Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val av luftvärmepump (golvmodell!)  (läst 5608 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad M.P

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #15 skrivet: 21 juli 2023, 21:06:19 »
Satte nyligen in en Dojo 35 R32 för kyla, valde Mitsu då jag har bra erfarenhet av deras kvalitet (två FD25VABH gått sen 2009 utan ett enda problem) samt att den är tystast i klassen med 18dB (har den i sovrummet så dB hade högsta prio). Den har även lägre lägsta effekt än Daikin vilket gör att den stoppar mer sällan i ett litet rum (inget problem för dig). Känns som den är av bra kvalitet och klarar vårt 20kvm sovrum på silent mode 18dB (övervåning i varmt 1½ plan hus). Installatören upplevde den som tystast av allt han installerat och där ingår Daikins också.

Provade luftvinkel uppåt och det går från rakt upp och ner till ca 35-40gr (blåsten följer vårt snedtak som är 38gr takvinkel ganska exakt), framåt gäller ca 15gr nedåt (från överkanten), går att köra båda samtidigt. Tänk även på att båda (Mitsu & Daikin) går att fälla in lite i väggen om du har möjlighet, Mitsu är det 70mm in som gäller, tror samma för Daikin, det får du i så fall förbereda själv enligt installationsmanualen. Blev golvmodell under snedtaket då vi inte hade plats för en billigare väggmodell på gavlarna, blev snygg installation med slangar ut genom kattvind och ner genom takfot och kondensslangen i stupröret  :)
« Senast ändrad: 22 juli 2023, 08:58:54 av M.P »

Utloggad elp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #16 skrivet: 25 juli 2023, 11:55:48 »
Satte nyligen in en Dojo 35 R32 för kyla, valde Mitsu då jag har bra erfarenhet av deras kvalitet (två FD25VABH gått sen 2009 utan ett enda problem) samt att den är tystast i klassen med 18dB (har den i sovrummet så dB hade högsta prio). Den har även lägre lägsta effekt än Daikin vilket gör att den stoppar mer sällan i ett litet rum (inget problem för dig). Känns som den är av bra kvalitet och klarar vårt 20kvm sovrum på silent mode 18dB (övervåning i varmt 1½ plan hus). Installatören upplevde den som tystast av allt han installerat och där ingår Daikins också.

Provade luftvinkel uppåt och det går från rakt upp och ner till ca 35-40gr (blåsten följer vårt snedtak som är 38gr takvinkel ganska exakt), framåt gäller ca 15gr nedåt (från överkanten), går att köra båda samtidigt. Tänk även på att båda (Mitsu & Daikin) går att fälla in lite i väggen om du har möjlighet, Mitsu är det 70mm in som gäller, tror samma för Daikin, det får du i så fall förbereda själv enligt installationsmanualen. Blev golvmodell under snedtaket då vi inte hade plats för en billigare väggmodell på gavlarna, blev snygg installation med slangar ut genom kattvind och ner genom takfot och kondensslangen i stupröret  :)

Superb info - uppskattas verkligen!
Står o velar mellan Mitsubishi o Daikin, den senare verkar vara mera effektiv men jag ska läsa på lite till.
Rent ekonomiskt är det dött lopp så här gäller enbart att välja RÄTT!

Tack igen  tummenupp

Utloggad bilarebob

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #17 skrivet: 05 oktober 2023, 21:33:00 »
Ursäkta jag bumpar tråden, sitter i samma sits o väljer bland samma enheter. Golvmodell från Panasonic, Mitsubishi eller Daikin. Blev det någon enhet för TS och hur är erfarenheterna av denna i så fall?

Viktigast för mig är ljudnivå. Både vad gäller fläktljud, men också i övrigt (spjäll med mera).

Mina intryck av enheterna:

Panasonic, lägsta priset av de tre. Den renaste designen, men kanske lurar man sig på plasten som ser lite tunn ut? Hur är kvalitetskänslan i verkligheten? Lite orolig också för den relativt höga min-effekten (0.85kW).

Mitsubishi, mellanpris av de tre. Bra omdömen generellt. Låg min-effekt (0.2kW) vilket undviker stop/start-körning.

Daikin, dyrast av de tre? Den design som tilltalar mig minst av de tre (av vad jag kan se på webb/bilder). Verkar vara jämförbar med Mitsubishin vad gäller generella omdöme. Hög min-effekt (1kW) ger stop/start-körning vid låg värmelast.




Utloggad elp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #18 skrivet: 06 oktober 2023, 11:21:30 »
Ursäkta jag bumpar tråden, sitter i samma sits o väljer bland samma enheter. Golvmodell från Panasonic, Mitsubishi eller Daikin. Blev det någon enhet för TS och hur är erfarenheterna av denna i så fall?

Viktigast för mig är ljudnivå. Både vad gäller fläktljud, men också i övrigt (spjäll med mera).

Mina intryck av enheterna:

Panasonic, lägsta priset av de tre. Den renaste designen, men kanske lurar man sig på plasten som ser lite tunn ut? Hur är kvalitetskänslan i verkligheten? Lite orolig också för den relativt höga min-effekten (0.85kW).

Mitsubishi, mellanpris av de tre. Bra omdömen generellt. Låg min-effekt (0.2kW) vilket undviker stop/start-körning.

Daikin, dyrast av de tre? Den design som tilltalar mig minst av de tre (av vad jag kan se på webb/bilder). Verkar vara jämförbar med Mitsubishin vad gäller generella omdöme. Hög min-effekt (1kW) ger stop/start-körning vid låg värmelast.

Japp, har gjort mitt val, hunnit handla och även fått installerat!
 tummenupp
Sedan 3-4 veckor sedan så är numera en Daikin Origo II XRH35 installerad i min kåk och det är lite för kort tid för att ge en vettig recension så här långt.
Mitt val föll på att det var den som flest bransch-folk och "för-stå-sig-påare" rekommenderade och även den som var den mest effektiva.
Ingen snygg pjäs rent estetiskt men tyst (så här långt utan någon direkt belastning), känns påkostad och premium.

Några saker som jag stört mig lite på är att fjärrisen verkar inte kommunicera med appen så ändringar man gör i någon ände "slår inte igenom" hos den andra enheten.
Har också svårt att förstå hur luftvärmepumpen kan gå ibland när satt temperatur bevisligen är lägre än den faktiska temperaturen i huset...?
Inga långa stunder men ändå....
 Sc:,h

Well, det är mina funderingar så här långt. Ska bli intressant att se hur den funkar när tempen sjunker och det blir lite mer "skarpt läge"

Utloggad bilarebob

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #19 skrivet: 06 oktober 2023, 16:35:01 »
Toppen, tack! Fick precis en uppdaterad offert som faktiskt gjorde Daikin något billigare än Mitsubishin (iom att wifi är inkluderat i Daikin men tillval i KW35).

Dessutom tror jag att Daikin är den tystaste av dem i relation till luftflödet (KW35 25dB vid 5.1m3/min, XRH35 25db vid 5.6m3/min). Möjligen så att Daikin har två utblås och därmed lägre faktiskt lufthastighet?? (eller har KW35 också två utblås?).

Mitsubishin anger inte SCOP för "kallt klimat", men för SCOP vid "medelklimat" är Daikin mer effektiv (XRH35: 4.6 jämfört med KW35: 4.1).

Så enda oron skulle då möjligen vara den högre "minsta" effekten..?

Förresten en sak till. Youtube-klipp på Daikin-maskinen visar led-ljus vid knapparna? Det borde väl ändå vara möjligt att stänga av sådant?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8456
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #20 skrivet: 06 oktober 2023, 16:56:43 »
Inte en aning om vilken av dom 3 golvmodellerna som är ”tystast” men jämför vid högre luftflöden som är mer normalt att använda för att nå större ytor.

Tittar man på SCOP så gäller det även att det är angivet samma p-design (dimensionerad effekt) för att det ska vara mer rätt jämförbart.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad bilarebob

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #21 skrivet: 07 oktober 2023, 00:49:14 »
Även vid högre luftflöden verkar Daikin vara snäppet vassare än Mitsubishi (39dB vid 9.8m3/min vs 41dB vid 9.7m3/min), men det skiljer ju inte mycket mellan dem..

Ser lite konstigt ut vad gäller P-design på XRH35. P-design är högre angiven i databladet (4.4kW) vid "kallt klimat" jämfört med "medelklimat" (3kW). Har jag förstått fel, eller borde det inte vara tvärtom? (dvs möjligen 4.4kW vid medelklimat, och 3kW vid kallt klimat?).

Mitsubishi KW35 har P-design på 3.6kW (gissar att den då är angiven för medelklimat).
« Senast ändrad: 07 oktober 2023, 00:51:41 av bilarebob »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8456
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #22 skrivet: 07 oktober 2023, 07:46:17 »
Liten fördel med ljudnivån för daikin, panasonicen kanske du gett upp då den inte är med i din jämförelse.
Daikin har lägre uppgiven  dimensionerad effekt (p-design) och och effektmässigt så är dom nog ganska lika effektmässigt vid kallare temperaturer så för jämförelsen skull borde rimligen dom ha snarlika dimensionerade effekter.
Fabriken/tillverkaren får tydligen uppge den parametern själv men borde finnas någon standard då det påverkar energidekaler och många tror det är stor skillnad på tex A+ och A++ men den kan vara hårfin skillnad.

Bifogar eneridekalerna så ser du uppgivna effekter vi varm, medel och kallt klimat och att effektuppgifterna stiger vid kallare klimat.

Alla 3 du jämför är nog i verkligheten rätt jämförbara effekt/effektivitetsmässigt och funktioner som tex wifi och finesser kan skilja dom åt.
Behöver du wifi så springer priset iväg på mitsubishin som av någon anledning inte har det från fabrik men alla andra ”svenska” modeller har det.
Är inte finesser viktigast så kan den återförsäljare som verkar vettigast i din närhet avgöra valet.


Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad bilarebob

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #23 skrivet: 07 oktober 2023, 17:57:08 »
Ok, tack. Får erkänna att jag inte riktigt greppar begreppen kring p-design, men tror som du att detta är likvärda maskiner där det inte kommer att skilja särskillt mycket vare sig i effekt eller förbrukning.

Panasonicen faller bort pga att den saknar "kamin-funktion", möjlighet att köra fläkt utan pump tror jag. Ingen aning egentligen om detta är något som jag kommer att använda, eller om man när man eldar föredrar att stanna fläkten helt, men tänkt installation är 1.5 meter från en kamin så varför inte?

Jag kommer att köra enheterna rimligt automatiserat med styrning från hus-styr-systemet (openhab). Att börvärde temperatur sätts som funktion av elpris samt natt/dag, hemma/bortrest. Detta menar jag är möjligt med alla enheterna.

Skulle säga att det lutar åt Daikin just nu, pengarna är liknande med alla tre, men att Daikin levereras med inbygd Wifi-modul, gör att den får en liten, liten edge.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8456
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #24 skrivet: 07 oktober 2023, 18:37:04 »
Tveksamt om kaminfunktion är något att ha på en golvmodell då det troligen blir svårt att överstiga börtemp med ett så lågt luftintag då värme stiger!

Lite vanskligt att låta någon ”annan” stänga av den i tid o otid, är den mitt i en avfrostning och stängs av och står avstängd länge vet ej tusan om dom fortsätter sin avfrostning eller om dom fortsätter att bygga på is på befintlig is och man får en igloo.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad bilarebob

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #25 skrivet: 07 oktober 2023, 18:51:28 »
Diskussion om ev. styrning är möjligen värd en egen tråd. Räknas det som att "stänga av" även om man manipulerar genom att sänka/öka börvärde temp också? Är timpriset extremt högt två-tre timmar kanske man vill sänka någon grad då också, men inte helt av/på skulle jag säga.

Hur skall en pump agera om ärvärde är högre än börvärde plus någon offset, jag tänker att den säkert skall fortsätta gå en stund för att sedan stoppa (iallfall pumpen), möjligen även fläkten?? När ärvärde sedan sjunker under börvärde startar pumpen igen??

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8456
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #26 skrivet: 07 oktober 2023, 20:52:28 »
Ändra börvärde precis under en avfrostning har jag svårt att tro att det påverkar något men har inte testat själv.
Värre är om någon utomstående tjänst stänger av aggregatet, inte en aning om hur alla olika varianter inkl Tibber styr värmepumparna.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Ekbacka

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #27 skrivet: 31 oktober 2023, 15:20:35 »
Hej!

Jag funderar också på att skaffa en golvmodell för uppvärmning med utblås vid golvet . En lokal säljare har kontaktats som säljer både Toshiba golvmodell Nordic 25 och Daikin Origo II XRH25, men han säger att de pausat försäljningen av Daikin pga kvalitets och supportproblem. Daikin pumpen ser bättre ut på pappret, men det finns ganska många negativa omdömen kring den svenska supporten på internet.

Önskar höra hur andra upplever funktion, kvalitet och support på de båda nämnda modellerna. 

Utloggad lubbis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 563
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #28 skrivet: 31 oktober 2023, 15:34:04 »
Kan bara kommentera Daikin Origo XRH 25 som fungerat utmärkt sedan den monterades för 2,5 år sedan i dotterns hus. Tyst och kyler utmärkt och värmer bra [sitter på övervåningen så främst inköpt för kyla då det sitter en Daikin Caldo XRH 40 nere som tidigare värmde hela huset på 170 kvm]
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Val av luftvärmepump (golvmodell!)
« Svar #29 skrivet: 01 november 2023, 07:30:34 »
Sonen monterar Mitsubishi Dojo och Daikin Origo och gillar väl Origon aningen bättre, Toshiba har vi ingen erfarenhet av.
Daikins organisation finns det väl en del att önska rörande, det mesta av problemen kanske beror på att de försöker väva in lilla Sverige i sin globala webbplattform, med allt vad det innebär i fråga om tillkortakommanden, och icke Sverige-optimerat på något sätt.
Tröga hemsidor, omlänkningar mellan olika plattformar och system, och löpande uppdateringar som gör det trögjobbat medbeställningar,  reklamationer och att beställa reservdelar.
När andra leverantörer svarar i telefon och tar tag i ett ärende direkt ska man sköta mycket själv via deras system, som dessutom inte alltid fungerar - så då måste man ändå ringa - och de som svarar vill ju lita på systemet, inte behöva rådda själva - så ja, det finns ett problem där, men det är ju inte på något sätt ett oöverstigligt problem att interagera med Daikin i de olika ärenden som uppstår.
På många sätt tror jag att de agerar mycket mer seriöst än många andra mindre leverantörer, så det är ett tveeggat svärd.
De flesta leverantörer har olika plus och minus, Toshiba t.ex. är rätt dyra, Mitsubishi har lite längre leveranstider beroende på val av transportör, och Panasonic kräver att man säljer stora mängder luftvärmepumpar och/eller hela deras sortiment för att man ska kunna ge 5 års garanti (Vilket diskvalificerar t.ex. oss från att sälja dem).
Så det är lite olika, vilka problem man som installatör kan stöta på hos olika leverantörer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!