Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: 1215-10 problem  (läst 4171 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gblenn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
1215-10 problem
« skrivet: 08 september 2006, 17:27:50 »
Har en 1215-10 som installerades i maj och som har funkat som väntat sedan dess. Pga av ett planerat elmätarbyte så har jag varit och tittat lite oftare än vanligt på burken och upptäckte att det senaste dygnet har jag haft närmare 27 VP-starter!!! Tidigare har det legat runt 9-10 per dygn och nu när det blivit kallare har det sjunkit till strax under 8. Men så plötsligt har det alltså stuckit iväg. Jag har nu vid två tillfällen kikat på pumpen när den laddat VV. Första gången bara när den precis stannade och den hade då bara fått upp tempen till 49 grader trots att den brukar köra till 55. Senast så startade den på 47grader (inställt för start vid 43), och kom inte upp en enda grad. Den stannade efter 10 minuter och då stod det att VBf var 38 grader. Jag kunde se att den sakta steg från en nivå kring 31 grader men sen orkade den inte mer.

Nån som har nån ide om vad som kan vara fel??

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20171
  • Alien snowman.
SV: 1215-10 problem
« Svar #1 skrivet: 08 september 2006, 20:12:00 »
Har en 1215-10 som installerades i maj och som har funkat som väntat sedan dess. Pga av ett planerat elmätarbyte så har jag varit och tittat lite oftare än vanligt på burken och upptäckte att det senaste dygnet har jag haft närmare 27 VP-starter!!! Tidigare har det legat runt 9-10 per dygn och nu när det blivit kallare har det sjunkit till strax under 8. Men så plötsligt har det alltså stuckit iväg. Jag har nu vid två tillfällen kikat på pumpen när den laddat VV. Första gången bara när den precis stannade och den hade då bara fått upp tempen till 49 grader trots att den brukar köra till 55. Senast så startade den på 47grader (inställt för start vid 43), och kom inte upp en enda grad. Den stannade efter 10 minuter och då stod det att VBf var 38 grader. Jag kunde se att den sakta steg från en nivå kring 31 grader men sen orkade den inte mer.

Nån som har nån ide om vad som kan vara fel??

Låter som krånglande växelventil.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Gblenn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
SV: 1215-10 problem
« Svar #2 skrivet: 08 september 2006, 20:55:39 »
Ja, det är vad jag tänkte oxå... Men nu har jag insett att det kanske är jag som krånglar så att säga. I alla fall till viss del... Sc:,h
Det jag såg pumpen göra var naturligtvis att köra värme till radiatorerna, inte varmvatten. Därav start vid fel temperatur och ingen ökning av VV temp.

Men nu återstår ändå frågan om varför det plötsligt har blivit så många starter på ett dygn?! Är det kanske nu det börjar handla om gradminuter och sånt  :D
Och eftersom det fortfarande är så där i början på hösten så kanske det mest handlar om att vänta och se lite hur den uppför sig när det börjar bli kallt, eller?. Vad säger ni som har längre erfarenhet, är det normalt att man får närmare 30 starter på ett dygn??

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20171
  • Alien snowman.
SV: 1215-10 problem
« Svar #3 skrivet: 09 september 2006, 06:47:42 »
Ja, det är vad jag tänkte oxå... Men nu har jag insett att det kanske är jag som krånglar så att säga. I alla fall till viss del... Sc:,h
Det jag såg pumpen göra var naturligtvis att köra värme till radiatorerna, inte varmvatten. Därav start vid fel temperatur och ingen ökning av VV temp.

Men nu återstår ändå frågan om varför det plötsligt har blivit så många starter på ett dygn?! Är det kanske nu det börjar handla om gradminuter och sånt  :D
Och eftersom det fortfarande är så där i början på hösten så kanske det mest handlar om att vänta och se lite hur den uppför sig när det börjar bli kallt, eller?. Vad säger ni som har längre erfarenhet, är det normalt att man får närmare 30 starter på ett dygn??

Du har väl öppnat alla termostater för fullt?

Sen får du studera en driftcykel närmare, vilken diff VB är det (skilllnad mellan VB-f och VB-r)?

Att en driftcykel tar 10 minuter låter som lite för lite, om nu termostaterna är öppna så är nästa steg att börja trimma in VP-°min. det finns gott om trådar i denna tavla som beskriver hur.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Nibe - forever
SV: 1215-10 problem
« Svar #4 skrivet: 09 september 2006, 22:06:52 »
Hello kompis, skillnaden i #starter är väl helt enkelt att tidigare har VP:n bara pumpat fram VV. Nu ska det värme till också och du har hamnat i din första trimningslektion. Vanligt på hösten är att du får många start/stopp. Särskilt stor risk om man har en rejäl VP som du.

Det finns många bra lektioner på detta forum, men några snabbtips är:
 - Öka värdet för gradminutrarna (std -60 på 1230), börja med att öka till -120 eller nåt
   Detta gör att din VP väntar längre mellan starterna.
   Du kan öka den ordentligt, enda risken är att du får en dipp i inomhustemperaturen
- Glöm inte att också vrida upp Startvärdet för tillsatsen, ska vara ca 5 ggr ovan
   Annars riskerar TS:n slå till
- Du kan behöva ändra VB diff VP från 13gr till t.ex. 16gr
  Detta gör att du kan accepterar en större diff utan att TS går in

På detta sätt bör du kunna komma ner i runt 15 starter tycker jag. Under hösten kommer sedan antalet starter att sjunka allt mer. Själv väntar jag med att starta igång VB-kretsen. Mån-tis ska det bli 22-23gr   8)

En VP är trög, så glöm inte att det kan ta några dagar innan din VP ställt in sig för nya värden.

Ska du komma igång bör du logga varje dag eller varje vecka. Skriv upp snittet för:
 - antalet starter
 - tid för VV
 - tid för VP
 - samt inställningsvärdena ovan så kan du jämföra


Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

Utloggad Gblenn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
SV: 1215-10 problem
« Svar #5 skrivet: 11 september 2006, 10:53:09 »
Tack för svaren/tipsen!!  Thumbsup

Jodå, ventilerna är fullt öppna och VP'n har ungefär 200l vatten att jobba mot. Men som Ekke säger, det är en rejäl pump och ett rejält hål också, så det går snabbt att få upp tempen. Men jag upplever att huset är relativt trögt så det är nog en god idé att pilla lite på gradminuterna och får lite längre cykler.
En fundering bara, innebär det att pumpen jobbar upp lite högre VB-f men mera sällan? I så fall hur blir det med verkningsgraden, då högre VB-f = lägre verkningsgrad eller??

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7112
SV: 1215-10 problem
« Svar #6 skrivet: 11 september 2006, 11:12:28 »

En fundering bara, innebär det att pumpen jobbar upp lite högre VB-f men mera sällan? I så fall hur blir det med verkningsgraden, då högre VB-f = lägre verkningsgrad eller??

Det stämmer. Värmen kommer att avges vid i genomsnitt något högre temperatur. Samma sak i borrhålet, det blir i genomsnitt något lägre temperatur på ingående köldbärare när cykeltiden ökar.

Man får störst antal starter och stopp när utetemperaturen ligger mitt i skalan mellan inomhustemperatur och den utetemperatur där pumpen går 100% av tiden, dvs vår och höst.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Gblenn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
SV: 1215-10 problem
« Svar #7 skrivet: 11 september 2006, 14:31:55 »
Hmmm, då får man fundera lite innan man "trimmar" för mycket mao. Om man med ändrade inställningar sänker verkningsgraden när jag riktigt behöver den (vintertid) men vinner i färre starter under höst/vår, har man då totalt vunnit eller förlorat??  Sc:,h
Ska man kanske ha en inställning för höst/vår och en annan för vinterhalvåret...

Är det kanske här de nya varvtalsstyrda pumparna har en av sina förtjänster, enklare handhavande mindre trimmande?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7112
SV: 1215-10 problem
« Svar #8 skrivet: 11 september 2006, 15:28:22 »
Är skillnaden mellan start- och stopptemperatur 5 grader som den är på en IVT-pump i normalinställningen (annan typ av reglering än Nibe) behöver man inte bry sig. Skulle tro att det är först när differensen går över 10 grader som försämringen börjar märkas men har inte räknat på det. Vad det blir i gradminuter beror på vattenvolym, pumpstorlek och annat.

Vintertid när pumpen verkligen behövs går den 100 % av tiden och då spelar inställningen ingen som helst roll. Den går hela tiden i vilket fall som helst.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Nibe - forever
SV: 1215-10 problem
« Svar #9 skrivet: 11 september 2006, 15:48:31 »
Det blir lite teoretiskt detta. Syftet att trimma är väl antingen att spara energi eller spara sin VP:s livslängd.

I fallet ovan ska vi spara vår kära VP. Minskad verkningsgrad är väl max 1%. Om man i september betalar 200kr eller 198kr är ingen stor fråga :D

Det finns lite olika teorier, men många på detta forum menar att man ska undvika fler än ca 20 starter per dag. Så jag skulle rekommendera att trimma in detta i sept/okt och sedan om man så vill minska på gradminuterinställningen frammåt vintern. En annan teori runt kompressorn är att många starter är bra, för då är "oljan" fortfarande varm och starten leder inte till så mycket slitage som om kompressorn startar sällan (och är mer kall). Yes, nu börjar detta bli smått absurt...

Men det viktigaste är nog att konstatera är att trimningsförsöket ovan är att öka livslängden på kompressorn.
Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

Utloggad Gblenn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
SV: 1215-10 problem
« Svar #10 skrivet: 12 september 2006, 15:23:45 »
Japp, helt riktigt är det utifrån min VP's livslängd som jag startade tråden.  Thumbsup
Närmare 30 starter per dygn kändes lite i överkant ju... Särskilt som det var en så plötslig ökning från runt 8-10 starter per dygn veckorna och dagarna innan. Jag trodde ju först det blivit nåt fel på burken.

Dock gällde min fundering kring verkningsgrad under vintertid, antagandet att inställningen av gradminuter bibehålls även när det blir minusgrader ute.
Dvs om pumpen jobbar upp tex 50 grader ut till radiatorerna jämfört med att köra ut 40 grader lite oftare, så borde väl skillnaden i verkningsgrad bli klart mätbar, eller? Men hur många procent kan det handla om, är det kanske bara några tiondelar, eller kommer det kosta lakan?
Jag antar givetvis att pumpen inte går konstant under vintern, det gör den väl bara när jag precis når pumpens kapacitetstak. Dvs på gränsen att TS går in...

Nåväl, det är väl så att detta har diskuterats upp och ner på andra platser i detta forum så...

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 1215-10 problem
« Svar #11 skrivet: 12 september 2006, 15:33:56 »
Det blir lite teoretiskt detta. Syftet att trimma är väl antingen att spara energi eller spara sin VP:s livslängd.

I fallet ovan ska vi spara vår kära VP. Minskad verkningsgrad är väl max 1%. Om man i september betalar 200kr eller 198kr är ingen stor fråga :D

Det finns lite olika teorier, men många på detta forum menar att man ska undvika fler än ca 20 starter per dag. Så jag skulle rekommendera att trimma in detta i sept/okt och sedan om man så vill minska på gradminuterinställningen frammåt vintern. En annan teori runt kompressorn är att många starter är bra, för då är "oljan" fortfarande varm och starten leder inte till så mycket slitage som om kompressorn startar sällan (och är mer kall).

Hmmm...det är ju inte vad Norrlänningar menar med kallstarter (-20 - 40 ºC) utan rumstemp på +20 - +30  ºC (dvs vad Norrlänningen får med sin elmotorvärmare) färre start/stopp som med en stor acktank kanske två per dygn istället för 20-40 per dygn är alltid bättre!

 Yes, nu börjar detta bli smått absurt...

Men det viktigaste är nog att konstatera är att trimningsförsöket ovan är att öka livslängden på kompressorn.

Annars är livslängd mycket viktigare för kalkylen än att trimma COP från 3,5 till 3,6...det framgår klart när kalkylatorn åker fram.

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Nibe - forever
SV: 1215-10 problem
« Svar #12 skrivet: 12 september 2006, 20:09:38 »

Dock gällde min fundering kring verkningsgrad under vintertid, antagandet att inställningen av gradminuter bibehålls även när det blir minusgrader ute.
Dvs om pumpen jobbar upp tex 50 grader ut till radiatorerna jämfört med att köra ut 40 grader lite oftare, så borde väl skillnaden i verkningsgrad bli klart mätbar, eller? Men hur många procent kan det handla om, är det kanske bara några tiondelar, eller kommer det kosta lakan?


Men din VP levererar ju inte precis 50 gr på VB-ut på direkten. Den styr ju på hur mycket värme huset tar emot genom att kolla på VB-retur. Det kan ta ganska lång tid att komma upp i 50gr på VB-ut. Så är bör värdet t.ex. 39 gr kommer gradminutrarna ticka ned 6gr per minut. Jag tror du kommer fatta galoppen mycket bättre när kylan kommer och din VP får jobba lite. Du får väl trimma lite och se vad du kommer ned i gällande # starter. Du kommer nog aldrig upp i 50gr på VB-fram. Med den vanliga kurvan kanske VB-fram på 50gr motsvarar -17gr ute (nästan Norrlänningskyla).
Kolla kurvorna i manualen! (Yes, jag läser denna!)   :,v(

So long - hovtång!

Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: 1215-10 problem
« Svar #13 skrivet: 12 september 2006, 22:40:01 »

Dock gällde min fundering kring verkningsgrad under vintertid, antagandet att inställningen av gradminuter bibehålls även när det blir minusgrader ute.
Dvs om pumpen jobbar upp tex 50 grader ut till radiatorerna jämfört med att köra ut 40 grader lite oftare, så borde väl skillnaden i verkningsgrad bli klart mätbar, eller? Men hur många procent kan det handla om, är det kanske bara några tiondelar, eller kommer det kosta lakan?


Men din VP levererar ju inte precis 50 gr på VB-ut på direkten. Den styr ju på hur mycket värme huset tar emot genom att kolla på VB-retur. Det kan ta ganska lång tid att komma upp i 50gr på VB-ut. Så är bör värdet t.ex. 39 gr kommer gradminutrarna ticka ned 6gr per minut. Jag tror du kommer fatta galoppen mycket bättre när kylan kommer och din VP får jobba lite. Du får väl trimma lite och se vad du kommer ned i gällande # starter. Du kommer nog aldrig upp i 50gr på VB-fram. Med den vanliga kurvan kanske VB-fram på 50gr motsvarar -17gr ute (nästan Norrlänningskyla).
Kolla kurvorna i manualen! (Yes, jag läser denna!)   :,v(

So long - hovtång!



Faktum är att den inte alls kollar av returen ett dugg... kompressor startar när ett visst underskott skapats och stannar när detta underskott har kvitterats...

Detta sker med gardminuter som konternueligt räknas, detta avhandlas ju i spaltmeter på detta forum.
Så sök på gradminuter ifall någon vill veta hur detta funkar..

Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Gblenn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
SV: 1215-10 problem
« Svar #14 skrivet: 13 september 2006, 11:26:38 »
Mja, riktigt sant är det inte att returen inte kollas ett dugg, den kollas för att inte den ska bli för hög då larm utlöser eller hur? Sen är ju det en helt annan sak och har inte med temperaturen i eller utanför mitt hus att göra...  a:gl

Hur som helst så är det väl så att om jag tillåter längre tid att gå mellan körningarna, fler gradminuter som måste jobbas tillbaka, så kommer pumpen upp i en högre VBf på slutet också?? Den jobbar ju på med hela tiden stigande temperatur tills den stannar. Och skall den hålla temperaturen på mitt hus måste den antingen jobba ut en konstant temperatur i radiatorerna, vilket den inte kan för det är en 1215 och inte en 1250.  :'(
ELLER så måste den portionera ut en högre temperatur än den "optimala" under lagom tidsrymder, styrt av gradminuterna. Som en extrem så kör den ut den högsta temperatur den kan åstadkomma, med brännheta raddar som resultat, några få gånger per dygn (med risk för svängningar i hustemp och kallras vid fönstren).
Frågeställningen är ju egentligen; vad kostar det i minskad verkningsgrad på pumpen att producera 1 grad högre temperatur? Hur står den kostnaden i förhållande till x% minskat antal starter och därmed längre hållbarhet. Kanske omöjligt att svara på då de andra trådar jag sett på forumet inte riktigt lyckas ge ett entydigt svar på vad starterna "kostar" i slitage.

Sen kommer en lite ny fundering också. OM det är ett linjärt förhållande mellan temp VBf och verkningsgrad (inom vissa gränser)? OCH jag med längre intervall också startar vid en lägre temperatur så har det ingen betydelse för verkningsgraden hur jag trimmar (inom vissa gränser). Dvs jag kan fokusera på att få ner antalet starter. Exempel, börvärde på VBf=r är 35 grader vid en viss utetemp. Med en viss inställning på gradminuter går pumpen i X minuter med start vid 30 och stopp vid 40. Med en annan inställning startar den istället vid 25 grader och stoppar vid 45 men kör då i X + Y minuter = färre starter. Om förhållandet är linjärt så har jag samma genomsnittliga verkningsgrad i båda fallen, eller vad säger matematikern??  studs

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal