Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: S735 Lutflöde (BP16)  (läst 2181 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mattias_W

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S735 Lutflöde (BP16)
« Svar #30 skrivet: 07 mars 2024, 06:01:41 »
Mitt tak är svartprickigt runt avluftsstosen. Får odla agarplattor där, kanske hittar botemedlet mot kommande Covid 2.0?

I värsta fall, om firman knorrar, kan du prova själv att sätta en slät 125mm-"biltemaslang" (se bild), den har jag provat, med mycket bättre resultat än den där sunkiga dragspelshistorien du har.
Det bästa är dock som sagt stor, (gärna 160 mm) slät, plåtrörsböj, 45+45, eller 90°.

Kanske dum fråga men hur blir det med PE30 isolering om man använder sig av typ den, ska den träs på utanpå då på något sätt?

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1754
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: S735 Lutflöde (BP16)
« Svar #31 skrivet: 07 mars 2024, 07:13:25 »
Kanske dum fråga men hur blir det med PE30 isolering om man använder sig av typ den, ska den träs på utanpå då på något sätt?

Ingen dum fråga, tvärt om!
Firman som gjort jobbet måste ju säga hurfasen dom gjort med vänstra avluftskanalen? Den ska ju vara PE30 i sin fulla längd. Kolla detta med dom, och dubbelkolla med en titthålskamera så att det de säger, stämmer... ^-^

Den högra kanalen är ju frÃ¥nluft och behöver ej kondensisoleras. Börja med att Ã¥tgärda den som sagt, det kommer göra mycket pÃ¥ flödet!  tummenupp

Utloggad Mattias_W

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S735 Lutflöde (BP16)
« Svar #32 skrivet: 07 mars 2024, 12:20:30 »
Ingen dum fråga, tvärt om!
Firman som gjort jobbet måste ju säga hurfasen dom gjort med vänstra avluftskanalen? Den ska ju vara PE30 i sin fulla längd. Kolla detta med dom, och dubbelkolla med en titthålskamera så att det de säger, stämmer... ^-^

Den högra kanalen är ju frÃ¥nluft och behöver ej kondensisoleras. Börja med att Ã¥tgärda den som sagt, det kommer göra mycket pÃ¥ flödet!  tummenupp

Grymt!

Utloggad Mattias_W

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S735 Lutflöde (BP16)
« Svar #33 skrivet: 07 mars 2024, 12:57:13 »
En annan fundering, vi har ju lite låga flöden i alla frånluftdon, är det en bra idé att skruva upp dom till max och se om det totala flödet ökar?

Lär ju inte finnas risk att få för mycket drag för min del men är det dumt på annat vis, någon obalans mellan donen eller så kanske?

« Senast ändrad: 07 mars 2024, 12:59:25 av Mattias_W »

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1754
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: S735 Lutflöde (BP16)
« Svar #34 skrivet: 07 mars 2024, 13:01:48 »
En annan fundering, vi har ju lite låga flöden i alla frånluftdon, är det en bra idé att skruva upp dom till max och se om det totala flödet ökar?

Lär ju inte finnas risk att få för mycket drag för min del men är det dumt på annat vis, någon obalans mellan donen eller så kanske?

Rör ej donens injustering, utan försök åtgärda dragspelsproblemet först!

Utloggad Mattias_W

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S735 Lutflöde (BP16)
« Svar #35 skrivet: 07 mars 2024, 14:41:05 »
Rör ej donens injustering, utan försök åtgärda dragspelsproblemet först!

OK!

Utloggad Mattias_W

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S735 Lutflöde (BP16)
« Svar #36 skrivet: 11 mars 2024, 07:12:33 »
Jag tänkte på något sånt här combidon men då får man ta bort den andra stosen först: https://ventilation.se/sv/products/fyndvara-combidon-160-svart

Tror du förresten att en sådan grej som ovan även kan påverka ljudet utomhus?

Vi upplever ett visst sus från utblåsröret som ökar ju hårdare fläkten kör - jag tror att det kommer från luften som blåses ut snarare än ljud från fläkt eller annat ... om inte donet kan minska ljudet, har ni andra förslag? öka dimensionen på röret? leda bort ljudet på något vis? ljuddämpare invändigt eller utvändigt?

Utloggad Nicke735

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S735 Lutflöde (BP16)
« Svar #37 skrivet: 11 mars 2024, 07:36:11 »
Här är vad jag använde vid installationen i vårt hus.
Det blev mkt bra.
Jag har inte hittat något bättre alternativ på marknaden.

Utloggad Mattias_W

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S735 Lutflöde (BP16)
« Svar #38 skrivet: 11 mars 2024, 07:45:43 »
Här är vad jag använde vid installationen i vårt hus.
Det blev mkt bra.
Jag har inte hittat något bättre alternativ på marknaden.

den såg ju riktigt smidig ut! isolerar för kondens och brand ser jag att det står - tror du även ljudnivå kan påverkas?

hade ni något besvär med oljud från utblåset - typ som ett susande, vinande?

Utloggad Nicke735

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S735 Lutflöde (BP16)
« Svar #39 skrivet: 11 mars 2024, 08:16:13 »
Ljudnivån påverkas inte av isoleringen.
Det är motståndet i kanalen som påverkar =antal böjar och diametern. Sen kan utan på insidan av kanalen också påverka (om den är ojämn eller har skruvar eller annat som sticker ut)

Vi har en 125 mm i alla kanalen och det är inga problem med vinande ljud.
Fläkten är inställd på 55% som standard för att klara flödet.
När jag testar och ökar fläkthastigheten till 80% ökar ljudet och det hörs tydligt att det flyttas luft genom kanalen.


Utloggad Mattias_W

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S735 Lutflöde (BP16)
« Svar #40 skrivet: 11 mars 2024, 09:13:21 »
Ljudnivån påverkas inte av isoleringen.
Det är motståndet i kanalen som påverkar =antal böjar och diametern. Sen kan utan på insidan av kanalen också påverka (om den är ojämn eller har skruvar eller annat som sticker ut)

Vi har en 125 mm i alla kanalen och det är inga problem med vinande ljud.
Fläkten är inställd på 55% som standard för att klara flödet.
När jag testar och ökar fläkthastigheten till 80% ökar ljudet och det hörs tydligt att det flyttas luft genom kanalen.

OK, då kanske det är bästa vägen att gå, försöka minska på svängar och även kanske öka dimensionen, samt sänka nivån på fläkten ... vi har vår fläkt på 65-70 % och störs som sagt en del av ljudet ...

kan ju inte ändra på rören i hela huset men bara den synliga delen närmast värmepumpen är innehåller en hel massa svängar och böjar ...

Utloggad Mattias_W

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S735 Lutflöde (BP16)
« Svar #41 skrivet: 11 mars 2024, 09:16:07 »
Funderade också på en grej angående isolering med PE30. det kläs på utvändigt som en strumpa så vitt jag förstår? mitt på vårt utblåsrör sitter en större trumma (se bild) - vet ej vad det är, ljudisolering? hur gör man med den biten, går väl inte att isolera runt den? och hur isolerar man runt biten rör som sitter efter trumman?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9687
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: S735 Lutflöde (BP16)
« Svar #42 skrivet: 11 mars 2024, 09:54:34 »
Den isolering som syns på bilden är brandisolering, inte kondensisolering. Hoppas du inte menar att det är avluftskanalen från värmepumpen? Armaflex mattor finns och går att kondensisolera större trummor med.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Hasse G

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
SV: S735 Lutflöde (BP16)
« Svar #43 skrivet: 11 mars 2024, 11:07:03 »
Funderade också på en grej angående isolering med PE30. det kläs på utvändigt som en strumpa så vitt jag förstår? mitt på vårt utblåsrör sitter en större trumma (se bild) - vet ej vad det är, ljudisolering? hur gör man med den biten, går väl inte att isolera runt den? och hur isolerar man runt biten rör som sitter efter trumman?
Det ser ut som en ljuddämpare, behöver normalt inte isoleras eftersom det är invändigt matrial i den, jag förutsätter att detta inte är avluften från värmepumpen, det röret skall kondensisoleras på ett helt annat sätt.
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad Mattias_W

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S735 Lutflöde (BP16)
« Svar #44 skrivet: 11 mars 2024, 13:49:39 »
Den isolering som syns på bilden är brandisolering, inte kondensisolering. Hoppas du inte menar att det är avluftskanalen från värmepumpen? Armaflex mattor finns och går att kondensisolera större trummor med.

Jo, det är avluftskanalen ... firman som installerade den har ju inte gjort det helt rätt som det känns men skall komma tillbaka på torsdag och isolera den på rätt sätt (PE30) hela vägen ut ... funderade då på hur de kommer göra med trumman och hur det borde göras egentligen?

utifrån hur de installerade den till att börja med känner jag att jag vill vara på tårna och kolla så de gör rätt nu ... tänker dels att det är viktigt att isoleringen blir rätt, sedan har vi också dåligt flöde i frånluftsdonen i husen vilket jag skulle vilja blev bättre plus också ett rätt så högt ljud utomhus från utblåset som jag också det skulle vilja få fixat ...

mycket att tänka på!

« Senast ändrad: 11 mars 2024, 13:52:57 av Mattias_W »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!