Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Köra utan trÃ¥gvärme ?  (läst 21933 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gano

  • Gäst
Gano
Köra utan trågvärme ?
« skrivet: 15 februari 2006, 09:33:50 »
Hej.

Det där med trågvärme. De flesta tillverkare kör en variant där man läger in en värmekabel under batteriet för att hålla kondensvattnet flytande tills dess att det lämnat batteriet. Ofta en gummibelagd sådan.

Satt och plöjde en rapport från SINTEF igår kväll och de påstod att en värmekabel tappar mycket av sin funktion om den inte också värmer tråget eftersom vattnet fryser när det kyls av plåttråget, då hjälper det inte att det ligger en lös kabel 10 mm därifrån. Sanyo bl a tar upp extra hål i tråget och det brukar rekommenderas att man tar bort allt vad plastpipar och annat heter för att underlätta avrinning. Om man tar upp en massa hål i tråget så kan luftväxlingen genom batteriet bli lidande. Luften tar den enkla vägen.

Å andra sidan skulle det gå fantastiskt mycket el att hålla hela bottenplåten varm. Den fungerar som en jättelik kylfläns.

Om tråget hade varit tillverkat av plast hade problemet varit avsevärt mindre och man hade nog kunnat skippa värmekabeln helt och hållet. Plast lagrar mindre energi än stål och har mycket sämre värmeledningsförmåga, vilket skulle göra att vattnet rinner av innan det fryser. En annan lösning hade varit att ha ett tråg belagt med plast eller tunn isolering på insidan under batteriet. Man kan ju tänka sig att använda sån där bred armerad svart skumgummitejp......Måste ju vara billigare än sån där svindyr självreglerande värmekabel som ligger och drar dyr elström.

-Något fabrikat kanske redan har detta ? Var tvungen att häva ur mej detta. Yrkesskadad utvecklingsmänniska.... ;D ;D ;D

MVH/Gano

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Köra utan trågvärme ?
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2006, 10:09:54 »
Ja svindyra är dem väl inte ca 50 kr m och dyr elström visst 10-30 w och meter byt en lampa på utebelysningen till lågenergi så har du kännat in den förbrukningen. annars så är det ju en drifts kostnad på ca 100 kr på ett år inte mycket att spara på med tanke på bekymren man slipper. Och seriösapumpar sålda i sverige av seriösa handlare är redan kabeln monterad.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Köra utan trågvärme ?
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2006, 10:40:11 »
Tack för svar. Bara ett försök att leda in pÃ¥ vidareutveckling.  ;)

Jag fick det till ca 200 kWh per Ã¥r, OK kanske försumligt. Skillnad i kost elvärme och isolering kanske 50 kr, kanske försumligt det ocksÃ¥. Att kunna göra mindre hÃ¥l i trÃ¥get och förbättra luftväxling genom batteriet, ocksÃ¥ kanske försumligt. Att lägga mindre spel under batteriet och ytterligare minska tjuvdraget, kanske ocksÃ¥ försumligt. Att fÃ¥ en grej mindre som kan krÃ¥ngla, kanske ocksÃ¥ försumligt. Att höja COP med 0,11 vid minus 15 grader kanske ocksÃ¥ försumligt (räknade med 60W+1000W ineffekt, 2000W uteffekt).  ???

Men mÃ¥nga bäckar smÃ¥.... *vinkar*  *vinkar* :o

- Och någon kanske vill ha de där 0,11 extra i test hos SP ? Vem vet ?

MVH/Gano


Utloggad Desmond

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Freonberoende!
SV: Köra utan trågvärme ?
« Svar #3 skrivet: 15 februari 2006, 11:58:38 »
Mitsubishis modeller med tilläget H i slutet av modellnamnet har en droppskålsvärmare i stål som fungerar mycket bra och den styrs via kretskortet i utomhusdelen och ligger således inte på hela tiden.Fungerar mycket bra!

Mvh
Anders

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Köra utan trågvärme ?
« Svar #4 skrivet: 15 februari 2006, 14:14:27 »
Mitsubishis modeller med tilläget H i slutet av modellnamnet har en droppskålsvärmare i stål som fungerar mycket bra och den styrs via kretskortet i utomhusdelen och ligger således inte på hela tiden.Fungerar mycket bra!

Mvh
Anders

Jo, men tänk om man kunde slippa trågvärmen helt. Jag tror att det är en konstruktionsfråga, man borde klara att få iväg vattnet innan det fryser. Det håller ju flera plusgrader efter att ha runnit utefter lamellerna på batteriet. Problemet kommer när det droppar ner på det svinkalla tråget. Sanyo löser det genom att ta upp fler hål för att hålla ner sträckan som vattnet måste rinna på trågplåten.  ??? :( ???

Om jag i framtiden köper en maskin som har elvärme så ska jag ta bort elvärmen och lägga dit en isolermatta med glatt yta under batteriet. Man måste ju prova lite... ;) På den maskin jag har idag går det inte, den har hetgasslinga och den är det ju inte bara att plocka bort precis.

MVH/Gano

Utloggad Honda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Med Errol Norstedt i minnet!
SV: Köra utan trågvärme ?
« Svar #5 skrivet: 23 februari 2006, 08:25:33 »
Panasonic har ju i sin "sverige" modell (spk tror jag) tagit upp ett stort rektangulärt hål i bottentråget istället för värmekabel.Men detta antar jag påverkar COP-värdet negativt eftersom pumpen då suger "tjuvluft" genom detta hål istället för genom förångaren.
1 1/5planshus 1905.145kvm.Direkt-el.Luftvärmepump Sanyo 123EH monterad hösten 2005.FTX ventilation monterat jan 2006(villavent VM2).Öppenspis med braskassett(skall ersättas med något effektivare-förslag önskas!!!).Avfuktare för krypgrund står även på önskelistan.Årsförbrukning ca 13-14000kWh.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Köra utan trågvärme ?
« Svar #6 skrivet: 24 februari 2006, 16:33:18 »
Panasonic har ju i sin "sverige" modell (spk tror jag) tagit upp ett stort rektangulärt hål i bottentråget istället för värmekabel.Men detta antar jag påverkar COP-värdet negativt eftersom pumpen då suger "tjuvluft" genom detta hål istället för genom förångaren.

Precis. HÃ¥l i trÃ¥get ger mindre drag genom batteriet. Värmekabel är ocksÃ¥ en lösning, men dÃ¥ ligger kabeln och drar ström. Värmekabel känns lite B tycker jag, lite Nödlösning. Jag ska ta och leka lite med trÃ¥get i värmpeump nr 2 när jag köper den.  :) Snart dags, priserna börjar bli väldigt lockande.  ::)

Har funderat på att använda sån där plast man lägger under trägolv, den har glatt yta och är isolerande. Limma och forma mot trågets botten. Lite teflonspray på så skulle jag vilja se den droppe som orkar ligga kvar.. >:D

MVH/Gano

Utloggad Elovv

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Köra utan trågvärme ?
« Svar #7 skrivet: 26 februari 2006, 10:50:02 »
Hej
Har haft min pump sen i oktober -05. Använder ingen värmekabel. Har haft snö i 2 månader nu. Ofta varierar temp från -3 till +3 grader. Bor i södra Sverige ca 800 m från havet. Har hela tiden funderat på att skaffa värmekabel, min leverantör kör ut och monterar gratis om jag vill. Jag kollar utedelen nästan varje dag. Och denna vinter har jag inte haft det minsta isbildning vare sig i bottentråget eller på värmelamellerna. Pump Panasonic 12DKE.
Skulle jag se tendens till isbildning i tråget ekulle jag givetsvis fixa en värmekabel.
För övrigt är jag mycket nöjd med pumpen, har i stort klarat hela huset, 1,5 plan 157 m2, stödeldar i värmekaminen vid behov.
Elovv
11/2 plan, 157 kvm, byggt tidigt 70-tal, Panasonic 12DKE, placerad i trappan mellan våningarna

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Köra utan trågvärme ?
« Svar #8 skrivet: 28 februari 2006, 18:48:29 »
Skulle behövt trågvärme 1gång hittills.

Men det var efter att pumpen vart avstängd ett par dgr (svinkallt och veden plockades fram), en hel del snö, även inuti vid fläktbladen, det såg jag efter igångkörningen.
Dagen efter hade det byggt på is inuti i tråget.
Jag riggade upp en kupevärmare som fick gå i ett par timmar mot tråget, fixat.

Tror inte detta hade hänt om jag ej stängt av pumpen.

För att slippa oroa sig så skulle man nog mont. en värmekabel.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Hässlaby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ny tomte i huset
SV: Köra utan trågvärme ?
« Svar #9 skrivet: 03 mars 2006, 20:49:47 »
Jag tycker din idé är bra tänkande  Sc:,h
Man måste ju sträva frammåt och det finns nog många saker som man kan göra. om man bara kommer bort från "branschtänkandet"...gäller de flesta branscherna...
SÃ¥ go 4 it
Kedjehus från 74
HE9 SPE
lite element från 74 som fortfarande står på
självdrag utan drag

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Köra utan trågvärme ?
« Svar #10 skrivet: 03 mars 2006, 23:22:21 »
Ja håller med fullständigt med dagens styrningar borde det inte vara något större problem att lägga in en styrning för en värmekabel så att man har säkerheten i fall det skulle frysa till annars finns det ingen anledning att den ska ligga och dra ström.

Problemet är väl bara att de flesta pumpar tillverkas i japan för en europa marknad och då räknas hella europa och då är den nordiska marknaden relativt liten därför leveréras de flesta pumpar utan värmekabel till importören som sedan eftermonterar denna.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Köra utan trågvärme ?
« Svar #11 skrivet: 20 mars 2006, 00:16:37 »
Har en E9DKE som monterades upp i början av september -05 och har fungerat helt perfekt. På den finns ingen värmekabel installerad och det har varit nedåt - 16-17 grader kallt, och jag har inte märkt tillstymmelse till isbildning, Evakueringshålet är alltid rent och fritt från is, oavsett antal minusgrader. Däremot avser jag att installera en värmekabel (10 watt/m) inuti en isolerad slang för automatisk evakuering av avisningsvattnet till dagvatten (stuprör) till våren, det tycker jag att det kan vara värt.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Köra utan trågvärme ?
« Svar #12 skrivet: 20 mars 2006, 21:04:52 »
Jag sätter alltid numera en 10w självreglerande värmekabel enbart just under batteriet i den mån den går under och samtliga pumpar har aldrig isat i bottentråget överhuvudtaget ! inga problem vid temp ned till 20 minus i varje fall.

Men sÃ¥ plötsligt ringde en herre och sa att is hade byggts pÃ¥ i trÃ¥get och vid besöket visade det sig att maskinen som satt ca 70 cm upp frÃ¥n mark, hade en ispacke av ren kärnis under aggregatet som stigit ända upp och förenat sig med undersidan pÃ¥ bottentrÃ¥get , sÃ¥ maskiner pÃ¥ 6,5kw behöver tydligen under Ã¥r som detta placeras efter ismängd istället för snödjup, ja den tanken hade alldrig slagit mig tidigare!  :o   
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Köra utan trågvärme ?
« Svar #13 skrivet: 21 mars 2006, 20:01:49 »
Jag sätter alltid numera en 10w självreglerande värmekabel enbart just under batteriet i den mån den går under och samtliga pumpar har aldrig isat i bottentråget överhuvudtaget ! inga problem vid temp ned till 20 minus i varje fall.

Men så plötsligt ringde en herre och sa att is hade byggts på i tråget och vid besöket visade det sig att maskinen som satt ca 70 cm upp från mark, hade en ispacke av ren kärnis under aggregatet som stigit ända upp och förenat sig med undersidan på bottentråget , så maskiner på 6,5kw behöver tydligen under år som detta placeras efter ismängd istället för snödjup, ja den tanken hade alldrig slagit mig tidigare!  :o   

 *roflmao* *roflmao* Grymt

/Rickard

Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +6/-1
  • Jag älskar kyla!
SV: Köra utan trågvärme ?
« Svar #14 skrivet: 21 mars 2006, 20:46:54 »
Ta upp ett hål under hala batteriet som inte är större utan lika som batteriet, sen är de inga bekymer
med isade plåtar.
Att de skulle för med sig tjuvluft visst i en så lite gard att de inte ens skulle märkas.
Kolla nibes och CTC L/V pumpar, öppet under batteriet.
Har kört min L/V pump så hela vintern och kan säga att när batteriet ha frostat igen då kommer
de ingen luft genom fläkten heller, så nån tjuvluft drar den inte direkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!