Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tips pÃ¥ LVP till 60 kvm!  (läst 3530 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lollo-H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tips på LVP till 60 kvm!
« skrivet: 22 januari 2021, 18:12:04 »
Hejsan, söker en ny luftvärmepump då min befintliga lagt av. Mitt lilla hus är 60 kvm stort och lite halvdåligt isolerat. Har vedkamin som värmekälla.

Söker efter en pump runt 10-12000 kr. Fläktfunktion för värmespridning är ett krav då jag eldar en del. Huset ligger strax utanför Göteborg så inga kallare köldgrader här.

NÃ¥gon som kan rekommendera nÃ¥got bra?  :)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9709
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Tips på LVP till 60 kvm!
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2021, 18:18:02 »
Kan inte så många modeller med kaminläge men en som fått bra recensioner är Mitsubishi Electric Hero 2.0 LN25. Kostar 14.850 kr hos t.ex. Polarpumpen. https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/mitsubishi-electric/hero-2-25
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Lollo-H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips på LVP till 60 kvm!
« Svar #2 skrivet: 22 januari 2021, 18:24:14 »
Kan inte så många modeller med kaminläge men en som fått bra recensioner är Mitsubishi Electric Hero 2.0 LN25. Kostar 14.850 kr hos t.ex. Polarpumpen. https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/mitsubishi-electric/hero-2-25

Tack, har också kikat på den men priset är lite i överkant för min del.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8463
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Tips på LVP till 60 kvm!
« Svar #3 skrivet: 22 januari 2021, 19:01:05 »
Har du tänkt dig 10-12 tusen inkl installation blir det knepigt att få en bra maskin för 60kvm dåligt isolerat hus, i dina trakter kan det vara viktigt att avfrostningen fungerar bra då runt nollgradigt , hög luftfuktighet och rätt högt effektbehov ger rätt duktigt med påisning av utedelen.

Har du tänkt att installationskostnaden tillkommer är det bättre du uppger vad du har för budget inkl installation  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Lollo-H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips på LVP till 60 kvm!
« Svar #4 skrivet: 22 januari 2021, 19:06:29 »
Har du tänkt dig 10-12 tusen inkl installation blir det knepigt att få en bra maskin för 60kvm dåligt isolerat hus, i dina trakter kan det vara viktigt att avfrostningen fungerar bra då runt nollgradigt , hög luftfuktighet och rätt högt effektbehov ger rätt duktigt med påisning av utedelen.

Har du tänkt att installationskostnaden tillkommer är det bättre du uppger vad du har för budget inkl installation  tummenupp

ah nej förlåt! Plus installation. Min budget ligger på ca 16-17000 kr inkl installation :)
Jag har exempelvis kollat upp Mitsubishi netsu 25 samt fujitsu slim 09. De två ligger okej i pris med installation. Men kan inte bestämma mig..

Tack för input!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8463
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Tips på LVP till 60 kvm!
« Svar #5 skrivet: 22 januari 2021, 19:10:46 »
Kommer du fortsätta elda mycket i din kamin så kan en modell med kamin/cirkulationsfunktion vara en bra ide.
Tex Mitsubishi Electric FT25 NINJA men den får du nog ha lite tur om någon kan montera med din budgett
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Lollo-H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips på LVP till 60 kvm!
« Svar #6 skrivet: 22 januari 2021, 19:17:10 »
Kommer du fortsätta elda mycket i din kamin så kan en modell med kamin/cirkulationsfunktion vara en bra ide.
Tex Mitsubishi Electric FT25 NINJA men den får du nog ha lite tur om någon kan montera med din budgett

Ja, fläktfunktionen är egentligen ett krav som jag skrev i mitt första inlägg och jag vet att att ninjan ligger lite över min budget. Mitsubishi Solid har jag också kikat på, kanske blir en sådan :)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8463
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Tips på LVP till 60 kvm!
« Svar #7 skrivet: 22 januari 2021, 19:36:33 »
Solid har ej automatisk kamin/cirkulation vilket inte fujitsun eller nets har.
Man ställer dom i rent fläktläge och sen får man komma ihåg att ändra om till värmedrift.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Lollo-H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips på LVP till 60 kvm!
« Svar #8 skrivet: 22 januari 2021, 20:28:10 »
Solid har ej automatisk kamin/cirkulation vilket inte fujitsun eller nets har.
Man ställer dom i rent fläktläge och sen får man komma ihåg att ändra om till värmedrift.

Jag trodde inte att fujitsun hade nÃ¥gon sÃ¥dan funktion över huvudtaget. Valde lite bort den just därför. Annars är nog den  okej kapacitet för mitt lilla hus.

Min kamin blir dessutom kall efter 30 min man slutat elda sÃ¥ värmen fÃ¥r Ã¥ka pÃ¥ ganska snabbt igen 😋

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8463
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Tips på LVP till 60 kvm!
« Svar #9 skrivet: 22 januari 2021, 20:32:54 »
Kommer du elda rätt ofta sÃ¥ är kaminfunktionen vettig, är grejen att du ska slippa elda sÃ¥ finns ingen större mening med den funktionen  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Lollo-H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips på LVP till 60 kvm!
« Svar #10 skrivet: 22 januari 2021, 20:49:30 »
Kommer du elda rätt ofta sÃ¥ är kaminfunktionen vettig, är grejen att du ska slippa elda sÃ¥ finns ingen större mening med den funktionen  tummenupp

Jag eldar ganska ofta, men min gjutjärnskamin hÃ¥ller inte värmen speciellt länge efter att man slutat elda. Men under tiden kan det vara skönt med spridning, därför tycker jag att funkionen är viktig, även om jag fÃ¥r ändra tillbaka manuellt pÃ¥ pumpen 🙂

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8463
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Tips på LVP till 60 kvm!
« Svar #11 skrivet: 22 januari 2021, 21:10:43 »
Ja dÃ¥ fÃ¥r antingen budgeten avgöra eller välj en med kaminfunktion är väl ungefär det du fÃ¥r välja mellan  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Lollo-H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips på LVP till 60 kvm!
« Svar #12 skrivet: 24 januari 2021, 19:08:36 »
Ja dÃ¥ fÃ¥r antingen budgeten avgöra eller välj en med kaminfunktion är väl ungefär det du fÃ¥r välja mellan  ;)

Jag har fått en offert på en Mitsubishi MSZ-AP35VGK för 16900 kr med standardinstallation.
Tycker du att det verkar som en bra deal?

Enligt offerten ska det finnas brasfunktion, dock framgÃ¥r det inte om det är automatisk eller inte  Sc:,h

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9709
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Tips på LVP till 60 kvm!
« Svar #13 skrivet: 24 januari 2021, 19:25:50 »
Låter som ett hyfsat bra pris men kolla vilken garanti som lämnas. Om den går via den svenska generalagenten brukar det vara 5 år men via sidoimport kan det vara 2 år eller liknande. Jag tror inte den har automatisk kaminläge utan man får reglera fläktläget manuellt som tidigare.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Lollo-H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips på LVP till 60 kvm!
« Svar #14 skrivet: 24 januari 2021, 19:36:57 »
Låter som ett hyfsat bra pris men kolla vilken garanti som lämnas. Om den går via den svenska generalagenten brukar det vara 5 år men via sidoimport kan det vara 2 år eller liknande. Jag tror inte den har automatisk kaminläge utan man får reglera fläktläget manuellt som tidigare.

Tack för svar!
Det verkar vara 5 år.

Har läst att man ska se till sÃ¥ att inte min. effekt är för hög för husets värmebehov. Hos denna pumpen ligger min. effekten pÃ¥ 1,3 kW. Är det mycket?  Sc:,h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!