Lukten kommer från någonting som inte kan avfuktas bort.
Fukt gör däremot att lukter blir tydligare.
Jmfr vått trä. Torrt trä kan man knappt lukta.
Vad som är problemet är svårt att veta.
Luktar det "mugget", gammal blomjord, mögelost? Blir någon irriterad i ögonen? Trött? Huvudvärk? Andnöd/väsande/pipljud?
Luktar det "kemi" som plast/plastmattor...?
Om källan är grunden;
Jag tror din grund skulle hanteras som om den ej tillhörde huset. Dvs ventilera utom huskroppen med tex utsug direkt ut,¨
Som någon var inne på så är inte plast på marken en lösning för alla.
Jag undrar om du har fått en fuktig odlingsbänk under plasten?
Kan man kolla det, vill jag veta om det bildas kondens under plasten?
I så fall kanske plasten gör det värre?
---
Det är flera krafter som leder fukt. En är kapillärkraften. Den suger så att säga upp fukt i syll väggar om man gjort fel. Rätt är en spärr mellan grund och vägg, ofta asfaltspapp.
Då kan en vägg vara våt bakom tapeter och ge lukt.
I äldre hus 1800-1900 kan material vara levande. Halm-lera osv fungerar om huset är i normalt omodernt skick, men efter renovering isolering kan man få problem.
Har ni haft en fuktskada som berodde på inträngande vatten eller har ni renoverat en gammal kåk som hade byggfel/fuktproblem?
I en modern kåk som haft rörbrott med samma skador som det ni bytt ut, så är huset för det mesta som nytt efter sanering.
Jag satsar på att ni har ett äldre hus som haft problem sen det modernicerades, som kanske blivit akut senare.
Då är det svårt att veta vad som nu är kvar att rätta till.
Ni har gjort det ni gjort och om detta är rätt gjort, skall detta fungera som i ett nytt hus. Dvs ingen lukt.
Om grunden gjorts vid, så vet jag av erfarenhet att utgrävningen skulle ner till 1 meter under den ursprungliga, nya bjälkar fungerade inte, utan en helt ny plan gjordes.
I mitt fall 1 meter ned uppfyllnad med makadam, högre upp ett normalt betonggolv på plast, frigolit osv. Kappilärbrytande mat, minst 15 cm
I ditt fall skulle jag vilja ta ut all matjord till ett större djup och ersätta denna med tvättad makadam, INNAN syllarna byttes.
Tvättad makadam min 15cm stoppar kappilärvatten/ånga, och ger ingen näring för påväxt.
Avståndet till hus över torpargrund bör vara hög nog för att vattenånga ej skall orka upp.
Kraften som lyfter fukten är värmedifferensen mellan grund och rum.
Om golvet isoleras mycket väl blir grunden kall, Under denna isolering skjuter man fast tjärpapp så om fukt stiger kommer den inte in alls.
Då tvingas fukt att vara vatten, i makadammen eller att stiga ut genom ventiler.
Upp kommer den ej.
Skall vi sen misstänka hantverkareslarv, så finns det många som tror att lite sågspån är väl inget?
O skräp betyder NOLL SKRÄP i gruset/makadammet.
Detta gäller ner till det djup som man antar fukten kan stiga till från underjorden.
Räknar man med lite fukt på frostfritt djup så skall jorden vara fri från organiska ämnen helt ned till detta djup. (därför byter man ut matjord mot kontrollerat material.)
---
En lukt som man kan ha i syll ed. är de fall någon tror att gammal hederlig cuprinol eller liknande skulle skydda trä, istället för att använda kvalitetstryckt trä.
För det första så stannar hemmagjord impregnering på ytan, för det andra skyddar det inte ett skvatt mot de flesta svampar.
Jag har hanterat helt förstörda bjälkar som efter ca 5 år fortfarande stank av kemi så det rann ur ögonen, och likväl kunde smulas mellan fingrarna.
Kemi stinker...mer om det är fuktigt.
Det stinker skarpt, irriterar så pass att man nog skulle föredra mögelsvamplukten i bland.
En ny syll i ett äldre hus är en halv vetenskap.
Om det vore möjligt så skulle nog en betongsyll vara det säkraste kortet.
Där det inte är möjligt riktigt klassat tryckt virke eller vanligt virke om det går att göra helt rätt som reparation.
Med helt rätt menar jag att syllen kommer på plats med samma miljö som om det var ett nybygge, med spärr nedåt mot kappilärkrafter och ingen fukt i väggar, golv etc.
---
Du måste veta vad som luktar och var det kommer i från innan du vidtar åtgärder?
Att ventilera grunden? Tja om det saknas ventilation.....
Men det löser inte frågan om hur grundfyllnaden ser ut under plasten eller om golvet är rätt isolerat så du har tjock isolering och en helt tät papp underst mot grunden.
Det har du nog inte, om du tror lukten kommer underfrån. Om golvet var tätt nedåt hade nämligen ingen kunna komma in nedifrån.
---
mitt bud;
Kolla golv, syll, impregnerat virke, vindpapp på undersidan golvet, om plasten har kondens på undersidan, om det luktar under plasten, om jorden är utbytt eller matjord/förorenad av skräp....