Hej Alla,
Har nu i stort sett bestämt mig vilka grejor som ska installeras... och tänkt göra det mesta själv, självklart med hjälp av alla proffs här på forumet.... tonvis med kunskap och erfarenhet!!
Har tagit in några offerter men ser att man, sparar en hel del på att installera själv..
Se mitt tidigare inlägg:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=20245.msg199615#msg199615Så här har jag tänk mig installationen, Nibe Fighter 1135 och VPA 300/200, Alig VB250L och FLM30.
Några frågor/ funderingar...
- Enligt Nibe så måste jag koppla fast kondensering, man anser att flytande kondensering inte funkar så bra med Alig aggregatet, frys risk finns när växel ventilen slår om och VV laddas.
Vad tror ni om detta??, VV laddningen bör väll inte ta så lång tid, så att vatten batteriet hinner kallna/ frysa. Alig aggregatet tar ju kontinuerligt in 2/3 cirkulations luft.
- "Varmvattenmagasinet" (VPA 300/ 200) kommer att installeras ca 7m från VP. Första VV tappstället, ca. 7m från vattenmagasinet, ytterligare 5m till kök. Vad tror ni behöver jag installera VVC? klarar jag mig om jag går ner i rör dim...
Tackar på förhand!! Mvh Björn J