Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh  (läst 54173 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #15 skrivet: 23 maj 2011, 10:34:53 »
Raljera?   Du har ägt en VP i 6 mÃ¥nader och rackar ner pÃ¥ en hel yrkeskÃ¥r genom att säga att det är bara att hänga pÃ¥ den och fram med IR termometern och svart eltejp :o  Nja inte riktigt. 

Tänk nu hittar du på saker igen. När har jag sagt det? Varför likställer du hela tiden "Keep it simple" med hafsjobb?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #16 skrivet: 23 maj 2011, 10:39:57 »
Vem gjorde beräkningen 27000 kw?  Är det faktiska siffror eller en uppskattning?  Jag hamnar inte pÃ¥ 27000 om jag räknar pÃ¥ det.

Det är jag som gjort den, vad hamnar du på för förbrukning?
Det är 100kvm per plan, nedre plan används som källare men är sutteräng med riktiga fönster på 2/3 av väggarna. Idag uppvärmt till ca 17* mest med hjälp av spillvärme från pannan förmodar jag, då det inte är så många element där som sagt. Pannan är en gammal kombi-panna med pelletsbrännare i, osäker på effektiviteten, däri kan det skilja en del.
Faktisk förbrukning: max 7 pallar pellets (28 000kwh * effektivitet på 75% = 21 000kwh) + elförbrukning på 13 000kwh - 5 000kwh hushåll(schablon) = 26 000 + lite extra för mer värme i BV, kanske lagt på lite i underkant för bottenvåningen...
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #17 skrivet: 23 maj 2011, 10:43:49 »
Hej
Vi är på gång att köpa bergvärme till våran villa på 100+100kvm sutteräng från 1950 och funderar lite på dimensionering och borrdjup.
Huset är 6 mil söder om Stockholm och vi förbrukar ungefär 27 000kwh/år inklusive vv, framledningstemp max ca 55*C.
Vi har fått en offert på nibe, det var ursprungligen 8kw och 140m borr.
Senaste offert är på 160m borr och nibe 1245 8kw för strax under 150 000 innan ROT-avdrag.

Är det värt att öka till 10kw pump för 2 700kr?
Borde jag isåfall (eller kanske ändå?) förlänga hålet med 20m till 180m för 5 000kr? eller ännu mer? (250kr/m)
Att uppdatera till 10kw kan också innebära att vi måste installera volymtank, men det borde klara sig..


Begär många offerter! Från flera olika fabrikat, leverantören/installatören gör oftast en korrekt beömning vilken kapacitet du behöver.
Min erfarenhet är att priserna även för identisk värmepump och identisk installation skiljer extremt mycket mellan olika leverantörer.

Lycka till! :)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #18 skrivet: 23 maj 2011, 10:48:23 »
Om du ska ha 21 grader i allt och gör av med 5000kwh i VV sÃ¥  46570

Och en 8 kw med 140m hÃ¥l klarar sig dÃ¥ till 3 plus innan spets kommer  kb in blir 3-

Jag skulle stoppa in en 16 kw med 2 st 200m hÃ¥l.  Nu blev det lite trÃ¥kig läsning förstÃ¥r jag.

Men ditt hus är frÃ¥n -50 och vill ha 80w per kvm. DÃ¥ blir det sÃ¥ här.  Denna lösning köper spets frÃ¥n ungefär 14-
nästan samma dimensionering som Labold har alltsÃ¥. *vinkar*  

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #19 skrivet: 23 maj 2011, 10:54:55 »

27 000kwh är vårat beräknade värmebehov alltså utan hushållsel.
Vi använder pelletspanna idag, med lite kompletterande elvärme när pannan stannat, eller pelletsen tagit slut osv. samt för sommar-varmvatten. Vi har FTX ventilation på båda våningarna.
Vattenvolymen i radiatorerna är ca 94 liter på övervåningen + rör. På sutteräng/källarvåningen är det idag bara tre mindre element + golvväme på 5kvm badrum. Här behöver vi köpa in fler element, mest kostnadseffektivt skulle det nog vara med några vanliga element vid fönstren samt fläktkonvektorelement men det ökar kanske inte volymen tillräckligt?
i övrigt inga planerade utökningar vad gäller värmebehovet
Ventiler för fast instrypning vet jag inte, hur ser man det?

Om vi måste investera i en tank för att öka volymen så känns 10kw ganska tveksamt, då ökar ju prislappen med en 10 000 förmodligen...

Hej,

jag tror det du ska börja med är att syna den beräknade energimängden med lupp. Finns det likadana hus i närheten som du kan jämföra med? Vem har räknat ut behovet? Vad är verkningsgraden på nuvarande lösning? Kanske ta in en second opinion? Det är alltid vanskligt att dimensionera när förbrukningen inte är hundra säker. Jag tyckte efter ditt första inlägg att en 8 skulle kunna bli OK om 27000 var en historisk siffra från en elpanna, men om den där förbrukningssiffran är det minsta fel (så att den verkliga förbrukningen ligger högre) så lutar det åt en större vp.

Vad gäller radsystemet så låter det som du kommer hamna på en volymtank. Om du får fram en mer pålitlig förbrukningssiffra och bestämmer dig för en 8 så kan det nog bli OK om du sätter in raddar med mycket volym där du ska ha nya, men jag skulle gå för en volymtank i alla fall. Börja leta på blocket i god tid efter gamla VVB som kan kopplas som volymtank så kan du komma undan billigare.

Skruva bort dina termostater, ta bilder på ventilerna som sitter under, och eventuella andra ventiler/muttrar på radiatorkopplet. Lägg upp dem här i tråden så kan du få besked om vad du har.

Eftersom du har 2 våningar tycker jag du ska budgetera in att sätta en injusteringsventil på returstammen från våningen där värmebehovet är minst. På så sätt blir det lätt att justera värmebalansen mellan våningarna.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #20 skrivet: 23 maj 2011, 11:01:34 »
VVB är en VVB. Om TS vill ha mkt VP effekt sÃ¥ bör en flödesutjämning byggas, och dÃ¥ vill man inte ha en VVB frÃ¥n blocket.  Det handlar inte om volymen, den kan vara 7l bara vi blir av med effekten  alltsÃ¥ kyler maskinen. ;)

Tricket är hur man kopplar ihop grejerna, och det löses efter hur kunden vill att det ska fungera och vilka krav denne har.

Visst kan man hänga pÃ¥ en liten maskin, men risken är dÃ¥ att man blir besviken pÃ¥ hur det fungerar. :) 

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #21 skrivet: 23 maj 2011, 11:35:44 »
Om du ska ha 21 grader i allt och gör av med 5000kwh i VV sÃ¥  46570

Och en 8 kw med 140m hÃ¥l klarar sig dÃ¥ till 3 plus innan spets kommer  kb in blir 3-

Jag skulle stoppa in en 16 kw med 2 st 200m hÃ¥l.  Nu blev det lite trÃ¥kig läsning förstÃ¥r jag.

Men ditt hus är frÃ¥n -50 och vill ha 80w per kvm. DÃ¥ blir det sÃ¥ här.  Denna lösning köper spets frÃ¥n ungefär 14-
nästan samma dimensionering som Labold har alltsÃ¥. *vinkar*  

Jättekul med all respons! Stort tack till alla som svarat!

Men dra åt helskotta vad dina beräkningar tog i! Enligt energideklarationen är "normalårskorrigerat värde" 25 180 kWh, men då har man räknat med att 58kvm av källaren bara värms upp till 10*C. Jag har bott i huset i över 2 år förra året gjorde vi av med 335 säckar pellets (25 728 kwh energiinnehåll) i år har vi gjort av med ca 300 säckar, men var bortresta 5veckor. Vi har gjort av med 13 000kwh el båda åren inklusive hushållsel. Vi har haft varmt och skönt på övervåningen och som sagt lite svalare i "källaren". Vi har eldat en del i kaminen men bara myseldat och det kommer vi att fortsätta med.
Väggarna är i ca 25-30cm lättbetong med puts, men vinden är tilläggsisolerad ganska nyligen av tidigare ägare. Kanske därför kalkylen skiljer så mycket?
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #22 skrivet: 23 maj 2011, 11:37:43 »
Ja har du isolerat sÃ¥ blir det ju en mindre energiÃ¥tgÃ¥ng. Jag körde bara schabloner pÃ¥ ett hus frÃ¥n -50.  Samt 21 grader i hela huset *vinkar*

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #23 skrivet: 23 maj 2011, 11:42:03 »
VVB är en VVB. Om TS vill ha mkt VP effekt sÃ¥ bör en flödesutjämning byggas, och dÃ¥ vill man inte ha en VVB frÃ¥n blocket.  Det handlar inte om volymen, den kan vara 7l bara vi blir av med effekten  alltsÃ¥ kyler maskinen. ;)

Tricket är hur man kopplar ihop grejerna, och det löses efter hur kunden vill att det ska fungera och vilka krav denne har.

Visst kan man hänga pÃ¥ en liten maskin, men risken är dÃ¥ att man blir besviken pÃ¥ hur det fungerar. :) 

Effekten ska väl förhoppningsvis hamna i de utrymmen som TS vill ha uppvärmda, inte i någon tank, alltså enligt punkt 4 i receptet - värmeavgivningskapaciteten i vb-kretsen bör beräknas och ev. kompletteras.

Med flödesutjämning förutsätter jag att du menar en 4-rörs arbetstank med extern cp? Det tror jag inte varken du eller jag kan svara på om det "bör" byggas innan vi vet vilka rördimensioner, rörlängder och böjar som finns i TS vb-krets. Om kretsen klarar av flödet från en 10kW vp utan otrevliga ljud så ser jag ingen anledning att bygga flödesutjämning - det kostar mer att installera, det kostar mer att driva (extra cp), det är mer grejer som kan gå sönder.

Och angående att bli besviken på en liten maskin, visst, det kan väl hända. Men det får TS själv bestämma. Jag försöker i alla fall att utgå ifrån att inte alla personer som ska köpa vp och hänger på forat är tillskottsrädda, utan är ute efter en anläggning med bästa totalekonomi över hela anläggningens livslängd.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #24 skrivet: 23 maj 2011, 11:49:37 »
Efter att ha läst lite synpunkter här så tycker jag det låter som att jag ändå behöver utöka volymen och att jag då lika gärna kan köra på en 10kw + 180m borra + volymförstärkare?
Det fördyrar ju installationen med ca 18 000kr, men det kanske är värt det?
Hur stor volymtank bör man satsa på? Jag har utrymme, men vill inte betala extra för en jättetank om det inte behövs, dessutom vill jag inte förlora spillvärme sommartid.
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #25 skrivet: 23 maj 2011, 12:05:27 »
Extra CP, ja  i övrigt, nej.  Nej vi vet inget om detta hus sÃ¥ det blir bara spekulationer. men jag vet ju ocksÃ¥ att det gÃ¥r att stoppa in en 40kw maskin i det huset om han bara har ström till det.

Och nej han behöver inte komplettera med extra raddar om han inte vill. Visst är det bra med raddar  men det är inget mÃ¥ste.*vinkar*

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #26 skrivet: 23 maj 2011, 12:15:36 »

Och nej han behöver inte komplettera med extra raddar om han inte vill. Visst är det bra med raddar  men det är inget mÃ¥ste.*vinkar*

Återigen är det väl svårt att säga att han inte behöver komplettera ELLER att han behöver det, eftersom vi inte vet vad han har för grejer. Jag har bara sagt att han enligt punkt 4 bör kolla upp radkapaciteten och EVENTUELLT komplettera. För inte ens du kan väl UVL:a (nytt verb!) in en 10kW-vp i ett radsystem som har 5 kw värmeavgivningskapacitet med bra resultat?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #27 skrivet: 23 maj 2011, 12:25:31 »

Och nej han behöver inte komplettera med extra raddar om han inte vill. Visst är det bra med raddar  men det är inget mÃ¥ste.*vinkar*

Återigen är det väl svårt att säga att han inte behöver komplettera ELLER att han behöver det, eftersom vi inte vet vad han har för grejer. Jag har bara sagt att han enligt punkt 4 bör kolla upp radkapaciteten och EVENTUELLT komplettera. För inte ens du kan väl UVL:a (nytt verb!) in en 10kW-vp i ett radsystem som har 5 kw värmeavgivningskapacitet med bra resultat?

På övervåningen sitter det (lenhovda sektionsradiatorer):
2st MR 105x59 543W DT30
1st MR 50x100 ca 500w DT30
1st REX 120x59 735w DT30
1st REX 160x59 991w DT30
2st Duplex 130x59 870w DT30
1 övrigt element ca 200w
Totalt ca 5kw vid DT30

Kan tänka mig att det blir ca 5kw i källaren också. På övervåningen skulle jag helst inte komplettera med fler element då de som är där idag är vackra och (enligt mig) väl avpassade till varandra/rumsstorlek.
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #28 skrivet: 23 maj 2011, 12:50:32 »
Efter att ha läst lite synpunkter här så tycker jag det låter som att jag ändå behöver utöka volymen och att jag då lika gärna kan köra på en 10kw + 180m borra + volymförstärkare?
Det fördyrar ju installationen med ca 18 000kr, men det kanske är värt det?
Hur stor volymtank bör man satsa på? Jag har utrymme, men vill inte betala extra för en jättetank om det inte behövs, dessutom vill jag inte förlora spillvärme sommartid.

Om du satsar på sektionsraddar även på nedervåningen så borde du kunna få upp volymen till en 150-160 liter. En 100-liters-tank ovanpå det så blir det fint. Om du kör fläktkonvektor så ökar ju inte volymen nämnvärt, då kanske du ska gå upp en storlek på tanken.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #29 skrivet: 23 maj 2011, 13:11:43 »
Vem gjorde beräkningen 27000 kw?  Är det faktiska siffror eller en uppskattning?  Jag hamnar inte pÃ¥ 27000 om jag räknar pÃ¥ det.

Det är jag som gjort den, vad hamnar du på för förbrukning?
Det är 100kvm per plan, nedre plan används som källare men är sutteräng med riktiga fönster på 2/3 av väggarna. Idag uppvärmt till ca 17* mest med hjälp av spillvärme från pannan förmodar jag, då det inte är så många element där som sagt. Pannan är en gammal kombi-panna med pelletsbrännare i, osäker på effektiviteten, däri kan det skilja en del.
Faktisk förbrukning: max 7 pallar pellets (28 000kwh * effektivitet på 75% = 21 000kwh) + elförbrukning på 13 000kwh - 5 000kwh hushåll(schablon) = 26 000 + lite extra för mer värme i BV, kanske lagt på lite i underkant för bottenvåningen...

Tänk på att en hel del av dom 25% du räknar bort på verkningsgraden hamnar som värme i källaren. När du byter till VP så försvinner spillvärmen, vilket måste kompenseras med lite större VP och några radiatorer.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 538
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!