Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Allternativ till Husqvarna FTX-LV6 luftvärme  (läst 21599 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bj56

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Allternativ till Husqvarna FTX-LV6 luftvärme
« skrivet: 15 juni 2008, 21:37:22 »
Hejsan,

Hjälp... ser ut som om vi kommit till vägens ende med vårt luft-värmesystem Husqvarna FTX-LV6, från 1990. Svårt att få tag i reservdelar mm. Myresjö hus en plan 180m2, byggt 1990 (Piteå). Total årsförbrukning ca. 35K kWh

Tänker borra en enegibrunn nu i sommar (200m), installera berg VP och ev. en från-luft VP. enbart för VV. Har också funderat en del på att installera vattenburet... men drar mig för kostnaderna och allt arbete. Tror att bästa lösningen är i alla fall behålla luftvärme systemet med återvinning = perfekt ventilation

Vad tror ni om följande lösning som jag diskuterat med en VVS firma. Berg VP (8kW) utan VV med en acctank på 500l som matar vatten batteriet i Alig VB250?. Alig aggregatet tar hand om återluften och tar in uteluft och tillför tilluft (7-8kW). Till VV en frånluft VP (Fighter 100P).

Vad tro ni...? Tacksam över kommentarer...
 
Mvh Björn J
Norrbotten Nibe 1235-8, 200 borra

Utloggad bj56

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Allternativ till Husqvarna FTX-LV6 luftvärme
« Svar #1 skrivet: 17 juni 2008, 21:12:07 »
Hejsan,

De börjar dra ihop sig... snart måste jag bestämma mig. Vad tror ni är systemet vettigt? Någon som kan ge mig en vink... är jag på rätt spår

Mvh Björn

 
Norrbotten Nibe 1235-8, 200 borra

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Allternativ till Husqvarna FTX-LV6 luftvärme
« Svar #2 skrivet: 18 juni 2008, 09:23:45 »
Du skriver att det är svårt att få tag i resrervdelar mm, men har ändå tänkt ha kvar systemet?
Jag förstår inte riktigt hur du tänkt.

En frånluftsvärmepump kan du inte ha om du tänkt köra den befintliga värmeväxlaren (som jag gissar finns) på inkommande uteluft.
Jag kan hålla med om att det antagligen är vettigast att behålla befintligt system för värmedistribution och ventilation, men (om det nu behövs) byta ut det till ett nytt system som fungerar bra och som kan värmas med en värmepump.
Värmer du med el idag, eller vad?
I så fall, hur stor eleffekt har du som mest använt för att hålla huset varmt?
Har du någon länkt till sida där man kan se hur ditt system är uppbyggt?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Allternativ till Husqvarna FTX-LV6 luftvärme
« Svar #3 skrivet: 18 juni 2008, 09:31:39 »
Jag fattar det som att du vill byta ut din FTX mot något annat?
Jag tycker din lösning låter både dyr och kompliserad.

En lite enklare lösning är en Comfortzone + Alig250.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bj56

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Allternativ till Husqvarna FTX-LV6 luftvärme
« Svar #4 skrivet: 18 juni 2008, 12:07:48 »
Tack för svar... ursäkta att jag kanske var lite otydlig i mitt inlägg. LV systemet (Husqvarna FTX-LV6) som jag har i dag har jag tänkt byta ut... missljud i fläktar och vet att det är svårt att få tag i reservdelar. Det jag behåller är tilluft/ frånluft kanaler och återluft. Se bifogade bilder över systemet.

Drar mig för att konvertera till vattenburet system, tror att ett vattenbatteri typ Alig250 kommer att funka lika bra att värma tilluften som det system jag har i dag. Eftersom jag har ett lågenergihus... all frånluft går genom växlaren, förutom köksfläkten.

Det är frågan...?? klart Comfortzone + Alig250 är kanske den vettigaste lösningen... men tänker nu när man satsar, kanske det är lika bra att gå fullt ut med energibrunn.

Värmer med el i dag och har en total förbrukning på ca 35k kWh.

Mvh Björn
Norrbotten Nibe 1235-8, 200 borra

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Allternativ till Husqvarna FTX-LV6 luftvärme
« Svar #5 skrivet: 18 juni 2008, 12:35:00 »
Ett annat sätt att återvinna energin i frånluften är en FLM till en bergvärmepump. Räknar man strikt på denna lösning så är det inte riktigt ekonomiskt att återvinna energin i frånluften jämfört med att ta till borran lite extra men det beror ju på att bervärme är så billig energikälla rent driftmässigt.

Jag tycker bara det är lite onödigt med 2 värmepumpar när man kan lösa det hela med en.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bj56

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Allternativ till Husqvarna FTX-LV6 luftvärme
« Svar #6 skrivet: 18 juni 2008, 14:36:47 »
Håller med dig.. nu när man ändå tänkt satsa en massa stålar kanske det är lika bra att dra på för fullt.
 
Det är sant... en FLM och bergvärmepump är kanske det optimala. Det var min första tanke, sedan rörde VVS firman om det för mig. En tanke som kanske verkar vettigt?? är att frÃ¥nluft-VP gÃ¥r Ã¥ret runt bara för VV, dÃ¥ behöver bergvärmepumpen bara jobba under den kalla perioden...  Som jag ser det sÃ¥ är det inte sÃ¥ stor fördyring med tvÃ¥ VP ca. 10,000:- +, mot lösningen med en komplett VP och FLM.


Norrbotten Nibe 1235-8, 200 borra

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Allternativ till Husqvarna FTX-LV6 luftvärme
« Svar #7 skrivet: 18 juni 2008, 19:38:01 »
Ett nytt FTX-aggregat och en liten 5-6 kW bergvärmepump (men jordvärme blir billigare om du har plats för det) där du värmer med ett ALIG-paket, vad skulle det kosta?
Tänk på att du måste ha ett ALIG-paket som kan värma huset med en framlednigstemp på (helst) max 50°C vid DUT.
Om du tillandahåller ALIG ditt energibehov och de luftflöden du har i systemet bör de kunna dimensionera det hela bra.

VIll du gå över till att värma med värmepump kommer det att bli rätt dyrt, oavsett om du konverterar till vattenburet system eller köper nytt FTX-aggregat och behåller ditt nuvarande luftburna system, att behålla det luftburna systemet bör dock bli billigare.

Billigast borde en ComfortZone bli, men då får "friskluften rakt in via väggventiler istället för "varm" luft via takventiler, kan kanske ge lite kallare golv, och lite kallras i närheten av tilluftsventilerna.

Svårt att ge ett råd utan att ha 2-3 olika offererade, fungerande, förslag där man kan se prisskillnaden... :-\
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bj56

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Allternativ till Husqvarna FTX-LV6 luftvärme
« Svar #8 skrivet: 25 juni 2008, 21:57:31 »
Tack för kommentarer... Nu har jag kommit en bit på väg, fått in en del priser på borra och det system som tidigare skrivit om.

Berg VP (8kW) utan VV med en acctank på 500l som matar vatten batteriet i Alig VB250 och en Fighter 100P för VV och ventilation.
Men det vart dyrt.... mycket dyrt... 165k utan borra. Har räknat ihop att jag köper lös grejorna för ca. 70k, så nog blir det att installera själv.

Jag har pratat med Nibe, som är mycket hjälpsam om en lösning som verkar bättre... Nibe Fighter 1135 (8kW) med FLM 30, VPA 300/200 och Alig VB250L för tilluft-värme, uteluft och cirkulation.

Nibe säger att detta måste lösas med fast kondensering, dom har ett upplägg med växelventil och flytande kondensering men säger att Alig aggregatet tappar för mycket när VV (VPA) laddas. Efter allt det jag läst här på forumet så verkar det vara en klar fördel med flytande kondensering...? Vad tror ni, ska snart beställa grejorna! Kolla bifogad ritning.
Norrbotten Nibe 1235-8, 200 borra

Utloggad jkai

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Allternativ till Husqvarna FTX-LV6 luftvärme
« Svar #9 skrivet: 19 oktober 2009, 19:14:14 »
Hej
Jag har ett qvlv6 aggregat från -92 och intresserad av hur du har löst ombyggnaden elektriskt. Jag har inte haft några problem än så länge förutom några lagerbyten.

Robert Svahn

  • Gäst
Robert Svahn
SV: Allternativ till Husqvarna FTX-LV6 luftvärme
« Svar #10 skrivet: 25 februari 2020, 13:29:41 »
Hej,

Såg detta inlägget och ville bara meddela att det numera finns ett utbytesaggregat för Husqvarna FTX-LV6. Det tillverkas av PBH Produkter AB och heter LVHA-Q6.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!