0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Annars får du prova om du kan strypa lite på ett par andra element, de närmast vpn först, så mer vatten cirkulerar mot övriga.Eller se om du kan höja farten på cirkulationspumpen, eller byta den.
Finns en justerskruv under ”locket” på t-kopplingen vid utloppet på radiatorn.Mina läckte mycket när jag justerade för nåt år sen, så jag släppte på trycket i radiatorkretsen.
Känn på rören till den också. Och kolla att ventilen som påverkas av termostaten fungerar och inte har kärvat fast i halvstängt läge. Ventilen är fjäderbelastad så om inte termostaten försöker trycka igen den, ska den stå fullt öppen. Om termostatvredet går någorlunda lätt så kan man känna, när man vrider det i riktning från max temperatur mot lägre temperatur, att det blir lite mer motstånd i det när termostaten börjar trycka in piggen på ventilen. Man kan också ta bort termostaten från ventilen och kolla att piggen går att trycka in och fjädrar ut snällt till ändläge när man släpper den.Jag ser att rören till radiatorn går ner genom golvet. Sitter det en annan radiator på våningen under som är påstucken på samma rör? Och blir den i så fall normalt varm?
Angående det om att strypa ned radiatorer, är det inte relevant främst vid 1-rörssystem? Kan någon av er se ifall utifrån de bilder jag postat om vi har ett ett eller tvårrörssystem?
När de monterade värmepumpen, fick du då en radiator monterad i värmepumpen närhet?
Absolut inte, det är större anledning att strypa in varje radiator vid två-rörsystem.Mät temperaturen i överkant på varje radiator, och är det samma temperatur är det ett två-rörsystem.När de monterade värmepumpen, fick du då en radiator monterad i värmepumpen närhet?