Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tips om hur du enkelt kan sänka elförbrukningen pÃ¥ din Nibe Fighter 410p / 310p  (läst 112482 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Det är inte svårt, koppla som Josth skrev.
Men se för guds skull till att hålla starkström separerat från lågspänningssidan på reläet.

Inte ens av misstag får en starkströmsledning lossna på reläet och komma i kontakt med lågspänningssidan.

Då är det godnatt direkt för ditt styrkort.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad hampus80

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kan det fungera med nedanstående relä och reläsockel?

http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/svagstrom/relaer/rela-2-pol-10a-p36101

http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/svagstrom/relaer/rela-sockel-p36103

Tror ni det är säkrare att använda en reläsockel istället för flatstift för att ansluta kablarna på reläet? Är det inte samma risk med att få starkare spänning till styrkortet när man modifierar fläkthastigheten då kompressorn inte är i drift? Jag vill ju inte döda mitt styrkort. Hur mycket tror ni ett styrkort kostar?
Hade varit bra att ha med i en risk/konsekvensbedömning innan jag bestämmer mig för att utföra operationen :)

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Kan det fungera med nedanstående relä och reläsockel?

http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/svagstrom/relaer/rela-2-pol-10a-p36101

http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/svagstrom/relaer/rela-sockel-p36103

Tror ni det är säkrare att använda en reläsockel istället för flatstift för att ansluta kablarna på reläet? Är det inte samma risk med att få starkare spänning till styrkortet när man modifierar fläkthastigheten då kompressorn inte är i drift? Jag vill ju inte döda mitt styrkort. Hur mycket tror ni ett styrkort kostar?
Hade varit bra att ha med i en risk/konsekvensbedömning innan jag bestämmer mig för att utföra operationen :)

Precis det reläet använder jag för fläktsynk.

Det går bra att löda kablarna direkt till reläet och tejpa över med isoleringstejp.

Ett styrkort går väl på 1000kr ungefär.
« Senast ändrad: 04 mars 2012, 12:29:25 av GDS-Jan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad briggsjo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
Precis det reläet använder jag för fläktsynk.

Det går bra att löda kablarna direkt till reläet och tejpa över med isoleringstejp.

Ett styrkort går väl på 1000kr ungefär.

Jag hade användt krympslang om man nu tvunget måste löda.
1-plans LB-Villa -87 109Kvm Nö Skåne
FLVP: Nibe F370 (2011)
I slutet av 2015 ändrades normal fläkthastighet från 50% till 70% vilket innebar mycket färre avfrostningar med bibehållen värmekomfort.
1st Fläktkonvektor Omnia UL-36 (2011)
L/L: Mitsubishi MSZ-FD25VA (2011)
(Elradiatorer som aldrig är igång)
Lågenergilampor/Led i fönster, underslag och trädäck.

Årsförbrukning
2009:14500kWh (inklusive hushållsel).
2010:12582kWh (inklusive hushållsel).
2011:8844kWh (inklusive hushållsel).
2012:7933kWh (inklusive hushållsel).
2013:9130kWh (inklusive hushållsel).
2014:8452kWh (inklusive hushållsel).
2015:8167kWh (inklusive hushållsel).
2016:7658kWh (inklusive hushållsel).

Utloggad hampus80

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Fick en idé om att koppla om till både fläktsynk och hysteresändring på samma relä. Jag har ju mekanisk till- och frånluft (410p) så jag kanske behöver ett 4-pol växlande reläet istället? http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/svagstrom/relaer/rela-230v-(3a-250vac)-p36179

För att koppla om fläkthastigheten, blir det då nedanstående beskrivning på reläet?

När reläet är vilande (kompressorn ej i drift) är följande aktiverat:
Svart kabel 094: Tilluftsfläkt, läge A (reducerat)
Vit kabel 095: Frånluftsfläkt, läge A (reducerat)

När reläet är till (kompressorn i drift) är följande aktiverat:
Svart kabel 096: Tilluftsfläkt, läge B (normal)
Vit kabel 097: Frånluftsfläkt, läge B (normal)

I kopplingsschemat blir jag lite fundersam. Transformatorn levererar olika spänning för olika fläkthastigheter. Fläkthastigheten ändras med hjälp av hastighetsomkopplaren (3-lägesbrytaren). Därefter ser jag att kabeln som gÃ¥r frÃ¥n hastighetsomkopplaren till respektive fläkt är neutralledare (nolla)! Hur fungerar detta? Borde det inte vara fasen som gÃ¥r frÃ¥n transformatorn och matar fläkten? 
« Senast ändrad: 05 mars 2012, 03:56:32 av hampus80 »

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Du måste koppla både svart och vit kabel via varsin pol på relät om du vill att normal och reducerad skall finns kvar.

Jag struntade i det och kopplade både svarta och vita kabeln via en pol på relät till 2 olika hastigheter på trafon.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9685
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Färgmärkningen inuti maskiner/apparater följer inte alltid elektrisk standard för fast installation!! I detta fall är blÃ¥ = fas till fläktmotorn. Viktigt att hÃ¥lla reda vad som gäller i det specifika fallet för varje komponent. 

Frånluftsfläkten måste alltid vara inställd på lite högre kapacitet än tilluftsfläkten för att säkerställa undertryck i huset. Använd ett eget 2-pol relä för fläktsynk och ett annat för hysteres så minskar risken för överslag starkström till styrkortet. Reläsockel för DIN-skena passar väl bra att sätta där annars kontaktor 69 ska sitta!? Annars borra litet hål i sargen och skruva fast? Gillar inte tanken på lösa reläer som hänger i ledningarna och mjuklödning för starkström och ledningsanslutning bör undvikas. Nuförtiden är det skruvanslutning eller olika former av klämkoppling som gäller. Den riktigt seriöse använder ändhylsor som skyddar och håller ihop kardelerna i kopplingarna.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad hampus80

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack för svaren!

Nu har jag köpt 2st 2-pol växlande reläer, 2st reläsocklar och 1st DIN-skena på Kjell & Company. Jag funderar och undrar om jag ska koppla in reläet mellan fläkttransformatorn och fläkthastighetsväljaren? Jag vill INTE göra bort mig och koppla fel. Har ni elschemat får ni jättegärna hjälpa mig. Om ni inte har elschemat så finns det under följande länk på sidan 29. Där kan ni även se att kabeln som kommer från transformatorn via hastighetsväljaren som går till fläktmotorn är märkt N alltså neutralledare (nolla) jag fattar fortfarande inte detta. Det borde vara fasen som kommer från transformatorn. Men det fungerar ju uppenbarligen!?

http://www.nibeonline.com/pdf/711305-1.PDF

Tänker jag rätt om jag kopplar enligt följande:

På Reläets ben för viloläget (är aktiverade när relät ej är har styrspänning)
Svart kabel 094: Tilluftsfläkt, läge A (reducerat) går vidare till kabel 066 (tilluftsfläkt)
Vit kabel 095: Frånluftsfläkt, läge A (reducerat) går vidare till kabel 062 (frånluftsfläkt)

På Reläets ben för dragläget (är aktiverade när relät har styrspänning)
Svart kabel 096: Tilluftsfläkt, läge B (normal) går vidare till kabel 066 (tilluftsfläkt)
Vit kabel 097: Frånluftsfläkt, läge B (normal) går vidare till kabel 062 (frånluftsfläkt)

Reläets styrspänning (fas & nolla) kopplar jag in parallellt från utgång nr 1 (brun kabel) och nr 2 (blå kabel) på kraftelektronikkortet (det stora kretskortet). Eftersom det är växelström och en spole så spelar det väl ingen roll vilken av utgångarna (fas och nolla) som går till A1 eller A2 på reläet?

Relä nr.2 kommer jag använda för att koppla in ett 8,2k ohms motstÃ¥nd för att höja hysteresen. När reläet ej har styrspänning är motstÃ¥ndet aktiverat parallellt med kompressorgivaren och temperaturen blir "lurad". Styrspänningen (fas & nolla) lÃ¥nar jag frÃ¥n ovanstÃ¥ende relä parallellt. 
« Senast ändrad: 07 mars 2012, 16:44:55 av hampus80 »

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Om vi struntar i färger och numreringar till fläkttrafo så fungerar det enl. följande.

Kabel från trafo är alltid matning till fläkt.
Kabel kopplas till mittpol på reläet.
Ytterlägena på relät kopplas till 2 olika anslutningar på fläkttrafo.

Har du flera fläktkablar så får du upprepa dessa på flera poler på relät.
I fallet 410P 2 poler för du får aldrig blåsa in mera luft än du suger ut.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9685
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Det står lite fel i elschemat avseende anslutningspunkterna -X20 och -X21 men det är rätt ritat i alla fall. PE är alltid skyddsjord men övriga stift borde bara varit numrerade 1,2, 3 och 4. Vad som sedan går vidare till trafo och L1 resp nollan N i kraftmatningen är en annan sak. Färgerna kan vara hur som helst med undantag för gulgrön som bara får vara skyddsjord och inget annat.

Om fläktsynkrelä kopplas mellan trafo och fläkthastighetsväljaren behöver du skarva in reläet på ledningarna nr 096 resp 097 plus ansluta/grena 094 resp 095 till viloläget, alt kanske även grena av 098 och 099 om forcerat läge ska vara 'flänksynk på'. Det som kommer ut från fläktsynkreläet blir då läge 'normal' i fläkthastighetsväljaren.
« Senast ändrad: 08 mars 2012, 16:11:51 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad hampus80

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack för svaren!

Vet ni om man kan fälla ned frontpanelen (där kablar och kretskort finns) under drift?
Tänkte kontrollmäta för säkerhets skull så jag vet att mitt kopplingsschema stämmer överens med verkligheten innan jag börjar koppla in reläerna.

Eftersom fläktsynkreläet kopplas in mellan fläkttransformatorn och fläkthastighetsväljaren blir jag nog tvungen att koppla bort fläkthastighetsväljaren. Annars risk för bakspänning som kan haverera fläkttransformatorn ifall någon skulle ändra på fläkthastighetsväljaren.

För att komma runt problemet funderar jag på att koppla in ett växlande relä i serie efter fläktsynkreläet. Fläktsynkreläet blir bypassat om man väljer forcerat läge på fläkthastighetsväljaren (måste koppla ur kablarna i fläkthastighetsväljaren så att den endast går att köra i forcerat läge). I forcerat fläktläge drar alltså reläet och bypassar fläktsynkreläet.
« Senast ändrad: 08 mars 2012, 21:37:35 av hampus80 »

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Tack för svaren!

Vet ni om man kan fälla ned frontpanelen (där kablar och kretskort finns) under drift?
Tänkte kontrollmäta för säkerhets skull så jag vet att mitt kopplingsschema stämmer överens med verkligheten innan jag börjar koppla in reläerna.

Eftersom fläktsynkreläet kopplas in mellan fläkttransformatorn och fläkthastighetsväljaren blir jag nog tvungen att koppla bort fläkthastighetsväljaren. Annars risk för bakspänning som kan haverera fläkttransformatorn ifall någon skulle ändra på fläkthastighetsväljaren.

För att komma runt problemet funderar jag på att koppla in ett växlande relä i serie innan fläktsynkreläet. Fläktsynkreläet blir bypassat om man väljer forcerat läge på fläkthastighetsväljaren (måste koppla ur kablarna i fläkthastighetsväljaren så att den endast går att köra i forcerat läge). I forcerat fläktläge drar alltså reläet och bypassar fläktsynkreläet.

Nu hänger jag inte med, bakspänning?

Reläet sätter du mellan fläkttrafo och orginalanslutningarna på fläkttrafo, ingen annanstans.
Reläet skapar 2 kablar av varje enskild kabel så det växlar mellan 2 hastigheter.

Är du säker på hur detta skall kopplas och hur det fungerar?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad hampus80

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
I elschemat ser det ut som att det kan gå bakvägen via 3-lägeshastighetsväljaren. Ifall man skulle välja forcerat läge ger transformatorn ut en högre spänning samtidigt som den matar ut spänning för normal eller reducerad fläkthastighet. Det blir då en högre spänning på transformatorns utgångar som levererar lägre spänning och det känns som att detta är obra för transformatorn.
« Senast ändrad: 08 mars 2012, 21:57:21 av hampus80 »

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Det är bara här du skall koppla in ditt relä.

För att slippa ha ett 6-poligt relä och helt plötslig 12-anslutningar till fläkttrafon så rekommenderar jag att du bara drar 096 och 097 (normal) via ett 2-poligt relä.
Då fungerar bara fläktsynk i läge normal.

096 och 097 drar du till varsin mittpol på relät.
Dragsida från varsin pol drar du till trafo där 096 och 097 satt orginal.
Vilosida från varsin pol drar du till lägre uttag på trafon. Se till att frånluftsfläkt sitter på en högre hastighet.

Inget kan gå bakvägen och inget kan bli fel.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Koppla så här så har du inte sönder något.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!