Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Imkanal genom yttervägg  (läst 117573 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Imkanal genom yttervägg
« Svar #45 skrivet: 20 maj 2010, 14:09:27 »
Hej Hansson!  Nu behöver du väl inte bli sÃ¥ snarstucken bara för att jag anmärkte pÃ¥ din fÃ¥gelholk att den egentligen inte är godkänd, sen att din sotare tycker att den räcker är en helt annan sak och helt personberoende givetvis. Dessutom är det väl inte helt lätt för honom heller att veta vad som behövs ur brandsäkerhetssynpunkt när det inte har funnits nÃ¥gra regler som är tydliga och alla kan förstÃ¥. Sen fÃ¥r jag väl beklaga mitt ordval dÃ¥ och korrigera detta igen: Imkanal ut genom yttervägg är och har inte varit tillÃ¥tna i Sverige i modern tid ivf = förbjudna alltsÃ¥. Jag har aldrig tidigare sett eller hört talas om nÃ¥gon som har dragit ut imkanalen genom en yttervägg pÃ¥ sitt bostadshus, sÃ¥ du är den första som jag har sett och hört talas om Hansson. Däremot finns det de som har sin vanliga husventilation som blÃ¥ses ut (mekanisk frÃ¥nluft) genom yttervägg eller fram för allt kanske gavelspets, och detta gÃ¥r givetvis bra. Eftersom det tydligen märkligt nog finns ett mkt litet behov av enstaka att kunna dra ut imkanal frÃ¥n yttervägg sÃ¥ har dÃ¥ sotarna vänt sig till Räddningverket och frÃ¥gat dem vad som behövs för att detta isf skall kunna fungera när det gäller brandsäkerheten, och eftersom Räddningsverket är duktiga pÃ¥ dessa saker inkl simulering (brand) sÃ¥ har de tagit fram en rekommendation över hur det skall se ut som sotarna dÃ¥ kommer att följa forsättningsvis. Denna rekommendation (regler) kommer självfallet även att skrivas in i Boverkets regelverk när det gäller imkanal ut genom yttervägg och det blir därmed tillÃ¥tet att dra ut imkanalen frÃ¥n yttervägg om dessa regler följs. ;) :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Imkanal genom yttervägg
« Svar #46 skrivet: 20 maj 2010, 14:32:01 »
AngÃ¥ende tidigare idé pÃ¥ rökgasspjäll, man borde ju kunna göra en annan version enligt följande:    2st backspjäll helt i metall + 1 anliggningstermostat frÃ¥n Clas i sjön a 198:- (36-2072).
Sen monterar man 1:a backspjället dikt intill vägggenomföringen, och andra direkt efter spiskåpan.
Sen sätter man anliggningstermostatet någonstans passande på spirot mellan dessa 2 spjäll och ställer in brytande funktion 16A rglerbart mellan +50-90 ºC.

Uppstår en brand bryter termostatet fläkten, båda backspjällen stängs = elden kvävs, bör vara billiggare än ett rökgasspjäll, på köpet får man en idiotsäker kondensstopp eftersom hus har undertryck (tänker på utblåset vid kall väderlek).
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Imkanal genom yttervägg
« Svar #47 skrivet: 20 maj 2010, 14:32:56 »
Hej Hansson!  Nu behöver du väl inte bli sÃ¥ snarstucken bara för att jag anmärkte pÃ¥ din fÃ¥gelholk att den egentligen inte är godkänd, sen att din sotare tycker att den räcker är en helt annan sak och helt personberoende givetvis. Dessutom är det väl inte helt lätt för honom heller att veta vad som behövs ur brandsäkerhetssynpunkt när det inte har funnits nÃ¥gra regler som är tydliga och alla kan förstÃ¥.

Vi har ju konstaterat tidigare att det är sotaren som godkänner installationen som nån form av myndighetsutövare.
Eftersom Hanssons holk har blivit godkänd av just sotaren så kan väl inte du underkänna den?

Problemet är ju, som sagts tidigare, att reglerna är alltför otydliga så en sotare kan godkänna nåt som en annan sotare underkänner.
Fortfarande är det ju dock så att om sotaren har godkänt installationen så är den tillåten oavsett hur den ser ut (därmed inte sagt att den i alla lägen är lämplig).
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3896
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Imkanal genom yttervägg
« Svar #48 skrivet: 20 maj 2010, 19:35:15 »
Huvudsaken att sotaren godkänner. Det spelar ingen större roll om andra myndigheter har olika regler. Det viktiga är att brandrisken är låg.

Hur många har varit med om brand i köksfläktskanal?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Imkanal genom yttervägg
« Svar #49 skrivet: 21 maj 2010, 15:42:50 »
Hej Hansson!  Nu behöver du väl inte bli sÃ¥ snarstucken bara för att jag anmärkte pÃ¥ din fÃ¥gelholk att den egentligen inte är godkänd, sen att din sotare tycker att den räcker är en helt annan sak och helt personberoende givetvis. Dessutom är det väl inte helt lätt för honom heller att veta vad som behövs ur brandsäkerhetssynpunkt när det inte har funnits nÃ¥gra regler som är tydliga och alla kan förstÃ¥. Sen fÃ¥r jag väl beklaga mitt ordval dÃ¥ och korrigera detta igen: Imkanal ut genom yttervägg är och har inte varit tillÃ¥tna i Sverige i modern tid ivf = förbjudna alltsÃ¥. Jag har aldrig tidigare sett eller hört talas om nÃ¥gon som har dragit ut imkanalen genom en yttervägg pÃ¥ sitt bostadshus, sÃ¥ du är den första som jag har sett och hört talas om Hansson. Däremot finns det de som har sin vanliga husventilation som blÃ¥ses ut (mekanisk frÃ¥nluft) genom yttervägg eller fram för allt kanske gavelspets, och detta gÃ¥r givetvis bra. Eftersom det tydligen märkligt nog finns ett mkt litet behov av enstaka att kunna dra ut imkanal frÃ¥n yttervägg sÃ¥ har dÃ¥ sotarna vänt sig till Räddningverket och frÃ¥gat dem vad som behövs för att detta isf skall kunna fungera när det gäller brandsäkerheten, och eftersom Räddningsverket är duktiga pÃ¥ dessa saker inkl simulering (brand) sÃ¥ har de tagit fram en rekommendation över hur det skall se ut som sotarna dÃ¥ kommer att följa forsättningsvis. Denna rekommendation (regler) kommer självfallet även att skrivas in i Boverkets regelverk när det gäller imkanal ut genom yttervägg och det blir därmed tillÃ¥tet att dra ut imkanalen frÃ¥n yttervägg om dessa regler följs. ;) :)

Mvh Raffen.


Nu gör du det igen. Du skriver att saker inte är godkända fast en sotare har godkänt installationen. Du skriver att man inte får dra ut den genom väggen fast det inte är förbjudet. Du skriver att Räddningsverket (eg. MSB) rekomendation kommer att skrivas in i BBR fast det har du ingen aning om ut är en ren spekulation från din sida.

Jag skulle uppskatta om du är tydlig i vad du kan belägga med fakta som går att verifiera. Då är det ok att skriva att "så här är det" eller "man måste" eller "man skall". När det gäller dina egna synpunkter och åsikter så måste vi andra ingenting men dom är ändå värdefulla.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Imkanal genom yttervägg
« Svar #50 skrivet: 07 juni 2010, 10:55:24 »
Efter ett antal samtal och mail till olika personer hos kommunen, mail till sotaren mfl.

På Boverket så var det omöjligt att hitta någon som vet så det gav egentligen ingenting. Det fanns dock några som tycker eller tror men det ger inget svar.

Det jag kommit fram till är iaf följande:
Det är kommunen som godkänner den tekniska lösningen. Sotaren kan bistå kommunen som sakkunning men det tekniska utförandet är det kommunen som ska godkänna. Som jag tidigare skrivit så kan inte sotaren ta ett myndighetsbeslut utan det måste kommunen göra.


Efter samtal med kommunen så ska jag göra en ritning och skicka in till dom så att det går att göra en bedömning av det tekniska utförandet.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Imkanal genom yttervägg
« Svar #51 skrivet: 07 juni 2010, 10:59:45 »
Bra att nÃ¥n tar sig tid att reda ut denna frÃ¥ga.  Thumbsup
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Imkanal genom yttervägg
« Svar #52 skrivet: 20 juli 2010, 15:07:51 »
Nu är det ritat och inlämnat till kommunen. Ska bli intressant att se vilket svar vi fÃ¥r  Sc:,h
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad johlin

  • Nybörjare
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Imkanal genom yttervägg
« Svar #53 skrivet: 23 september 2010, 01:47:21 »
Oh hjälp! Vilken rörig tråd!

Vi bor i Kristianstad kommun och kommer om en vecka bli husägare till ett gammalt trähus där imkanalen från köksfläkten går ut genom väggen. Vid besiktningen ställde sig byggingenjören tveksam till huruvida det är godkänt att dra kanalen på det viset (han trodde sig dock ha hört att det ska vara ok om man följer vissa bestämmelser - alltså inte på det viset som det är gjort i huset på 60-talet!). Har letat runt på nätet efter information (och den är som redan nämnts minst sagt luddig!) eftersom vi ska renovera köket och behöver använda oss av samma lösning (murstock med ventilation är bortplockad).

Den lilla "information" jag har hittat är:

Det går bra att dra imkanalen genom väggen. Det som krävs är att man sätter en flamskyddad skiva (ex. plåt eller minerit) på fasaden runt utloppet (30 cm åt sidorna från rörkanten, 20 cm nedåt och 50 cm uppåt). Röret ska sticka ut 30 cm från väggen och fönster eller takfot får inte vara närmare än 1m ovanför utan att kläs in. Har man t.ex. tegelfasad behövs såklart ingen skiva.
Runt röret, i väggen, ska det ligga minst 3 cm brandisolering.

NÃ¥gon som känner igen detta? Eller finns det ytterligare bud pÃ¥ hur man ska göra?  :-\
Ingenting är svårt om man kan det!

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Imkanal genom yttervägg
« Svar #54 skrivet: 23 september 2010, 10:16:57 »
Hej Johlin och välkommen till forumet!  Ja den lilla information som du har hittat verkar vara helt rätt och det som gäller fn om man skulle fÃ¥ för sig att dra ut imkanalen genom en yttervägg, och enligt denna länk: http://www.ovikssotning.se/Byggbeskrivningar/IMKANAL%20GENOM%20VAGG.pdf Men tag gärna kontakt med sotaren innan du pÃ¥börjar det hela sÃ¥ fÃ¥r du klara besked om tillvägagÃ¥ngssättet, detta eftersom han ändÃ¥ mÃ¥ste komma ut till dig för godkännande när allt är färdigt. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1724
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Imkanal genom yttervägg
« Svar #55 skrivet: 23 september 2010, 10:21:30 »
Hej Johlin och välkommen till forumet!  Ja den lilla information som du har hittat verkar vara helt rätt och det som gäller fn om man skulle fÃ¥ för sig att dra ut imkanalen genom en yttervägg, och enligt denna länk: http://www.ovikssotning.se/Byggbeskrivningar/IMKANAL%20GENOM%20VAGG.pdf Men t
Mvh Raffen.

Exempel på godtagbar lösning på:
IMKANAL GENOM YTTERVÄGG

Ingen som har hört vad som gäller?
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Imkanal genom yttervägg
« Svar #56 skrivet: 23 september 2010, 10:34:43 »
Kommunen har godkänt vår lösning och vi väntar på att sotaren ska besiktiga monteringen.

I princip handlar det om ett automatiskt brandspjäll som monteras i imkanalen. Brandspjället stänger imkanalen om temperaturen blir mer än 72 ºC. När brandspjället stängs så kan inga lågor slå ut på fasaden och ev. kvarvarande brand i imkanalen kvävs pga syrebrist.

Det brandspjäll vi monterat heter ABC SC-60 och finns storlekar 100, 125, 160 och 200mm. En viss lutning finns på röret genom väggen så att ev. kondens kan rinna mot fasadens utsida.

Bifogar en skiss på montaget

EDIT Lagt till modell på brandspjället




« Senast ändrad: 23 september 2010, 11:39:16 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Imkanal genom yttervägg
« Svar #57 skrivet: 23 september 2010, 10:45:16 »
Hej Utopiazz!  Ja kommunen kan säkert godkänna den men jag tror definitivt inte att sotaren kommer att godkänna det här alltsÃ¥. Har du trävägg pÃ¥ utsidan av huset eller?? :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Imkanal genom yttervägg
« Svar #58 skrivet: 23 september 2010, 11:12:36 »
Kommunen har godkänt vår lösning och vi väntar på att sotaren ska besiktiga monteringen.

I princip handlar det om ett automatiskt brandspjäll som monteras i imkanalen. Brandspjället stänger imkanalen om temperaturen blir mer än 72 ºC. När brandspjället stängs så kan inga lågor slå ut på fasaden och ev. kvarvarande brand i inkanalen kvävs pga syrebrist.

Ser att idén med brandspjället funkade, skriv gärna vilken modell du valde och vad den kostar, lär vara många fler som kommer att besöka denna tråd framöver. Kommer du att ha någon lutning på röret ut ? (tänker på kondensrinning vintertid)
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Imkanal genom yttervägg
« Svar #59 skrivet: 23 september 2010, 11:21:20 »
Hej Utopiazz!  Ja kommunen kan säkert godkänna den men jag tror definitivt inte att sotaren kommer att godkänna det här alltsÃ¥. Har du trävägg pÃ¥ utsidan av huset eller?? :)

Mvh Raffen.

Om inte din sotare godkänner det som andra sotare och myndigheter godkänner så är det bara att överklaga och eventuellt anmäla sotaren för myndighetsmissbruk
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!