0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
För att kunna göra en bra guide behöver jag presentera grafer över olika exempel.Har själv lyckats få till en 4 timmars graf med med enbart värmeproduktion.I just detta inlägg fokuserar jag bara på den potentiella energibesparing som tanken kan åstadkomma i en anläggning med 100% effekttäckning.Utetemp under tiden -2 till -4 grader.Värmepumpens börvärde 32 grader.I övrigt syns allt i grafen.Skulle vara kanon om någon med arbetstank kunde lägga upp en liknande graf så man kan göra jämförelser.Snabb slutsats:Sluttemp ca 7 grader över börvärde.En inverter skulle gå med exakt rätt temp på vbf, alltså med 7 grader lägre framledning i slutet av driftscykeln.Då medeltemp på vbf när kompressorn går är ca 37 grader så övertempererar min värmepump med i snitt ca 5 grader.En värmepump med arbetstank skulle antagligen övertemperera med i snitt ungefär hälften, eller ca 2.5 grader.Fördel arbetstank 2.5 grader, eller ca 7.5% ökad besparing.Utslaget på året ger det i normalvillan ca 450 kWh/år i ytterligare besparing med arbetstank.Att ha i åtanke är dock att just vid denna temperatur, och drifttid på värmepumpen skulle antagligen en arbetstank ha som allra bäst effekt på min anläggning, slår man ut det på helåret så är det rimligt att anta att besparingen skulle vara i intervallet 50-65% av 450 kWh, d.v.s. ca 225 till 293 kWh/år. (I just denna diskussion bortser vi från att en arbetstank p.g.a. mina flöden inte skulle ha någon som helst, effekt, för mig skulle en tank monteras som volymtank, men troligen få ungefär samma effekt som i resonemanget ovan, d.v.s. mindre översvängingar)
Oraklet är inte ute efter att komma fram till konsensus, han gör sitt bästa för att med olika typer av förvirrade inlägg föra dravlet vidare.Även i sitt senaste inlägg talar han emot sig själv än en gång.Om avspeglingsytorna är viktiga, varför sätter man då in en arbetstank istället för att åtgärda avspeglingsytorna (storleken/uteffekten på det värmeavgivande systemet)...Oraklet har lärt sig ett antal fina ord av cocacola, tyvärr har han inte riktigt förstått innebörden, och då blir det svårt att debattera med honom.Man löser inga problem med avspeglingsytorna med en arbetstank, det gör man genom att öka flödet eller byta ut stammar och eller radiatorer.Om flödet och avspeglingsytorna är det viktiga så behövs ingen arbetstank, då behövs bara en bypass och ett värmeavgivande system som kan ta hand om värmepumpens hela uteffekt, eller rättare sagt den effekt som huset kräver för att hållas varmt på årets kallaste dag med en temperatur under värmepumpens maximala framledningstemp.Varken mer eller mindre.Sen kan man på marginalen spara lite energi och livslängd genom att öka systemvolymen med en arbetstank, eller en volymtank.
Behöver man Volymtank om man har en Inverter-VP ? Om man tänker på gångtider / antal start / stop?Det kanske behövs om man tänker på Knäppningar?sw
Den där grafen visar inte en Nibe som har 32° börvärde.Dessutom är inte gradminuterinställningen 150 som du nyligen sa att du har. Klockan 2:40 har du ett börvärde på 34,5° med gradminutinställning 60.Har du skruvat ner det GM-värdet, för att visa på en lägre övertemperering?
Så din kurva har bypass och dubbla cp, returen stiger direkt, är detta worst case exempel? Tror även det Kan vara svårt att jämföra olika hus. Tror det blir bättre om du köper en tank och jämför hur det blir.Jag är lite förvirrad, handlar denna tråd om on off nu?Kan man få fortsätta med inverter frågor?
Nej, jag är inte ute efter att komma fram till det fina ordet konsensus. Jag är ute efter att upplysa presumtiva värmepumpsköpare om hur dessa FAKTISKT fungerar. Att komma till konsensus kan vi ju enbart göra om vi upplyser foolk om FAKTA precis som CC,Cougar,Lexus gjort i minst 10000 inlägg. Lägg bort ditt agg mot mig och avfärda mig gärna som ett troll. Men att inte lyssna till dessa 3 oerhört kompetenta herrar är barockt Man kan givetvis lösa flödesproblemen/avspeglingsproblemen i ett befintligt hus genom att investera i nya radiatorer och rör, men detta blir väldigt mycket dyrare än att flödesutjämna den tilltänkta värmepumpen i befintligt system. Men om det befintliga huset inte varit iskallt i de 50 åren det förmodligen funnits så vet vi ju att avspeglingen räcker till och då löser man det så att den maskin man vill ha får förutsättningar att faktiskt fungera som det är tänkt efter alla de broschyrer och siter man allt som oftast förkovrat sig i när man gör en så stor investering som detta faktiskt är.Cocacola har lärt mig många saker, det har du rätt i. Fina ord är inte en av dem En sak vet vi med säkerhet, din guide som du tydligen skall upprätta kommer vara en guldgruva....för Nibe
Köp en dyr inverter, montera en by-pass och en extra pump, vad har vi gjort?Jo, norra Europas dyraste on-off värmepump
Du ser inte nyttan med en arbetstank i vissa fall och inverter,,, Det är ett av dem grundläggande problemen i den här diskussionen . skribenter uttalar sig i ämnen med bristande kunskaper och erfarenheter . Bypass koppel ,, vad är det egentligen ,, Jo en delflödesprincip när vp flödesbild var mindre en tillgängligt flöde i radkretsen från början ,,, så en bypass som föreskrives passar inte!!! i alla system som du tror . det blir som Cougar skriver Sen är jag inte upphetsad Rickard . Jag är besviken på att skribenter skriver och vrider sönder vinklar skrift som den värsta politikern gör . Det gör det tråkigt som fan att hjälpa till.. Med handen på Hjärtat Rickard .. Vi 4 som jobbar med detta från någonstans i Norr ända ner till Skaraborg och är verksamma i Branschen skriver samma sak , Har samma erfarenheter och kunskap tillsammans säkert över 200 000 timmar inom vvs skulle ha fel Jag skulle förstå din tvekan om VVSare inte är överens ,, Men det som händer här är obegripligt och tråkigt med det idiella arbete som läggs ner , gällande min Tank som du skrev omcocacolas UVL-tank är väl hemlig, den går så vitt jag vet inte köpa om man inte känner honom, har jag fel?Priset är också okänt, så vitt jag vet. Den installeras fortfarande .. Men på mina premisser och av folk jag vet är rörisar , tex oraklet . när du skriver att han lärt sig fina ord av mig och inte förstår innebörden kan du inte ha mer fel ! Dem kunder som valt/väljer honom som sin leverantör av värmepumpar får kvalitet funktion och en lååång livslängd samt en besparing som motsvarar och överstiger beräkningsprogrammen i många fall . Priset på Tanken .. om jag skulle ta dem priser du tror och tycker skulle jag skämmas ,i samband med installation när den behövs är det under 10TKR till kund och det har jag skrivit förr. Om man inte kan eller förstår vad som ska göras med en produkt är jag av den åsikten att man ska låta bli . det finns ett par varianter på den , Det är ett tillbehör som anpassas till en annan tillverkare , ska det bli rätt måste man veta vad man gör ,,, skulle jag sälja någon till dig ? nej inte utan en genomgång och uppkoppling med dem nödvändiga tillbehör jag anser är ett skall krav i en process ,, Här är vi långt ifrån varandra cc
HEHE, visst skulle det vara bra om jag köpte en inverter bara för att få se hur de fungerar, men det är liksom inte riktigt gratis....
Gradminuterna (kollade nu) är ställt på 110, minns inte när jag ändrade sist, kanske ett par år sedan.Börvärdet var 32 grader när jag gjorde skärmdumpen på grafen, alltså i slutet av grafen, vad börvärdet var tidigare kan jag inte säga, då sov jag.Jag har ju rumsgivare som kan påverka en del (Bara hela grader), så om jag har 3 graders kompensation så kan ju börvärdet hoppa en del.