Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Hjälp en skeptiker  (läst 15227 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dadid

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 370
Hjälp en skeptiker
« skrivet: 27 februari 2011, 21:27:56 »
Jag har motsträvigt försökt hålla mig undan LVVP när jag tittat på uppvärmningsalternativ till mitt gamla hus.
Nu har jag tvingats stryka såväl FLVP som mark/berg. OM jag nu tvingas falla till föga vill jag verkligen att det blir rätt.

Snälla, hjälp mig vilken håll jag skall blicka åt.

NV-Skåne
120m2 boyta
Ytterligare drygt 65m2 källare
Mkt stora transmissionsförluster (Tegelhus från 1944), måttligt isolerad vind och tak, nyare fönster, luftotätheter.
Historisk årsförbrukning för VV och värme kring 28-34MWh med självdrag. Jag avser säkerställa viss ventilation vilket adderar 3-7000kWh.

Värmesystemet består av orginal sektionsradiatorer.
En fläktkonvektor är införskaffad men ej monterad.
Ett badrum har golvvärme med egen cp och shunt från radiatorsysteme. Liknande lösningar planeras för kök och litet bad på o.v.

En Strömsnäspannan kv 500 finns. Idag är den enbart kopplad till VV. Vidare finns en VVB på 160l som jag ej hunnit göra mig av med. Den är troligen lite stor för spetsvärme, men vad vet jag.


Hur skall jag nu tänka? En modern superduperVP som går ner till -25grader och lätt och ledigt bereder 55 grader framledningstemp eller en enkel maskin med fast kondensering mot tanken och rumsreglering mot shunt efter tanken?
Att det inte nödvändigtvis är så klokt att överdimensionera en BVP har jag förstått. Hur är det med LVVPar mot tank?

/David
« Senast ändrad: 27 februari 2011, 21:31:09 av dadid »
Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20181
  • Alien snowman.
SV: Hjälp en skeptiker
« Svar #1 skrivet: 27 februari 2011, 22:24:14 »
Vad är det för fel på din CZ?

Ska du köra LVVP:n mot en 500 liters tank så finns ju Airwell, som går utmärkt att docka mot en ack.
Jag tror det går bra att ta till en rejäl storlek, typ 12 kW.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
SV: Hjälp en skeptiker
« Svar #2 skrivet: 27 februari 2011, 22:56:57 »
Med en 500liters tank kan man kräma på med en 14kW pump om man vill utan att det blir överdimensionerat
(brukar förorda 35liter/kW som värmepumpen kan leverera)

satt och funderade på hur man skulle koppla in både CZ och L/V VP på tanken och i framtiden kanske vattenmantlad kamin eller solfångare
och ut till huset kan det i såfall vara lämpligt med shuntstyrning

Med tanke på husets storlek och ålder samt isolerings graden så tror att jag skulle förorda en Nibe 2025-14 i detta fallet.
den ger vid -7°C ute endast 10kW så om tempen faller till -15° ger den kanske inte mer än 7kW
Alternativt Bosch/IVT 14kw eller Thermia Atria 12
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Blaser

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
SV: Hjälp en skeptiker
« Svar #3 skrivet: 28 februari 2011, 19:06:49 »
Jag har svå att att förstå varför man funderar på ack tank när det finns moderna inverterpumpar,,,,,, det är det mest effektiva som finns, själv ligger vi på COP 3 och vi har inte snålat :)
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad dadid

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 370
SV: Hjälp en skeptiker
« Svar #4 skrivet: 28 februari 2011, 20:09:52 »
Vad är det för fel på din CZ?

Ska du köra LVVP:n mot en 500 liters tank så finns ju Airwell, som går utmärkt att docka mot en ack.
Jag tror det går bra att ta till en rejäl storlek, typ 12 kW.

CZan sänker inte min förbrukning på vintern. Dels är den, CE50 för klen rent generellt för mitt hus, dels är husvolymen för liten för att ett rimligt energiuttag ur luftvolymen skall bli möjlig. Nettoeffekten är att vinterförbrukningen är helt oförändrad gentemot före installationen.

Det finns inte så mkt att läsa om Airwell. Vad utmärker den?
Jag skulle vilja ha en maskin med följande egenskaper:
-55 grader framledning
-drift ner till -15 - -20
-inget krav på innedel med VVB (detta verkar ex Daikin falla på om man inte kör den med fast kondensering. Just den känns lite onödig att köra så.
-så tyst utedel som möjligt. Jag vill behålla en god relation med mina grannar.

Citera
Med en 500liters tank kan man kräma på med en 14kW pump om man vill utan att det blir överdimensionerat
(brukar förorda 35liter/kW som värmepumpen kan leverera)

satt och funderade på hur man skulle koppla in både CZ och L/V VP på tanken och i framtiden kanske vattenmantlad kamin eller solfångare
och ut till huset kan det i såfall vara lämpligt med shuntstyrning

Med tanke på husets storlek och ålder samt isolerings graden så tror att jag skulle förorda en Nibe 2025-14 i detta fallet.
den ger vid -7°C ute endast 10kW så om tempen faller till -15° ger den kanske inte mer än 7kW
Alternativt Bosch/IVT 14kw eller Thermia Atria 12

Tack.
Vad gäller inkopplingen har jag några uppslag som inte verkar så dumma. De beror dock på pumpens beskaffenhet.
Bla Sfinx har bidragit med några kloka synpunkter.

Jag inser att jag inte klarar mig helt utan spets, vilket är ok. Dock vill jag förbättra vintersituationen väsentligt gentemot idag.
Energibehovet för uppvärmning/varmvatten ser ut som följer:
-20 11kW
-15 9kW
-10 7,5kW
-5 6kW
0 4,6kW
5 3,1kW
10 1,7kW
15 0,2kW


Citera
Jag har svå att att förstå varför man funderar på ack tank när det finns moderna inverterpumpar,,,,,, det är det mest effektiva som finns, själv ligger vi på COP 3 och vi har inte snålat

Om det blir en inverterpump avser jag använda tanken som volymtank på framledningen.
Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=

Utloggad Blaser

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
SV: Hjälp en skeptiker
« Svar #5 skrivet: 28 februari 2011, 20:44:19 »
Har du seperat vv-beredare så kommer Altherman att funka ypperligt. Det finns inget som säger att du behöver ha vv-beredare, den går utmärkt att köra utan den.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad dadid

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 370
SV: Hjälp en skeptiker
« Svar #6 skrivet: 28 februari 2011, 21:03:02 »
Har du seperat vv-beredare så kommer Altherman att funka ypperligt. Det finns inget som säger att du behöver ha vv-beredare, den går utmärkt att köra utan den.

Är det inte så att jag då missar trevägsventilen och möjlighet att göra VV på sommaren? Den uppfattningen har jag fått. Dvs man kan enl. uppgift köra på fast kondensering året om? Rätta mig gärna om jag har fel eller komplettera om du / någon har andra uppgifter.
Måste den köras på fast kondensering känns det som om jag lika gärna kan köpa en enklare VP.
Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=

Utloggad Blaser

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
SV: Hjälp en skeptiker
« Svar #7 skrivet: 01 mars 2011, 09:43:35 »
Vill du göra VV med pumpen så måste du ju ha 3vägsventil, det är sant. Att köra en VP på fast kondensering är ingen bra ide, den ska alltid jobba mot så låg temp som möjligt, detta för att den ska få så högt COP som möjligt, det spelar ingen roll om det är berg, yt lr luft.

Att använda en Altherma mot en acktank ser jag inte som ngn fördel, den jobbar så bra ändå, har du ack så vill du ju gärna ha den på 55* och då finns det ingen pump som ger särskilt bra COP.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2714
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp en skeptiker
« Svar #8 skrivet: 01 mars 2011, 10:28:55 »
Jag har motsträvigt försökt hålla mig undan LVVP när jag tittat på uppvärmningsalternativ till mitt gamla hus.
Nu har jag tvingats stryka såväl FLVP som mark/berg. OM jag nu tvingas falla till föga vill jag verkligen att det blir rätt.

Snälla, hjälp mig vilken håll jag skall blicka åt.

NV-Skåne
120m2 boyta
Ytterligare drygt 65m2 källare

Hur skall jag nu tänka? En modern superduperVP som går ner till -25grader och lätt och ledigt bereder 55 grader framledningstemp eller en enkel maskin med fast kondensering mot tanken och rumsreglering mot shunt efter tanken?
Att det inte nödvändigtvis är så klokt att överdimensionera en BVP har jag förstått. Hur är det med LVVPar mot tank?

/David

Eller kolla litet i plånboken...

Du måste ju kunna få tillbaka pengarna du investerar i VP i form av lägre elräkningar. Iallafall innan pumpen skall skrotas.

Utnyttja det du har och komplettera med beprövade grejor som inte kostar skjortan och som ger pengarna tillbaka åtminstone inom 5-år.

- Behåll Pannan, och kör flytande mot den. Du borde få nära COP3 i Skåne. (Jag får 2.94 i S)
- Behåll VVB. Mata den med 45 ºC från pannan och eftervärm. (Att låta VP stånka upp till 55 ºC kostar mer än det smakar
- Docka ex en Ecoair111 mot pannan(46.00kr). Ger 9kW ned till -15 ºC. Resten elspets. (Hur många tim under -15 ºC där du bor?
- Styr flytande från ex Ecologic  (7000kr inkl shunt och växelventil för VV)
- Säg 7.000kr för rör+ansl+mm+mm
- Säg 10.000 för jobbet 4 dv (5.000 efter ROT)

Tutti 65.000kr. Har ungefär samma lösning, men i mindre format. Räknar med att ha pengarna åter i höst (3år)

PS om du behöver 55 ºC framledningstemp när det är mellan -10 ºC till -14 ºC ute, så är det bättre (billigare, längre livslängd) att komplettera med raddar än att investera i en superduper hightech LVP med tveksam livslängd och dålig support.
« Senast ändrad: 01 mars 2011, 10:40:26 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad dadid

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 370
SV: Hjälp en skeptiker
« Svar #9 skrivet: 03 mars 2011, 19:39:25 »
Hej Blaser.

Husets ursprungliga panna från 1973 åkte ut i December när ja bytte till en FLVP. Den senare kämpar hårt, men lever inte upp till förväntningarna. Det är alltså en FLVP, jag i dagsläget skall ersätta. Iom den från självdragventilation ökade luftomsättningen lett till att huset kräver ännu mer effekt än tidigare är nettot sedan i december katastrofalt. Detta kommer rimligen inte att kunna tas igen under den varmare delen av året då vinsten börjar synas strax innan husets värmebehov helt avtar.
OM jag skulle behålle min superduperpump skulle jag behöva spetsa med något sjusärdeles effektivt när temperaturen är från 0 ner till DUT och vid DUT skulle jag vilja se ett tillskott på minst 4kW (behovet är 10,5kW vid -20 och 7kw vid -10.
Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=

Utloggad Blaser

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
SV: Hjälp en skeptiker
« Svar #10 skrivet: 06 mars 2011, 10:50:12 »
Hej Blaser.

Husets ursprungliga panna från 1973 åkte ut i December när ja bytte till en FLVP. Den senare kämpar hårt, men lever inte upp till förväntningarna. Det är alltså en FLVP, jag i dagsläget skall ersätta. Iom den från självdragventilation ökade luftomsättningen lett till att huset kräver ännu mer effekt än tidigare är nettot sedan i december katastrofalt. Detta kommer rimligen inte att kunna tas igen under den varmare delen av året då vinsten börjar synas strax innan husets värmebehov helt avtar.
OM jag skulle behålle min superduperpump skulle jag behöva spetsa med något sjusärdeles effektivt när temperaturen är från 0 ner till DUT och vid DUT skulle jag vilja se ett tillskott på minst 4kW (behovet är 10,5kW vid -20 och 7kw vid -10.

Vår altherma värmer huset ner till -10-11 utan eltillskott. I vinter som har varit ovanligt kall har jag låtit LL gå in o stödja samt spärrat eltillskott till -15. Vi har inte haft ngt dygn där det har gått åt över 76 kW, tycker att det är helt ok :) Få ut ngn att kolla ordentligt på ditt system. En Altherma HT bör ju utan problem kunna värma ditt hus, detta utan ngt eltillskott, samt att den ger upp till 80 i framledning.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
SV: Hjälp en skeptiker
« Svar #11 skrivet: 06 mars 2011, 11:55:35 »
Ett självdragshus som får FLVP, så ökar borde förbrukningen öka, helst om huset är otätt.

Skulle nog hellre lägga kronorna på klimatskalet..

Men förbrukning låter ändå rätt hög...
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad COCACOLA

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3110
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hjälp en skeptiker
« Svar #12 skrivet: 06 mars 2011, 12:10:18 »
Den pump du söker borde vara en euronom polaris verksam ner till -25 grader med god prestanda
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad dadid

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 370
SV: Hjälp en skeptiker
« Svar #13 skrivet: 06 mars 2011, 15:22:47 »
Det jag hört/sett hittills om Altherman ser lovande ut.
Dock verkar det som om det är lättare att docka in Ecotherma på ett vettigt sätt mot den befintliga anläggningen, dvs med externt styrsystem som hanterar temperaturer i tanken etc.
Vore MKT värdefullt att ta del av prestandasiffror vid 50℃ framledningstemp vid minusgrader.

Angående FLVP. ENligt mina beräkningar ökar uppvärmningskostnaden för det aktuella huset med 5-6500kWh/år vid ökning från 0,1 oms till 0,5 oms. Detta enkelt uträknat utifrån årsmedeltemp.
I en kommande anläggning skulle jag vilja styra ventilationen utifrån utomhustemperaturen.

Har just läst ALLT om Exoair Polaris. Den verkar sannerligen genomarbetad och presterar precis enligt mina önskemål. Får se vad den kan landa på med lite styrutrustning etc. Vidare vore det återigen intressant att veta vad Daikin och Mitsubishi etc presterar för jämförelse.
För ExoAiren fann jag heller inga ljuddata.
Om jag skulle fastna för Exoairen, förmodar jag att det är smart att hänga på min gamla VVB efter min tank? När jag nån gång snubblar över en mindre acctank kompletteras den med elpatron och får ersätta VVBn?

/David
Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=

Utloggad COCACOLA

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3110
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hjälp en skeptiker
« Svar #14 skrivet: 06 mars 2011, 15:43:09 »
Euronom har lagt ett stort arbete på ljudet , kommer tyvär inte ihåg exakt men dom är grymt tysta , skalet är rostfritt så den är lika "snygg" om 15 - 20 år
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal