Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad händer nu dÃ¥?  (läst 10589 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Vad händer nu då?
« Svar #15 skrivet: 22 januari 2006, 15:03:16 »
Digital

Du har rätt, med min 2010-6 så avger den mindre värme än behovet är, men för att få upp framledningstemp så måste jag sänka flödet och då blir det som alla säger lägre returtemp för framledningens temp kyls ner alla radiatorerna.

Men samtidigt får jag högre temp diff i övre delen av radiatorerna och därmed med den luftström som passera dem blir det bättre uppvärmning av luften.

Samtidigt måste jag tillföra värme med andra radiatorer som kompenation för den mindre avgivningen.

Summa sumarum alla Ni har rätt på sitt sätt.
Jag håller med Er alla.

Janne
« Senast ändrad: 28 januari 2006, 21:56:13 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad händer nu då?
« Svar #16 skrivet: 22 januari 2006, 16:27:55 »
Digital

Du har rätt, med min 2010-6 så av ger den mindre värme än behovet är, men för att få upp framledningstemp så måste jag sänka flödet och då blir det som alla säger lägre returtemp för framledningens temp kyls ner alla radiatorerna.

Men samtidigt får jag högre temp diff i övre delen av radiatorerna och därmed med den luftström som passera dem blir det bättre uppvärmning av luften.

Samtidigt måste jag tillföra värme med andra radiatorer som kompenation för den mindre avgivningen.

Summa sumarum alla Ni har rätt på sitt sätt.
Jag håller med Er alla.

Janne

Janne, du borde bli diplomat!

Själv vägrar jag ge mig :D, sänkningen av flödet ger som resultat högre framledningstemp och lägre returtemp, Roland har naturligtvis rätt, hur mycket framledningen stiger och returledningen sjunker beror på hur radiatorernas värmeavgivning påverkas med de nya förutsättningarna. Den förändringen är säkert inte linjär, men nära nog för att man skall kunna anta att framledningstempen stiger ungefär lika mycket som returtempen sjunker.

För att förstå detta behöver man inte vara matematiker, det räcker att besitta sunt förnuft. ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Vad händer nu då?
« Svar #17 skrivet: 22 januari 2006, 17:54:36 »
Digital

Du har rätt, med min 2010-6 så av ger den mindre värme än behovet är, men för att få upp framledningstemp så måste jag sänka flödet och då blir det som alla säger lägre returtemp för framledningens temp kyls ner alla radiatorerna.

Men samtidigt får jag högre temp diff i övre delen av radiatorerna och därmed med den luftström som passera dem blir det bättre uppvärmning av luften.

Samtidigt måste jag tillföra värme med andra radiatorer som kompenation för den mindre avgivningen.

Summa sumarum alla Ni har rätt på sitt sätt.
Jag håller med Er alla.

Janne

Janne, du borde bli diplomat!

Själv vägrar jag ge mig :D, sänkningen av flödet ger som resultat högre framledningstemp och lägre returtemp, Roland har naturligtvis rätt, hur mycket framledningen stiger och returledningen sjunker beror på hur radiatorernas värmeavgivning påverkas med de nya förutsättningarna. Den förändringen är säkert inte linjär, men nära nog för att man skall kunna anta att framledningstempen stiger ungefär lika mycket som returtempen sjunker.

För att förstå detta behöver man inte vara matematiker, det räcker att besitta sunt förnuft. ;)

Så samtidigt som man ger huset effekt så sjunker returtempen... Märkligt jag trodde returen var på väg uppåt... för jag står ofta å tittar på returens temp å jag ser då bara att den går uppåt när vp ger effekt... men jag har nog fel..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Vad händer nu då?
« Svar #18 skrivet: 22 januari 2006, 18:03:00 »
För att tillföra den extra effekt VP ej klarar då det nu är kallare så istället för att el brännes så bränner jag lite ved i min öppna spis med insats som är ett måste annars tar den mer värme från huset än den ger i strålning.

En öppen spis är ingen värmegivande källa om man ej kan begränsa dess luft flöde från huset antinge med sep ute kanal eller begränsning med en insats. :-\
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Vad händer nu då?
« Svar #19 skrivet: 22 januari 2006, 20:28:41 »
Citera
Ehh? Har du ingen tempskillnad avges ingen värme alls, skulle jag vilja säga. Avgiven effekt effekt är ju proportionell mot flödet gånger delta-T, och om delta-T är 0, så har du ingen värmeavgivning alls.

jag kan va irriternade envis  ;) ;) 

Om en radiator är 50 grader i toppen och i botten då avger den maximalt med värme, det är ju som sagt medeltempen minus rumstempen (inte flödet) som avgör en radiators värmeevgivning.
Jag förstår vad du menar men det funkar tvärtom... Har man ingen tempskillnad på stig o retur, så kan det va så att den avger noll värme, men då måste det va vacum!

Jag förstod vad du menade  ;) Även om du har i stort sett samma temp upptill och nedtill sÃ¥ blir det lite skillnad när värmen avges till rummet. Om du skulle ha exakt samma temperatur in och ut ur radiatorn kan den inte ha avgett nÃ¥gon värme, oberoende av hur mycket flöde du har, och det är en omöjlighet om radiatorn är varmare än rummet.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Vad händer nu då?
« Svar #20 skrivet: 22 januari 2006, 20:37:33 »
Digital

Du har rätt, med min 2010-6 så av ger den mindre värme än behovet är, men för att få upp framledningstemp så måste jag sänka flödet och då blir det som alla säger lägre returtemp för framledningens temp kyls ner alla radiatorerna.

Men samtidigt får jag högre temp diff i övre delen av radiatorerna och därmed med den luftström som passera dem blir det bättre uppvärmning av luften.

Samtidigt måste jag tillföra värme med andra radiatorer som kompenation för den mindre avgivningen.

Summa sumarum alla Ni har rätt på sitt sätt.
Jag håller med Er alla.

Janne

Janne, du borde bli diplomat!

Själv vägrar jag ge mig :D, sänkningen av flödet ger som resultat högre framledningstemp och lägre returtemp, Roland har naturligtvis rätt, hur mycket framledningen stiger och returledningen sjunker beror på hur radiatorernas värmeavgivning påverkas med de nya förutsättningarna. Den förändringen är säkert inte linjär, men nära nog för att man skall kunna anta att framledningstempen stiger ungefär lika mycket som returtempen sjunker.

För att förstå detta behöver man inte vara matematiker, det räcker att besitta sunt förnuft. ;)

Så samtidigt som man ger huset effekt så sjunker returtempen... Märkligt jag trodde returen var på väg uppåt... för jag står ofta å tittar på returens temp å jag ser då bara att den går uppåt när vp ger effekt... men jag har nog fel..

Naturligtvis stiger returen när VP går, i alla fall så länge som uteffekten från VP är högre än värmebehovet, den gör det vare sig du har högt eller lågt flöde. Om du har lågt flöde ligger returen hela tiden lägre än vid högt flöde, men den rör sig fortfarande på samma sätt.

Ett enkelt experiment är att köra med måttlig effekt på elpatron och låta fram och returtempen stabilisera sig. Ändra sedan hastiget på cirkpumpen och du skall se att temperaturerna ändrar sig i motsatt riktning från varandra. Den avgivna effekten är dock fortfarande densamma, eftersom du matar in samma effekt och den måste ta vägen någonstans.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Vad händer nu då?
« Svar #21 skrivet: 22 januari 2006, 23:47:09 »
Digital

Du har rätt, med min 2010-6 så av ger den mindre värme än behovet är, men för att få upp framledningstemp så måste jag sänka flödet och då blir det som alla säger lägre returtemp för framledningens temp kyls ner alla radiatorerna.

Men samtidigt får jag högre temp diff i övre delen av radiatorerna och därmed med den luftström som passera dem blir det bättre uppvärmning av luften.

Samtidigt måste jag tillföra värme med andra radiatorer som kompenation för den mindre avgivningen.

Summa sumarum alla Ni har rätt på sitt sätt.
Jag håller med Er alla.

Janne

Janne, du borde bli diplomat!

Själv vägrar jag ge mig :D, sänkningen av flödet ger som resultat högre framledningstemp och lägre returtemp, Roland har naturligtvis rätt, hur mycket framledningen stiger och returledningen sjunker beror på hur radiatorernas värmeavgivning påverkas med de nya förutsättningarna. Den förändringen är säkert inte linjär, men nära nog för att man skall kunna anta att framledningstempen stiger ungefär lika mycket som returtempen sjunker.

För att förstå detta behöver man inte vara matematiker, det räcker att besitta sunt förnuft. ;)

Så samtidigt som man ger huset effekt så sjunker returtempen... Märkligt jag trodde returen var på väg uppåt... för jag står ofta å tittar på returens temp å jag ser då bara att den går uppåt när vp ger effekt... men jag har nog fel..

Naturligtvis stiger returen när VP går, i alla fall så länge som uteffekten från VP är högre än värmebehovet, den gör det vare sig du har högt eller lågt flöde. Om du har lågt flöde ligger returen hela tiden lägre än vid högt flöde, men den rör sig fortfarande på samma sätt.

Ett enkelt experiment är att köra med måttlig effekt på elpatron och låta fram och returtempen stabilisera sig. Ändra sedan hastiget på cirkpumpen och du skall se att temperaturerna ändrar sig i motsatt riktning från varandra. Den avgivna effekten är dock fortfarande densamma, eftersom du matar in samma effekt och den måste ta vägen någonstans.

Detta började med att någon påstod att vid lägre flöde så sänks returtempen....
Jag förstår teorin att vid lägre flöde så stannar vattnet kvar lite längre i radiatorn och sänks därmed... men detta ska då ske samtidigt som effekt till radiatorn ges hur ska man då se att returen sjunker när framledningen är det enda som ökar...
Visst skillnaden mellan retur å fram blir större men ännu så länge har jag inte noterat lägre retur genom att sänka pumpflödet vid tex pumpbyte etc..etc..
Teorin fungerar när man har ett system som ligger exakt på börvärdet typ med en CTC men med ett system som Nibe kör med där vp:en strävar högre än börvärdet och där returen åxå har en uppåtgående trend så märks det inte att returen sänks vid lägre flöde...det är alltså då framledningen som ökar i högre takt därav större skillnad..
Jag kommer den kommande arbetsveckan speciellt inrikta mej på att se om jag möjligtvis har fel och skulle så ske kommer jag vika mej va så säkra..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad händer nu då?
« Svar #22 skrivet: 23 januari 2006, 05:03:20 »
Digital, jag vet inte om du skämtar eller menar allvar, men om du vill kan jag bevisa det med en enkel loggkurva.

Jag vrider upp ratten ordentligt så jag får maxtemp i systemet (lång gångtid), sedan sänker jag hastigheten på cirkpumpen och du skall se att returtempen sjunker i takt med att framledningstempen ökar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Vad händer nu då?
« Svar #23 skrivet: 23 januari 2006, 05:26:28 »
Digital, jag vet inte om du skämtar eller menar allvar, men om du vill kan jag bevisa det med en enkel loggkurva.

Jag vrider upp ratten ordentligt så jag får maxtemp i systemet (lång gångtid), sedan sänker jag hastigheten på cirkpumpen och du skall se att returtempen sjunker i takt med att framledningstempen ökar.

Det är klart jag skämtar ;) Jag strävar emot för att jag aldrig sett det ni säger sker vid lite lägre flöde... Jag kan ha fel men det bevisar väl du strax... då ger jag mej som sagt..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vad händer nu då?
« Svar #24 skrivet: 23 januari 2006, 14:37:10 »
Digital, jag vet inte om du skämtar eller menar allvar, men om du vill kan jag bevisa det med en enkel loggkurva.

Jag vrider upp ratten ordentligt så jag får maxtemp i systemet (lång gångtid), sedan sänker jag hastigheten på cirkpumpen och du skall se att returtempen sjunker i takt med att framledningstempen ökar.

Det är klart jag skämtar ;) Jag strävar emot för att jag aldrig sett det ni säger sker vid lite lägre flöde... Jag kan ha fel men det bevisar väl du strax... då ger jag mej som sagt..

Det kanske kommer när jag fÃ¥r tid.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Vad händer nu då?
« Svar #25 skrivet: 23 januari 2006, 19:21:12 »
....
Teorin fungerar när man har ett system som ligger exakt på börvärdet typ med en CTC men med ett system som Nibe kör med där vp:en strävar högre än börvärdet och där returen åxå har en uppåtgående trend så märks det inte att returen sänks vid lägre flöde...det är alltså då framledningen som ökar i högre takt därav större skillnad..
...

I mitt fall är det så att värmepumpen, lite klent dimensionerad, vintertid ofta går hela tiden oftast utan tillsatsvärmen inkopplad. Det blir då konstanta temperaturer och det är lätt att se vad som händer om man ändrar farten på pumparna. Det gäller bara att ha lite tålamod.

I Digitals fall verkar det vara en anläggning där temperaturerna hela tiden pendlar upp och ner i takt med att pumpen startar och stannar. Jag tror att det är därför Digital har så svårt att se effekterna av en ändring av pumpens hastighet. Ändringarna som uppstår genom pumpens ändrade hastighet dränks i start-stoppändringarna.
« Senast ändrad: 24 januari 2006, 08:37:44 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Vad händer nu då?
« Svar #26 skrivet: 23 januari 2006, 20:07:33 »
....
Teorin fungerar när man har ett system som ligger exakt på börvärdet typ med en CTC men med ett system som Nibe kör med där vp:en strävar högre än börvärdet och där returen åxå har en uppåtgående trend så märks det inte att returen sänks vid lägre flöde...det är alltså då framledningen som ökar i högre takt därav större skillnad..
...

I mitt fall är det så att värmepumpen, lite klent dimensionerad, vintertid ofta går hela tiden oftast tillsatsvärmen inkopplad. Det blir då konstanta temperaturer och det är lätt att se vad som händer om man ändrar farten på pumparna. Det gäller bara att ha lite tålamod.

I Digitals fall verkar det vara en anläggning där temperaturerna hela tiden pendlar upp och ner i takt med att pumpen startar och stannar. Jag tror att det är därför Digital har så svårt att se effekterna av en ändring av pumpens hastighet. Ändringarna som uppstår genom pumpens ändrade hastighet dränks i start-stoppändringarna.

En anläggning :o :o
Bara idag två anläggningar som inte "beter" sig som den ska glodde på returen medans kompressorn gick i bägge fallen, och det enda som hände efter en sådär 10-15 minuter var att returen gick upp pga av effekt som matas in i radiatorerna...
jag lovar har sett säkert 40-50 stycken som inte gör som ni säger... och därför är jag svårflörtad...Tyvärr tycker nog en del...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Vad händer nu då?
« Svar #27 skrivet: 23 januari 2006, 22:18:12 »
Vad som händer om man ändrar cirk pumpens hastighet med mer flöde:
Framl temp sjunker med ca 6-8 grader och diff minskar med 4 grader.

NU med höjning från hast 2 till 3 har jag från tidigare flöde 400l/h ökat till 450l/h.  Den av given effekt är nu jämt 4,5kW värme och som tidigare med min mätning 1,95kW VP effekt.

Nu ändrade jag avfrostningsnings tid till var 1,5h. Det fungerar ypperligt vid denna temp ute -8,2 uppmätt i SMO ute givare. Den på 2010 ute givare visar minus 7,5.

Vid avfrostning går Värmemätaren baklänges under 2 min ner till minus 7,5 kW. sen ökar den igen upp till 4,5kW men först efter 10 min.

Citera
Hetgasen sjunker från 86,9 ner till 65 gr. Vätskeledn temp normalt 1,5-2 gr över retur temp den sjunker till -14gr. Förångnings temp normalt -11-- -20gr stiger till -1,1. Suggas temp stiger till +16,4gr
Sen efter 3 min är allt över och VP genererar + igen på värmemätaren med början på 1,5--2,0--2,5--3,0--3,5--4,0--4,5-4,7--4,5--4,4..4,5..osv. detta under 10 min efter avfrostningen..


Diff blir lite större efter avfrostn och därför ger VP mer värme. Men summa sumarum förlorar jag inget om jag skall tro värmemätaren.. --/ Sc:,h Nibes 10% förlust vet jag ej hur jag skall kunna bekräfta.

Med denna körning stängde jag av TS och använder endast VP och har nu 23,8 gr retur och 8,8 diff vilket ger mig 32,6 framledning med mina 440l/h. Det är vad 4,5kW värme kan höja tempen till med min belastning i bostaden.


Efter ett tag sjönk temp mer och ack tanken temp blev ner till 30 grader, så jag slog till elpatronen igen.
Man får leva med tillskottsel nu med minus ute. >:(

I natt gav VP 4,07kW värme och elpatron 1,7kW detta var statestiken förra dygnet.
Hemsk förbrukn på 150kWh el med VP värme 98kWh med förbrukning på 47kWh.



Väl mött.. b00k

Janne
« Senast ändrad: 28 januari 2006, 21:53:38 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Vad händer nu då?
« Svar #28 skrivet: 24 januari 2006, 16:59:11 »
Jag ger mej.... returen sjönk 0.2 grader när jag idag justerade in en F2010/8KW som matar en VVM 240 medans framledning gick upp 2.2 grader... :-\
Och efter  5 min sÃ¥ gick den sen stadigt uppÃ¥t... ;D.

Min tröst är att F1115 inte har decimaler... *roflmao*
 
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!