Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: vad värmer ni varmvattnet med ni som kör L/L-pump?  (läst 5565 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
Hejsan.

Jag kollar runt en hel del på vad vi ska välja för uppvärmning av huset nu när det snart är dags att flytta in i vårat renoveringsobjekt.
Har kollat på Bergvärme/Luft-vattenpump/Luft-Luftpump men kommer inte på riktigt vad jag ska välja av dessa, Luft-Luft är ju klart billigast att installera men den ger istället inte lika mycket värme som de andra alternativen. är vattenburen värme idag uppvärmt av elpatron.

Ni som har Luft-Luftpump, vad använder ni för att värma varmvattnet? elpatron? solpaneler? något annat? skriv gärna hur många kwh ni gör av med på uppvärmningen av varmvattnet så det på ett ungefär går att jämföra litegrann.

Just nu är jag inne på en Luft-Luftpump för husvärmen och solpaneler på taket för varmvattnet +elpatron för tillskottsvärme till varmvattnet(och när det är som kallat på vintern hjälpa till att värma huset om det behövs).
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: vad värmer ni varmvattnet med ni som kör L/L-pump?
« Svar #1 skrivet: 25 april 2006, 07:07:20 »
Har du möjlighet till jordvärme?

Hur stort är huset?

Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
9 kwh per dygn drar min luft/vatten pump i varmvatten det är snittet på maskinen från maj till september, vad kostar en solpanel idag? 30 000:-
Om man säger att du skall köra utan en värmepump  under den tiden blir det ca 150 dagar, om du bara kan använda solpanelen under den tiden? men om du kan det sÃ¥ säg att du dÃ¥ "sparar" 150*9=1350 vilket ger ett elpris pÃ¥ ca 1500:- med alla avgifter, om dÃ¥ solpanelen kostar 30 000 sÃ¥ har du nÃ¥gra Ã¥r att köra in.....men säg at du skulle ha en pool sÃ¥ kan du nog köra in den pÃ¥ ett par Ã¥r.......

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: vad värmer ni varmvattnet med ni som kör L/L-pump?
« Svar #3 skrivet: 25 april 2006, 08:18:54 »
Ingen möjlighet till jordvärme då tomten är fylld av äppelträd och andra grejer :)
huset är på ca 120kvm uppdelat på 2 våningar.
Gå in på www.orcusnet.tk så ser ni hur huset ser ut, har precis uppdaterat sidan med huset så alla sidor funkar inte för tillfället.
Det är stora takytor åt söder så det var därför jag funderade på solpaneler.
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: vad värmer ni varmvattnet med ni som kör L/L-pump?
« Svar #4 skrivet: 25 april 2006, 09:15:13 »
Hejsan.

Jag kollar runt en hel del på vad vi ska välja för uppvärmning av huset nu när det snart är dags att flytta in i vårat renoveringsobjekt.
Har kollat på Bergvärme/Luft-vattenpump/Luft-Luftpump men kommer inte på riktigt vad jag ska välja av dessa, Luft-Luft är ju klart billigast att installera men den ger istället inte lika mycket värme som de andra alternativen. är vattenburen värme idag uppvärmt av elpatron.

Ni som har Luft-Luftpump, vad använder ni för att värma varmvattnet? elpatron? solpaneler? något annat? skriv gärna hur många kwh ni gör av med på uppvärmningen av varmvattnet så det på ett ungefär går att jämföra litegrann.

Just nu är jag inne på en Luft-Luftpump för husvärmen och solpaneler på taket för varmvattnet +elpatron för tillskottsvärme till varmvattnet(och när det är som kallat på vintern hjälpa till att värma huset om det behövs).


Jag kör luft/luft värmepump på husvärmen och solfångare på varmvattnet. Det är ett tappvattensystem med en plan självbyggd solfångare Lesol 3AR på 8 kvm i 215 grader sydsydvästligt läge i 45 graders lutning. Tanken är en toppansluten OSO 300 liters vvb med solslinga i botten och elpatron (viktigt att isolera anslutningarna på toppen väl på en toppansluten vvb). Styrsystem Steca 0301. VARMT system, 195 graders maxtemp, 12 bars maxtryck.

Har en kWh-mätare på elpatronen i varmvattenberedaren för att kolla hur mycket el den drar. Sedan 11:e november i fjol har det gått 1151 kWh totalt på varmvattnet, och vintern är ju den period när solfångaren ska vara "död", den har dock bidragit ganska rejält ändå.

Elpatronen går ju in när det inte finns solenergi att tillgå. Elpatronen är kopplad på 1-fas (1kW) och jag har ett tidur innan som förhindrar tillslag mellan 05:30 och 14:30, detta för att förhindra att elpatronen går igång i onödan på morgonen av duschandet när solen ändå dyker upp någon timma senare. Perioden maj-augusti kan man i princip rycka ur kontakten till elpatronen.

Räknar med att det kommer att gå kanske högst 1700 kWh till varmvatten på ett år. Vi hade tidigare ca 5500 kWh till varmvatten. Tankbytet till en mer välisolerad tank gjorde också att värmeläckaget minskade rejält. Skillnaden blev ca 3700 kWh/år.

VI HAR INGA ANDRA VÄRMEKÄLLOR.

Fördelning Juli 2005 tom juni 2006:     

- 3800 kWh hushållsel
- 1700 kWh varmvatten
- 3500 kWh värmepumpsdrift
- 1000 kWh stödvärme (elvärme)

Svårt att uppskatta mer exakt, det varierar från år till år. Denna vinter var tuffare än 2004/2005, det gick 1000 kWh mer.

Hur mycket blev total elförbrukning då?

Juli: 280 kWh (semester hemma)
aug: 289 kWh
sep: 343 kWh
okt: 641 kWh
nov: 1017 kWh
dec: 1528 kWh
jan: 1792 kWh (kallt, molnigt; mycket stödvärme, för liten värmepump)   :'( :'(
feb: 1487 kWh
mars: 1336 kWh (JÄVLIGT kallt&soligt, här gav solfÃ¥ngaren MYCKET, >80% av behovet)  :) :'(
april: 885 kWh?
maj: 300 kWh?
juni: 300 kWh?

Huset är ett 1,5-plans hus på 125 kvm byggt 1979 med F-system, underisolerad bottenplatta. 200 mm mineralull på vindsbjälklaget, 2+1 fönster (isolerglaskassett + kopplad 1-glasbåge). Direktel. 1 mindre värmepump Hitachi RAK25NH4, funkar kanon, kanske i minsta laget dock.

Täckningsgrad på varmvatten (uppskattad från solhöjd+extrapolerad+uppmätt), täckning beror nästan lika mycket på vädret som på årstiden !

jan: 15 %
feb: 35 %
mar: 70 %
apr: 85 %
maj: 95 %
juni: 100 %
juli: 100 %
aug: 100%
sep: 80 %
okt: 60 %
nov: 30 %
dec: 15 %

Årstäckning: ca 65% totalt.

Kostnad för solfÃ¥ngaren ca 24000 kr inkl bidrag, ny vvb och installation av vvb, mycket eget arbete. Totalt inkl värmepump kanske 36000 kr. Pay-off tid pÃ¥ allt ca 3 Ã¥r, pay-off pÃ¥ värmepump enskilt 1,5 Ã¥r, solfÃ¥ngare 5 Ã¥r.  ;)

För mej passade detta perfekt, vi har ju inte vattenburet system. Man fÃ¥r utgÃ¥ frÃ¥n sitt eget läge och läsa in sig lite pÃ¥ energi, det hjälper !  :) :) :)

MVH/Gano

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: vad värmer ni varmvattnet med ni som kör L/L-pump?
« Svar #5 skrivet: 25 april 2006, 09:30:42 »
Tack för ett väldigt utförligt svar :)

Det är sådär jag har tänkt koppla för tillfället också. det är ju en jäkla skillnad i inköpspris på detta och på en L/V-pump.

säger att du lagt ut 40.000kr så är ju det ändå mycket billigare än vad en L/V-pump kostar att köpa & installera och då måste man ju köra den året runt för att få ut varmvatten på sommaren som blir till följd att den drar ström hela tiden.
nog för att vi i vårat hus att vattenburna element och inte så jätteöpen planlösning. (kommer mer bilder på hur det ser ut invändigt lite senare på hemsidan).

Efter man installerat solfångare för varmvattnet, kostar de något i drift då? eller är det självcirkulerande vatten i dom så det inte behövs någon pump?
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: vad värmer ni varmvattnet med ni som kör L/L-pump?
« Svar #6 skrivet: 25 april 2006, 09:36:21 »
Hej

Det är en elektrisk cirkulationspump typ standard. Jag har min ställd i läge 2 av 3, då drar den 67 W. Den går dock bara när solfångaren är varmare än tanken, säg att den drar högst 0,5 kWh/dag.

MVH/Gano

PS: Är du säker på att inte välja luft/vatten ? den nya generation med inverter och R410A kommer att ge högre verkningsgrad.

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: vad värmer ni varmvattnet med ni som kör L/L-pump?
« Svar #7 skrivet: 25 april 2006, 09:42:43 »
Hej
Det är en elektrisk cirkulationspump typ standard. Jag har min ställd i läge 2 av 3, då drar den 67 W. Den går dock bara när solfångaren är varmare än tanken, säg att den drar högst 0,5 kWh/dag.
MVH/Gano
PS: Är du säker på att inte välja luft/vatten ? den nya generation med inverter och R410A kommer att ge högre verkningsgrad.

jag är inte säker pÃ¥ nÃ¥got än  ;D
Tycker jag läst så mycket att de flesta klarar sig med L/L-pump och varför skulle man då installera en L/V för mycket dyrare summa?
En firma här i stan erbjuder en L/L installerad och klar för 23500kr har jag för mig det var och enligt vad jag förstod så skulle den räcka för hela huset. ska dock dit igen nu i veckan för att snacka lite mer då dom varit bort på kurs en sväng nu så de borde kunna lite mer :)
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: vad värmer ni varmvattnet med ni som kör L/L-pump?
« Svar #8 skrivet: 25 april 2006, 16:51:31 »
Jag har också vattenburet system, men valde i januari att installera en luftvärmepump.
Jag ville inte förlora möjligheten att elda med ved.
Varmvattnet värms med kombipannans elpatron eller ved.

Med elpatronen är varmvattenförbr. 15-20kWh/dygn.(2 vuxna, 2 barn)

1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: vad värmer ni varmvattnet med ni som kör L/L-pump?
« Svar #9 skrivet: 25 april 2006, 21:12:26 »
Jag har också vattenburet system, men valde i januari att installera en luftvärmepump.
Jag ville inte förlora möjligheten att elda med ved.
Varmvattnet värms med kombipannans elpatron eller ved.
Med elpatronen är varmvattenförbr. 15-20kWh/dygn.(2 vuxna, 2 barn)

Vad var det som gjorde att du valde en luftvärmepump istället för något annat som luftvatten, bergvärme eller liknande?
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: vad värmer ni varmvattnet med ni som kör L/L-pump?
« Svar #10 skrivet: 26 april 2006, 16:22:23 »
Jag har också vattenburet system, men valde i januari att installera en luftvärmepump.
Jag ville inte förlora möjligheten att elda med ved.
Varmvattnet värms med kombipannans elpatron eller ved.
Med elpatronen är varmvattenförbr. 15-20kWh/dygn.(2 vuxna, 2 barn)

Vad var det som gjorde att du valde en luftvärmepump istället för något annat som luftvatten, bergvärme eller liknande?

Jo det ska jag försöka förklara lite kortfattat:
Husets energibehov för värme/varmvatten är ca 15000kWh.

Bergvärme gick bort direkt pga investeringskostnaden. (payoff tid på över 10 år om den överhuvudtaget betalar sig)
Luft/vatten var det nära att det blev, hade då dockat den till el/vedpannan. (payoff tid på kanske 6år)

Jag kunde inte heller tänka mig att slänga ut en fungerande vedpanna med dessa stigande elpriser. (har tillgång till billig ved)

Så jag köpte en "sverigepump" på postorder till en totalkostnad av 11000:- inkl. egen montering. Och nu behöver jag inte elda för värmen om jag inte vill/hinner/orkar.(utan att det kostar skjortan med elpatronen i pannan)
Klarar värmen ner till ca -10gr med enbart pumpen.

Totalelförbr. under april-05 till april-06 vart 14200kWh och 4m3 ved. (pumpen inst. jan-06)
Grannarna har ett identiskt hus, lika många i familjen, de har samma totalförbr.(bergvärme).

Tanken i första hand var inte att tjäna pengar på luftvärmepumpen utan tid, dvs att slippa tända i pannan det första man gör när man vaknar för att få upp värmen i huset.

Jaja, inte så kortfattat men men......
« Senast ändrad: 26 april 2006, 16:26:52 av nic2 »
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: vad värmer ni varmvattnet med ni som kör L/L-pump?
« Svar #11 skrivet: 26 april 2006, 18:12:00 »
Det lutar mer och mer åt en luftvärmepump, troligen en lite kraftigare sort som klarar att hålla någorlunda värme ner till -20grader iallafall. Sen vid tillfälle komplettera det med solpaneler på taket för varmvattnet.
Verkar vara det mest ekonomiska att satsa på idag.
Vi har också vedspis/vedpanna kanske jag bör komplettera här också som vi kan isåfall elda i när det är som kallast. Likaså är det ju vattenburet idag och elpatronen kommer jag ju inte kasta så den finns ju där också i nödfall.
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: vad värmer ni varmvattnet med ni som kör L/L-pump?
« Svar #12 skrivet: 26 april 2006, 18:28:06 »
Det lutar mer och mer åt en luftvärmepump, troligen en lite kraftigare sort som klarar att hålla någorlunda värme ner till -20grader iallafall. Sen vid tillfälle komplettera det med solpaneler på taket för varmvattnet.
Verkar vara det mest ekonomiska att satsa på idag.
Vi har också vedspis/vedpanna kanske jag bör komplettera här också som vi kan isåfall elda i när det är som kallast. Likaså är det ju vattenburet idag och elpatronen kommer jag ju inte kasta så den finns ju där också i nödfall.

Din lösning tycker jag verkar vara en bra ide´. Billigt att investera i, Ã¥ inga dörrar stängda för framtiden. Du är inte politiker eller akademiker va  ;) ;D

mvh humlan.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: vad värmer ni varmvattnet med ni som kör L/L-pump?
« Svar #13 skrivet: 26 april 2006, 18:30:09 »
Ja, jag tror det är vettigt att inte låsa sig vid en värmekälla om man har den möjligheten.

Den dagen jag slänger ut vedpannan blir det med största sannorlikhet solpaneler för varmvatten/värme.

  :D....eller pellets, eller frÃ¥nlufts-vp (för att fixa vent. ocksÃ¥) i komb. med markslinga och sol...ja, man hinner nog ändra sig mÃ¥nga gÃ¥nger..... :D

Lycka till!
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: vad värmer ni varmvattnet med ni som kör L/L-pump?
« Svar #14 skrivet: 26 april 2006, 18:36:34 »
Hehe, nä jag är ingen politiker eller något sådant :) gillar billiga bra grejer samtidigt som jag gillar tekniska prylar :)

Nu ska vi skjutsa grejer igen, så vi kommer ut ur denna lägenhet nån gång.
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 523
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!