0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Till Lexus: Kanske såg jag fel på gradminuterna, för det verkar ju orimligt. skall kolla igen när utetempen ligger runt -2 grader som det var sist.Gradminuternas installning har inte ändrats senaste året, och det ligger där jag påstår, varför skulle jag ljuga. Att era beräkningar genererar andra resultat kan ju mycket väl bero på rumsgivarens påverkan, börvärdet hoppar ju +- 3 grader om rumstempen går 1 grad över eller under börvärde. En stor rumsgivarpåverkan är ju i princip = ett lägre inställt gradminutvärde.Man "snabbar" upp regleringen med rumsgivare monterad.
Nej Rickard, det stämmer inte, för dina kurvor är i det närmaste identiska efter varje start. Däremot nu på morgonen har det börja hända saker. Har du varit och skruvat sedan du läst mitt inlägg?Läste du inte mitt tidigare inlägg, då jag skrev?"Nog för att Nibes reglering har brister samt att deras rumsgivare skapar fiktiva gradminuter, men så illa blir det inte som ger en förklaring till det du försöker beskriva."Berätta vilken kurva och parallellförskjutning du har, så kan jag tala om vilket börvärde du har oavsett utetemp. Läs samtidigt av gradminuterinställningen. Du har 4,7° diff mellan fram och retur. Din värmepump ger runt 7,5 kW vid de temperaturer som visas. Det genererar ett flöde på 0,38 l/s, vilket är långt över gränsen för rekommenderat tryckfall och flödeshastighet i dina 22-rör. Varför denna forcering?