0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja, på de spolar jag jobbat med var det viktigt att stoppa in en mejsel eller nåt om man plockat av den, om den riskerade få ström.Kanske går designa dem så att de håller för det också - det är jag inte 100% säker på, men de jag jobbat med har i alla fall blivit glödheta om man glömt av sig och haft en lossad med spänning på.Man fick lära sig den hårda vägen efter ha ha bytt spole, för att få byta igen då den brann kort därpå igen. (de gånger järnkärnan kärvade)Men som sagt, det kan ju vara annat som orsakar att de brinner också.Är det en kärvande järnkärna lär den i alla fall brinna igen om man bara byter spole och felet kvarstår.Är den hel så är det ju troligen inget fel på den delen i alla fall, då är det mer troligt servoventilen eller själva stora ventilen som kärvar eller frusit fast (om det finns fukt i systemet t.ex.)Med detta sagt så var det ju en annan typ av spole, så visst kan jag ha fel - om det är helt annan konstruktion på spolarna i värmepumpar.Ju högre effekt det är på spolen desto mer beroende blir den av järnkärnan om den inte ska brinna - det är i alla fall hur jag ser på saken, möjligen är det låg effekt på de som sitter i värmepumpar, men de verkar vara rätt lika de jag jobbade med tidigare.Man ska aldrig skriva att man är 100% säker. Standardfelet på Panasonic när spolar och kretskort brann, löste det sig bara genom att byta spole och kort?I så fall har jag ju fel.