Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 februari 2008, 00:06:21 »

Citera
Till danne: Maila gärna direkt om du inte funnit någon bra lösning.
-Övriga , i mån av tid delar jag gärna med mig av de erfarenheter jag gjort.

Och på vilket sätt skulle någon tro att du gör det gratis?

Ungefär på samma sätt som jag råder att köpa en riktig krypgrundsavfuktare på en gång istället för att dribbla med olika ventilationslösningar som ändå inte fungerar.  ???

De som har erfarenhet och är ärliga säger alla som det är - man måste både avfukta och undertrycksventilera för att bli av med redan befintliga problem.
I hus utan "märkbara " problem kan det räcka med bra dränering och isolering - men de husen är lätträknade.
Skrivet av: danne_82
« skrivet: 15 februari 2008, 22:35:03 »


Hej. Jag märker att det luktar mycket mer i huset nu när det är kallare ute. När det är varmare ute så luktar det inte alls lika mycket. Jag vet ej vad jag ska göra. Jag och min flickvän går i försäljnings tankar. Både jag och hon mår mkt dåligt för detta..
Skrivet av: jordgubben
« skrivet: 13 januari 2008, 20:32:46 »

Hej på er alla!
Jag har med stigande intresse följt diskussionen om dannes luktproblem och alla välvilliga råd han fått.
Men det kan inte vara enkelt att handla rätt med så många tips  och många som emotsäger varandra.
Rådena kan bara bli mycket generella då varje krypgrund är individuell och även måste bedömas och åtgärdas som sådan.
Att börja med åtgärder innan man vet varifrån problemet uppstått känns inte rätt.

Efter att under ca 10 år arbetat med utredningar och åtgärdsförslag i villor och dagis etc har en del erfarenhet inhämtats.
Tyvärr så har jag skaffat mig en ordentlig allergi för olika typer av fukt och emissionsrelaterade lukter och tvingats sluta med besiktningar.

 Några allmänna råd:
-Anlita en tekniker med god erfarenhet.
-Ta inte råd av någon som säljer något och som sitter på två stolar och som inte kan vara neutral vid rådgivning.
-På tryckimpregnerat virke trivs mögelsvampar och inte minst bildas emissioner med mycket skadliga lukter/gaser. Dock blir det inte röta i virket. Allmänt sett är det väl ett feltänk då man förordar tryckimpregnerat inomhus. Räknar man med fukt?
-Räkna alltid med 100 fuktighet i marken runt och under huset. Även om det är bra dränerat. Kondens under ev plast
-Den högsta relativa fuktigheten uppmäts from juli tills värmen slås på under senhösten. Lite skiljer det sig från olika geografiska platser i landet.
-GRUNDPROBLEMET (vits)  går att jämföra i de flesta fallen med att en varm sommardag ta en kall ölburk från kylen.  Marken är ölburken och varmluften kommer in genom ventilerna i grunden.
Och kondensen samlas på ytorna i grunden.
-Erfarenhetsmässigt fungerar inte små ,klena fläktar. Kraftiga vindar, snöslask , djup snö mm sätter dessa ur funktion.

-Använd en kanalfläkt istället.

Till sist alla som "åtgärdar" lite på måfå: Risken för hussvamp är mycket stor om åtgärden blir otillräcklig. Och då har vi riktigt stora problem!

Till danne: Maila gärna direkt om du inte funnit någon bra lösning.
-Övriga , i mån av tid delar jag gärna med mig av de erfarenheter jag gjort.
Skrivet av: messer
« skrivet: 12 januari 2008, 00:51:03 »

Hej

Då kommer nästa fråga, varför var syllen blöt och har ni åtgärdat det problemet ?

MVH
Messer
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 11 januari 2008, 22:21:19 »

Citera
Rickard hur mkt kostar en avfuktare som du säljer?

http://www.varmepumpsforum.com/catalog/product_info.php?cPath=34&products_id=68
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 11 januari 2008, 19:33:00 »

Riktigt trist med lukt i hus, jag riktigt lider med er!
Jag har varit med och bytt syll på en skola.
tryckt trä borde vara förbjudet att använda som tex syll! Det ruttnar inte men luktar nåt hemskt!!

Vi hade det även på ett vattenverk i väggarna invändigt. När det revs ut så luktade kläderna åt "gubbarna" även efter tvätt! Dom slängde rubb som stubb.

Lukten kan "sätta sig" i material i närheten av syllen, jag gissar att det är det som luktar!?

Undertryck används vid "sjuka hus" tex med platta på mark och även i mellanbjälklag. Där lukten tränger ned i betongen ofta från ett skikt flytspackel som tidiger var kaseinhaltigt (slaktretser!!).
Problem uppstod även av limmet tex när man valde vattentät betong för att va helt säker på att slippa fukt (utifrån). Då blev det lukt av limmet stället som inte hade möjlighet att "torka" (vattenbaserat för att va miljövänligt).
 Vid sanering försvinner lukten ett tag för att sedan återkomma. Men med luftade golv så fixar det sig på ett bra sätt! 

Det första måste väl bli att testa undertryck, ev avfuktning. men jag är inte helt säker att det heller kommer att bli "klockrent".
Om det inte räcker då återstår nog luftade golv... ungefär som radonsanering, luftade socklar och utsug via fläkt.
Tex Platon har system för det. Men det skulle förstås varit gjort direkt när jobbet utfördes!?


kjulakalle
Det ang tape. Jag tycker dom var ute och cyklade!!  I en vägg är det LUFTvandring där är det viktigt att det är tätt.
Lägger man plast på marken så är det FUKTvandring som man vill stoppa.
Här hos oss har man en rek att man ska lämna ca 100 mm mot ytterväggarna, detta pga av att det kan bli frost på insidan.
Då kan inte en dålig tape spela nån större roll heller!
Skrivet av: kjulakalle
« skrivet: 11 januari 2008, 17:26:07 »


Messer

Andledningen vi har bytt syllar är för att det var hög fukt i dem och att det var inpregnerat träd..

Det luktar ju mkt mindre i huset sen vi bytte dem. men det finns fortfarande en svag lukt av kemisk doft. Jag har börjat täta stora hål som finns i vaskaskåpet plus några andra tycker det gör lite bättre på lukten. Men vi ska prova sätta in en fläkt i helgen och se hur det blir. Annars blir det en riktigt avfuktare i grunden.

Rickard hur mkt kostar en avfuktare som du säljer?
Hej danne_82!
Efter vad jag kan förstå så var det ett flertal hustillverkare som använde tryckinpregnerat trä i syllen innan 80 talet.
men det är inte ofta som man hör att de bytt syllen.
//kjulakalle ;) ;)
Skrivet av: danne_82
« skrivet: 11 januari 2008, 16:51:59 »


Messer

Andledningen vi har bytt syllar är för att det var hög fukt i dem och att det var inpregnerat träd..

Det luktar ju mkt mindre i huset sen vi bytte dem. men det finns fortfarande en svag lukt av kemisk doft. Jag har börjat täta stora hål som finns i vaskaskåpet plus några andra tycker det gör lite bättre på lukten. Men vi ska prova sätta in en fläkt i helgen och se hur det blir. Annars blir det en riktigt avfuktare i grunden.

Rickard hur mkt kostar en avfuktare som du säljer?
Skrivet av: messer
« skrivet: 11 januari 2008, 08:38:28 »

Hej

En liten undran bara vore det inte ganska smart att först hitta vad som är fel innan man gör en massa åtgärder ?
T.ex så har han bytt syllen och då undrar jag varför böt han dom, jag gissar att dom var blöta eller nått, men byta är väl ok men varför uppstod felet, har felet rättats till?
Om det luktar så är en bra åtgärd att leta fram varifrån det luktar och försöka hitta varför det luktar och vad som är fel för om felet inte åtgärdas så kvarstår det ju.
Så vad luktar det
Var luktar det värst
Vad gör att det luktar just där.

Det tog mig ungefär 15 år att hitta orsaken till en svag stank som uppträdde ibland när jag kom in i hallen, doften varade i c:a 2 sekunder.
Jag var för lat för att leta, vattenpumpen gick ibland igång fast jag inte tog vatten, men inte orkade jag leta.
När jag tillslut hittade anledningen berodde det på att jag klev rätt igenom golvet.
Det var en läckande dold skarv på vattenledningen.

Så hitta orsaken och åtgärda den.

MVH
Messer
Skrivet av: kjulakalle
« skrivet: 11 januari 2008, 08:19:40 »

Hej!
Som tur är har jag inga problem "ännu" men man vill ju gardera sig för framtiden.
Huset jag köpte juli 2007 är byggt 1979, när Anticimex besiktigade det så fanns det en sak de slog ned på det var att plasten inte var riktigt tejpad på ett ställe.
Anticimex tyckte också naturligvis att jag skulle satsa på deras system för krypgrunden c:a 30 tusen.
Min måg (byggkille) var ner och kollade coh sade att huset var i mycket bra skick.
Nu är det ju så att efter att man satte in lyftvärmepumpen 2006 så händer ju saker med ventilationen förmodligen både i krypgrund och vinden.
Jag vet inte hur mycket en LVP ökar trycket i huset samt hur stor risken är att man trycker ut värme på ställen man inte borde.
Därför kan det vara bra att tänka efter före.
//kjulakalle ;) ;)
Skrivet av: Dodge_This!!
« skrivet: 11 januari 2008, 01:09:12 »

Testa en fläkt ett tag märker du att lukten försvinner så satsa på en riktig krypgrundsavfuktare som rickard säger!
JAg höll på och krånglade med en woods Ds 15 som frös och j*vlades för mig tills jag tröttnade och köpte en sprillans ny mg90 för 5000 kr på blocket.(Finns fuktfirmor som brukar sälja ut avfuktare ibland har jag sett)


I mitt fall var det krypgrunden som luktade. Jag hyrde en sugbil som sög bort 7 ton jord stenar mm.
Plast på backen och en Mg90 med byglad fläkt som går hela tiden,det funkade för mig.
Lycka till,jag lider med dig då jag vet hur mentalt jobbigt det kan vara med lukt!

Skrivet av: rollo
« skrivet: 11 januari 2008, 01:00:40 »

Att tömma själv är ju inte särskilt praktiskt. Jag låter slangen gå ner i en bytta på ca två liter. I denna finns en dränkpump från Clas Ohlson för 298 kronor http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21571016
Med hjälp av ett tidur går pumpen 15 min per dygn. Slangen från pumpen leder jag ut genom en av de igenpluggade ventilationshålen. Jag kan då se att avfuktaren fungerar. Detta har fungerat två säsonger (jag har bara fuktproblem på sommaren).

Ett alternativ är att lågga slangen under plasten. det fungerar säkert helt OK också och är ju enklare. Fukttillskottet i min grund är ju främst från uteluften.

Bifogar två filer från energimyndigheten som visar hur energieffektiv en billig kondensavfuktare kan vara jämfört med en sorbtionsavfuktare. Och den fungerar även vid 5 grader.

Skrivet av: Art Deco
« skrivet: 11 januari 2008, 00:22:43 »

Maskinen måste tömmas, gäller även dom jättedyra modellerna.

Det finns slanganslutning på det flesta modeller, kruxet är att slangen måste luta, annars kan vattnet inte rinna bort, vilket brukar bli problematiskt i en krypgrund, då får man ordna med en liten pump som känner av när det kommer vatten som då kopplas mellan avfuktaren och slangen, sen drar man ut slangen genom någon ventil och leder bort vattnet.

Andra alternativet är att tömma själv, behållarna brukar vara mellan 5-15L, så man får då oftast tömma c:a 1 gång per dag, vilket man tröttnar på ganska så fort.... ;)

Att se upp med är att många vanliga avfuktare får sämre verkansgrad ju kallare luften är, så är det bara någon + grad i krypgrunden gör den nästan inget alls, de flesa börjar funka från c:a +5 ºC.
Skrivet av: kjulakalle
« skrivet: 11 januari 2008, 00:09:13 »

Rollo har helt rätt. Alla som har kalla källare med fönster kan vittna om de s.k "svettpärlor" på betonggolvet som man får en högsommardag när man öppnar fönstret för vädring = kondensutfällning då den varma luften träffar det kalla golvet och fukten kondenseras ut. Är själv förvånad att Solarventi vågar gå ut med detta, om man värmer upp utomhusluft med en panel så sjunker visserligen fukthalten lite, men man får kondensutfällningen ändå när den varma luften träffar en kall yta nere i krypgrunden.

En vanlig elektrisk avfuktare är egentligen en luftvärmepump med lika stor kondensor och förångare som har satts ihop mot varandra där inkommande luft först kyls ned kraftig och sen värms upp hastigt, och vattet "fastnar" då i förångaren och fälls ut, som sen leds ner i en behållare eller leds till ett slanguttag.
Hej igen!
vad händer med vattnet, ångas det bort eller måste man tömma
//kjulakalle ;) ;)
Skrivet av: Art Deco
« skrivet: 11 januari 2008, 00:04:37 »

Rollo har helt rätt. Alla som har kalla källare med fönster kan vittna om de s.k "svettpärlor" på betonggolvet som man får en högsommardag när man öppnar fönstret för vädring = kondensutfällning då den varma luften träffar det kalla golvet och fukten kondenseras ut. Är själv förvånad att Solarventi vågar gå ut med detta, om man värmer upp utomhusluft med en panel så sjunker visserligen fukthalten lite, men man får kondensutfällningen ändå när den varma luften träffar en kall yta nere i krypgrunden.

En vanlig elektrisk avfuktare är egentligen en luftvärmepump med lika stor kondensor och förångare som har satts ihop mot varandra där inkommande luft först kyls ned kraftig och sen värms upp hastigt, och vattet "fastnar" då i förångaren och fälls ut, som sen leds ner i en behållare eller leds till ett slanguttag.

Solarventi:s paneler funkar NÄR DESSA ANVÄNDS FÖR ATT VÄRMA UPP BONINGSUTRYMMENA, som inte är lika kalla som en kall krypgrund, förmodligen vill Solarventi öka sin försäljning genom att använda samma panelsystem för krypgrunden, då r det billiggare att köpa ett gäng torrbollar och ställa ner.
Skrivet av: kjulakalle
« skrivet: 10 januari 2008, 23:56:43 »

Kjulakalle

Har svårt att tro att detta skall fungera, särskilt inte på vintern. Men även på sommaren blir det problem. Du blåser visserligen in uppvärmd luft som därmed håller lägre RF, men denna uppvärmda luft kyls snabbt ner i grundutrymmet och då får du samma höga RF igen. Enda möjligheten för att det skall fungera är om du på detta sätt lyckas tillföra så mycket energi att grundutrymmet värms upp. Jag uppskattar att det bör handla om flera hundra watt konstant. Har svårt att tro att denna lilla solfångare når den effekten. Och ett problem är att problemet på sommaren oftast är som störst på varma fuktiga molniga dagar.....
Reklamen anger RF vid inblåsningen vilket är helt missvisande. Om de var seriösa skulle de visa hur RF i grundutrymmet utvecklas efter att de kopplat in aggregatet.


Hej Rollo!
tyckte det verkade bra enligt infobladet/broschyren sälj tydligen mycket.
annars verkar ju Art Deco vara på rätt spår
//kjulakalle ;) ;)
Skrivet av: rollo
« skrivet: 10 januari 2008, 23:40:25 »

Kjulakalle

Har svårt att tro att detta skall fungera, särskilt inte på vintern. Men även på sommaren blir det problem. Du blåser visserligen in uppvärmd luft som därmed håller lägre RF, men denna uppvärmda luft kyls snabbt ner i grundutrymmet och då får du samma höga RF igen. Enda möjligheten för att det skall fungera är om du på detta sätt lyckas tillföra så mycket energi att grundutrymmet värms upp. Jag uppskattar att det bör handla om flera hundra watt konstant. Har svårt att tro att denna lilla solfångare når den effekten. Och ett problem är att problemet på sommaren oftast är som störst på varma fuktiga molniga dagar.....
Reklamen anger RF vid inblåsningen vilket är helt missvisande. Om de var seriösa skulle de visa hur RF i grundutrymmet utvecklas efter att de kopplat in aggregatet.

Skrivet av: kjulakalle
« skrivet: 10 januari 2008, 23:23:00 »

Hej på er!
kolla denna länken, kan det vara något verkar intressant
http://www.solarventi.se/dokumentation/sweden_pdf/swe_sv_vl_avfukta_krypgrunden_06.pdf
//kjulakalle studs ;) ;)
Skrivet av: rollo
« skrivet: 10 januari 2008, 22:44:00 »

Alla har inte hög fuktighet vid denna tiden på året. Jag håller just nu 60% RF utan avfuktning. Stängde av den i slutet av september. Och det viktigaste är att kolla fuktigheten. Har du ingen hög fuktighet nu är undertrycksventilation viktigare för tillfället. I alla fall som ett led i att ta reda på varför ditt hus luktar. Om det är lukt från grundutrymmet kan det vara enkelt ordnat. Och det är möjligt att Art Deco har rätt. För kraftigt ventilation är inte bra. 
Skrivet av: MangeH
« skrivet: 10 januari 2008, 22:34:52 »


Jag har snackat med Anticimex om just en avfuktare i grunden. Men det kostar ju en rejäl peng om dem ska sätta in en sån. Hitta nån på nätet för ca 11000kr. Är det lätt o sätta in en sån?


Ja det är simpellt. Tom jag klarade det. Det finns några bra som är relativt billiga. Tex Munters HomeDry som Rikard säljer i sin webshop eller AceTech som båda är ganska likvärdiga när det gäller avfuktningskapacitet. Acetec drar mindre el och omsätter dubbelt så mycket luft samt har två torrluftsutsläpp så den kan vara bättre om man har flera rum i grunden. Den är även smidig att rengöra då det bara är att lyfta av locket och damsuga. AceTec säljs bla av http://www.lfs-web.se/
 
Munters har mer inarbetat namn på marknaden och är kända för kvalitet. De var även först med en sorbtionsavfuktare till vettiga priser.

Jag tror att du blir nöjd oavsett vilken du väljer om du funderar på någon av dessa. Jag har följt en hel del forum och aldrig hört någon varit missnöjd med en Munters.

Min installation gjorde jag på en eftermiddag. Rullade ut plast på marken, La omlott med ca en meter. (jag var lat, alt hade varit att tejpa skarvarna)  Drog plasten upp mot grundmuren. (Ej upp på. Finns delade skolor om man ska dra upp den på muren som anticimex gör eller in till kanten/nån cm från kanten).
Sen kröp jag runt och fyllde alla sprickor och gluggar utom en med fogskum (tejpade först för dem på utsidan med silver tejp)
Sen  ställde jag avfuktare på ett par leca block och drog ut våtgas slangen genom den öppna gluggen (och tätade runt om).
Till sist så anslöt jag torktumlar slang och drog bortåt i grunden (Köpa spiro rör är väl eg bättre men som sagt jag är lag och detta har funkat bra).
Det jag tog hjälp med var att få ett eluttag monterat i grunden.  Det hela blev rätt billigt. Förutom avfuktaren (som då kostade ca 13-14k har jag för mig) så gick ca 6-700 åt till elektrikern. Nån hundring för fogskum på Överskottsbolaget och sen några rullar byggplast på Byggmax..... (mins inte vad de kostade, 500?)



Skrivet av: Art Deco
« skrivet: 10 januari 2008, 16:44:03 »

Får bena ut detta lite till, vi börjar med följande:

Först räknar man ut ytan på krypgrunden i m2, låt oss säga 10m x 5m som exempel, det ger 50m2 yta, höjden i denna fiktiva krypgrund är 1,2m, det blir då 50m2 x 1,2m höjd = 60m3.
Vi skall alltså vädra ut 60m3, hade det varit i ett boningsutrymme hade det varit halva summan, alltså 60m3 delat med 2 = 30m3/tim, här är det frågan om fukt i en krypgrund och då får vi alltså pendla lite mellan 30m3 till 60m3 tim som ska vädras ut, och undertrycket skall vara svagt typ 10Pa.

Om vi nu fläskar på med en kanalfläkt som har 160m3 tim och upp till 200Pa:s tryck får vi ett rejält och för stort undertryck, dimmar vi ned den till c:a 60m3 kommer trycket ändå att ligga runt 50-100Pa. När vi har för stort undertryck kommer fläkten då att "dra ur fukten" ännu fortare ur husgrunden än nödvändigt och marken utanför matar på mer fukt, vi accelererar nu fuktgenomströmmningen på ett negativt sätt. Betong/Ytongrunder andas > fukten går igenom!
Har vi läckor från övervåningen kommer då också varm rumsluft ned som kondenserar ut i den kallare krypgrunden.

Ska man brassa på med kanalfläktar gäller ovillkorligen att man dränerar om på utsidan, lägger platonmatta mot grunden och mot denna c:a 15-20cm tjock frigolit och sen häller man ned grovsingel. Har man inte gjort detta och sätter ned en för starkt sugande fläkt kan man efter ett tag se hur väggarna på insidan av krypgrunden "svettas"= att man nu drar igenom fukten än snabbare än nödvändigt.

En s.k datafläkt och en kanalfläkt från Clas i sjön har samma omsättning på högsta fart = 160m3 i tim, naturligtvis är det sämre tryck i datafläkten, men när det gäller krypgrunden blir en kanalfläkt "overkill" och kan snarare stjälpa än att hjälpa, här gäller det alltså att se upp.
Tar man en 12V datafläkt och matar på mellan 7-9V kommer man ned i omsättningen och också i tryck, prismässigt ligger kanalfläkten runt 900 mot c:a 200 för datafläkten, och med 12V slipper man anlita elektriker.

Naturligtvis är en avfuktare bäst, men det är inte alls säkert att den är bästa lösning, det beror helt på omständigheterna på krygrunden då även en avfuktare kan accelerera fuktomsättningen genom väggarna om det ligger matjord emot grunden runt om, vi kan då råka ut för en slags svampeffekt där grunden får större kappilärverkan genom hur avfuktaren jobbar, dessutom kostar en avfuktare runt 15.000:- och kostar en del i elåtgång.

Återigen länken nedan läs noga och kolla era förutsättningar innan ni börjar investera.

http://www.byggnadskontroll.nu/index.aspx?site=byggnadskontroll.nu&page=3251
Skrivet av: danne_82
« skrivet: 10 januari 2008, 16:36:20 »


Jag har snackat med Anticimex om just en avfuktare i grunden. Men det kostar ju en rejäl peng om dem ska sätta in en sån. Hitta nån på nätet för ca 11000kr. Är det lätt o sätta in en sån?
Skrivet av: danne_82
« skrivet: 10 januari 2008, 16:07:40 »


Hej Rickard..
 

Så du menar att jag ska sätta in en avfuktare och ingen kanalfläkt?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 10 januari 2008, 16:05:30 »

Det finns bara en lösning som i princip alltid fungerar och det är avfuktning i kombination med undertryck.
Att pussla med olika nödlösningar blir bara dyrare än att göra det ordentligt på en gång, det är i alla fall min erfarenhet.

Min svärfar har gått samma väg som du nu gör, först plast på marken, ozonbehandling(ar), undertryckventilation med hjälp av kanalfläkt, och till sist Anticimex krypgrundsavfuktare med kontinuerlig undertrycksventilation.

Det hade blivit billigare för honom att direkt köpa en krypgrundsavfuktare, och nåt annat än anticimex som är dyrast på marknaden.
Skrivet av: danne_82
« skrivet: 10 januari 2008, 15:28:05 »

Hej.
 


Jag är mkt tacksam för alla svar.  *vinkar Thumbsup

Jag och min far ska försöka sätta in en kanalfläkt i helgen. som jag tänkte köpa fån Clas Olsson.
Och täta alla ventilerna!
Skrivet av: MangeH
« skrivet: 10 januari 2008, 12:44:46 »

Citera
Om han har hög relativ fuktighet bör han skaffa avfuktare.

ALLA har hög relativ luftfuktighet i krypgrunden.

Nä inte jag.... (pga min avfuktare)   ;)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 10 januari 2008, 11:53:16 »

Citera
Om han har hög relativ fuktighet bör han skaffa avfuktare.

ALLA har hög relativ luftfuktighet i krypgrunden.
Skrivet av: rollo
« skrivet: 10 januari 2008, 11:43:44 »

Jag är också tveksam till en datafläkt. Anledningen är att det finns massor av små springor i grunden som leder till läckage varför man måste ha större effekt. Jag har själv en kanalfläkt på 30 W och en dimmer så kan jag variera undertrycket.

Sen bör danne ha koll på fukten, lämpligen med hjälp av en trådlös fuktmätare - själv kör jag med ELV pc300 som fungerar utmärkt. Hade Clas Ohlson först men den "åt" batterier och hade kort räckvidd. Om han har hög relativ fuktighet bör han skaffa avfuktare.
Skrivet av: Art Deco
« skrivet: 09 januari 2008, 23:45:58 »

Ursäkta min negativa hållning, men jag kan aldrig tänka mig att en datafläkt orkar bygga upp ett undertryck som är större än husets egna undertryck.Kanalfläkt, eller krypgrundsavfuktare med kontinuerlig fläkt anser jag vara det rätta, speciellt om det finns mekanisk ventilation i huset. Vad som inte nämnts speciellt mycket här är också att det är minst lika viktigt att täta alla eventuella springor, glipor eller öppningar mellan krypgrund och bostadsutrymme som det är att täta mellan krypgrund och "utomhus".

I krypgrunder ska man sträva efter ett litet och svagt undertryck och i texten av bifogad krypgrundsinfo anges klart "Ett undertryck om minst 10 Pa bör uppnås". Datafläkten ligger tryckmässigt på c:a 120-140Pa, så redan här kan den ordna mer än rekommenderade 10Pa, vilket man då reglerar ned med batterielimenator och tallriksventiler. Man får ALDRID ha samma luftomsättning och tryck som uppe i boningsdelen. Det skall bara vara ETT SVAGT UNDERTRYCK.
Sen blir också nämnda fläkt sugande i sin montering, där den då ger bra resultat.
Kanalfläktar använder man för stora luftomsättningar vid långa rörlängder/kanaler med stora interna luftmotstånd, där har datafläktar inget att göra. Monterade i en gammal ventilöppning i en krypgrund går en datafläkt utmärkt som även har bättre tryck än en lika stor badrumsfläkt för 700-900:- som ligger på c:a 90m3/tim och klarar max 80-100Pa tryck. Enda sättet att slå ut datafläkten är om det finns ett hål upp till boningsdelen som då är lika stort som en inspektionslucka för att undertrycket ska bli så stort att det överstiger datafläktens kapacitet.
Vidare har en datafläkt en livslängd mellan 50-70.000 tim, att jämföra med en badrumsfläkt eller kanalfläkt som ligger mellan 8000-20.000tim.

Sen skrev jag i första inlägget- All moderna hus har undertryck i bodelarna, så med öppna ventiler i grunden sugs då luften in och tar sig upp i boningsdelarna via sprickor/glipor/rörgenomföringar, vilket jag ansåg räcka för att upplysa om felkällor som man ska täta om sådana upptäcks.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 09 januari 2008, 23:00:12 »

Ursäkta min negativa hållning, men jag kan aldrig tänka mig att en datafläkt orkar bygga upp ett undertryck som är större än husets egna undertryck.

Kanalfläkt, eller krypgrundsavfuktare med kontinuerlig fläkt anser jag vara det rätta, speciellt om det finns mekanisk ventilation i huset.

Vad som inte nämnts speciellt mycket här är också att det är minst lika viktigt att täta alla eventuella springor, glipor eller öppningar mellan krypgrund och bostadsutrymme som det är att täta mellan krypgrund och "utomhus".
Skrivet av: kjulakalle
« skrivet: 09 januari 2008, 22:58:48 »

Köp en billig kombinerad temp/fukt-mätare som du placerar där nere för olika avläsningar.
Vintertid är bäst när man ska balansera/mäta in luftomsättningen för krypgrunden, för våren och hösten är värst när det gäller fuktnivåerna.
Läs också nedanstående länk som hjälper dig på vägen:
http://www.byggnadskontroll.nu/index.aspx?site=byggnadskontroll.nu&page=3251
Hej igen art deco!
Man bugar och tackar för all info samt lärdom skall bli intresssant att testa detta
//kjulakalle ;) ;)
Skrivet av: Art Deco
« skrivet: 09 januari 2008, 22:51:51 »

Köp en billig kombinerad temp/fukt-mätare som du placerar där nere för olika avläsningar.
Vintertid är bäst när man ska balansera/mäta in luftomsättningen för krypgrunden, för våren och hösten är värst när det gäller fuktnivåerna.
Läs också nedanstående länk som hjälper dig på vägen:
http://www.byggnadskontroll.nu/index.aspx?site=byggnadskontroll.nu&page=3251
Skrivet av: kjulakalle
« skrivet: 09 januari 2008, 22:32:22 »

Till Kjulakalle:
Art-nr: 32-347   Fläkt. 12V DC   Effekt 6 W/0,5 A. Luftflöde 3 m3/min. Storlek 119x119x38 mm. Vikt 0,27 kg. c:a 43db   kostar: 198:-
Sen fixar du en batterieleminator som du kan reglera mellan 6-12V, tex Nr. 32-1061 för 198:-.
Sen köper du tallriksventiler och monterar in de övriga ventilationsöppningarna, då kan du antingen stänga helt eller genom att vrida tallriken då reglera luftomsättningen.
Art. nr.   Stosdiam.
32-4166 100 mm 39,00   st.   
32-4167 125 mm 45,00   st.   
32-4168 160 mm 55,00   st.



Hej igen Art Deco!
Detta var mycket trevligt har själv tänkt göra något åt det hållet när på året är det vettigt att börja
Hur mäter du så att du kan se om det blir någon förändring.
//kjulakalle ;) ;)
Skrivet av: Art Deco
« skrivet: 09 januari 2008, 22:10:45 »

Till Kjulakalle:
Art-nr: 32-347   Fläkt. 12V DC   Effekt 6 W/0,5 A. Luftflöde 3 m3/min. Storlek 119x119x38 mm. Vikt 0,27 kg. c:a 43db   kostar: 198:-
Sen fixar du en batterieleminator som du kan reglera mellan 6-12V, tex Nr. 32-1061 för 198:-.
Sen köper du tallriksventiler och monterar in de övriga ventilationsöppningarna, då kan du antingen stänga helt eller genom att vrida tallriken då reglera luftomsättningen.
Art. nr.   Stosdiam.
32-4166 100 mm 39,00   st.   
32-4167 125 mm 45,00   st.   
32-4168 160 mm 55,00   st.


Skrivet av: ElVikingo
« skrivet: 09 januari 2008, 21:34:39 »

T;
Det är alltid riktigt att göra rätt.  a:gl
Skrivet av: kjulakalle
« skrivet: 09 januari 2008, 21:26:30 »

All moderna hus har undertryck i bodelarna, så med öppna ventiler i grunden sugs då luften in och tar sig upp i boningsdelarna via sprickor/glipor/rörgenomföringar. Ett enkelt test är att ta bort en av ventilerna i grunden och sätta in en liten fläkt som suger ur luften från grunden och skjuter ut luften utomhus, då får du undertryck i grunden också, testa med en simpel datafläkt på 12V med måtten 120x120mm från t.ex claes olsson som kan suga ut c:a 120-160m3/tim, sen matar du bara på c:a 7-9V så att fläkten går ned i hastighet och tar då c:a 60-80m3/tim.

Om lukten har minskat/försvunnit efter 2-3 dar är du på rätt väg. Det luktar alltid värst på vintern när man har största tempskillnader mellan inomhus-utomhustemperaturer vilket orsakar kraftig termik inomhus=undertryck.
Hej Art Deco!
kan du ge mig art.nr på fläkten hos classe samt tala om vad du driver den med bilbatteri eller batterieleminator
finns ju justerbara.
Tätar du övriga ventiler?
//kjulakalle ;) ;)
Skrivet av: Tony B
« skrivet: 09 januari 2008, 20:19:49 »


Om det vore möjligt så skulle nog en betongsyll vara det säkraste kortet.
Där det inte är möjligt riktigt klassat tryckt virke eller vanligt virke om det går att göra helt rätt som reparation.


Hej
Jag har fått lära mej att ALDRIG använda tryckt virke som syll. *vinkar*
Du får en fruktansvärt lukt av just detta.
Vanligt virke samt asfaltpapp eller liknade.
MVH
Tony
Skrivet av: rollo
« skrivet: 09 januari 2008, 18:20:05 »

Du skall absolut ordna med undertrycksventilation av grundutrymmet. Det innebär att man tätar grundutrymmet, dvs sätter igen alla ventilationsöppningar och tätar alla glipor som man ser. Därefter installerar man en kanalfläkt som ventilerar ut luften ur grunden, förslagsvis via ett av ventilationshålen. På detta sätt vänder du luftströmmen så att lukten i grunden inte kommer in i huset. Kan med fördel kombineras med avfuktare. Om du söker på detta forumet och på  http://forum.byggahus.se/grund-markarbeten/ hittar du massor med info om undertrycksventilation och avfuktning.
Skrivet av: ElVikingo
« skrivet: 09 januari 2008, 18:03:25 »

Lukten kommer från någonting som inte kan avfuktas bort.
Fukt gör däremot att lukter blir tydligare.
Jmfr vått trä. Torrt trä kan man knappt lukta.

Vad som är problemet är svårt att veta.
Luktar det "mugget", gammal blomjord, mögelost? Blir någon irriterad i ögonen? Trött? Huvudvärk? Andnöd/väsande/pipljud?
Luktar det "kemi" som plast/plastmattor...?

Om källan är grunden;
Jag tror din grund skulle hanteras som om den ej tillhörde huset. Dvs ventilera utom huskroppen med tex utsug direkt ut,¨
Som någon var inne på så är inte plast på marken en lösning för alla.
Jag undrar om du har fått en fuktig odlingsbänk under plasten?
Kan man kolla det, vill jag veta om det bildas kondens under plasten?

I så fall kanske plasten gör det värre?
---
Det är flera krafter som leder fukt. En är kapillärkraften. Den suger så att säga upp fukt i syll väggar om man gjort fel. Rätt är en spärr mellan grund och vägg, ofta asfaltspapp.
Då kan en vägg vara våt bakom tapeter och ge lukt.

I äldre hus 1800-1900 kan material vara levande. Halm-lera osv fungerar om huset är i normalt omodernt skick, men efter renovering isolering kan man få problem.

Har ni haft en fuktskada som berodde på inträngande vatten eller har ni renoverat en gammal kåk som hade byggfel/fuktproblem?

I en modern kåk som haft rörbrott med samma skador som det ni bytt ut, så är huset för det mesta som nytt efter sanering.

Jag satsar på att ni har ett äldre hus som haft problem sen det modernicerades, som kanske blivit akut senare.

Då är det svårt att veta vad som nu är kvar att rätta till.

Ni har gjort det ni gjort och om detta är rätt gjort, skall detta fungera som i ett nytt hus. Dvs ingen lukt.
Om grunden gjorts vid, så vet jag av erfarenhet att utgrävningen skulle ner till 1 meter under den ursprungliga, nya bjälkar fungerade inte, utan en helt ny plan gjordes.

I mitt fall 1 meter ned uppfyllnad med makadam, högre upp ett normalt betonggolv på plast, frigolit osv. Kappilärbrytande mat, minst 15 cm

I ditt fall skulle jag vilja ta ut all matjord till ett större djup och ersätta denna med tvättad makadam, INNAN syllarna byttes.
Tvättad makadam min 15cm  stoppar kappilärvatten/ånga, och ger ingen näring för påväxt.
Avståndet till hus över torpargrund bör vara hög nog för att vattenånga ej skall orka upp.

Kraften som lyfter fukten är värmedifferensen mellan grund och rum.

Om golvet isoleras mycket väl blir grunden kall, Under denna isolering skjuter man fast tjärpapp så om fukt stiger kommer den inte in alls.

Då tvingas fukt att vara vatten, i makadammen eller att stiga ut genom ventiler.
Upp kommer den ej.

Skall vi sen misstänka hantverkareslarv, så finns det många som tror att lite sågspån är väl inget????
O skräp betyder NOLL SKRÄP i gruset/makadammet.

Detta gäller ner till det djup som man antar fukten kan stiga till från underjorden.
Räknar man med lite fukt på frostfritt djup så skall jorden vara fri från organiska ämnen helt ned till detta djup. (därför byter man ut matjord mot kontrollerat material.)
---
En lukt som man kan ha i syll ed. är de fall någon tror att gammal hederlig cuprinol eller liknande skulle skydda trä, istället för att använda kvalitetstryckt trä.

För det första så stannar hemmagjord impregnering på ytan, för det andra skyddar det inte ett skvatt mot de flesta svampar.
Jag har hanterat helt förstörda bjälkar som efter ca 5 år fortfarande stank av kemi så det rann ur ögonen, och likväl kunde smulas mellan fingrarna.
Kemi stinker...mer om det är fuktigt.
Det stinker skarpt, irriterar så pass att man nog skulle föredra mögelsvamplukten i bland.

En ny syll i ett äldre hus är en halv vetenskap.

Om det vore möjligt så skulle nog en betongsyll vara det säkraste kortet.
Där det inte är möjligt riktigt klassat tryckt virke eller vanligt virke om det går att göra helt rätt som reparation.
Med helt rätt menar jag att syllen kommer på plats med samma miljö som om det var ett nybygge, med spärr nedåt mot kappilärkrafter och ingen fukt i väggar, golv etc.

---
Du måste veta vad som luktar och var det kommer i från innan du vidtar åtgärder?
Att ventilera grunden? Tja om det saknas ventilation.....

Men det löser inte frågan om hur grundfyllnaden ser ut under plasten eller om golvet är rätt isolerat så du har tjock isolering och en helt tät papp underst mot grunden.

Det har du nog inte, om du tror lukten kommer underfrån. Om golvet var tätt nedåt hade nämligen ingen kunna komma in nedifrån.
---
mitt bud;
Kolla golv, syll, impregnerat virke, vindpapp på undersidan golvet, om plasten har kondens på undersidan, om det luktar under plasten, om jorden är utbytt eller matjord/förorenad av skräp....
Skrivet av: nic2
« skrivet: 09 januari 2008, 17:31:20 »

Hjälper svågern med ett mögelskadat hus.
Där kom möglet/lukten ifrån nergjutna reglar i plattan, de var dessutom kuprinolade.

Rev ut allt, bara plattan kvar invändigt, yttersyllarna var ok.
Stålborstade hela plattan, sedan kom anticimex och behandlade plattan med nåt medel.
Nytt golvbjälklag, med 5cm luftspalt överallt ner mot plattan.
Undertrycksventilation från anticimex monterat, luften sugs ner ifrån ena långsidan i huset genom ventiler, ventilerar plattan och sedan ut genom skorsten på taket.


Skrivet av: Art Deco
« skrivet: 09 januari 2008, 17:25:07 »

All moderna hus har undertryck i bodelarna, så med öppna ventiler i grunden sugs då luften in och tar sig upp i boningsdelarna via sprickor/glipor/rörgenomföringar. Ett enkelt test är att ta bort en av ventilerna i grunden och sätta in en liten fläkt som suger ur luften från grunden och skjuter ut luften utomhus, då får du undertryck i grunden också, testa med en simpel datafläkt på 12V med måtten 120x120mm från t.ex claes olsson som kan suga ut c:a 120-160m3/tim, sen matar du bara på c:a 7-9V så att fläkten går ned i hastighet och tar då c:a 60-80m3/tim.

Om lukten har minskat/försvunnit efter 2-3 dar är du på rätt väg. Det luktar alltid värst på vintern när man har största tempskillnader mellan inomhus-utomhustemperaturer vilket orsakar kraftig termik inomhus=undertryck.
Skrivet av: danne_82
« skrivet: 09 januari 2008, 16:52:35 »



Hej. Hur skaffar jag undertrycksventilation?

För det tror jag ej att jag har. Har bara vanliga ventiler i grunden. Där är rätt mkt lukt i grunden.
Så jag misstänker ju helt klart att det trycker upp i huset. Men hela grunden är ju renoverad så man blir ju tokig snart. Funderar på o skaffa en krypgrundsavfuktare. Är det kanske en lösning?
Skrivet av: rollo
« skrivet: 08 januari 2008, 22:40:59 »

Har du undertrycksventilation av grunden? 
Skrivet av: köldmedie
« skrivet: 08 januari 2008, 18:22:13 »

Vad ligger under plasten, kan vara så att den/dem som byggde huset la allt spill från kapning i en grop och sen skottade över med lite sand så att det döljdes.
Har varit med om det och det luktade något så in i h....te.
Plasten går kanske inte ända emot grunden och lukten letar sig upp den vägen.

Var luktar det värst? Nere i grunden eller i bodelen.

Tog du även bort isoleringen i hela golvet eller bara mot ytterväggarna. Om inte kan den gamla isoleringen lukta.

Sen är det så med lukt, det tar ett tag att bli av med.
Skrivet av: danne_82
« skrivet: 08 januari 2008, 17:29:33 »

Hej.

vi har bytt syllarna i vårt hus för mkt pengar. Vi la ut plast i grunden. Rev alla tapeter o måla om. La ett nytt golv som vi tyckte lukta lite oxå. Vi har ozonbehandlat huset. Vi har även haft en jonisering på i snart 3 månader. Men fortfarande känner man lukt när man kommer in i huset en mycket speciell lukt. Är det nån som vet vad man ska göra nu. Tacksam för snabba svar.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!