Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R  (läst 139918 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #45 skrivet: 18 februari 2006, 19:49:29 »
Hej på er igen, tack för mot- och medhåll


Digital du behöver inte vara orolig, blir det för ojämt kommer det säkert in fler på din sida. Det är ju det som är själva grejen, att testa ideer synpunkter och i realtid få feedback. Det är klart jag är färgad av min tillhörighet. Om jag lyfter fram något är ju sannolikheten att det är något som är till Thermias fördel stor. Jag tror de flesta vet hur de skall läsa mina inlägg. Jag talar ju trots allt om vem jag är. Jag vet att mina kollegor i branchen regelbundet läser forat. I bland när vi träffas relaterar vi till forat. Det är kul och se hur det utvecklats. Jag lär mig jättemycket här hela tiden.

Det är ju bara ni som kan avgöra om mina inlägg är trovärdiga eller ej. Om ni inte tycker det kommer det ju oftat tillbaka i form av ett inlägg.

Om jag får ge mig in i hur jag ser på de närmaste aktörernas trovärdighet så är ju just ämnet i denna tråd lämpligt. Några citat från deras annonser:

IVT;     65 gradigt vatten.....
NIBE;  COP 5,03......

I vår annonsering är det mest och varmast tappvarmvatten vi lyft fram vilket jag tycker R&R test visar.

mvh
Adam
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #46 skrivet: 18 februari 2006, 19:54:45 »
Bra kommentar från Adam. Jag har själv IVT men det är inte det det handlar om. Alla ska få publicera vad man vill så känge det är sant och spårbart sedan är det självklart att det finns många sanningar. Så länge man inte ljuger med visade data och diagram är det helt ok och till och med positivt att det framhävs vad som är styrkorna med respektive värmepumpsfabrikat. Det är sedan upp till konsumenten att välja vad som pasar bäst för deras situation.

Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #47 skrivet: 18 februari 2006, 20:08:11 »
Om jag får delge min mening så förgyller bla  ADAM;DIGITAL;VPGR;PERJ som tekniska kunniga detta forum. det är det som gör att man ej kan låta bli att läsa och språka med kommentarer. :-\

Den tekniska debatten delas sen med mig, rickard, bertil, utoppiazz, norrlänning 2,0, CarMan mfl. Denna typ av delgivning gör att jag själv vill delge med vad jag har för erfarenhet och kunskaper. b00k

Jag känner verkligen sympati för att tillverkare med fackfolk kan vara med i denna debatt. a:gl



Andra fabrikat än de stora i sverige  THERMIA;NIBE;IVT;AUTOTERM:CTC sÃ¥ som STIEBEL;SANOYO (ahlsell);VARMTEK;GEOTERM kunde vara kul om de ocksÃ¥ kan vara med i denna debatt.
« Senast ändrad: 18 februari 2006, 20:29:34 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #48 skrivet: 18 februari 2006, 20:29:21 »
Vem tillverkar Thermias scroll? Copeland?

Om jag förstått det rätt så domineras kompressormarknaden av Copeland och Bristol + några till.
Kanske rentav snarlika kompressorer i IVT och Thermia?

Jag försvarar egentligen inte kolvkompressorn. Sanningen är väl den att ingen "vet" på lång sikt vilken typ som är bäst. Om det är som Adam skrivet att kurvan är flackare så måste man ju medge att scroll är att föredra vid lite högre tempererade system.
Min Nibe har lämnat ca COP 3,6 (med cirkulationspumparna exkluderade men tillsatsel inkluderat) senaste månaden. Det märks tydligt att när diffen Brine-VB närmar sig 55 grader då får maskinen kämpa Det t o m hörs på ljudet...

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #49 skrivet: 18 februari 2006, 20:49:13 »
Adam:

Har du någon förklaring till att tyskarna har förhållandevis låg COP jämfört med de svenska pumparna?

Jag har ju en Stiebel, och förutom att den använder R410a, och samtliga svenska pumpar R407c, så antar jag att de flesta komponenter borde vara jämförbara. Stiebel använder ju en Copeland kompressor, vilket väl är en ganska vanlig kompressor.

Jag kan tänka mig att pumpar skiljer.

Har något tillskott använts, och vet man i så fall hur mycket för respektive pump?

Har legionellakörningar gjorts?

Finns det någon utförligare beskrivning av respektive uppställning och kanske inställningar?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #50 skrivet: 18 februari 2006, 20:55:36 »
Hej på er igen, tack för mot- och medhåll


Digital du behöver inte vara orolig, blir det för ojämt kommer det säkert in fler på din sida. Det är ju det som är själva grejen, att testa ideer synpunkter och i realtid få feedback. Det är klart jag är färgad av min tillhörighet. Om jag lyfter fram något är ju sannolikheten att det är något som är till Thermias fördel stor. Jag tror de flesta vet hur de skall läsa mina inlägg. Jag talar ju trots allt om vem jag är. Jag vet att mina kollegor i branchen regelbundet läser forat. I bland när vi träffas relaterar vi till forat. Det är kul och se hur det utvecklats. Jag lär mig jättemycket här hela tiden.

Det är ju bara ni som kan avgöra om mina inlägg är trovärdiga eller ej. Om ni inte tycker det kommer det ju oftat tillbaka i form av ett inlägg.

Om jag får ge mig in i hur jag ser på de närmaste aktörernas trovärdighet så är ju just ämnet i denna tråd lämpligt. Några citat från deras annonser:

IVT;     65 gradigt vatten.....
NIBE;  COP 5,03......

I vår annonsering är det mest och varmast tappvarmvatten vi lyft fram vilket jag tycker R&R test visar.

mvh
Adam
Så fort det går att glömma den varvtalstyrda VP:en ;D
Som lurat en del kunder som tror dom har en varvtalstyrd kompressor.. fiR:

Nä Thermia leder utvecklingen i avancerad reklamlurendrejeri...
Dom ligger i topp där...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #51 skrivet: 18 februari 2006, 21:31:09 »
tipo874
Under själva COPmätningarna är det inga elpatroner inblandade. Men nästan allt påverkar ju resultatet. Att de svenska pumparna kommer bra ut tror jag beror på den hårda och långa konkurrensen. Det säljs/tillverkas klart flest vätska vatten värmepumpar i Sverige.

Vi skall nog inte starta en 410 vs 407 tråd i tråden men kort är ju detta media mer kompact (mer energität) vilket ger mindre komponenter vilket i sin tur påverkar kostnaden gynnsamt. Vid varje givet tryckförhållande kan man räkna ut vilket köldmedia som har bäst teoretiskt COP. Om man ser det på det sättet vinner 407 över 410 vid 0/45.
Sen kommer det in andra aspekter, en nackdel är 410s relativt mindre envelope (det fönster av tillåtna kombinationer av evaporering och kondensering)

Om jag skulle gå in på hur hela testen utförts skulle det bli ett långt inlägg. Jag hoppas och tror att KoV och eller SP lägger ut en mer utförlig rapport på hur testet utförts, mer/alla provpunkter och testresultat.

Digital
På gott och ont är vi vpnördar för att använda KONULTs uttryck ganska få jämfört med resten av kundbasen.  Förstår om den förstnämnda gruppen kände sig vilseledda och det kan ha påverkat trovärdigheten hos delar av detta kollektiv men i sak var det korrekt. (rad) Pumpen  anpassar sig i varje givet ögonblick till rådande behov. Jag har en känsla av att just detta ämne varit uppe tidigare och vi kanske inte skall älta det här. Men point taken.
mvh
Adam
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #52 skrivet: 18 februari 2006, 21:56:07 »
tipo874
Under själva COPmätningarna är det inga elpatroner inblandade. Men nästan allt påverkar ju resultatet. Att de svenska pumparna kommer bra ut tror jag beror på den hårda och långa konkurrensen. Det säljs/tillverkas klart flest vätska vatten värmepumpar i Sverige.

Vi skall nog inte starta en 410 vs 407 tråd i tråden men kort är ju detta media mer kompact (mer energität) vilket ger mindre komponenter vilket i sin tur påverkar kostnaden gynnsamt. Vid varje givet tryckförhållande kan man räkna ut vilket köldmedia som har bäst teoretiskt COP. Om man ser det på det sättet vinner 407 över 410 vid 0/45.
Sen kommer det in andra aspekter, en nackdel är 410s relativt mindre envelope (det fönster av tillåtna kombinationer av evaporering och kondensering)

Om jag skulle gå in på hur hela testen utförts skulle det bli ett långt inlägg. Jag hoppas och tror att KoV och eller SP lägger ut en mer utförlig rapport på hur testet utförts, mer/alla provpunkter och testresultat.

Digital
På gott och ont är vi vpnördar för att använda KONULTs uttryck ganska få jämfört med resten av kundbasen.  Förstår om den förstnämnda gruppen kände sig vilseledda och det kan ha påverkat trovärdigheten hos delar av detta kollektiv men i sak var det korrekt. (rad) Pumpen  anpassar sig i varje givet ögonblick till rådande behov. Jag har en känsla av att just detta ämne varit uppe tidigare och vi kanske inte skall älta det här. Men point taken.
mvh
Adam
Kommer Thermia med en riktig varvtalstyrd VP snart...
Skulle tro att ni ligger i där eller ??
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #53 skrivet: 18 februari 2006, 22:18:06 »
Kommer Thermia med en riktig varvtalstyrd VP snart...
Skulle tro att ni ligger i där eller ??
Nej, det gör de inte.  De har ju redan kommit med "Optimum", sÃ¥ det finns inte plats för nÃ¥gon förbättring mer, vad skulle den i sÃ¥ fall heta?  *roflmao*
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #54 skrivet: 18 februari 2006, 23:43:47 »
Måste väl vara rätt ovanligt med ett forum där representanter för tillverkarna av de produkter som det handlar om är närvarande.
Jag tycker det är fantastiskt positivt, att kunna ställa frågor och få SVAR direkt, istället för tyckanden, åsikter och gissningar.
Kunna ge förslag, som kan diskuteras och kanske förkastas direkt - eller rentav påverka framtida produktion.
Helt otroligt. I'm all for it!  :D :D :D

Samtidigt blir det väl oundvikligen situationer då intressekonflikter uppstår och det är svårt att bedöma det som skrivs.
Samt att det kantrar då bara representant för ett märke är närvarande. GANSKA känsligt om denne ger omdömen om andra märken, som sker här i denna tråd. Förr eller senare kommer det väl att bli ett reellt problem.

Ett stort företag som Thermia har rätt mycket att förlora, medan för en liten tillverkare som Thoréns t ex som tydligen gör en bra produkt skulle det kunna vara mycket positivt att sprida budskapet här.

SÃ¥ vore det väl kul om CTC ocksÃ¥ var med och kunde förklara hur deras vp egentligen fungerar. Det tycks ju ingen pÃ¥ forumet begripa - inklusive CTC-ägarna och därmed ocksÃ¥ undertecknad (som är nöjd ändÃ¥).  :)

Bjud in alla utvecklingscheferna vetja!
Adam, skulle vara kul att veta hur ni ser på vad som sägs på forumet och forumets betydelse när branschfolket träffas.
« Senast ändrad: 18 februari 2006, 23:49:23 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #55 skrivet: 19 februari 2006, 07:59:10 »
Till adam här kommer en annan komentar ang oljestop!
Ett annat fel som jag varit med om på några thermia pumpar är oljestopp i förångaren,
kompressorn trycker ur sig olja, ju varmare du kör ju mer olja trycker den ur sig och
specielt scroll kompressorer. Tillslut får du för mycke olja i förångaren så det blir ett tillfälligt
stopp i köldmediekretsen och maskinen suger ner sig och de blir ett LP larm.
Sen återställer du maskinen och den kan suga tillbaka lite olja så den går ett tag till.

MVH Dragan

Fortfarande inte hört talas om problemet??
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #56 skrivet: 19 februari 2006, 10:03:40 »
Här kommer en Finsk variant från Mac Vent. Den kan vara en variant som om de stora i sverige inte ser upp de kan ta över en del av kakan i Sverige.

http://www.mecvent.se/vpump.htm

Citera
Genom att välja vår värmepump och en väl planerad helhet får du 2/3 av uppvärmningsenergin till ditt hus från solen.

EVT- seriens värmepumpar är kompletta värme- centraler med tillhörande 360 l ackumulatortank.
ECT- seriens värmepumpar är kompletta värme- centraler med tillhörande 260 l ackumulatortank.
EPT- seriens värmepumpar behöver en separat ackumulatortank.
 
Alternativa färger är vit och turkosgrön.
 




Typ Gratis-energi kW El-förbruk-ning kW Värme-effekt kW Höjd / Bredd / Djup /Tyngd kg / Ackumulator-tankvolym

ECT 400 5,7 + 2,0 = 7,7 (12,2) .........1930 595 625 268 260 
EVT 750 10,0 + 3,6 = 13,6 (19,6) .....1930 1100 625 336 360
                                   
EPT 350 4,8 + 1,7 = 6,5 ..................  1350 595 650 131 -
EPT 400 5,7 + 2,0 = 7,7...................  1350 595 650 136 -
EPT 600 8,3 + 2,7 = 11,0................... 1350 595 650 194 -

--------------------------------------------------------------------------------
 
Pumparnas värmefaktor är mellan 3.8 - 4.1

Se deras hemsida Utdrag:
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #57 skrivet: 19 februari 2006, 13:47:20 »
Måste väl vara rätt ovanligt med ett forum där representanter för tillverkarna av de produkter som det handlar om är närvarande.
Jag tycker det är fantastiskt positivt, att kunna ställa frågor och få SVAR direkt, istället för tyckanden, åsikter och gissningar.
Kunna ge förslag, som kan diskuteras och kanske förkastas direkt - eller rentav påverka framtida produktion.
Helt otroligt. I'm all for it! :D :D :D
Jag är inne och skriver i forat i mitt eget namn, mina kollegor i branschen är åtminstonne inne och läser. Det är klart ni påverkar framtida produkter.

Overlander
Det citat du refererar till har jag svårt att kommentera i och med att det är ett isolerat inlägg i en anna tråd. Det är enklare och mer pasande att ta det i sitt sammanhang. Av ren självbevarelsedrift försöker jag läsa så lite jag kan på forat. Stundom i vissa trådar tror jag att vissa klargöranden skulle hjälpa, och då har jag svårt att låta bli. Men om jag inte läst det mår jag ju inte "illa" av det. Om du vill att jag skall angagera mig specifikt i den här problembilden kan du väl sätta mig på spåret med ett privat meddelande som innehåller en länk till den tråd du vill jag skall titta på.

Tråden du refererar till handlar ju om ett system där deltat på brine är för stort. Om man med tiden får igensatt smutsfilter minskar flödet från det vi anser vara optimalt, 3 graders delta. Även om installationen utförts korrekt och flödet varit rätt inställt från början kan detta hända. Vi var inne på oss som grupp tidigare i tråden. Jag skulle vilja kalla oss för teknikintresserade VP ägare  a:gl. Många, men inte alla, i denna grupp håller nog koll på sina delta.

 *vinkar*Varning nu kommer det Thermia reklam*vinkar*:

Thermia Dilomat Optimum reglerar själv in sig så att optimalt delta på både kall och varm sida upprätthålls. Om tex ett smutsfilter på någon sida gör att det optimala flödet inte infinner sig försöker först pumparna justera sina varvtal så att förinställt delta uppnås. Lyckas inte detta trots att pumpen går på fullt varvtal larmar värmepumpen genom diod och text på display eller om man har tillvalet Thermia Online som ett SMS och/eller e-mail  till ägaren och/eller installatören.

 *vinkar*Slut pÃ¥ markerad varning och Ã¥ter till ordinärt pro Thermia tugg*vinkar*

En stor anledning till att många väljer värmepump som alternativ är just att slippa bry sig, bära ved eller tömma aska. Den ovan nämnda varvtalsstyrningen hjälper till med detta. Det finns nog allt för många system som tuffar och går utan att spara in maximalt med pengar. Personligen tror jag att kunderna gör sin största vinst med Optimum i just denna differanskalkyl. Men det kanske är svårt att sälja in att hur mycket du skulle fölora om systemet inte gick med optimala deltan. Det är ju något som tas för en självklarhet. 

Om vi räknar på ett hus som har ett energibehov om 30 000 kWh och har en årsverkningsgrad på 3 och att detta täcks till 100% av en värmepump med optimala flöden så blir differanskalkylen:
Om anläggningen arbetar med för litet ΔT ( 5° ) över värmesystemet
och ett för stort ΔT ( 4° ) över köldbäraren ökar driftkostnaden för kunden med ca 1000 sek/Ã¥r

Antagligen är det lättare att sälja den direkta elbesparingen i och med att cirkpumparna i sig är 3-5 ggr mer effektiva än "vanliga" cirkpumpar.
Jag baserar detta påstående med följande resonemang:

Det är allmänt känt i branschen att verkningsgarden ( flöde*tryck/eleffekt) för vanliga standard cirkulationspumpar ligger mellan 7-10%.

De cirkulationspumpar vi använder i Thermia Diplomat Optimum har en verkningsgrad som ligger mellan 30-35%.

Men om man räknar lite mer konservativt:
Driftkostnad för cirkulationspumpar med traditionell teknik på en 10kW värmepump är 1750 sek/år

Driftskostnader för cirkulationspumpar på en Thermia Diplomat 10 Optimum är 990 sek/år

En besparing för kunden på 760 sek/år

Exemplet är gjort på en anläggning med sammanlagd drifttid på 4000 h och en total drifttid för radiatorpumpen på 7000h. Eltaxa 0,95sek/kW

Phu det blev långt det här, men sammanfattningsvis tror jag man har mer att tjäna på att hela tiden säkerställa att flödena är optimala än den direkta minskningen av drivenergin till cirkpumparna.

mvh
Adam





Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #58 skrivet: 19 februari 2006, 14:05:16 »
Min fråga var inte ett ifrågasättande av provningsbetingelserna. 45/0 kan nog duga bra för att representera många installationer .
 Men jag funderade pÃ¥ varför de tysktillverkade / konstruerade pumparna o testet visade lägre COP än de andra: Och är just bara nyfklen pÃ¥ om utformningen/ dimensioneringen/ styrningen  av en pumps komponenter möjligen kan behöva anpassas till KB-tempen.
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #59 skrivet: 19 februari 2006, 14:12:34 »

Det är allmänt känt i branschen att verkningsgarden ( flöde*tryck/eleffekt) för vanliga standard cirkulationspumpar ligger mellan 7-10%.

De cirkulationspumpar vi använder i Thermia Diplomat Optimum har en verkningsgrad som ligger mellan 30-35%.


Det tycker jag Thermia är värd en eloge för. Övriga värmepumptillverkare lär av ren självbevarelsedrift bli tvungna att komma efter. Det som jag tycker är märkligt är att så dåliga cirkulationspumpar har kunnat användas så länge.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!