Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: EcoAir107 dockad fast kondensering Basic inställningar  (läst 3905 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gert2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 47
EcoAir107 dockad fast kondensering Basic inställningar
« skrivet: 05 september 2012, 14:12:59 »
Jag har nu kopplat in min EcoAir 107 V3 i Basicläge, dvs jag använder pumpens inbyggda styrning och kör mot fast returtemperatur (fast kondensering).
Oshuntat system.
Värmepumpens vatten körs genom en fd acktank på 150L vattenmantel innehållande en numera oanvänd förrådsberedare på 160L (som är vattenfylld) och är dockad mot en oanvändved/oljepanna på ca 210L (vet inte hur stor del av detta som är dess varmvattenberedare, som även den är urkopplad) som i sin tur hänger på radiatorsystemet. Acktanken används alltså bara för att utöka systemets vattenvolym och pannan för att blanda värmepumpsvatten med radiatorvatten.
Spetsvärme till radiatorsystemet kan fås med separat elkasett som sitter direkt efter pannan på radiatorsidan.

Separat VVB för tappvarmvatten som inte är sammankopplad med värmesystemet.

Blir lite förvirrad när jag läser installationsanvisningarna till min 107:a, men visst måste framledning vara utgående (varmt vatten) och returledning inkommande (kallt vatten)?


Nåväl, slog på strömmen till värmepumpen som snällt startade, den enda inställning som jag ändrat var under Meny 1 där jag ställt in returtemperaturen till 35 grader.
Det var ca 15 grader ute

Efter ett par minuter gjorde jag följande avläsningar
Jag har termometrar som sitter på ledningarna till och från värmepumpen
Värme tillopp till huset dvs ut från värmepumpen 35 grader
Retur från huset dvs in i värmepumpen 21 grader (jag har alltså ca 21 grader i systemet när jag startar)

I värmepumpens display står 21 (Returtemperaturen, samma värde som jag avläste på termometer) och i menyerna:
Meny 1: 35 (Önskad returtemperatur där VP stannar, vilket måste betyda att pumpen producerar varmt vatten tills returvattnet in i pumpen når detta värde - då stannar den)
Meny 2: 5 (hur mycket returtemperaturen tillåts sjunka innan VP startar igen, defaultvärde)
Meny 3: 60 (hetgastemperaturen)
Meny 4: 16 (utetemperatur)
Meny 8: 36 (framledningstemperaturen, alltså det jag avläste på termometer till 35 grader)
Meny 9: 5 (temp för avfrostningsgivare 1)
Meny 10: 6 (temp för avfrostningsgivare 2)


Efter ca 1 h när jag tittade till värmepumpen igen så stod den stilla, vattnet i tanken var varmt.
Termometrarna som sitter på ledningarna till värmepumpen visade
Värme tillopp 35 grader
Retur 32 grader

I värmepumpens display visas 35 (Returtemperaturen)
Meny 1: 35 (Önskad returtemperatur)
Meny 2: 5 (hur mycket returtemperaturen tillåts sjunka innan VP startar igen)
Meny 3: 51 (hetgastemperaturen)
Meny 4: 16 (utetemperatur)
Meny 8: 35 (framledningstemperaturen, som jag nu läser av till 32)
Meny 9: 11 (temp för avfrostningsgivare 1)
Meny 10: 12 (temp för avfrostningsgivare 2)

Jag rätt nöjd med att allt verkar fungera, plus minus lite felavläsningar och givaronoggrannhet, men nu behöver jag en strategi för att ställa in de tre parametrarna jag kan justera.

1, Önskad returtemperatur, kan ställas 20-48 grader.
Jag gissar att jag vill ha den på 40-45 grader, jag producerar inget tappvarmvatten med pumpen.
Ska jag ändra önskad returtemperatur till ett högre värde när det blir kallare ute?
Hur väljer jag ett bra värde?
2. Hur mycket returtemperaturen tillåts sjunka innan VP startar igen, kan ställas 5-10 grader.
Default är 5 grader, men jag tror mig förstått att 7 grader kan vara ett bra värde, så att inte pumpen startar och stannar för ofta.
3. Hastigheten/flödet på laddpumpen.
Nu körde jag på lägsta hastigheten
I installationsmanualen finns en anvisning på s 24
http://www.ctcvarme.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=30fa6479-395a-455c-a05c-bbd3b44e678e&MediaArchive_ForceDownload=true
Enligt tabellen skall jag på 107:an, vid en utetemperatur på 10 grader och en framledningstemperatur på 35 grader ställa in hastigheten på laddpumpen så att temperaturdifferensen blir 7,5 grader dvs så att returtemperaturen blir 27,5 grader. Eller så nära man nu kan komma med tre hastigheter på laddpumpen.


Det jag inte begriper är

Meny 1: 35
Önskad returtemperatur där VP stannar, betyda detta att VP producerar ungefär 35 gradigt vatten tills returvattnet in i VP når detta värde - då stannar den ELLER är det så att pumpen producerar så varmt vatten den klarar av, oberoende av inställd önskad returtemperatur?

Om nu VP producerar ungefär 35 gradigt vatten, är det så att inställningarna enligt 2 och 3 betyder att VP stannar vid 35 grader returtemperatur och startar igen vid 35-7=28 grader?

Hur ska man kunna ställa in laddpumpen enligt 3? Jag kan ju inte ställa in framledningstemperaturen och returtemperaturen kommer väl alltid att öka, eller bygger det på att det är tillräckligt kallt för att kyla ned radiatorvattnet så mycket att man får en jämnvikt?
Behöver jag ändra laddpumpens hastighet om jag vill ha en annan framledningstemperatur?
Behöver jag ändra laddpumpens hastighet om temperaturen ute ändras?

Många frågor blev det  :) jag blir mycket tacksam om ni kan svara på någon av dem  :)
EcoAir 107 V3 dockad till Euronom Exotank VPS 300 BXU via accumulatortank Nibe Assv 160-150, fast kondensering, shuntlöst, termostater på element. Separat VVB.
Huset är från 1913, kustnära, inte tilläggsisolerat och inga räta vinklar

Utloggad wedberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 42
SV: EcoAir107 dockad fast kondensering Basic inställningar
« Svar #1 skrivet: 05 september 2012, 20:58:59 »
VP-en ger alltid så mycket den kan. Om du ställer den på 35 eller 48 gr  så är det så att tar längre tid för pumpen att "fylla" värme på den vattenmängden som den har att cirkulera med. Men ju högre temp du ställer som stopp temp, så kommer också cop-värdet att sjunka lite. Lite större värmeförluster på din tank.
Det är en anledning att man använder flytande kondensering. Om det är stor skillnad på cop-värdet vet jag inte. Själv kör jag med flytande kondensering. Jag har 2 bekanta som kör med fast kondensering och de kör på 48gr, 5gr diff sommar som vinter, mot väl isolerade tankar, och har en årsförbrukning som de är mycket nöjda med. De har inte haft något problem under de 3 åren som deras pumpar har varit idrift.
Det här med att ställa in cirkulations pumpen hastighet så försök att komma så närma som möjligt enligt manualen, om vintern blir tuff och du får problem med att hålla framledningstemperaturen så kan du sänka hastigheten på pumpen för att få lite högre diff-temp över VP-en.
Installerad 107:a, körs mot en 300l ack-tank. Separat VVB. Huset 140 + källare 110m2 byggt -54, tilläggs isolerat och fönster utbytt till 3-glas. Termostater på alla element. Byggt egen styrning  med PLC

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20181
  • Alien snowman.
SV: EcoAir107 dockad fast kondensering Basic inställningar
« Svar #2 skrivet: 05 september 2012, 22:30:45 »
1, Önskad returtemperatur, kan ställas 20-48 grader.
Jag gissar att jag vill ha den på 40-45 grader, jag producerar inget tappvarmvatten med pumpen.
Ska jag ändra önskad returtemperatur till ett högre värde när det blir kallare ute?
Hur väljer jag ett bra värde?
2. Hur mycket returtemperaturen tillåts sjunka innan VP startar igen, kan ställas 5-10 grader.
Default är 5 grader, men jag tror mig förstått att 7 grader kan vara ett bra värde, så att inte pumpen startar och stannar för ofta.
3. Hastigheten/flödet på laddpumpen.
Nu körde jag på lägsta hastigheten
I installationsmanualen finns en anvisning på s 24
http://www.ctcvarme.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=30fa6479-395a-455c-a05c-bbd3b44e678e&MediaArchive_ForceDownload=true
Enligt tabellen skall jag på 107:an, vid en utetemperatur på 10 grader och en framledningstemperatur på 35 grader ställa in hastigheten på laddpumpen så att temperaturdifferensen blir 7,5 grader dvs så att returtemperaturen blir 27,5 grader. Eller så nära man nu kan komma med tre hastigheter på laddpumpen.


Det jag inte begriper är

Meny 1: 35
Önskad returtemperatur där VP stannar, betyda detta att VP producerar ungefär 35 gradigt vatten tills returvattnet in i VP når detta värde - då stannar den ELLER är det så att pumpen producerar så varmt vatten den klarar av, oberoende av inställd önskad returtemperatur?

Om nu VP producerar ungefär 35 gradigt vatten, är det så att inställningarna enligt 2 och 3 betyder att VP stannar vid 35 grader returtemperatur och startar igen vid 35-7=28 grader?

Hur ska man kunna ställa in laddpumpen enligt 3? Jag kan ju inte ställa in framledningstemperaturen och returtemperaturen kommer väl alltid att öka, eller bygger det på att det är tillräckligt kallt för att kyla ned radiatorvattnet så mycket att man får en jämnvikt?
Behöver jag ändra laddpumpens hastighet om jag vill ha en annan framledningstemperatur?
Behöver jag ändra laddpumpens hastighet om temperaturen ute ändras?

Många frågor blev det  :) jag blir mycket tacksam om ni kan svara på någon av dem  :)

1. Så låg temp som möjligt, ju lägre temp ju mer pengar sparar din VP, jag skulle prova att justera efter behov eller årstid.
2. Det där beror på hur mycket vattenvolym du har, ett högre värde ger färre start stopp, men å andra sidan lite sämre COP. Jag brukar rekommendera ca 20 starter/dygn, men detta loggas väl inte i EcoBasic?
3. Jag skulle justera efter årstiden. En tempdiff på 5-10 °C mellan framledning och retur då pumpen går anses optimalt så då kanske man bör sänka farten lite på vintern och höja farten på vår/höst?
Tempdiffen läses av momentant då kompressorn går, du får bläddra snabbt mellan framledning och returtemp.(Rekommendationen i manualen anser jag vara en kompromiss, jag tror den tappar i uteffekt på vintern när tempdiffen minskar)
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 465
SV: EcoAir107 dockad fast kondensering Basic inställningar
« Svar #3 skrivet: 05 september 2012, 22:46:58 »
Kanske lite OT och förmodligen för sent, men med alla de prylarna du har hade jag byggt System 9 baserat på en Eco Logic:

http://www.ctcvarme.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=43e590a8-5420-418f-9b89-5581ea3a125b&Time_Stamp=634824816775191250

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Gert2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 47
SV: EcoAir107 dockad fast kondensering Basic inställningar
« Svar #4 skrivet: 07 september 2012, 14:01:22 »
Tack för er respons!
Ni vet ju själva hur glad man blir för lite input till sina problem!  :)

Wedberg och Carl
Jag förstår, VP:n ger alltså alltid allt den kan, antar att jag kommer att se det nu när det blir kallare och jag får anledning att köra den kontinuerligt.

Min strategi får bli följande:
1,
Eftersom jag bara använder VP:n för uppvärmning börjar jag med att ställa den på en ganska låg önskad retur temperatur typ 35 grader för att sedan öka temperaturen när det blir kallare och huset kräver mer värme. Men nu vet jag att 48 grader inte är heltokigt det heller.
2,
Nej antalet starter loggas inte VP:n vad jag kan se, annars hade det ju varit en bra parameter att styra efter.
Har ingen aning om hur mycket vatten det finns i ”radiatorsystemet” med det är ju bara typ 200L i min tank+panna. Jag får helt enkelt hålla ett öga på pumpen och se hur länge den går mellan start och stopp  och justera efter det.
3,
Med jämna mellanrum får jag justera laddpumpen för att få en tempdiff på 5-10 grader

Visst hade det varit bra att kunna köra med konstant kondensering, speciellt eftersom jag inte har någon shunt men då behöver jag EcoLogic, det skulle ju också lösa andra ”problem” med laddpump, loggning osv. EcoLogic går väl på sådär 8kkr och jag tvekar ju lite inför att lägga ut de pengarna, speciellt som wedberg hänvisar till folk som klarar sig alldeles utmärkt med konstant kondensering.
EcoAir 107 V3 dockad till Euronom Exotank VPS 300 BXU via accumulatortank Nibe Assv 160-150, fast kondensering, shuntlöst, termostater på element. Separat VVB.
Huset är från 1913, kustnära, inte tilläggsisolerat och inga räta vinklar

Utloggad Gert2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 47
SV: EcoAir107 dockad fast kondensering Basic inställningar
« Svar #5 skrivet: 07 september 2012, 14:05:35 »
Värmeslösaren
Det finns inget som är OT  :)
Jag har precis fått ihop mitt system och börjar bli rätt säker på att det kommer att byggas om till sommaren, under vintern ska jag leta efter en panna/acktank med slingberedare för varmvatten och kanske något shuntsystem (liteosäker på vad det ska va bra för när jag har ett lågtemperatursystem).

Hursomhelst, orsaken till att jag inte förvärmer varmvattnet i förrådsberedaren i acktanken är kortfattat att den är på 160L och min VVB bara på 55L och det skapar en legionellarisk.
Jag har fått hjälp med resonemanget här:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=48161.0

Mitt system ser nu ut enl fig.

Med ditt förslag (system 9) behöver jag EcoLogic och en växelventil (shuntmotor och shuntventil ingår väl i EcoLogic ?). Jag antar att man kör det med flytande kondensering.
Hur fungerar det vid ”sommardrift”? Stänger man av bufferttanken D4 då?

edit:
Lite strulande med att bifoga bilden....
« Senast ändrad: 07 september 2012, 14:14:11 av Gert2 »
EcoAir 107 V3 dockad till Euronom Exotank VPS 300 BXU via accumulatortank Nibe Assv 160-150, fast kondensering, shuntlöst, termostater på element. Separat VVB.
Huset är från 1913, kustnära, inte tilläggsisolerat och inga räta vinklar

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 465
SV: EcoAir107 dockad fast kondensering Basic inställningar
« Svar #6 skrivet: 15 september 2012, 10:43:43 »
Hej!

Det är inte så att det sitter en elpatron kvar i Nibe-tanken? En ful-lösning om du väljer System 9 är ju i så fall att återanvända denna som D5-tank istället för en slingförsedd tank, nackdelen med Niben-tanken är dock att mantelvolymen är ganska liten. Lågt flöde och högtempdiff behövs troligtvis för att ladda tanken/varmvattnet effektivt. Vill du då undvika att den värmer upp vattnet i manteln alltför snabbt vill du inte att EcoLogic stöttar med elkassetten (=låg temp satt på B5-givaren).

En workaround är då att använda en eventuellt inbyggd elpatron i Nibe-tanken satt på en veckotimer. En natt i veckan kan denna tillåtas jobba i exempelvis tre timmar som legionellabränning; termostat satt till 65-70 grader nånstans (obs, glöm inte att max temp ut är 65°C av säkerhetsskäl). Men utan detta håller jag absolut med, en VVB med tank ska inte användas för förvärmning om inte full uppvärmning kan garanteras.

Tyvärr funkar inte detta upplägg som det är kopplat idag, då försvinner allt arbete elpatronen gör rakt ut i värmesystemet...

Tank D4 borde kunna stängas helt på sommaren, helt riktigt. Jag vet dock inte om EcoLogic löser detta på egen hand.

Det finns minst två olika EcoLogic-paket, i det ena ingår växelventil och shunt. Men jag förstår absolut resonemanget, den är långt ifrån billig...

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Gert2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 47
SV: EcoAir107 dockad fast kondensering Basic inställningar
« Svar #7 skrivet: 17 september 2012, 10:53:09 »
Jo, elpatronen sitter kvar i Nibe-tanken (3kW), den sitter i det ”nedre uttaget” så det går ju att flytta upp den så den sitter precis under beredardelen antar jag. Till denna har jag en temp-givare och ”lite reläer” så den kan slå av vid någon inställd maxtemp. Precis som du säger så kan jag inte direkt utnyttja det idag.

Har nu lärt mig att en beredare på 55L INTE räcker för att tappa upp ett bad, darling är inte så nöjd med nuvarande system, det måste till en bättre lösning inför nästa höst.

Min plan är att byta skrot-pannan mot Nibe-beredaren eftersom det går att ”parallell-koppla” in och retur radiatorvattnet på samma sätt som D4 eller skrot-pannan. Skrotpannan läcker värme som bara en gammal oljepanna kan göra, så på det sättet är det en klar förbättring (kanske får komplettera med ett element i källaren). Nibe-beredaren får då bli min bufferttank.
D5 skulle då motsvara en kommande panna/acktank med slingberedare för varmvatten.

Det jag tycker är lite konstigt med ”System 9” är att man har spetsvärmen före bufferttanken D4, jag kan förstå att den är före den dubbelmantlade beredaren D5 men det kanske man löser med växelventilen Y9 – svårt att lista ut hur EcoLogic borde styra.

Förstår ju att man får helt andra möjligheter att styra systemet med EcoLogic, men samtidigt vet jag inte riktigt vad det är man köper.
Som förberedelse inför vinterkylan har jag ”tweakat” temperaturgivaren
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=10195.msg96346#msg96346
men som det ser ut nu har vi en fantastiskt varm september  :)
EcoAir 107 V3 dockad till Euronom Exotank VPS 300 BXU via accumulatortank Nibe Assv 160-150, fast kondensering, shuntlöst, termostater på element. Separat VVB.
Huset är från 1913, kustnära, inte tilläggsisolerat och inga räta vinklar

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 465
SV: EcoAir107 dockad fast kondensering Basic inställningar
« Svar #8 skrivet: 18 september 2012, 20:35:41 »
Grejen med EcoLogic är att den med VP och elkassett värmer huset med enbart VP så långt det går och sedan kopplas elkassetten in. När det behövs VV så växlar ventil Y9 och laddar VV istället. När det är riktigt kallt och VP stannar sköter systemet automatiskt allting mha elkassetten.

Manualen till EcoLogic hittar du här:

http://www.ctcvarme.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=cf7e2b89-5300-4678-af60-3d4b6c693ea1&MediaArchive_ForceDownload=true

Och så en mer komplett systembeskrivning, se bl.a. sid 44:

http://www.ctcvarme.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=9e7a9e7b-dfa0-42d3-821b-9f8ca413be52&MediaArchive_ForceDownload=true

Ett tips om du har hög retur från värmesystemet är att koppla rören till VPin direkt på returen från värmesystemet och inte direkt i D4-tanken. Returvattnet är aldrig varmare än det är i botten tanken och då undviker du att VPin ökar för snabbt när tanken kortsluter under laddning. Returen måste självklart fortsätta in i D4-tanken för att cirkulationen ska fungera. Inte min idé, så ser det ut i Mecaterm HPB300...  :)

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Gert2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 47
SV: EcoAir107 dockad fast kondensering Basic inställningar
« Svar #9 skrivet: 04 december 2012, 11:28:57 »
Har kört VP:n med en returtemperatur på 40 grader (5 grader diff) fram tills nu i början på december, tempdiffen över VP:n har legat rätt nära 10 grader (laddpumpshastighet 2) – yttertemperaturen senaste månaden har hållit sig runt 0 till +5 grader, kanske någon minusgrad ibland. Allt har fungerat ok med en innertemperatur på ca 20 grader.
Nu har yttertemperaturen sjunkit till att ligga mellan -10 till -5 grader och innertemperaturen har droppat till ca 17 grader. Jag har ställt in/ökat framledningstemperaturen till 48 grader (fortfarande 5 grader diff och laddpumpshastighet 2)) och VP:n verkar nu gå dygnet runt. VP:n orkar inte upp till mer än sådär 43 grader och tempdiffen ligger på 3 grader. Har kört den ett dygn på 48 graders inställningen och ska prova att sänka laddpumpshastigheten till 1 om VP:n fortfarande inte orkat upp i temperatur.
EcoAir 107 V3 dockad till Euronom Exotank VPS 300 BXU via accumulatortank Nibe Assv 160-150, fast kondensering, shuntlöst, termostater på element. Separat VVB.
Huset är från 1913, kustnära, inte tilläggsisolerat och inga räta vinklar

Utloggad Gert2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 47
SV: EcoAir107 dockad fast kondensering Basic inställningar
« Svar #10 skrivet: 05 december 2012, 15:18:04 »
Nej, det påverkade inget märkbart när jag sänkte laddpumpshastigheten till det lägsta (1) fortfarande gav VP:n inte mer än 43 grader, det går uppenbarligen inte att värma huset med bara VP:n när yttertemp ligger runt -10 till -5 grader, med 40 grader framledning till radiatorerna (vilket blev den temp jag fick i arbetstanken dvs den gamla vedpannan) blir det inte tillräckligt varm i huset.

Alltså slog jag på strömmen till elkassetten och ställde den på 45 grader, det är ju ett rätt primitivt system med en enkel tempgivare (som jag ser att jag ritat in på "fel sida" i bilden) och den reglerar kanske +-5 grader. Hursomhelst borde det ge en framledningstemperatur till elementen på närmare 45 grader+ (istället för ca 40 grader) och det blev också mycket varmare i huset dvs tillbaka till innertemperatur på ca 21 grader.
Här kan noteras att den gamla cirkulationspumpen bara har en hastighet men det finns möjlighet att "strypa" flödet med en "graderad" ventil som sitter i pumpen (!).

Kör nu VP:n med en returtemperatur på nära 48 grader (5 grader diff, laddpumpshastighet 1), tempdiffen över VP:n har ligger rätt nära 10 grader dvs framledning till pumpen har ökat till ungefär 38 grader.
Pumpen går hela tiden och jag tror jag hittat mitt vinterläge :-) får se hur det går när det blir kallare :-) men det är väl bara att öka inställningen på elkassetten ytterligare något (snacka om primitivt reglersystem).
EcoAir 107 V3 dockad till Euronom Exotank VPS 300 BXU via accumulatortank Nibe Assv 160-150, fast kondensering, shuntlöst, termostater på element. Separat VVB.
Huset är från 1913, kustnära, inte tilläggsisolerat och inga räta vinklar

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal