Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Är det verkligen billigare med JVP än FLVP?  (läst 14350 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Är det verkligen billigare med JVP än FLVP?
« skrivet: 05 januari 2011, 18:28:26 »
Man kan verkligen undra. Vem vet ifall det verkligen är billigare att värma huset med jordvärme? Om man läser olika inlägg verkar det att det kostar lika mycket eller lika lite.

Vi har f.n. ett -76 hus på närmare 200 kvm där elen ligger unger 20000kWh. Direktverkande el +2 stk LLVP.

Vad tycker ni?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29413
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Är det verkligen billigare med JVP än FLVP?
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2011, 21:49:05 »
Jo, det borde vara lite billigare att värma huset med jordvärme.
Nu vet jag inte husets verkliga energibehov men jag skulle tippa kring 25-30 MWh/år beroende på hur bra dina LLVP:ar är.
Kollar du på comfortzones hemsida så är besparingen lite större med en jord/bergvärmepump än med deras FLVP.
http://www.comfortzone.se/besparing.htm
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1859
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Är det verkligen billigare med JVP än FLVP?
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2011, 08:25:48 »
Det beror på vad man menar när man säger billigare. Skall man ta med investeringen enligt gängse modell eller menar du bara var billigaste energin finns att hämta?

Fördelen med att hämta energin ur frånluften är att den är garanterat "billig" (du har redan betalat för den) och det vore synd att slänga bort den samt att den redan finns där den skall finnas (i huset)

I vissa tättbebyggda områden har så många borrat hål för bergvärme så dom märker att det inte räcker till alla villor. Kanske ingen risk där du bor men en faktor att fundera över om man befinner sig i ett sådant område (gäller att ha koll på vad som installerats i närzonen). Vore en hemsk erfarenhet om man upptäcker att den dyra anläggningen inte ger den energi man hoppats på

mvh
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Är det verkligen billigare med JVP än FLVP?
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2011, 09:56:07 »
Vart har dom upptäckt att bergvärmen inte räcker till pga för mycket borrhÃ¥l  Sc:,h
För du menar väl inte dom farhågor som tidningarna skrev om för ett tag sedan, dom artiklarna var väl bara spekulationer om jag inte mins fel.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1859
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Är det verkligen billigare med JVP än FLVP?
« Svar #4 skrivet: 06 januari 2011, 11:18:16 »
Min källa är bekanta som drabbats (om man nu kan säga så) själva

mvh
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Är det verkligen billigare med JVP än FLVP?
« Svar #5 skrivet: 06 januari 2011, 11:38:43 »
Det skulle vara intressant att få lite mer fakta, avstånd mellan hål, uttag per hål, hålens aktiva djup, vart i landet, bergart mm
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9759
  • Karma +19/-4
SV: Är det verkligen billigare med JVP än FLVP?
« Svar #6 skrivet: 06 januari 2011, 11:39:29 »
I vissa tättbebyggda områden har så många borrat hål för bergvärme så dom märker att det inte räcker till alla villor. Kanske ingen risk där du bor men en faktor att fundera över om man befinner sig i ett sådant område (gäller att ha koll på vad som installerats i närzonen). Vore en hemsk erfarenhet om man upptäcker att den dyra anläggningen inte ger den energi man hoppats på

mvh

Jag är skeptisk till påståendet. Det är få som vet hur ett borrhål fungerar temperaturmässigt och således kan skilja mellan ett naturligt förlopp för ett borrhål och påverkan från grannars borrhål. Vad gäller villatomter av normal storlek så tar det så lång tid för påverkan från grannarnas borrhål att märkas att de flesta värmepumpinstallationer inte har hunnit bli så gamla att någon påverkan kan märkas. De flesta värmepumpinstallationer är vad jag vet yngre än 10 år. I radhusområden med små tomter där merparten har installerat värmepump bör det kunna märkas men hur många sådana finns. Radhus brukar dra så lite värme att bergvärme inte är lönsamt.

Var finns området där det skulle har blivit så stor inverkan från grannarnas borrhål att det märks?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1859
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Är det verkligen billigare med JVP än FLVP?
« Svar #7 skrivet: 06 januari 2011, 11:57:02 »
Citera
Var finns området där det skulle har blivit så stor inverkan från grannarnas borrhål att det märks?

Området ligger i norra Stockholm där investering i bergvärme inte innebär en ekonomisk ansträngning för dom som bor i det förtätade området. Hoppas det räcker så. Eller vill du göra hembesök?

Men det kan ju också vara så att dom är missnöjda på resultatet == besparingen och skyller på granneffekten, jag har enbart tagit del av deras utsagor och tydligen den utbredda uppfattningen att det beror på detta (kan ju vara fel på något annat)

mvh
« Senast ändrad: 06 januari 2011, 12:04:00 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9759
  • Karma +19/-4
SV: Är det verkligen billigare med JVP än FLVP?
« Svar #8 skrivet: 06 januari 2011, 12:28:31 »
Jag skulle nöja mig med att titta på flygfoton, mäta och räkna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1859
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Är det verkligen billigare med JVP än FLVP?
« Svar #9 skrivet: 06 januari 2011, 13:23:39 »
Roland, jag skall ta reda på exakta adressen & jag kan ju pm:a dig den efter helgen. Området som är aktuellt ligger i Stocksund, alltså i din kommun. Jag är också intresserad och veta om dom snackar skit eller ej och absolut inte blaja själv men tydligen har diskussionen redan gått emellan grannarna.

Google maps duger väl för detta ändamål?

mvh
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9759
  • Karma +19/-4
SV: Är det verkligen billigare med JVP än FLVP?
« Svar #10 skrivet: 06 januari 2011, 14:35:18 »
I de delar av Stocksund jag är bekant med finns det inte många tomter under 1500 m2. Visserligen är ofta husen stora vilket brukar betyda att det har funnits värmepumpar i dem länge, det blev tidigt lönsamt med bergvärme, men jag är fortfarande skeptisk.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Är det verkligen billigare med JVP än FLVP?
« Svar #11 skrivet: 07 januari 2011, 01:00:21 »
krambriw, har dina bekanta av något skäl problem med borrorna föreslår jag att de funderar på någon form av återladdningssystem.
Exempelvis en värmeväxlare i serie, (stor nog att inte orsaka för stort tryckfall i brineslingan) sedan kan man koppla valfri värmekälla som solpaneler luftbatteri eller i bästa fall dra dit frånluften. Driftkostnaden för återladdningen blir energikostnaden för c-pumpen vilken man tjänar in med råge vintertid. Hur lång pay-offtiden blir på anläggningen beror så klart på förbättringsgraden, men jag tror inte den blir lång.
Har inte i mina papper hittat något om minsta avstånd mellan borror men har hört talas om att de kan störa varandra om de ligger för tajt. Borrorna ska ha så mycket vatten som möjligt, för värmeledningens skull, möjligen kan man dränera grannens borra så mycket att effekten minskar om nivåskilnaden är stor. En annan sak är borrdjupet, har en känsla av att man förr nöjde sig med mindre djup.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9759
  • Karma +19/-4
SV: Är det verkligen billigare med JVP än FLVP?
« Svar #12 skrivet: 07 januari 2011, 08:47:52 »
Exempelvis en värmeväxlare i serie, (stor nog att inte orsaka för stort tryckfall i brineslingan) sedan kan man koppla valfri värmekälla som solpaneler luftbatteri eller i bästa fall dra dit frånluften. Driftkostnaden för återladdningen blir energikostnaden för c-pumpen vilken man tjänar in med råge vintertid. Hur lång pay-offtiden blir på anläggningen beror så klart på förbättringsgraden, men jag tror inte den blir lång.

Jag funderade pÃ¥ att göra nÃ¥got liknande en gÃ¥ng i tiden men kom fram till att det gÃ¥r inte att fÃ¥ det hela att gÃ¥ med vinst energimässigt sett. Ett annat problem är att är det ett omrÃ¥de som ett antal borrhÃ¥l har kylt ner ordentligt sÃ¥ mÃ¥ste alla Ã¥terladda. Är det bara nÃ¥gra enstaka som gör det har de inte stor glädje av det. Är det en som börjar Ã¥terladda blir det som ett omvänt fall av ett borrhÃ¥l i ett orört omrÃ¥de. Det gÃ¥r att tillföra stora mängder värme utan att det märks av samma anledning som ett ensamt borrhÃ¥l kan ta ut stora mängder värme utan att temperaturen sjunker över Ã¥ren. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Är det verkligen billigare med JVP än FLVP?
« Svar #13 skrivet: 07 januari 2011, 09:29:53 »
Roland, hur mycket skulle ditt tänkta återladdningssystem kosta och hur var konstruktionen tänkt? Att du inte skulle kunna räkna hem en sådan gör mig fundersam.
För dåligt energiuttag behöver ju inte innebära avkylt berg. Ett återladdningssystem fungerar ju direkt också så en temp höjning i brinet den varmare delen av året borde ju ge högre cop, eller?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Är det verkligen billigare med JVP än FLVP?
« Svar #14 skrivet: 07 januari 2011, 12:25:15 »
Om man har 2 exakt likadana hus på ca 160kvm, intill varandra i Skåne med samma isolering, samma , ja allt.

Vilket hus kommer att förbruka mindre el?

Det huset med FLVP eller med JordVärmePump?

Och vilken skillnad pratar vi om?
« Senast ändrad: 07 januari 2011, 15:54:35 av kamilenski »
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!