Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elbilen en parantes i historien?  (läst 35873 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 857
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #30 skrivet: 29 juli 2023, 14:24:40 »
Jag tittade på temperaturdata för Kansas City och juli och augusti 1934 och 1936 var ovanligt varma. Temperaturrekorden för många dagar står sig fortfarande.

Det verkar som om Börjes argument är att det var stoftstormarna som gjorde att det blev varmt, det var ju tvärtom. Grödorna torkade och dog av värmen. Hårda vindar kunde sedan dra med sig stoft från den torra och oskyddade åkermarken.

Inte mitt argument utan läste att det berodde pÃ¥ Dust Bowl, som sedan förklaras i Wiki 😊, och kanske dÃ¥ felaktigt?
Lokalt och inte globalt varmare var det iallafall.
« Senast ändrad: 29 juli 2023, 14:29:40 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 857
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #31 skrivet: 29 juli 2023, 15:23:37 »
Ang försäkringar m.m.
Jag ser att det skiljer knappt +1000kr i försäkring  för en ID4 jmf en Tiguan.
Ã… andra sidan verkar skatten skilja mycket mer.
Servicen kanske är något billigare för ID4 i pengar, inte tittat jättenoga...
Men både ger ju en väldig hög kapitalkostnad, speciellt ID4 och detta är nog största minuset.
Sedan bensinen är ju ett stort minus och eltankningen om man inte gör det hemma.
Komforten inkl buller i ID4 är sämre än i min V70, Tiguan vet ej, men antagligen kass säten.

Summa summarum: Finns inga argument alls att byta till ny bil om man har en äldre miljödiesel som fungerar.

Men tack alla välbärgade elbilsköpare, hoppas det snart finns en bra begagnatmarknad. tummenupp
Kina bilarna faller dock bort, finns väl inga reservdelar någon längre tid, eller hur länge finns de? 5 år, 7 år, inte alls??
« Senast ändrad: 29 juli 2023, 15:26:56 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1979
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #32 skrivet: 29 juli 2023, 15:44:15 »
Miljarder människor är beroende av fossila bränslen för sin överlevnad.
För odling av mat och för transporter.
Vi kommer att ha fossila fordon i många decennier än.

I en normal värld byter man efterhand ut teknik mot bättre och billigare teknik.
I en galen värld försöker man forcera ett skifte innan det ens är tekniskt, ekonomiskt eller råvarumässigt möjligt, och riskerar hälsa och försörjning för miljarder människor.
För att "rädda xxx" (fyll i lämpligt ord).
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1979
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #33 skrivet: 29 juli 2023, 16:02:07 »
Jag kommer ihåg min första reaktion på den ursprungliga hockyklubban från Michael Mann -99. Jag tänkte "not likely".
Den låtsades som om världen hade haft en stabil utveckling ända fram till elaka människor började släppa ut farlig koldioxid i atmosfären.
Den stämde inte med vad man redan visste om tidigare varma och kalla perioder. Ren förfalskning mao.
Men jag liksom många tänkte i början av klimatjakten att det kanske kommer att leda till att vi minskar våra utsläpp generellt, och gradvis ersätter fossilt. Jag tänkte att den kommer väl småningom att korrigeras med korrekta data.

Att det skulle spåra ur så fullständigt kunde man inte gissa.
Som i FN-ledarens tal igår om "global boiling". Total hysteri.
https://youtu.be/nWbdXl4XSiI?t=13
« Senast ändrad: 30 juli 2023, 01:35:03 av jehu »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #34 skrivet: 29 juli 2023, 16:21:08 »
Miljarder människor är beroende av fossila bränslen för sin överlevnad.
För odling av mat och för transporter.
Vi kommer att ha fossila fordon i många decennier än.

I en normal värld byter man efterhand ut teknik mot bättre och billigare teknik.
I en galen värld försöker man forcera ett skifte innan det ens är tekniskt, ekonomiskt eller råvarumässigt möjligt, och riskerar hälsa och försörjning för miljarder människor.
För att "rädda xxx" (fyll i lämpligt ord).

Sen dom klippte gasledningen så finns det ingen återvändo för Europa, samtidigt är det inte aktuellt att göra några nya affärer med Putin om energi utan man kommer fasa ut så fort det går där av har det blivit extra skyndsamt att ta till alla slags medel och samtidigt för att få igång hjulet ha stora bidragsprogram som hjälp.

Allt har inte med klimatet att göra utan dom följs åt, klimat och snabbt behov.

Det finns saker som fungerar men vissa är i mer behov att finslipa innan uppskattning samt få ner kostnad och öka hållbarhet.

Utloggad Bensod

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vet lite om vedeldning och lite mer om solpaneler
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #35 skrivet: 29 juli 2023, 16:57:28 »
Rikard
Jag har en laddhybrid Toyota RAV4 -20.Den kostar 2995kr/år i 3 år sedan 5200kr i helförsäkring/år -1500 mil.Skatt:360kr/år.Länsförsäkringar sörmland.Har du kollat fler bolag eller tog du den dyraste som exempel?
Byggt 165m2 enplansvilla 2009.Atmos 35 kW ved mot 500+2000l ackar.Garage 60m2-Coolix
lvp instalerad 2010.Verkstad 126m2-Coolix lvp
instalerad 2009+värmekanon 25kW vid behov
(<-17 gr) Norra Sörmland. BVP Nibe 1255 år 2014

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 857
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #36 skrivet: 29 juli 2023, 19:08:01 »
Jag kommer ihåg min första reaktion på den ursprungliga hockyklubban från Michael Mann -99. Jag tänkte "not likely".
Den låtsades som om världen hade haft en stabil utveckling ända fram till elaka människor började släppa ut farlig koldioxid i atmosfären.
Den stämde inte med vad man redan visste om tidigare varma och kalla perioder. Ren förfalskning mao.
Men jag liksom många tänkte i början av klimatjakten att det kanske kommer att leda till att vi minskar våra utsläpp generellt, och gradvis ersätter fossilt. Jag tänkte att den kommer väl småningom att korrigeras med korrekta data.

Att det skulle spåra ur så fullständigt kunde man inte gissa.
Som i FN-ledarens tal igår om "global boiling". Total hysteri.
https://youtu.be/nWbdXl4XSiI?t=13

Kan du förklara grafen mer vad den visar och högra skalan.
Och vad är detta för typ av compilering?
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1979
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #37 skrivet: 30 juli 2023, 01:33:57 »
Ursäkta, formateringen blev kass
Men här förklaras det
Hockeyklubban påstod att jordens medeltemperatur under 1000 år bara rört sig 0.5C. För att skjuta fart i modern tid och gå upp till en hel chockerande grad celsius.

Jag tycker artikeln ändå innehåller överraskande mycket osäkerhet om grafens validitet
https://en.wikipedia.org/wiki/Hockey_stick_graph_%28global_temperature%29
« Senast ändrad: 30 juli 2023, 01:39:45 av jehu »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 634
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #38 skrivet: 30 juli 2023, 09:00:45 »
Varför tar alla som inte har elbil upp miljö hela tiden?

De jag känner som kör el eller hybrid gör det för att de har ny bil. När dÃ¥ valet stod sÃ¥ valde  de el eller hybrid.

Ingen har haft som argument att det är för miljön skull.

Alla utom en som jag känner har även en eller två vanliga bensin eller diesel bilar.

Till och med påstå att de är mer intresserad av fordon än gemene man och flera har bil som intresse. Finns en av dessa som kör kompressormatad jänkare. En annan har en Audi 200. Själv har jag också ägt bil med V8. Flera st.

Så släpp det.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #39 skrivet: 30 juli 2023, 10:54:37 »
Rikard
Jag har en laddhybrid Toyota RAV4 -20.Den kostar 2995kr/år i 3 år sedan 5200kr i helförsäkring/år -1500 mil.Skatt:360kr/år.Länsförsäkringar sörmland.Har du kollat fler bolag eller tog du den dyraste som exempel?
Svårt att hitta försäkringspriser om man inte har ett aktuellt regnummer, så jag googlade bara fram prisexempel.
Om du kollar leasingpriserna idag på en likadan bil så är det nog ett par tusen dyrare, du var väl en av de lyckliga som kunde leasa billigt för att få igång trenden med att man inte ens ska äga sin bil. "Du skall inget äga, men vara lycklig ändå" som World Economic Forum, den icke demokratiska världsregeringen bestämt.
Om vi böjer oss för dessa odemokratiska krafter är vi verkligen illa ute, vi måste kämpa emot, ett sätt är att faktiskt köpa sin nya bil.

Såg för övrigt en test från England förra veckan, man testade Kia Niro bensin, laddhybrid och elbil.
Det visade sig att man körde billigast med den rena bensinbilen om man laddade "elbilarna" publikt - det gör att subventioner är nödvändiga om folk som jag t.ex. (som räknar på det hela innan jag köper) ska luras in i den nya omogna tekniken.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tuvok4se

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 0
  • Karma +0/-0
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #40 skrivet: 30 juli 2023, 10:58:33 »
Det är troligen bara en tidsfråga innan "hurtigrutten" brinner på grund av alla elbilarna i Norge, det förstår nog alla som kan räkna, vi får väl se hur många gånger de tillåter det hända innan det blir restriktioner?
Det har redan hänt https://www.svt.se/nyheter/utrikes/norskt-rederi-forbjuder-elbilar-ombord-giftiga-gaser-vid-brand
Bostadshus by.år -80 1 plan i suterräng total golvyta 240m2 - Nibe F1255 3-12kw installerad 20161101, Borrdjup 130 m, radiatorer, Total förbrukning ca 20000kwh, FTX Flexit UNI 3 EC installerad 160901

Tidigare: IVT C7 installerad 20020201 dog 20160916

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #41 skrivet: 30 juli 2023, 11:05:51 »
Varför tar alla som inte har elbil upp miljö hela tiden?

De jag känner som kör el eller hybrid gör det för att de har ny bil. När dÃ¥ valet stod sÃ¥ valde  de el eller hybrid.

Ingen har haft som argument att det är för miljön skull.

Alla utom en som jag känner har även en eller två vanliga bensin eller diesel bilar.

Till och med påstå att de är mer intresserad av fordon än gemene man och flera har bil som intresse. Finns en av dessa som kör kompressormatad jänkare. En annan har en Audi 200. Själv har jag också ägt bil med V8. Flera st.

Så släpp det.

Jag är i alla fall på allvar orolig över hur stor skada miljön kommer att lida om alla ska byta till elbil inom 8 år, tror inte att folk i allmänhet förstår omfattningen av påverkan det kommer att ha på vår miljö.
Den stora massan är indoktrinerad av politiskt mumbojumbo och har inte satt sig in i de mängder med råvaror som behövs, som inte finns.
Gruvbrytningen globalt kommer att behöva tiodubblas inom 10 år, vilket är helt omöjligt, då en gruva i de flesta länder tar uppemot 20 år att få igång från prospektering till producerande gruva.

I vår by (170 hushåll) finns så vitt jag vet bara en elbil, och den ägaren är en manisk klimatalarmist - så visst finns det de som köper elbil för att "rädda världen".
I deras fall (damen i frågan pendlar 16 mil/dag) är det dock ekonomiskt vettigt, så de har ju så att säga dubbla skäl att köra elbil.
Att de flesta har en riktig bil som komplement är ju för att elbilstekniken är för dålig för att det ska fungera att ha bara en elbil.
Alltså, bor man i "städer" och kan ladda hemma så fungerar det nog oftast bra med elbil, men bor man på landet, så har man ofta husvagn, kanske hästar, och använder bilen på ett annat sätt än många som bor stadsnära, och då är elbilen i vissa fall inte alls kompatibel med de behov man har.
När jag förra året funderade på att köpa elbil så var det självklart för mig att behålla en av våra dieselbilar för att kunna utföra de uppgifter som vi har behov av, det kan helt enkelt inte elbilen göra.
Visst, 95% av tiden fungerar det nog bra, men... att tvingas ha 2 bilar för de där 5% av uppgifterna som bilen ska klara är ytterligare en kostnad och miljöbelastning som man bör ta hänsyn till.

Ett exempel på komplikationer om vi ska köpa elbil är att jag inte längre kan dra min husvagn, utan tvingas ta ett nytt körkort om det ska vara möjligt.
« Senast ändrad: 30 juli 2023, 11:07:40 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #42 skrivet: 30 juli 2023, 11:21:14 »
Svårt att hitta försäkringspriser om man inte har ett aktuellt regnummer, så jag googlade bara fram prisexempel.
Om du kollar leasingpriserna idag på en likadan bil så är det nog ett par tusen dyrare, du var väl en av de lyckliga som kunde leasa billigt för att få igång trenden med att man inte ens ska äga sin bil. "Du skall inget äga, men vara lycklig ändå" som World Economic Forum, den icke demokratiska världsregeringen bestämt.
Om vi böjer oss för dessa odemokratiska krafter är vi verkligen illa ute, vi måste kämpa emot, ett sätt är att faktiskt köpa sin nya bil.

Såg för övrigt en test från England förra veckan, man testade Kia Niro bensin, laddhybrid och elbil.
Det visade sig att man körde billigast med den rena bensinbilen om man laddade "elbilarna" publikt - det gör att subventioner är nödvändiga om folk som jag t.ex. (som räknar på det hela innan jag köper) ska luras in i den nya omogna tekniken.

Över 90% av försäljningen i Norge är elbilar och där plockar man numera bort bensinpumpar och placerar laddare istället.

I Kina är elbilar redan billigare än fossilbilar och omställningen går i en rasande takt. VW fick pga detta köpa in sig i Xpeng och köpa SAIC:s bottenplattor samt även kinesikst utvecklingsbolag för mjukvara. SAIC är MG och Maxus i Sverige och ägs av kinesiska staten.

Angående privatleasing är det ju räntan som styr precis som vid privatköp.
Köper du idag en bil för 500000:- så är räntekostnaden över 2000:- per månad vid leasing, köper man privat så blir det detsamma men man kan dra av 30% av den kostnaden på skatten om man inte ligger över maxavdragsgränsen.

Det går att privatleasa en MG4 elbil för 3200:- per månad inkl 1500 mil per år vilket är en väldigt bra deal.

Vi kommer även här snabbt se att elbilar blir samma kostnad eller billigare än fossilbilar, nya avgasreningskrav gör att fossilbilar blir allt dyrare medan batterier blir allt billigare.
MG4 kostar just nu 329000:- dvs ungefär som en fossilgolf som är lika stor.
Tesla Model 3 lagerbilar har sålts nya för 457000:- och fler prissänkningar är på gång där.

Tesla är dyra att försäkra men andra elbilar är inte lika dyra.

Idag har allt fler elbilar LFP-batterier som inte är alls lika eldfängda och elbilar brinner desssutom betydligt mer sällan än fossilbilar. Det är ohyggligt ovanligt att själva batteripacken tar eld och nyhetsbevakningen lämnar en del att önska, i många fall är det inte elbilen som startat branden utan dåliga elinstallationer, batteripackarna har nästan aldrig brunnit även om bilen i övrigt tagit eld.

Ni börjar allt mer likna klubben för griniga gamla gubbar här!  ::)

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #43 skrivet: 30 juli 2023, 11:30:36 »
Norge Juni 2023:
Stats for the month (only passenger cars):

BEVs: 12,801 (up 9%) and 82.2% market share
PHEVs: 1,354 (down 19%) and 8.7% market share
Total: 14,155 (up 6%) and 90.9% market share

Kinas extremt snabba omställning Juni 2023 se bild, över 28% bilar med sladd första halvåret.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34923
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #44 skrivet: 30 juli 2023, 11:41:43 »
MG går inte alls att privatleasa för 3200 kr, de marknadsförs inte längre norrut än typ gävle, de är helt enkelt för dåliga för att klara klimatet i norr.
Ringde "BMW" (Som verkar sälja MG söderut) i luleå för att höra om man kunde provköra.
Säljaren var uppenbart störd av frågan (troligen var jag inte den första som frågade...) och viftade bort det med att den inte marknadsförs i norr, förklaring överflödig.

I Kina säljs bilarna med förlust och dessutom är de kraftigt subventionerade av staten, orsaken är att den Kinesiska staten har bestämt sig för att döda all konkurrens globalt.
Det har man gjort genom att "tillåta" västerländsk bilindustri i Kina, man har skördat industrihemligheter nu i årtionden, och man börjar bygga upp en stor industri genom att subventionera priserna i Kina så att det skall vara det "enda vettiga" alternativet, målet är att senare slå ut alla konkurrenter och ha världsherravälde när det kommer till biltillverkning.
Troligen kommer staten att tvinga in alla västerlänska tillverkare i joint ventures, för att på sikt ta över dem helt när de inte längre är lönsamma.

För att finansiera detta säljer man bilarna i resten av världen dyrt? det finns inga egentliga skäl att köpa en Kinesisk elbil i Europa, och därför säljer de nästan inga bilar (om man bortser från MG, Volvo och Polestar).
Jag tror att Kineserna kommer att behöva sänka priserna med minst 100 000 kr i Europa om de ska kunna få igång försäljningen, och det är väl min spaning att så också kommer att ske inom 1-2 år.

Teslas Elon Musk har helt öppet förklarat varför de sänker priserna, och det är för att vi i framtiden inte kommer att äga våra bilar, och han kommer att kunna ta hur mycket betalt som helst om man ska kunna använda sin bil, alltså man kommer att ha en månadskostnad knuten till ägarskapet om man vill ha full funktionalitet.
Primärt har det att göra med att bilarna blir självkörande, och kommer att kunna användas av andra när man inte själv behöver bilen. Elon Musk kommer att ta ca 50% av "hyresintäkterna" som det inbringar.
Visten enligt hans beräkningar skulle på så sätt öka från något tiotal procent till flera hundra procent.
Vill man driva på och vara med i den typen av utveckling så ska man köpa Tesla.
Om inte ska man akta sig.

Om jag vill hyra ut min bil så vill jag ha 100% av intäkten, inte 50%.
« Senast ändrad: 30 juli 2023, 11:44:55 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!