Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: NÃ¥gra "dumma" frÃ¥gor. (Vilken pump ska man välja etc..)  (läst 16694 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pubisson

  • Gäst
Pubisson
Några "dumma" frågor. (Vilken pump ska man välja etc..)
« skrivet: 03 november 2006, 18:17:34 »
Tjena!
Jag är lite småsugen på att införskaffa en LVP frågan är bara vilken.

Förutsättningarna är ganska goda. Jag har en enplans villa på dryga 100 kvadrat. Varav 15 kvadrat behöver inte värmas.
(en garderob + ett badrum med golvvärme) I övrigt har jag väldigt öppet och lär inte ha några problem att nå ut med värmen i hela huset. Pumpen ska monteras på en gavel och huset är ca 14-15 meter långt så pumpen får gärna kunna orka att kasta iväg luften en bra bit efter golvet där.

Så mina frågor är föjlande.

1. Vilken Storlek på pump bör man gå på? Vill gärna komma undan billigt då jag är nybliven husägare och har mycket med nya hål där pengar bör stoppas. Men jag värdesätter kvalitet så jag tänker inte köpa nått obeprövat skit.

2.När jag har strosat runt här har jag ramlat in mycket på det här med avfrostningar. Så nästa viktiga sak för mig är vilka pumpar har smartast avfrostnings hantering?

Mottager taksamt tips på pumpar och modeller .


3. Jag bor i sthlms trakten. (på norra sidan) Jag antar att man inte får nämna företagsnamn mm ur reklam / smutskastnings syfte här men jag mottager gärna tips på bra installatörer, Vilka man bör undvika och vilka som håller bra priser (det behöver inte vara lokalt. installatörer bör vara det) På PM så moderatörerna slipper klippa i inläggen om de går överstyr.

Huvudsyftet med att köpa pumpen för mig är att tjäna så mycket som möjligt och behöva köra elementen så lite som möjligt.
Dvs jag kommer inte att kyla något och extra fancy funktioner är inte så intressant utan bara att fanskapet värmer så billigt som möjligt. Är det så att den låter mycket så finns det öronproppar eller går att överrösta med stereon.

Tack för ett Bra Forum.

« Senast ändrad: 03 november 2006, 18:19:13 av Pubisson »

Utloggad FancyL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-2
  • Kön: Kvinna
SV: Några "dumma" frågor. (Vilken pump ska man välja etc..)
« Svar #1 skrivet: 03 november 2006, 19:44:51 »
Mina förutsättningar är rätt lik dina. Jag har ett hus på drygt 100 kvm med vattenburen el och en toa med golvvärme. Jag försörjer idag huset med värme enbart (bortsett från toan då) LLpumpen ner till iaf -17 (som är det enda jag provat hittils) men jag tror att jag klarar mig en bra bit till för pumpen körde inte på helfart mer än just när temperaturen föll ute med 23 grader inställda.

Min pump är även den installerad på gaveln så den blåser genom en sovrumskorridor för att slutgiltigt blåsa in i köket och just före det vardagsrum. Vardagsrummet som ligger längst bort och lite ur vinkel för pumpen är det jag upplevt att jag har svårast att värma upp, dock när jag höjde pumpen från 22-23 grader så blåser den oftare/starkare och jag får jämn värme i hela huset.

Pumpen sitter typ 3m från min huvud om nätterna och enda natten jag hört av den var när vi hade -17, men det klart, hade jag ställt Fan på 3 istället för 4 så hade det nog varit helt ok. Så ljudet tycker jag inte man kan klaga på heller. Men det är ju som flera på forumet sagt individuellt vad man tycker är störande ljud.

Så mitt helt amatörmässiga råd är att köpa en stor pump som känns prismässigt ok, så kommer du att klara hela vintern med enbart den (om du inte har en opraktisk lösning på huset som inte främjar pumpen). Ni har ju varmare vintrar där nere än vad vi har här uppe i norrlands inland.

// Camilla

Lägger till en länk där Hoffa gjort en lista som jag, mfl tror jag, kan hålla med om är en bra lista på pumpar att välja mellan: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=10523.15
« Senast ändrad: 03 november 2006, 19:51:05 av FancyL »
Har en Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria i vårt hus på 101 kvm.

Pubisson

  • Gäst
Pubisson
SV: Några "dumma" frågor. (Vilken pump ska man välja etc..)
« Svar #2 skrivet: 03 november 2006, 19:59:32 »
Får man fråga hur varmt du har inne när det är -17. Samt vilken pump du valde samt om du har den monterad högt eller lågt?

Vore även intressant att veta temp skillnader i huset. Hur varmt vid pumpen och hur varmt där det är svårast att värma.

Vad jag föstått så går det inte att komma ifrån ca 2 graders skillnad.

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Några "dumma" frågor. (Vilken pump ska man välja etc..)
« Svar #3 skrivet: 03 november 2006, 21:10:22 »
hej

tycker seriöst du ska kolla på northkingens pump nocrian eller vad den heter
grym pump som e billig + att den gick faktiskt jädrigt tyst både ytter å inner del
sen att du bara behöver rengöra filtren en gång per år gör inte saken sämmre

sen att du har 9.7 kw pump e ju bara trevligt=)

Utloggad FancyL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-2
  • Kön: Kvinna
SV: Några "dumma" frågor. (Vilken pump ska man välja etc..)
« Svar #4 skrivet: 03 november 2006, 21:21:16 »
Får man fråga hur varmt du har inne när det är -17. Samt vilken pump du valde samt om du har den monterad högt eller lågt?

Vore även intressant att veta temp skillnader i huset. Hur varmt vid pumpen och hur varmt där det är svårast att värma.

Vad jag föstått så går det inte att komma ifrån ca 2 graders skillnad.

Det gick ner till ungefär 20,5 just medans temperaturen sjönk. Annars har jag 21 och lite drygt det, längst bort i huset där båda mina termometrar sitter. (en i köket och en i vardagsrummet). Jag har -18 ºC just nu och 21,2 inne, pumpen står på 22 grader men åker nog upp på 23 nu när springet avtagit. (Det är lite lägre, typ 20, i sovrummen som har bara glipa i dörren öppen, där barnen sover. Det känns där inne att tempen fallit ute.)

Pumpen sitter högt, ovanför dörren in till ett sovrum (sovrummet gÃ¥r utmed gaveln pÃ¥ huset). Kanske inte det optimala om man hatar ljud (det susar ju) när man ska sova men för oss funkar det bra. Pumpen är inställd pÃ¥ 23 grader sÃ¥ nÃ¥nstans där ligger väl tempen i korridoren, i sovrummen skulle jag tro att vi ligger pÃ¥ en 21-22 grader beroende pÃ¥ hur nära pumpen sovrummet ligger och hur lätt luften tar sig in.  När vi är hemma alla fyra sÃ¥ ställer jag ofta ner pumpen pÃ¥ 22 grader för annars tycker jag det blir för varmt. Jag diggar inte när tempen i huset börjar nÃ¥ 22 grader i hela huset.

Såg att du var orolig för avfrostningen, Nocrian (pekar neråt ang vad jag har för pump) avfrostar i "mitt" klimat under rätt korta intervaller och inte så ofta men där har vi ju olika förutsättningar så du får kolla med någon som bor på dina breddgrader hur det funkar. Det är ju fuktigare luft osv hos er. Jag har inte mätat hur ofta och länge den avfrostar, men upplever det inte som störande iaf.

// Camilla
Har en Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria i vårt hus på 101 kvm.

Utloggad FancyL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-2
  • Kön: Kvinna
SV: Några "dumma" frågor. (Vilken pump ska man välja etc..)
« Svar #5 skrivet: 03 november 2006, 21:22:27 »
hej

tycker seriöst du ska kolla på northkingens pump nocrian eller vad den heter
grym pump som e billig + att den gick faktiskt jädrigt tyst både ytter å inner del
sen att du bara behöver rengöra filtren en gång per år gör inte saken sämmre

sen att du har 9.7 kw pump e ju bara trevligt=)

Jocke... pekar nerÃ¥t... Klart den e bra!!  *roflmao*
Har en Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria i vårt hus på 101 kvm.

Pubisson

  • Gäst
Pubisson
SV: Några "dumma" frågor. (Vilken pump ska man välja etc..)
« Svar #6 skrivet: 03 november 2006, 21:32:05 »
Har smygit runt lite här och det är en sån det lutat åt hitintills. Har läst mycket om tokavfrostningar och skit här (mest när det gäller panasonic tror jag) och klart att det känns onödigt och slöseri om den står och avfrostar i onödan.

Utedelen tror jag inte jag bryr mig om ljudnivån på. Tänkte montera den på marken (på några slipers bitar eller leca block)

När det gäller innedelen består mitt hus av en lång korridor som mynnar ut i ett vardagsrum. I andra ändan har jag garderober så tanken är att höja botten i garderoben, kapa dörren och montera den nertill där så den inte syns så illa mycket.

Utloggad FancyL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-2
  • Kön: Kvinna
SV: Några "dumma" frågor. (Vilken pump ska man välja etc..)
« Svar #7 skrivet: 03 november 2006, 21:39:49 »
ja vilka det är som håller på med tokavfrostningar kan jag inte svara på. Det har säkert dessa installatörer som "härjar" här bättre koll på. :)

Placeringen låter bra men... En nackdel med nocrian (18) är att innedelen är ju inte direkt diskret. Läs in dig på måtten på innedelen och se om den ryms.

// Camilla

Har en Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria i vårt hus på 101 kvm.

Utloggad peppelito

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Det är framförallt djupet på innerdelen som är större än normalt, men extra finesser tar extra plats. På höjden är den faktiskt något mindre än medelpumpens innerdel...

//P

Pubisson

  • Gäst
Pubisson
SV: Några "dumma" frågor. (Vilken pump ska man välja etc..)
« Svar #9 skrivet: 03 november 2006, 22:04:55 »
ska nog mycket till för att den ska vara så djup som en garderob. Skaplig blaffa isf.
Stickande ut en meter nästan....

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
Pubisson kolla din inbox......



//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad FancyL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-2
  • Kön: Kvinna
SV: Några "dumma" frågor. (Vilken pump ska man välja etc..)
« Svar #11 skrivet: 03 november 2006, 22:32:54 »
ska nog mycket till för att den ska vara så djup som en garderob. Skaplig blaffa isf.
Stickande ut en meter nästan....

mm men den ska ju ha 5-6cm ovanför sig oxå som ska ha fri lejd tänkte väl mest på det? Alltså hål mellan garderob och pump? Det var väl kanske det jag tänkte på... Men som sagt var.. den är inte liten, men klart den ryms i en garderob frågan är bara om det är optimalt. Men du kanske hade tänkt på det redan. isf excuse moi.

// Camilla
Har en Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria i vårt hus på 101 kvm.

Pubisson

  • Gäst
Pubisson
SV: Några "dumma" frågor. (Vilken pump ska man välja etc..)
« Svar #12 skrivet: 03 november 2006, 22:52:01 »

mm men den ska ju ha 5-6cm ovanför sig oxå som ska ha fri lejd tänkte väl mest på det? Alltså hål mellan garderob och pump? Det var väl kanske det jag tänkte på... Men som sagt var.. den är inte liten, men klart den ryms i en garderob frågan är bara om det är optimalt. Men du kanske hade tänkt på det redan. isf excuse moi.

// Camilla

Bara man ser till att man kan få den svala luften till pumpen så borde det väl inte vara några problem. (Jag har inte tänkt stänga in den i en låda)

Antar att skiten fungerar lite som en sorbtions avfuktare där man sätter ut spiro rör som blåser varm torr luft för att få den kallare fuktiga luften att vandra tillbaka till pumpen.
Skillnaden här är att jag blåser varm luft bort längs golvet och på så sett får rotation med kallare luft som sugs tillbaka ovanifrån. Det där borde gå att lösa på flera sätt.

Det är ju iaf ingen nyhet att varm luft stiger så det viktigaste måste vara att sätta den lågt och då får den dessutom svalare luft att jobba med.

Alternativet jag funderade pÃ¥ var att montera den bakom soffan i vardagsrummet och höja benen pÃ¥ soffan med 3-4 cm. DÃ¥ kan pumpen blÃ¥sa under soffan längs golvet bort i  min korridor. Dock tror jag att det är mindre optimalt dÃ¥ vardagsrummet är stort och öppet sÃ¥ luften borde sprida sig bra där. I andra änden pÃ¥ korridoren (motsatt vardagsrummet) har jag dörröppningar in till andra rum. Luften borde fÃ¥ svÃ¥rare att tränga in i dessa rum. Borde alltsÃ¥ fÃ¥ jämnare temp om man sätter den under garderoben.

Utloggad FancyL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-2
  • Kön: Kvinna
SV: Några "dumma" frågor. (Vilken pump ska man välja etc..)
« Svar #13 skrivet: 03 november 2006, 23:21:38 »
jorå det är nog smart att sätta den lågt av just de orsakerna. Men just den här pumpen iaf kör runt rätt mycke luft så jag har inte upplevt att det har gjort något att våran är högt placerad. Iofs vet jag ju inte med säkerhet att det är så. Kanske kunde jag sänka pumpen en grad om den var placerad lägre. Men det är ju inte lätt att veta att det faktiskt är så...

Jag tror iaf att pumpens placering spelar liiite mindre roll om pumpen är större, alltså högt/lågt. Men det är min egna hemsnickrade teori.

// Camilla
Har en Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria i vårt hus på 101 kvm.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
Har smygit runt lite här och det är en sån det lutat åt hitintills. Har läst mycket om tokavfrostningar och skit här (mest när det gäller panasonic tror jag) och klart att det känns onödigt och slöseri om den står och avfrostar i onödan.

Utedelen tror jag inte jag bryr mig om ljudnivån på. Tänkte montera den på marken (på några slipers bitar eller leca block)

När det gäller innedelen består mitt hus av en lång korridor som mynnar ut i ett vardagsrum. I andra ändan har jag garderober så tanken är att höja botten i garderoben, kapa dörren och montera den nertill där så den inte syns så illa mycket.


Nja tror inte det är någon hitt att sätta pumpen under en garderob eftersom den tar in luften på ovansidan och en innerdel ska ha så mkt öppen yta som möjligt att jobba med. Angående högt placerad pump så är det ju inga större problem eftersom du kan vinkla ner vingen och trycka den varma luften ner mot golvet men det är nog mera viktigt att hitta en bra placering av innerdelen i huset för bästa spridningen än om den är högt eller lågt placerad.



//Krister   *vinkar*
« Senast ändrad: 08 november 2006, 23:35:20 av Northkingen »
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!