Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Seriösa installatörer?!?!?!?!?!?  (läst 2984 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PluttSkydiver

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Ägare av Panasonic AC-robot
    • Familjen Strömqvist
Seriösa installatörer?!?!?!?!?!?
« skrivet: 04 oktober 2006, 10:53:53 »
Jag är på väg att köpa en luft/luft värmepump men det är inte så lätt att veta vilket företag man ska vända sig till för att få en pump installerad.
Det är en väldigt het marknad med hundratals företag som annonserar med stora annonser i tidningar och vill sälja och installera värmepumpar. Med en sådan marknad finns det utrymme för oseriösa aktörer. Det verkar inte vara ett stort problem men jag vill inte råka ut för en sådan.

Jag hörde någon som fick sin pump installerad och installatören gjorde ett slarvigt jobb med bland annat kabeldragningar som sitter snett. Den installatören hade så många installationer per dag så att han inte hade tid med att göra ett noggrant jobb. Då undrar vad mer man kan slarva med. Till exempel placering där installatören prioriterar en plats där det är lätt att dra el och borra genom väggar istället för en placering så att man får så bra verkningsgrad som möjligt.

Nu har jag velat tillräckligt på vilken firma jag ska anlita. Snart tar jag den firman som har dom största annonserna och som skickar en säljare hem till mig som pratar omkull mig på 3 sekunder.

Vilken ska man välja?

// Magnus

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Seriösa installatörer?!?!?!?!?!?
« Svar #1 skrivet: 06 oktober 2006, 14:38:08 »
Det säkraste är att göra jobbet själv.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Linkan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Seriösa installatörer?!?!?!?!?!?
« Svar #2 skrivet: 06 oktober 2006, 18:55:06 »
Hej

Om du tittar och söker i detta forum så kommer du snart på vilken pump som ger bäst värme för pengarna och som fungerar som den ska.
Montera kan du göra själv som föregånde skriver det är inte så svårt.
Koppla allt förutom det sista vid pumpen om rören måste kappas.
Ta det lungt och läs bruksanvisningen så ska du se att det går bra.
Skulle det strula så har du ju detta forum och fråga på.
Kan vara lite svårt att få tag på någon som vakumsuger dock eftersom dom vill montera och sälja på än och samma gång för att tjäna pengar.

//Lycka till

Utloggad PluttSkydiver

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Ägare av Panasonic AC-robot
    • Familjen Strömqvist
SV: Seriösa installatörer?!?!?!?!?!?
« Svar #3 skrivet: 09 oktober 2006, 09:28:29 »
Jag tycker att det skulle vara värt några 1000-lappar extra att få värmepumpen installerad på ett proffsigt sätt.

Annars fÃ¥r jag  först jaga runt efter en bra pump och sen komma pÃ¥ vart jag vill ha den. Sen ska den sättas upp och borra hÃ¥l i väggar och sÃ¥ vidare. Sen att fÃ¥ tag pÃ¥ en elektriker som drar all el. Troligtvis mÃ¥ste det dras el tvärs igenom huset eftersom proppskÃ¥pet sitter i den trÃ¥nga hallen och inte där jag tror att värmepumpen ska sitta. Sen blir det till att fÃ¥ tag pÃ¥ en installatör som suger vacuum och gör det sista slutjobbet.

Om jag känner mig själv rätt så kommer jag aldrig få en vämepump om jag ska göra det mesta själv samt att jaga hantverkare.

Jag såg en annons om någon som kunde installera vämepump billigt. Sen när man läste det finstilta så ingick inte eldragningen. Det måste man fixa själv med en elektriker.
Min erfarenhet med att få tag på behörig elektriker är att det är både dyrt och svårt.
Brukar det vara så eller var det bara den installationsfirman som inte kunde erbjuda elinstallationen?

Jag är fortfarande förvirrad.....   Sc:,h

// Magnus

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: Seriösa installatörer?!?!?!?!?!?
« Svar #4 skrivet: 14 oktober 2006, 21:51:51 »
Jag förespråkar en totalentrepenad, OM du inte är en händig behörig elektriker med goda gräv, borr och rörkunskaper som är en stjärna på att dimmensionera anläggningar. (du bör ha en grävmaskin, kraftig Hiltiborr samt slangsättarutrustning + borrigg.) ;)

själv är inte bäste dräng....

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Seriösa installatörer?!?!?!?!?!?
« Svar #5 skrivet: 14 oktober 2006, 22:06:32 »
Jag förespråkar en totalentrepenad, OM du inte är en händig behörig elektriker med goda gräv, borr och rörkunskaper som är en stjärna på att dimmensionera anläggningar. (du bör ha en grävmaskin, kraftig Hiltiborr samt slangsättarutrustning + borrigg.) ;)

själv är inte bäste dräng....

Nejdu errol, nÃ¥gon grävmaskin behövs inte vid inst. av en luftvärmepump.  *roflmao*
Själv är bäste dräng!
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: Seriösa installatörer?!?!?!?!?!?
« Svar #6 skrivet: 14 oktober 2006, 22:10:22 »
 ;)  du har helt rätt...sorry, men ett vattenpass.... Thumbsup  inte riggen heller förstÃ¥s.
   

« Senast ändrad: 14 oktober 2006, 22:23:07 av errol404 »

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Seriösa installatörer?!?!?!?!?!?
« Svar #7 skrivet: 14 oktober 2006, 22:19:09 »
Jag förespråkar en totalentrepenad, OM du inte är en händig behörig elektriker med goda gräv, borr och rörkunskaper som är en stjärna på att dimmensionera anläggningar. (du bör ha en grävmaskin, kraftig Hiltiborr samt slangsättarutrustning + borrigg.) ;)

själv är inte bäste dräng....

Nejdu errol, nÃ¥gon grävmaskin behövs inte vid inst. av en luftvärmepump.  *roflmao*
Själv är bäste dräng!
Håller med nic 2 man behöver inte gräva ner utedelen till en LL pump
 Ã„r man inte allt för O händig sÃ¥ brukar det gÃ¥ bra att montera en LL pump
 det som inte alla har är en vacumpump & koningsverktyg
 det övriga som behövs har nog ( alla ) villa ägare i sin lÃ¥da ?
 mvh Kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: Seriösa installatörer?!?!?!?!?!?
« Svar #8 skrivet: 20 oktober 2006, 20:36:49 »
Jag är själv installatör och jag tycker man ska fråga efter referenser.

Jag skulle själv aldrig använda en installatör som inte har flera referenser att erbjuda.

Som servicetekniker har jag sett väldigt mycket.....Att fixa en värmepump som installerats av ett gäng polacker kan vara ett äventyr.

Billigast är inte det bästa alternativet....pratar inte installatören svenska så lås dörren!!

Jag vill påpeka att jag inte är emot polacker, men ett företag som annlitar utlänsk arbetskraft är en risk.
Om någon citerar mig och känner sig kränkt så kontakta mig privat, för jag är själv invandrare.....fast norrman. det klingar bättre på nått sätt...varför ..egentligen?

Självklart finns det många helt inkompetenta svenska installatörer med, så be om en referens så att du kan få en seriör installatör.

Detta är en känslig fråga eftersom Rikard med all rätt inte tillåter någon som helst reklam, varken positiv eller negativ, för det skulle utnyttjas till max, detta är ju ett Oberoende forum.

Ni vet precis vad jag menar och låt inte denna tråd bli en tråkig en.

Jag läste fel...det stod L/L i början, sorry., det är klart att man inte gräver ner en L/L vp... ;)

Alla kan i princip installera vad fan som helst, men då måste man veta vad man gör.

En L/L värmepump är en produkt som man i princip kan köpa på konsum snart..
Jag vill påpeka att jag inte har någon som helst erfarenhet vad gäller L/L värmepumpar, enbart L/V Och bergvärme.

I was way out.... :-\


Utloggad Class3

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: Seriösa installatörer?!?!?!?!?!?
« Svar #9 skrivet: 20 oktober 2006, 21:12:01 »

Jag vill påpeka att jag inte är emot polacker, men ett företag som annlitar utlänsk arbetskraft är en risk.
Om någon citerar mig och känner sig kränkt så kontakta mig privat, för jag är själv invandrare.....fast norrman. det klingar bättre på nått sätt...varför ..egentligen?




[/quote]
Jag har själv polacker anställda i mitt företag som verkar i en annan branch och jag tycker att dom har en bättre inställning till arbete än många svenskar som jag har haft. Mina kunder har inga problem med det. Polacker har ett mycket bra rykte numer, jobbar hårt och bra, "som svenska hantverkare var för hundra år sedan" säger man ofta.
Om en granne är nöjd med sin installation, be då att samma kille gör jobbet hos dig, oavsett vilket land denne kommer ifrån.

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: Seriösa installatörer?!?!?!?!?!?
« Svar #10 skrivet: 20 oktober 2006, 23:14:37 »
Visst finns det undantag! Jag sa precis det..Men min uppfattning är inte så och det gäller polacker som ryssar...Företag som vill tjäna lite extra gör så, tro mig jag har sätt så mycket skit så förtroendet för dessa är inte stort....jag ser det ofta. Varför ringer dom mig? Polackerna finns inte kvar och företaget har förmodligen konkat....då står du där.

Att dom har en bättre inställning till jobbet!! självklart när man tjänar mer änn tredubbelt så mycket här i sverige...jag hade haft en jävla arbetsvilja då.. att dom är som oss för 100 år sen håller jag med om ;D dom gängar väl fortfarande rör ...

som sagt om din granne är nöjd, då är det väl inga problem..

Jag har så många gånger byggt om anläggningar och nästan alla var byggda av just polacker, som inte lämnar sitt visitkort direkt...De är lyckosökare som vill tjäna pengar..det är sk. snickare som drar el och rör med inbyggda kopplingar osv osv osv
Billigt men inte bra.
Jag pratar bara om det jag upplevt och jag är inte den enda !
Alla vet detta , det är ingen hemlighet.

OBS det gäller även svenska hantverkare, men dom går förmodligen på A-kassa idag...

Utloggad Class3

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: Seriösa installatörer?!?!?!?!?!?
« Svar #11 skrivet: 21 oktober 2006, 07:19:59 »
Jag tror dig men det blir samma sak om man sätter en svensk snickare som utför ett jobb som han inte kan. Det har jag sett många exempel på. Kan tänka mig att just värmepumpbranchen är nedlusad med många oseriösa firmor. Jobbet blir aldrig bättre än installatören som gör det så hittar man en bra installatör, kräv att han personligen ska göra jobbet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!