Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Coolix Inverter - nÃ¥n som har erfarenheter?  (läst 74279 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bwa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Coolix Inverter - nån som har erfarenheter?
« Svar #45 skrivet: 28 november 2010, 21:43:36 »
Hvor finner du COP tabellen for denne pumpa ?

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Coolix Inverter - nån som har erfarenheter?
« Svar #46 skrivet: 29 november 2010, 21:45:44 »
BWA

Før jeg kjøpte pumpen googlet jeg litt rundt på nettet, og fant ulike "pumper" med samme kompressor. Det florerer ulike COP for samme kompressor, så laget meg en gjennomsnittabell. En Toshiba pumpe med samme kompressor var oppgitt med f.eks: (Inkl avising)
 7 / nom.   3,21 (kontinuerlig 100% effekt)
 7 / maks.   2,86 (Avvising: 11% => 2,86/3,21
 2 / maks.   2,36
-7 / maks.   2,28
-15 / maks.   1,88

En annen tabell jeg fant sier kompressor har maks COP 3,06. Nå er det slik at COP vil variere med belastning. Men 100% er nødvendigvis ikke samme 100%, for noen har oppgitt COP ved 220V, noen ved 230V og andre 240V. Fant også i en tabell at compressor hadde COP 3.06 ved 240V/60Hz og 100% belastning.

Collixen avviser over 188 minutter drift 4 ganger på tilsammen 24 minutter. Om den benytter lik effekt undr avvising som drift er det 15% tap. Derfor har en antatt en litt lavere COP enn hva jeg har funnet rundt om for samme kompressor, har satt COP til 1.7 ved -15.

Riktig eller galt, godt nok for meg.

I praksis ser det ut som jeg har oppnådd en COP på ca 2.0 ut fra forbruket på el.





« Senast ändrad: 29 november 2010, 22:24:41 av TUCSONOR »
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad bwa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Coolix Inverter - nån som har erfarenheter?
« Svar #47 skrivet: 30 november 2010, 22:11:47 »
Fikk servicemanualen av Jula. Det var nyttig lesing....

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Coolix Inverter - nån som har erfarenheter?
« Svar #48 skrivet: 01 december 2010, 07:17:30 »
..........har servicemanualen du fikk fra Jula en cop tabell?
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad bwa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Coolix Inverter - nån som har erfarenheter?
« Svar #49 skrivet: 01 december 2010, 07:19:13 »
Nei, men den hadde mange tekniske data og en ganske grei teknisk forklaring på mange av funksjonene og hvordan pumpa funker.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Coolix Inverter - nån som har erfarenheter?
« Svar #50 skrivet: 01 december 2010, 21:22:20 »
Kom på at det kanskje skulle være mulig å gjøre en beregning av COP på egen hånd. Fant derfor frem en vindmåler jeg har liggende for å måle virkelig luftgjennomgang i innedelen, men desverre flat batteri (Bestilte meg ASAP nytt på eBay, kostet $4 med frakt for 5 batteri, trenger 1).
Uten liv i vindmåler men med data på luftstrømmen i innedel må det gå å gjøre en beregning.
Etter hva jeg har funnet ut har innedel tre trinn på luftgjennomstrøm, som er oppgitt å være 600m3/h, 700 og 800. Jeg har en effektmåler kjøpt på Ohlson tilkoblet så ser hva den trekker. Likeså to digitale termommeter.
Kjørte nå to tester. Det er -12 ute ved utedel.
På ene kjøringen trakk pumpen jevnt 2100W, og innedel på lav fart tilsvarende 600m3/h. Temperaturhøyningen ble 15 grader. På utedel målte jeg -12 på luft inn, og -14 på luft ut, dvs der sank all luften (1900m3/h iht manual) 2 grader. 2 grader reduksjon på en luftmengde på 1900m3/h tilsvarer en effekt på 1,38 kW. Inne skulle jeg da få igjen 2,1+1,38=3.48kW og burde få en temperaturdiff på 16 grader, ikke 15.
Jeg fyrte på hardere i vedovnen og pumpen sank ned til å trekke 770W. Da målte jeg 29 grader ut av pumpen med 23.5 grader inn, dvs høynet pumpen en luftstrøm på 600m3/h med 5.5 grader.

Med de data og følgende tekniske data pÃ¥ luft som at egenvekten er 1.3kg/m3, og spesifikk varmekapasitet er 1.005 kJ/KgK, gir mattematikken  at pumpen ga fra seg henholdsvis 3,3kW og 1,1kW. Da blir COP under drift ca 1,6. Siden den avviser 15% av tiden gjennom et døgn stÃ¥r jeg igjen med en COP pÃ¥ 1,36 nÃ¥ ved - 12 grader.
Når jeg får liv i vindmåler om en uke eller to vil jeg kunne få mer eksakt resultat.


 
 


« Senast ändrad: 01 december 2010, 21:33:52 av TUCSONOR »
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad PlutoOrjan

  • Allmänt händig amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
SV: Coolix Inverter - nån som har erfarenheter?
« Svar #51 skrivet: 02 december 2010, 09:56:48 »
Jag kollade i den där tråden men det kändes som det rörde det gamla modellen. Dom skickade ju ut nya kretskort och hade sig, sen drog dom in den för att sedan ta in en ny modell. jag har fått papper nu från jula med testerna som ska göras. Får se vad dom kommer fram till...

Glasklart samma problem som på de andra maskinerna av samma typ, som beskrivits i den andra tråden.
Du behöver byta kretskort för att få det att fungera som du vill.

Man byter inte ut kretskortet på "alla" maskiner utan endast på dom som återkommer som garantiretur/felanmälan.
Det här är ett "skönhetsfel" och det är säkert bara ett fåtal som använder pumparna på detta vis, och den stora massan kommer således aldrig att märka av denna egenhet.
2 vuxna, 2 barn (15 & 17)
1-plansvilla byggd 2005.
155Kvm + 45Kvm isolerat garage.
Nyköpings Kommun Södermanland.

Nyinflyttade sedan Dec 2019.
IVT490 i kombo med golvvärme = skitsystem.
Estimerad elförbrukning drygt 20000kwh/år.
Åtgärder för att sänka förbrukningen planeras för fullt...

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Coolix Inverter - nån som har erfarenheter?
« Svar #52 skrivet: 02 december 2010, 22:45:04 »
Etterisolering.

Da jeg monterte pumpen så jeg at en betydelig del av kobberrørene fra hurtigkoblingen var uisolert. I dag tok jeg noen utslitte ullklær barna har vokst ut av og og pakket rundt rørene. Inne i pumpen rundt kompressor er det også rør som løper uisolert. La rundt de også et tynt lag av ull.
Ut fra varmen på rørene må det minst være 100W tap.

- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Coolix Inverter - nån som har erfarenheter?
« Svar #53 skrivet: 02 december 2010, 23:09:33 »
Har smått begynt å lage meg en COP graf for pumpen. Metoden er å måle varmeforhøyningen over innedel og lese av samtidig belastet effekt. Foreløpig har jeg kun verdien fra manualen på hvor stor luftrømmen er gjennom innedelen. Det har heller ikke vært stor variasjon på utetemperaturen. Midt i "målingene" har jeg isolert litt av rørene i utedelen som åpenbart sendte varmen rett ut.
Verdiene ser ut til å sammenfalle med data funnet for andre pumper med tilsvarende kompressor som står i Coolix.
Når jeg får målt virkelig luftstrøm og data ved andre utetemperaturer og kompressorbelastninger vil figuren få frem et mer korrekt bilde på hva pumpen faktisk yter.
« Senast ändrad: 03 december 2010, 15:57:22 av TUCSONOR »
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Coolix Inverter - nån som har erfarenheter?
« Svar #54 skrivet: 04 december 2010, 12:33:28 »
Isolering:

Jeg har påbegynt å ta frem en COP tabell for varmepumpen. Med det følger diverse målinger, og de har jeg nå gjort en god del av både føt og etter ekstra isolering av bare kobberrør. Resultatene er entydige, isolering har en betydelig innvirkning på COP. Mine målinger viser 17% forbedring med den enkle isoleringen jag gjorde. Så, en billig pumpe (En dyrer også) må det påkostes å isolere de rørene som går åpne i kulde.
Eksempel er at temperaturøkningen på luften gjennom innedel ved -14 grader har økt 2 grader med den enkle isoleringen.

Det norske forbrukerrådet viser til en svensk undersøkelse av varmepumper i 2006, og har satt opp COP grafer for pumpene. Jeg har plassert Coolix Inverteren sammen med grafene til de som er testet, og det ser ut som pumpen presterer midt på treet med tilleggisolering.
(Jeg har justert cop til 85% av hva jeg har beregnet da pumpen maks vil kunne avise 15% tiden den drifter)

Fikk tatt to nye målinger i dag ved høyre temp (-6 og -5.5), som løfted "trend" på COP. Den peker på COP ved 7 på ca 3.6, som er over oppgitt av Jula så akkurat nå er kanskje kurven noe for bratt og optimistisk.

I dag søndag tatt 5 mÃ¥lnger, utetemperatur mellom -1.5 og -2 og effekt belastet mellom 820W til 2kW. COP pÃ¥ rundt 2,7. 
« Senast ändrad: 05 december 2010, 17:03:55 av TUCSONOR »
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
Coolix Inverter - Låg COF vid låg last
« Svar #55 skrivet: 10 december 2010, 21:33:07 »
Har gjort en god del mÃ¥linger for Ã¥ bestemme COP pÃ¥ min 5kW Coolix inverter. Det jeg erfarer er at COP gÃ¥r betydelig ned ved lav belastning.  NÃ¥r jeg regner ut COP er den nesten 20% dÃ¥rligere pÃ¥ lav last enn ved nominell eller høyere last.

Pumpen har jo en grunnlast for å drive viften ute og inne samt til elektronikken. Når jeg slår av pumpen trekker den en periode 225W og det eneste som høres er viftene. Slik som i dag med 0 grader går den jevnt å trekker 800W. Men om 225W til å kjøre vifter er jo kun 575W til kompressor, ca 70% av tilført effekt går til kompressor
Stiller jeg en periode opp settemp jobber pumpen pÃ¥ og trekker det doble, 1600W. Da er det trolig slik at 86% (1375W) av tilført effekt gÃ¥r til kompressor. Jeg finner da COP pÃ¥  2,3. NÃ¥r pumpen kommer ned pÃ¥ 800W fÃ¥r jeg COP pÃ¥ 1,95.

Hvordan er dette med andre dyrere pumper som går på lav belastning? Har de en bedre styring på viften ute slik at den ikke trekker så stor effekt?




« Senast ändrad: 30 december 2010, 00:09:34 av TUCSONOR »
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Coolix Inverter - nån som har erfarenheter?
« Svar #56 skrivet: 30 december 2010, 18:11:53 »
Det sitter väll bara kapillärrör i Coolixen och ingen elektronisk expansionsventil, det är väll däför COP inte blir bättre på låg last.

Toshiban, ME, Panasonic med flera varvtalsstyr utedelsfläkten och den går ner i varv när lasten minskar, det betyder att den kräver mindre effekt, utedelsfläkten i Toshiba RASxx-SKVP-E/ND är endast på 43W och innedelsfläkten på 30W. Värmekabeln i ND är på 75W

Jag har sett flera(lagat) billiga inverterpumpar och dom har ingen varvtalsstyrning på fläkten i utedelen.
« Senast ändrad: 30 december 2010, 18:24:04 av patb »
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Coolix Inverter - nån som har erfarenheter?
« Svar #57 skrivet: 31 december 2010, 10:40:50 »
Det sitter väll bara kapillärrör i Coolixen och ingen elektronisk expansionsventil, det är väll däför COP inte blir bättre på låg last.

Toshiban, ME, Panasonic med flera varvtalsstyr utedelsfläkten och den går ner i varv när lasten minskar, det betyder att den kräver mindre effekt, utedelsfläkten i Toshiba RASxx-SKVP-E/ND är endast på 43W och innedelsfläkten på 30W. Värmekabeln i ND är på 75W

Jag har sett flera(lagat) billiga inverterpumpar och dom har ingen varvtalsstyrning på fläkten i utedelen.


Det er nok forklaringen. Viften ute ser jeg er på 54W, og er enten på eller av.
Med isolering av rørene mellom utedel og innedel ble det langt bedre resultat, COP ble ikke større enn på 100% last men ligger nå på linje med hva jeg får med større last.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Coolix Inverter - nån som har erfarenheter?
« Svar #58 skrivet: 31 december 2010, 11:04:41 »
Kul och se lite test på en inverterpump utan exp.ventil.
Synd att dom inte kastat i lite isolering på fabriken och höjt priset en 500kr.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Coolix Inverter - nån som har erfarenheter?
« Svar #59 skrivet: 31 december 2010, 12:04:23 »
Har nå 85 målinger fra nesten 1 måned drift, med utetemperatur mellom +2.5 til -16, og over hele pumpens lastområde.
Med så bredt temperaturspenn og antallet målinger over så lang tid mener jeg å ha en rimelig godt grunnlag til å bestemme pumpens COP. (Tørr påstå, flere hakk bedre enn hva mange andre kan vise til ;))

Med etterisolering er pumpen godt på høyde med hva mange andre gir, dog ikke opp mot de som har elektronisk ekpansjonsventil når temperatur stiger ute og effekten inn blir lav. Men det får jeg leve med, mitt valg.

Neste "forbedring" blir å lure styringnen til å tro at fordamper er varmere enn -2 grader. I henhold til servicemanualen er det da 2 timer mellom hver defrost. Lavere temp, og det er 40 minutter mellom hver avising, men her er luften så pass tørr at det holder å avise hver andre time.
Blir 11-12 avisinger i døgnet da i, i stedet for 32 slik den presterer i dag. Sparer ikke mer enn 1 kwh per døgn på det, men alle monner drar.



« Senast ändrad: 31 december 2010, 12:06:22 av TUCSONOR »
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!