Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Risk för fukt och mögel på kallvinden????  (läst 39312 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Risk för fukt och mögel på kallvinden????
« Svar #15 skrivet: 18 december 2009, 16:04:13 »
Hej Zibrosc1235!  Ja jag noterar bara här att du nu tydligen har börjat med att sprida en lika felaktig information ang kallvindsventilation som vad det gäller QC-kopplingar till luftvärmepumpar. Självklart behöver inte Joka vara ett dugg orolig om han har en ordentlig ventilation av kallvinden, för mkt ventilation är/kan aldrig vara skadligt alltså utan det är endast en för liten/dålig ventilation som kan orsaka fukt och mögelskador. Det här snacket om att en för stor ventilation av en kallvind kan orsaka fukt och mögelskador är bara en ren utopi och har väl hittats på under senare år för att vissa intressenter har kunnat hitta en ny nisch med sysselsättning inkl försäljning av dyr utrustning, detta för att då också kunna marknadsföra dessa dyra produkter och systemlösningar med s.k styrd ventilation även i dessa utrymmen vilka egentligen är helt onödiga.
Självklart läcker det upp en del värme genom innertak och upp till kallvinden (beroende på isolering och tjocklek), och visst kan det komma upp en del fukt nedifrån bostadsutrymmet beroende på huruvida man har mekanisk ventilation med undertryck i huset eller inte, men oavsett detta så kan man vara klar över att ju mer av värme alt fukt som ev riskerar att komma upp till kallvinden ju bättre ventilation behöver man ha för att snabbt kunna ventilera bort/ut denna värme och fukt ifrån kallvinden isf. :)

Mvh Raffen.

I bästa fall talar vi om olika saker, jag talar om det hus och den huskonstruktion 2000 skrev om i sitt inlägg. Det är en mycket vanlig huskonstruktion och som med dina råd ganska snart möglar och förstörs.
Det är många som har trott och fortfarande tror på de oftast tvärsäkra råden om ökad ventilation utifrån och mer isolering ovanpå innertaket på dessa hus men det leder precis till de problem som sign. 2000 mycket bra beskriver och varnar för. OM man skall isolera och ta upp rejäla luftspalter så gäller det en helt annan takkonstruktion som ej behandlas här. OM man skall följa de råd som du utan att tveka kommer med måste man först bygga om takkonstruktionen och det är sällan eller aldrig vettigt.

Eftersom jag läst en del av dina inlägg i andra trådar och inser att du inte kommer att kunna ompröva din uppfattning eller ta till dig andras argument och erfarenheter råder jag ägare till hus av konstruktionen som 2000 beskriver. Lär av hans erfarenheter och råd. Dom är både rätt till beskrivning, metod och tanke.. Och om man vill ha mer information kan man kontakta ngn av de många besiktningsmän som jobbar åt tex. Anticimex. Dom stöder helt det resonemang som sign 2000 redogör för... men det tror jag knappast kommer att på ngt vis påverka Raffen i hans nästa inlägg i frågan...
« Senast ändrad: 18 december 2009, 16:09:59 av zibrosc1235 »
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Risk för fukt och mögel på kallvinden????
« Svar #16 skrivet: 18 december 2009, 16:21:20 »
Läs gärna Så fungerar en kallvind med den reservationen att det är ngn som vill sälja ngt som gör beskrivningen, således är just deras produkt lösningen..
http://www.trygghetsvakten.se/Vind/Sa-fungerar-en-kallvind.html

Där varnar man kraftigt, liksom Anticimex gör, för Raffens och många andra "förståsigpåares" lösning...

Men signaturen 2000 beskrivning i tråden är minst lika bra...och rätt och Raffen råd är helt åt skogen och fel.
Endast min artighet får mig att avstå att kommentera Raffens påhopp i övrigt, men oförskämt är väl bara förnamnet..
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Risk för fukt och mögel på kallvinden????
« Svar #17 skrivet: 18 december 2009, 16:52:30 »
Hej Zibrosc1235!  Ja du har ju helt rätt i här precis på samma sätt som jag själv nämnde i tidigare inlägg att här vill man sälja dyrbara anläggningar genom att delvis skrämma upp folk helt i onödan alltså. Sen vet jag inte vad det skulle vara för märkvärdigt egentligen med det hus/hustyp som signaturen 2000 beskrev?? Det är väl klart att är det en s.k kallvind som delvis har levt sitt eget liv via en viss uppvärmning och begränsad ventilation (vilket var väldigt vanligt förr) och som jag själv bodde i som liten, så är det väl inte märkvärdigare med de husen utan det är bara se till att få till förutsättningar för en fullvärdig vindsventilation istället för en viss uppvärmning och begränsad ventilation, så mår den kallvinden precis lika bra det kan jag försäkra dig/er. Sen det här med påhopp det förstår jag inte riktigt vad du menar så det får stå för din räkning?? Jag talade bara om min uppfattning i ärendet likaväl som du talade om din uppfattning, och det får vi väl stå ut med båda 2 utan att vi känner oss påhoppade någon av oss tycker jag. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1980
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Risk för fukt och mögel på kallvinden????
« Svar #18 skrivet: 18 december 2009, 16:53:36 »
Detta är ganska väl utrett och alltså behöver ni inte slåss, pojkar - - -
från Chalmers
http://eprints.sparaochbevara.se/486/1/SBUF%252011871%2520Slutrapport%2520EtappI.pdf

ökad ventilation kan alltså ibland orsaka mögel
beroende på förutsättningarna

Vi skaffade vp istället för att tilläggsisolera
har torrt och fint på vinden
sedan etthundratvå år
« Senast ändrad: 18 december 2009, 16:58:43 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Risk för fukt och mögel på kallvinden????
« Svar #19 skrivet: 18 december 2009, 16:59:48 »
Var och en får tro vad han vill. Jag valde att tro mina egna ögon när jag tittade in på min vind och såg ett par centimeter is på insidan av yttertaket.
Efter att ha läst inläggen här kan jag konstatera att några behöver läsa på i ämnet relativ luftfuktighet.

Citerar:Alla mätningar av luftfuktigheten utgår ifrån att det finns en övre gräns för luftfuktigheten, som beror på temperatur och tryck. Om man då antingen tillsätter mer vattenånga (fukt) eller sänker luftens temperatur, kommer mängden vattenånga att överstiga detta maximum och den överskjutande delen fälls ut som vattendroppar = kondens.

Ganska enkelt alltså. När varm(och fuktig) luft tränger upp till vinden där det är kallt sjunker luftens temperatur som då inte kan bära lika mycket fukt utan tvingas kondensera på väl valda ytor! Enkel fysik som nog inte ska ifrågasättas!

Därmed inte sagt att det alltid blir problem. Jag har sett många vindar där en väl fungerande ventilation säkerställer klimatet på vinden. Problemet är när vi förändrar förutsättningarna.
Saknas en tät diffusionsspärr och man får upp fukt på en kall vind som tidigare var delvis uppvärmd får man problem.
En lösning kan vara att höja temperaturen  på vinden(varm luft kan bära mer fukt) och sedan ventilera bort fukten innan den kondenserar. Varm vind är BRA, Raffen ;)

Så att alla förstår repeterar jag: när luftens temperatur sjunker(går från varm bostad till kall vind) ökar luftens relativa fuktighet. Nås daggpunkten kondenserar fukten till vatten.

Daggpunkt="När luft av viss temperatur och relativ fuktighet kyls kommer den relativa fuktigheten att öka. Om man har en yta som är kall kommer vattenånga vid en viss temperatur att kondenseras på ytan. Temperaturen vid ytkondens kallas för luftens daggpunkt, ty vid denna temperatur fälls dagg ut på obeväxta ytor. Kondens är även orsaken till att det bildas dimma och moln. Däremot beror "dagg i gräset" ofta på helt andra saker (se guttation). Fukt kondenserar också in i material vid en relativ luftfuktighet under daggpunkten, om materialet har en fuktkvot som är lägre än jämviktsfuktkvoten. Det kallas då kapillärkondensation och är en relativt långsam process i jämförelse med ytkondensation."

Komihåg att vi snackar vinter och kallt här, fukt på sommaren går vi igenom lagom till våren Thumbsup.
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Risk för fukt och mögel på kallvinden????
« Svar #20 skrivet: 18 december 2009, 17:01:25 »
Detta är ganska väl utrett och alltså behöver ni inte slåss, pojkar - - -
från Chalmers
http://eprints.sparaochbevara.se/486/1/SBUF%252011871%2520Slutrapport%2520EtappI.pdf

ökad ventilation kan alltså ibland orsaka mögel
beroende på förutsättningarna

Vi skaffade vp istället för att tilläggsisolera
har torrt och fint på vinden
sedan etthundratvå år

Hej Drjukebox!  Ja den där rapporten är ju rätt välkänd, och de fick säkert bra betalt för den också tror jag. Finns ju en hel del intressen i den här branchen som säljer dyrbara utrustningar för s.k styrd ventilation, och Chalmers vill väl säkert dryga ut budjeten naturligtvis, och finns det folk som vill investera i dylika anläggningar så är det upp till var och en men jag rekommenderar det inte eftersom det faktiskt räcker gott och väl med en ordinarie ordentlig ventilation av kallvinden. :)

Mvh Raffen.  
« Senast ändrad: 18 december 2009, 17:43:55 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1980
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Risk för fukt och mögel på kallvinden????
« Svar #21 skrivet: 18 december 2009, 17:07:03 »
...jag rekommenderar det inte eftersom det faktiskt räcker gott och väl med en ordinarie ordentlig ventilation av kallvinden. :)
Mvhj Raffen. 

Men då var problemet att i vissa fall så ökar man problemen med ökad ventilation.
Vilket framgår av texten - som är seriöst underbyggd
Inte behöver man köpa någon styrd ventilation
vi har självdrag och inte ett fläktsurr någonstans
för nyproduktion ser villkoren annorlunda ut.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Risk för fukt och mögel på kallvinden????
« Svar #22 skrivet: 18 december 2009, 17:09:13 »
Utmärkt källhänvisning drjukebox. Det är bl.a den rapporten Anticimex stöder sina råd på!
Ur rapporten (håll i hatten nu Raffen):

"Idag ges det mycket vaga råd till byggindustrin för hur kallvindsproblematiken ska lösas.
Rådet att bygga helt lufttäta vindsbjälklag är bra, men svårt att uppnå. I moderna kallvindar
skapar uteluften mer problem än det löser
, genom vattenångan som ventileras in och
”underkyls” pga. nattutstrålning från taket. Man vågar dock inte rekommendera att ta bort
ventilationen helt i fall fukt trots allt kommer upp på vinden från bostaden genom
vindsbjälklaget, eller på annat sätt. Rådet blir att ventilera ”lagom”."
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Risk för fukt och mögel på kallvinden????
« Svar #23 skrivet: 18 december 2009, 18:03:00 »
Hej Zibrosc1235!  Ja Ja tala bara inte om det här struntsnacket du. Sc:,h Jag har själv sett det där och jag tycker att det är rent bedrövligt alltså för att inte säga sorgligt när man läser skräpet. :-\ Det går alltså i princip inte att ventilera en kallvind lagom enligt min mening, ivf inte om man nu inte vill riskera ev framtida problem däruppe, det är ju ungefär som att sitta på en krutdurk, går det så går det men hur länge vet man ju inte, och när man ev skulle få problem det vet man inte heller, och så kan man inte ha det alltså. Nej vill man känna sig säker och sova lugnt på nätterna så är det klart mkt bättre att ta till vindsventilationen lite extra isf eftersom det kan aldrig bli fel nämligen.
Sen tycker jag kanske ändå att det är lite av ett erkännande av Anticimex när de ändå föreslår en lagom ventilation av kallvinden, det är iof ett mkt dumt uttalande men det är väl ändå nästan lite detsamma som att de kan väl inte direkt med att döma ut en välkänd och helt och fullt fungerande vanlig gratis vindsventilation samtidigt som de givetvis helst vill sälja sina dyra utrustningar med styrd vindsventilation istället, och med rådet om en lagom vindsventilation så vet de väl att de resp presumtiva kunderna som de har gett rådet hör av sig förr eller senare eftersom den här lagom ventilationen kommer helt klart att ge problem med tiden även om det kanske kommer att fungera under en viss tid med lite tur. ;) :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 19 december 2009, 13:24:18 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Risk för fukt och mögel på kallvinden????
« Svar #24 skrivet: 18 december 2009, 18:48:35 »
En lösning kan vara att höja temperaturen  på vinden(varm luft kan bära mer fukt) och sedan ventilera bort fukten innan den kondenserar. Varm vind är BRA, Raffen ;)

Hej 2000!  Javisst kan det vara en bra lösning att ha en varmvind istället för en kallvind, men då skall man isolera den ordentligt mot yttertak och ev gavelväggar och köra med en viss kontinuerlig uppvärmning. Man kan ju då dessutom använda det till bostadsutrymme och då behöver man inte den här häftiga ventilationen som jag har pratat om heller utan då räcker det med en mer normal på ca 0,5 luftväxlingar/timma. Skall man istället ha alternativet kallvind så skall vinden verkligen vara riktigt kall och välventilerad alltså, några lagom tempererade kallvindar rekommenderar jag definitivt inte. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Risk för fukt och mögel på kallvinden????
« Svar #25 skrivet: 18 december 2009, 18:54:12 »
Raffen har ju helt rätt i att en väl fungerande ventilation är det bästa. Problemet är att veta om man har det....

Jag hade luftspalter vid takfoten och gavelventiler.
Men jag hade även fritt flöde av fuktig luft genom vindsbjälklaget och massor av tilläggsisolering. Övre lagret av isolering var lika kall som yttertemperaturen. Kondenseringen skedde till viss del redan i isoleringen(missfärgning). Jag kunde nog ha lyft av yttertaket helt och ändå ha samma problem....

Ska man ha tilläggsisolering ska man också ha diffusionsspärr.

Gamla hus har sällan det, då får man kosta på sig att låta luften passera upp på vinden utan att kylas av för mycket (= mindre isolering) och därefter ventileras ut genom Raffens rejäla ventiler. En sån där lagom uppvärmd vind som du inte gillar.  ;D
Vi snackar inte varmvind utan lite, lite varmare vind.(eller lite mindre kall....)

Det är kombinationen av fuktig luft, för mycket isolering och taskig ventilation som ger problem.

« Senast ändrad: 18 december 2009, 19:04:21 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Risk för fukt och mögel på kallvinden????
« Svar #26 skrivet: 18 december 2009, 19:48:35 »
Hej 2000!  Ja vad trevligt, vi är ju nästan helt överens om tagen.Thumbsup Håller med dig om att det skall finnas diffusionsspärr i väggar och tak vilket det ju inte gör i äldre hus, problemet är väl också utöver detta att det oftast är en helt otillräcklig ventilation i bostadutrymmet med endast s.k självdrag i de här gamla husen och det innebär att en mkt bra och viktig åtgärd vore att bygga om ventilationssystemet till fläktstyrd frånluft från våtutrymmen och separat tilluft från övriga rum så att man får ett visst undertryck i de här äldre husen.
Sen ställer jag helt upp på din kombination här om att det är fuktig luft nedifrån bostaden och upp till kallvinden som i kombination med taskig ventilation ställer till de här ev problemen, däremot så anser jag inte att för mkt isolering är en bov i dramat. Så mitt råd om man har ett äldre hus utan diffusionsspärr kan vara att i första hand förbättra ventilationssystemet med mekanisk frånluft så att man får ett undertryck i bostadsutrymmet för då minimerar man därmed risken för fukt att tränga upp till kallvinden, denna åtgärd tillsammans med en förbättrad vindsventilation borde räcka till för att förebygga ev fukt och mögelskador på kallvinden. Om man nu ändå skall se över, byta eller öka på isoleringen på vindsbjälklaget så är det givetvis tillrådligt att då samtidigt se till att få dit en ordentlig diffusionsspärr i samband med denna åtgärd.  ;) :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Risk för fukt och mögel på kallvinden????
« Svar #27 skrivet: 18 december 2009, 20:01:35 »
Det största och egentligen det enda problemet för oss i gamla hus är att energikostnaden har gått upp en del sedan 1910.
Eller att vi blivit för lata för att hugga ved....

Jag tänker fortsätta "läcka" värme upp till vinden (diffusionsspärrar och ventilationsanläggningar är dyrt det också). När 1145:an är igång så har jag råd....

Ha en bra helg
2000





Ps
Till zibrosc1235 och andra som älskar gamla hus, lyssna inte på Raffen och installera ventilation och diffusionsspärrar. Vill du ha ett modernt hus, köp ett modernt hus. Har du ett äldre boende som du älskar, acceptera att det är ett gammalt hus och låt det fungera som det var tänkt när det byggdes. Öppna fönstret när du vill ventilera och acceptera att det läcker värme ur väggar, tak och fönster. Det mår både du och huset bra av Thumbsup
« Senast ändrad: 18 december 2009, 20:19:26 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Risk för fukt och mögel på kallvinden????
« Svar #28 skrivet: 18 december 2009, 20:32:19 »
Hej Zibrosc1235!  Ja Ja tala bara inte om struntsnacket du. Sc:,h Jag har själv sett det där och jag tycker att det är rent bedrövligt alltså för att inte säga sorgligt när man läser skräpet. :-\ Det går alltså i princip inte att ventilera en kallvind lagom enligt min mening, ivf inte om man nu inte vill riskera ev framtida problem däruppe, det är ju ungefär som att sitta på en krutdurk, går det så går det men hur länge vet man ju inte, och när man ev skulle få problem det vet man inte heller, och så kan man inte ha det alltså. Nej vill man känna sig säker och sova lugnt på nätterna så är det klart mkt bättre att ta till vindsventilationen lite extra isf eftersom det kan aldrig bli fel nämligen.
Sen tycker jag kanske ändå att det är lite av ett erkännande av Anticimex när de ändå föreslår en lagom ventilation av kallvinden, det är iof ett dumt uttalande men det är väl ändå nästan detsamma som att de kan väl inte direkt med att döma ut en välkänd och helt och fullt fungerande vanlig gratis vindsventilation samtidigt som de givetvis helst vill sälja sina dyra utrustningar med styrd vindsventilation istället, och med rådet om en lagom vindsventilation så vet de väl att de resp presumtiva kunderna som de har gett rådet hör av sig förr eller senare eftersom den här lagom ventilationen kommer helt klart att ge problem. ;) :)

Mvh Raffen.

Puhhh du förnekar dig inte Raffen..."Struntpratet och skräpet" kallar du utan att blinka en vetenskapligt förankrad genomgripande rapport som förutom Chalmers står bakom, som hela den ledande byggindustrin i västsverige deltagit i och står bakom och som sveriges ledande experter på skador på egna hem , Anticimex använder som underlag för råd och åtgärder...och som används som standardverk när man inom hela byggsektorn i hela landet skall åtgärda fuktskadade kallvindar. Det börjar väl likna lite...(Ja jag höll på att skriva byfåneri) galenskap det här Raffen... Och som referens använder du ditt eget hus..

Nu börjar jag att förstå hur du med dina egna två Toshiba värmepumpar som med sina fläktar slår allt enligt dig, lätt skulle kunna värma hela mellannorrland med intilliggande län om det bara gick att lösa det här med transporten av energin,, bara man vacuumsugit och konat på rätt sätt och köpt rätt märke till "rätt pris"...  Steve med Lloyden släng dig i väggen, här kommer Raffen!
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Risk för fukt och mögel på kallvinden????
« Svar #29 skrivet: 18 december 2009, 20:36:47 »
Lugn och fin nu.....

Det här ett diskussionsforum. Att tala fritt är ju inte det samma som att tala rätt....
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!