte det är nån större skillnad än att de dyra kommer klara för inkopplig om de håller ungf lika specs.Är ju lite jobb o löda ihop och kapsla om om de kommer oskyddade men för 990kr rabatt kan det ju vara värt lite möda.