Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F750 - Kompressorns kapacitet lÃ¥g, LP-Alarm, Hetgas för hög  (läst 1241 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thomasbue

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag kan äntligen ge lite feedback på mitt problem.

Expansionsventilen byttes ut under den första servicen (https://jsenergi.com/048-expansionsventil-med-ror-f750.html). Det var ingen brist på köldmedium. Tyvärr löste detta inte problemet och vi upptäckte att det fanns en temperaturskillnad på 4 Kelvin vid filtret i köldmedieledningen.
Detta innebar att köldmediet inte kunde flöda och endast lite värme kunde genereras.

Efter en andra service byttes filtret ut (https://jsenergi.eu/nibe-spare-parts/nibe-franluft/nibe-f750-cu-3x400v-066015/065-torkfilter.html). Nu verkar allt fungera som det ska. Tack igen för att du påpekade att suggastemperaturen var för hög. Värdet ligger nu alltid runt 0 °C för mig.

Vad jag också tyckte var intressant är att Nibe verkar ha anpassat expansionsventilen och filtret. Till exempel har överhettningstemperaturen justerats.

Jag skulle ha tagit några bilder på hur F750 ser ut från insidan, och jag skulle också ha information om hur man öppnar den. Är du intresserad av detta?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Vi har också haft problem med att filtret satt igen på vissa av dessa maskiner! Vet intre om det var hBerggren som nämnde något om spricka i kompressor, som kastade ur sig olja och satte igen filter, dock inget vi varit med om.

Utloggad thomasbue

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tyvärr vet jag ingenting om det. Men en spricka och läckande olja skulle säkert också leda till en defekt kompressor, eller hur?

För din information: Varmgastemperaturen når nu nästan aldrig 100°C och insugningsgastemperaturen är nu betydligt lägre än tidigare.

Här är ytterligare en bild på sidan av F750 när jag demonterade den.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!