0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: ace skrivet 04 november 2007, 16:50:23temphöjning från 3 ºC till 9,7 ºC och ändå så hög fuktighet så här års ! ? ?låter som du har hög ångbelastning och snål ventilation !ska du isolera mer, så krävs betydligt bättre ventilation, annars får du för hög RF !mvh.ACEvi har självdrag i huset och har inte hunnit börja på att elda något i spisen än så muren är nog lite för kall för att få bra drag.Får se om det blir nå bättre när vi väl börjar elda igen.
temphöjning från 3 ºC till 9,7 ºC och ändå så hög fuktighet så här års ! ? ?låter som du har hög ångbelastning och snål ventilation !ska du isolera mer, så krävs betydligt bättre ventilation, annars får du för hög RF !mvh.ACE
Citat från: Orcus skrivet 04 november 2007, 17:15:23Citat från: ace skrivet 04 november 2007, 16:50:23temphöjning från 3 ºC till 9,7 ºC och ändå så hög fuktighet så här års ! ? ?låter som du har hög ångbelastning och snål ventilation !ska du isolera mer, så krävs betydligt bättre ventilation, annars får du för hög RF !mvh.ACEvi har självdrag i huset och har inte hunnit börja på att elda något i spisen än så muren är nog lite för kall för att få bra drag.Får se om det blir nå bättre när vi väl börjar elda igen.ops.. var jag otydlig ?jag menade inte ventilationen i bostaden , utan på vinden ! det är där du har bristfällig ventilation !
Citat från: ace skrivet 04 november 2007, 17:20:36Citat från: Orcus skrivet 04 november 2007, 17:15:23Citat från: ace skrivet 04 november 2007, 16:50:23temphöjning från 3 ºC till 9,7 ºC och ändå så hög fuktighet så här års ! ? ?låter som du har hög ångbelastning och snål ventilation !ska du isolera mer, så krävs betydligt bättre ventilation, annars får du för hög RF !mvh.ACEvi har självdrag i huset och har inte hunnit börja på att elda något i spisen än så muren är nog lite för kall för att få bra drag.Får se om det blir nå bättre när vi väl börjar elda igen.ops.. var jag otydlig ?jag menade inte ventilationen i bostaden , utan på vinden ! det är där du har bristfällig ventilation !Att öka ventilationen på vinden löser inte alltid problemet.Läs informationsbroschyren från Statens provningsinstitut om uteluftsventileradevindsutrymmen, SP-info 2004-08.Gå in på SP:s hemsida på internet, www.sp.se,klicka på Publikationer, välj typ av publikation: SP-INFO, och fyll i År:Nummer: 2004-08
Hej Hansson ! 10 cm Kutter" låter nog lite , tycker nog du kan öka till 30 cm utan problem , men öka gärna ventilationen !
så det borde bli bättre för oss när vi börjar elda i spisen igen då, så murstocken blir varm ända upp på vind, fast då får vi nog elda ett tag så stor som den är...
Citat från: rollster skrivet 04 november 2007, 21:51:48Hej Hansson ! 10 cm Kutter" låter nog lite , tycker nog du kan öka till 30 cm utan problem , men öka gärna ventilationen ! Har ingen takfotsvent. 2 gluggar i varje kortsida på huset.Ingen ångspärrTror ni att man skulle kunna öka isoleringen utan att få en problemvind?Möggelstopp? Vad ska man mäta för att kolla om det är möjligt att öka isoleringen
nackdelar med för mycket ventilation : ventilerar bort hela värmetillskottet , de stora luftmängderna "bär" med sig stora mängder kondenserbar fukt de dagarna luften ute innehåller mer fukt än luften på vinden (framför allt på sensommaren ).nackdelar med för lite ventilation : ventilerar inte bort ångtillskottet från bostaden.det finns ingen generell lösning, erfarna fackmän gissar med stöd av just erfarenheten !!det finns många faktorer att ta hänsyn till:ångspärr.typ av isolering.värmetillskott genom murstock.ventilations öppningar, varmm. mm.det enda 100% sättet är att mäta !helst ska temperaturen på vinden vara ett par ºC högre än ute (omöjligt sommartid,kollas övriga årstider), samtidigt som RF på vind är lägre än RF ute !nu är det svårt att få värmetillskott till en välisolerad vind, det är av den anledningen man måste ha ångspärr vid mycket isolering !fingervisningar. övertempererat och ändå hög RH = underventilerat.varken under eller övertempererat och hög RF = överventilerat.ungefär samma förutsättningar i en husgrund !mvh.ACE
Det är ett problem i gamla otäta hus. Om jag ägde ett gammalt hus och ville tilläggsisolera vinden så hade jag börjat från scratch. Nya innertak med ångspärr. Bort med allt spån, in med ny glasull. Översyn av vindsluckan.