Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Blir nog tokig snart! Luktproblem  (läst 41550 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Blir nog tokig snart! Luktproblem
« Svar #30 skrivet: 11 januari 2008, 00:04:37 »
Rollo har helt rätt. Alla som har kalla källare med fönster kan vittna om de s.k "svettpärlor" på betonggolvet som man får en högsommardag när man öppnar fönstret för vädring = kondensutfällning då den varma luften träffar det kalla golvet och fukten kondenseras ut. Är själv förvånad att Solarventi vågar gå ut med detta, om man värmer upp utomhusluft med en panel så sjunker visserligen fukthalten lite, men man får kondensutfällningen ändå när den varma luften träffar en kall yta nere i krypgrunden.

En vanlig elektrisk avfuktare är egentligen en luftvärmepump med lika stor kondensor och förångare som har satts ihop mot varandra där inkommande luft först kyls ned kraftig och sen värms upp hastigt, och vattet "fastnar" då i förångaren och fälls ut, som sen leds ner i en behållare eller leds till ett slanguttag.

Solarventi:s paneler funkar NÄR DESSA ANVÄNDS FÖR ATT VÄRMA UPP BONINGSUTRYMMENA, som inte är lika kalla som en kall krypgrund, förmodligen vill Solarventi öka sin försäljning genom att använda samma panelsystem för krypgrunden, då r det billiggare att köpa ett gäng torrbollar och ställa ner.
« Senast ändrad: 11 januari 2008, 00:16:50 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Blir nog tokig snart! Luktproblem
« Svar #31 skrivet: 11 januari 2008, 00:09:13 »
Rollo har helt rätt. Alla som har kalla källare med fönster kan vittna om de s.k "svettpärlor" på betonggolvet som man får en högsommardag när man öppnar fönstret för vädring = kondensutfällning då den varma luften träffar det kalla golvet och fukten kondenseras ut. Är själv förvånad att Solarventi vågar gå ut med detta, om man värmer upp utomhusluft med en panel så sjunker visserligen fukthalten lite, men man får kondensutfällningen ändå när den varma luften träffar en kall yta nere i krypgrunden.

En vanlig elektrisk avfuktare är egentligen en luftvärmepump med lika stor kondensor och förångare som har satts ihop mot varandra där inkommande luft först kyls ned kraftig och sen värms upp hastigt, och vattet "fastnar" då i förångaren och fälls ut, som sen leds ner i en behållare eller leds till ett slanguttag.
Hej igen!
vad händer med vattnet, ångas det bort eller måste man tömma
//kjulakalle ;) ;)
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Blir nog tokig snart! Luktproblem
« Svar #32 skrivet: 11 januari 2008, 00:22:43 »
Maskinen måste tömmas, gäller även dom jättedyra modellerna.

Det finns slanganslutning på det flesta modeller, kruxet är att slangen måste luta, annars kan vattnet inte rinna bort, vilket brukar bli problematiskt i en krypgrund, då får man ordna med en liten pump som känner av när det kommer vatten som då kopplas mellan avfuktaren och slangen, sen drar man ut slangen genom någon ventil och leder bort vattnet.

Andra alternativet är att tömma själv, behållarna brukar vara mellan 5-15L, så man får då oftast tömma c:a 1 gång per dag, vilket man tröttnar på ganska så fort.... ;)

Att se upp med är att många vanliga avfuktare får sämre verkansgrad ju kallare luften är, så är det bara någon + grad i krypgrunden gör den nästan inget alls, de flesa börjar funka från c:a +5 ºC.
« Senast ändrad: 11 januari 2008, 00:25:15 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Blir nog tokig snart! Luktproblem
« Svar #33 skrivet: 11 januari 2008, 01:00:40 »
Att tömma själv är ju inte särskilt praktiskt. Jag låter slangen gå ner i en bytta på ca två liter. I denna finns en dränkpump från Clas Ohlson för 298 kronor http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21571016
Med hjälp av ett tidur går pumpen 15 min per dygn. Slangen från pumpen leder jag ut genom en av de igenpluggade ventilationshålen. Jag kan då se att avfuktaren fungerar. Detta har fungerat två säsonger (jag har bara fuktproblem på sommaren).

Ett alternativ är att lågga slangen under plasten. det fungerar säkert helt OK också och är ju enklare. Fukttillskottet i min grund är ju främst från uteluften.

Bifogar två filer från energimyndigheten som visar hur energieffektiv en billig kondensavfuktare kan vara jämfört med en sorbtionsavfuktare. Och den fungerar även vid 5 grader.


Utloggad Dodge_This!!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Blir nog tokig snart! Luktproblem
« Svar #34 skrivet: 11 januari 2008, 01:09:12 »
Testa en fläkt ett tag märker du att lukten försvinner så satsa på en riktig krypgrundsavfuktare som rickard säger!
JAg höll på och krånglade med en woods Ds 15 som frös och j*vlades för mig tills jag tröttnade och köpte en sprillans ny mg90 för 5000 kr på blocket.(Finns fuktfirmor som brukar sälja ut avfuktare ibland har jag sett)


I mitt fall var det krypgrunden som luktade. Jag hyrde en sugbil som sög bort 7 ton jord stenar mm.
Plast på backen och en Mg90 med byglad fläkt som går hela tiden,det funkade för mig.
Lycka till,jag lider med dig då jag vet hur mentalt jobbigt det kan vara med lukt!


Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Blir nog tokig snart! Luktproblem
« Svar #35 skrivet: 11 januari 2008, 08:19:40 »
Hej!
Som tur är har jag inga problem "ännu" men man vill ju gardera sig för framtiden.
Huset jag köpte juli 2007 är byggt 1979, när Anticimex besiktigade det så fanns det en sak de slog ned på det var att plasten inte var riktigt tejpad på ett ställe.
Anticimex tyckte också naturligvis att jag skulle satsa på deras system för krypgrunden c:a 30 tusen.
Min måg (byggkille) var ner och kollade coh sade att huset var i mycket bra skick.
Nu är det ju så att efter att man satte in lyftvärmepumpen 2006 så händer ju saker med ventilationen förmodligen både i krypgrund och vinden.
Jag vet inte hur mycket en LVP ökar trycket i huset samt hur stor risken är att man trycker ut värme på ställen man inte borde.
Därför kan det vara bra att tänka efter före.
//kjulakalle ;) ;)
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Blir nog tokig snart! Luktproblem
« Svar #36 skrivet: 11 januari 2008, 08:38:28 »
Hej

En liten undran bara vore det inte ganska smart att först hitta vad som är fel innan man gör en massa åtgärder ?
T.ex så har han bytt syllen och då undrar jag varför böt han dom, jag gissar att dom var blöta eller nått, men byta är väl ok men varför uppstod felet, har felet rättats till?
Om det luktar så är en bra åtgärd att leta fram varifrån det luktar och försöka hitta varför det luktar och vad som är fel för om felet inte åtgärdas så kvarstår det ju.
SÃ¥ vad luktar det
Var luktar det värst
Vad gör att det luktar just där.

Det tog mig ungefär 15 år att hitta orsaken till en svag stank som uppträdde ibland när jag kom in i hallen, doften varade i c:a 2 sekunder.
Jag var för lat för att leta, vattenpumpen gick ibland igång fast jag inte tog vatten, men inte orkade jag leta.
När jag tillslut hittade anledningen berodde det på att jag klev rätt igenom golvet.
Det var en läckande dold skarv på vattenledningen.

Så hitta orsaken och åtgärda den.

MVH
Messer

Utloggad danne_82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Blir nog tokig snart! Luktproblem
« Svar #37 skrivet: 11 januari 2008, 16:51:59 »

Messer

Andledningen vi har bytt syllar är för att det var hög fukt i dem och att det var inpregnerat träd..

Det luktar ju mkt mindre i huset sen vi bytte dem. men det finns fortfarande en svag lukt av kemisk doft. Jag har börjat täta stora hål som finns i vaskaskåpet plus några andra tycker det gör lite bättre på lukten. Men vi ska prova sätta in en fläkt i helgen och se hur det blir. Annars blir det en riktigt avfuktare i grunden.

Rickard hur mkt kostar en avfuktare som du säljer?

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Blir nog tokig snart! Luktproblem
« Svar #38 skrivet: 11 januari 2008, 17:26:07 »

Messer

Andledningen vi har bytt syllar är för att det var hög fukt i dem och att det var inpregnerat träd..

Det luktar ju mkt mindre i huset sen vi bytte dem. men det finns fortfarande en svag lukt av kemisk doft. Jag har börjat täta stora hål som finns i vaskaskåpet plus några andra tycker det gör lite bättre på lukten. Men vi ska prova sätta in en fläkt i helgen och se hur det blir. Annars blir det en riktigt avfuktare i grunden.

Rickard hur mkt kostar en avfuktare som du säljer?
Hej danne_82!
Efter vad jag kan förstå så var det ett flertal hustillverkare som använde tryckinpregnerat trä i syllen innan 80 talet.
men det är inte ofta som man hör att de bytt syllen.
//kjulakalle ;) ;)
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad Bertil

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Blir nog tokig snart! Luktproblem
« Svar #39 skrivet: 11 januari 2008, 19:33:00 »
Riktigt trist med lukt i hus, jag riktigt lider med er!
Jag har varit med och bytt syll på en skola.
tryckt trä borde vara förbjudet att använda som tex syll! Det ruttnar inte men luktar nåt hemskt!!

Vi hade det även på ett vattenverk i väggarna invändigt. När det revs ut så luktade kläderna åt "gubbarna" även efter tvätt! Dom slängde rubb som stubb.

Lukten kan "sätta sig" i material i närheten av syllen, jag gissar att det är det som luktar!?

Undertryck används vid "sjuka hus" tex med platta på mark och även i mellanbjälklag. Där lukten tränger ned i betongen ofta från ett skikt flytspackel som tidiger var kaseinhaltigt (slaktretser!!).
Problem uppstod även av limmet tex när man valde vattentät betong för att va helt säker på att slippa fukt (utifrån). Då blev det lukt av limmet stället som inte hade möjlighet att "torka" (vattenbaserat för att va miljövänligt).
 Vid sanering försvinner lukten ett tag för att sedan Ã¥terkomma. Men med luftade golv sÃ¥ fixar det sig pÃ¥ ett bra sätt! 

Det första måste väl bli att testa undertryck, ev avfuktning. men jag är inte helt säker att det heller kommer att bli "klockrent".
Om det inte räcker då återstår nog luftade golv... ungefär som radonsanering, luftade socklar och utsug via fläkt.
Tex Platon har system för det. Men det skulle förstås varit gjort direkt när jobbet utfördes!?


kjulakalle
Det ang tape. Jag tycker dom var ute och cyklade!!  I en vägg är det LUFTvandring där är det viktigt att det är tätt.
Lägger man plast på marken så är det FUKTvandring som man vill stoppa.
Här hos oss har man en rek att man ska lämna ca 100 mm mot ytterväggarna, detta pga av att det kan bli frost på insidan.
Då kan inte en dålig tape spela nån större roll heller!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Blir nog tokig snart! Luktproblem
« Svar #40 skrivet: 11 januari 2008, 22:21:19 »
Citera
Rickard hur mkt kostar en avfuktare som du säljer?

http://www.varmepumpsforum.com/catalog/product_info.php?cPath=34&products_id=68
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Blir nog tokig snart! Luktproblem
« Svar #41 skrivet: 12 januari 2008, 00:51:03 »
Hej

Då kommer nästa fråga, varför var syllen blöt och har ni åtgärdat det problemet ?

MVH
Messer

Utloggad jordgubben

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Blir nog tokig snart! Luktproblem
« Svar #42 skrivet: 13 januari 2008, 20:32:46 »
Hej på er alla!
Jag har med stigande intresse följt diskussionen om dannes luktproblem och alla välvilliga råd han fått.
Men det kan inte vara enkelt att handla rätt med sÃ¥ mÃ¥nga tips  och mÃ¥nga som emotsäger varandra.
Rådena kan bara bli mycket generella då varje krypgrund är individuell och även måste bedömas och åtgärdas som sådan.
Att börja med åtgärder innan man vet varifrån problemet uppstått känns inte rätt.

Efter att under ca 10 år arbetat med utredningar och åtgärdsförslag i villor och dagis etc har en del erfarenhet inhämtats.
Tyvärr så har jag skaffat mig en ordentlig allergi för olika typer av fukt och emissionsrelaterade lukter och tvingats sluta med besiktningar.

 NÃ¥gra allmänna rÃ¥d:
-Anlita en tekniker med god erfarenhet.
-Ta inte råd av någon som säljer något och som sitter på två stolar och som inte kan vara neutral vid rådgivning.
-På tryckimpregnerat virke trivs mögelsvampar och inte minst bildas emissioner med mycket skadliga lukter/gaser. Dock blir det inte röta i virket. Allmänt sett är det väl ett feltänk då man förordar tryckimpregnerat inomhus. Räknar man med fukt?
-Räkna alltid med 100 fuktighet i marken runt och under huset. Även om det är bra dränerat. Kondens under ev plast
-Den högsta relativa fuktigheten uppmäts from juli tills värmen slås på under senhösten. Lite skiljer det sig från olika geografiska platser i landet.
-GRUNDPROBLEMET (vits)  gÃ¥r att jämföra i de flesta fallen med att en varm sommardag ta en kall ölburk frÃ¥n kylen.  Marken är ölburken och varmluften kommer in genom ventilerna i grunden.
Och kondensen samlas på ytorna i grunden.
-Erfarenhetsmässigt fungerar inte små ,klena fläktar. Kraftiga vindar, snöslask , djup snö mm sätter dessa ur funktion.

-Använd en kanalfläkt istället.

Till sist alla som "åtgärdar" lite på måfå: Risken för hussvamp är mycket stor om åtgärden blir otillräcklig. Och då har vi riktigt stora problem!

Till danne: Maila gärna direkt om du inte funnit någon bra lösning.
-Övriga , i mån av tid delar jag gärna med mig av de erfarenheter jag gjort.
IVT greenline HT9. Sjövärmeslinga 400 m. 1 1/2 plan äldre men tilläggsisolerat. C:a 150 kvm. Delvis 3glas. VP-en installerad början av 2007.

Utloggad danne_82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Blir nog tokig snart! Luktproblem
« Svar #43 skrivet: 15 februari 2008, 22:35:03 »

Hej. Jag märker att det luktar mycket mer i huset nu när det är kallare ute. När det är varmare ute så luktar det inte alls lika mycket. Jag vet ej vad jag ska göra. Jag och min flickvän går i försäljnings tankar. Både jag och hon mår mkt dåligt för detta..

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Blir nog tokig snart! Luktproblem
« Svar #44 skrivet: 16 februari 2008, 00:06:21 »
Citera
Till danne: Maila gärna direkt om du inte funnit någon bra lösning.
-Övriga , i mån av tid delar jag gärna med mig av de erfarenheter jag gjort.

Och på vilket sätt skulle någon tro att du gör det gratis?

Ungefär pÃ¥ samma sätt som jag rÃ¥der att köpa en riktig krypgrundsavfuktare pÃ¥ en gÃ¥ng istället för att dribbla med olika ventilationslösningar som ändÃ¥ inte fungerar.  ???

De som har erfarenhet och är ärliga säger alla som det är - man måste både avfukta och undertrycksventilera för att bli av med redan befintliga problem.
I hus utan "märkbara " problem kan det räcka med bra dränering och isolering - men de husen är lätträknade.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!