Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Varvtalsstyrning  (läst 9269 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KalleT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Varvtalsstyrning
« skrivet: 02 oktober 2006, 22:35:54 »
Visst måste det vara mycket bättre att varvtalsstyra sin solpump för att hålla en optimal tempdiff mellan fångare och ack?

Vad finns det för erfarenheter här på forumet?
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad Gåsapågen

  • Jag önskar att jag hade en värmepump!
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varvtalsstyrning
« Svar #1 skrivet: 02 oktober 2006, 23:31:26 »
Vad är alternativen? Att köra pumpen on/off eller konstant med för högt flöde?
Ja e en liten gåsapåg från Skåne ....

Utloggad KalleT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varvtalsstyrning
« Svar #2 skrivet: 03 oktober 2006, 20:43:13 »
Vad är alternativen? Att köra pumpen on/off eller konstant med för högt flöde?
Ja, så har jag fattat det när jag har läst funktionsbeskrivningar på vissa regleringar, typ solfångare 8 ºC över botten i ack = starta pump. 4 ºC över stoppa pump. Man kan ändra temparna för start och stopp. Flödet över fångarna ställer man in manuellt.

Visst är det såhär de flesta av er kör?
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad Gåsapågen

  • Jag önskar att jag hade en värmepump!
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varvtalsstyrning
« Svar #3 skrivet: 03 oktober 2006, 22:15:55 »
Låter vettigt.
Vad är optimal tempdiff?
Hur viktigt är det?
Ja e en liten gåsapåg från Skåne ....

gano

  • Gäst
gano
SV: Varvtalsstyrning
« Svar #4 skrivet: 09 oktober 2006, 10:01:19 »
Vad är alternativen? Att köra pumpen on/off eller konstant med för högt flöde?
Ja, så har jag fattat det när jag har läst funktionsbeskrivningar på vissa regleringar, typ solfångare 8 ºC över botten i ack = starta pump. 4 ºC över stoppa pump. Man kan ändra temparna för start och stopp. Flödet över fångarna ställer man in manuellt.

Visst är det såhär de flesta av er kör?

Ja, temperaturerna du nämner är default i Stecas styrsystem. Har man långa rör och kör på lägre flöde så kan man faktiskt få kylning av tanken när solfångaren lämnar låg effekt. Jag använder själv flödet för att begränsa solfångarens effekt under högsommaren, då kör jag på läge 1 av 3 på cirkulationspumpen (medvetet ökande av värmeläckaget). När solhöjden minskar ökar jag farten på cirkpumpen för att undvika risk för kylning av tanken. Varvtalsstyrda system är ganska dyra och kanske är det bättre att lägga de pengarna i större solfångare/tank istället ?

Själv har jag ett enkelt styrsystem (Steca TR0301) som har fasta värden för start +8 /stopp +4. Jag har för enkelhetens skull ett seriekopplat system med flöde på ca 1,5/2,0/2,5 liter/minut på cirkpumpens 3 lägen.

MVH/Gano

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfångare
SV: Varvtalsstyrning
« Svar #5 skrivet: 09 oktober 2006, 10:54:41 »
Vad är optimal tempdiff?

Verkningsgraden för alla solfångare är beroende på medeltemperaturen i solfångaren. Högre temp ger lägre verkningsgrad. Å andra sidan är en för låg temp oanvändbart.

Att köra med höga tempdiffar i en solfångare kopplad mot en platt slinga i botten av acctanken är som att elda med kråkorna. Medeltemperaturen i solfångaren blir onödigt hög. Inget bra.

En solslinga utsträckt i höjdled kan ha högre tempdiff men ger problem när tanken börjar bli varm. Medeltemperaturen stiger fort när även botten blir varm och kräver större mottryck i systemet för att inte koka. Inget bra.

För låg tempdiff i en tank med utsträckt solslinga minskar skiktningen i tanken. Inget bra.

Att reglera flödet i solfångaren utifrån tempdiffen är jag tveksam till. Att ställa in flödet med hjälp av tempdiff är däremot helt ok.
Istället för att reglera flödet i solfångarna baserat på tempdiff är det enklare billigare och tycker jag bättre att reglera absolut temperaturen till acctanken genom termostat. Ljummet duschvatten gör ingen glad, däremot varmt duschvatten. Termostat är billiga och ger en användbar vattentemp från solfångarna även vid låg solinstrålning. Utan varvtalsreglering av cirkpump. Ungefär som radiatorsystemen i huset. Konstantfarts cirkpump och termostat som ger rätt temp och varierande flöde till acctanken. Inte varierande flöde över solfångaren.

Nackdelarna då? Marginellt sämre verkningsgrad men å andra sidan större komfort.
Går att kompensera med något större solfångaryta.
Ser framemot fler som sätter termostat på sin solslinga i acctanken.



Utloggad KalleT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varvtalsstyrning
« Svar #6 skrivet: 12 oktober 2006, 22:14:55 »

Har man långa rör och kör på lägre flöde så kan man faktiskt få kylning av tanken när solfångaren lämnar låg effekt.
På nedanstående reglercentral kan man ställa minvarvtalet 30-100% så  detta bör man kunna undvika. Vidare finns det en "Minimum collector temperatur" som man kan ställa -10 -90 ºC som måste överskridas innan pumpen går igång.

Varvtalsstyrda system är ganska dyra och kanske är det bättre att lägga de pengarna i större solfångare/tank istället ?
1 750:- tycker jag inte är dyrt http://www.solentek.se/index.php?section=38#mod_198
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad KalleT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varvtalsstyrning
« Svar #7 skrivet: 12 oktober 2006, 22:41:27 »
Vad är optimal tempdiff?

Verkningsgraden för alla solfångare är beroende på medeltemperaturen i solfångaren. Högre temp ger lägre verkningsgrad. Å andra sidan är en för låg temp oanvändbart.
Håller med, därför skulle man kanske skaffa sig en tank(när man blir med sovärme) med dubblaslingor där den övre värmer en relativt litenvolym 100-150l för vv.


Att reglera flödet i solfångaren utifrån tempdiffen är jag tveksam till. Att ställa in flödet med hjälp av tempdiff är däremot helt ok.
Ta detta en gång till SAKTA ??? visst är det samma sak du säger...byt "reglera" mot "ställa in" i resp. mening och du säger fortfarande samma sak, fast med omvänd mening ;) "Ställer in" gör man manuellt, när driftförhållandet förändras får man gå dit och "ställa in" igen. Då måste det vara bättre att detta sker automatiskt...eller tänker jag fel nu Sc:,h


Istället för att reglera flödet i solfångarna baserat på tempdiff är det enklare billigare och tycker jag bättre att reglera absolut temperaturen till acctanken genom termostat.

Dett får du utveckla lite, menar du termisk ventil typ denna http://infoweb.esbe.se/files/51669/Datablad_TV_SE_99500290_A.pdf

Ljummet duschvatten gör ingen glad, däremot varmt duschvatten. Termostat är billiga och ger en användbar vattentemp från solfångarna även vid låg solinstrålning. Utan varvtalsreglering av cirkpump. Ungefär som radiatorsystemen i huset. Konstantfarts cirkpump och termostat som ger rätt temp och varierande flöde till acctanken. Inte varierande flöde över solfångaren.

Nackdelarna då? Marginellt sämre verkningsgrad men å andra sidan större komfort.
Går att kompensera med något större solfångaryta.
Ser framemot fler som sätter termostat på sin solslinga i acctanken.



IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfångare
SV: Varvtalsstyrning
« Svar #8 skrivet: 12 oktober 2006, 23:30:02 »
Cirkpumpen på en solfångare går kanske max 2000 tim/år .
Den drar typiskt 75 w. Kan man spara hälften av den energin är det 75 kwh/år.Eller 3-6 dagars solsken för en typisk anläggning.
Alltså kan det inte vara skäl till varvtalsstyrning. Eller? *vinkar*

Ger en varvtalsstyrning andra fördelar jämfört med alternativen?
Får man högre verkningsgrad i solfångaren genom att få lägre medeltemp i solfångaren?

Styrexemplet http://www.resol.de/PDF/DeltaSol_BS.mon.en.pdf visar också pumpstyrningen är mot tempdiff inte mot absoluttemp. Ingen duschar i en tempdiff utan vill ha en viss temp.
Skulle man varvtalsstyra cirkpumpen vore det väl ändå för att få en viss temp, inte för att bibehålla en viss tempdiff. En tempdiff är väl ändå inte målet utan ett medel?
Jag ser inga fall där en varvtalsstyrning ger några påtagliga driftsfördelar i form av bättre verkningsgrad än alternativen. En varvtalsstyrning mellan 30-100% är tex ett litet reglerregister för flödet jämfört med att använda termostat.

Vill man ha ut mest energi från en solanläggning är det ofta de enkla sakerna som ger störst påverkan. Rör-, tank- och pann-isolering, montering, skuggande omgivning , oskicktad acctank, osv. På en pump som går fler timmar och drar mer effekt är varvtalsstyrning bra men här är det liksom bara felräkningsprocent gentemot erhållen solenergi.
Elelr har jag missat något?

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfångare
SV: Varvtalsstyrning
« Svar #9 skrivet: 12 oktober 2006, 23:37:16 »
[Att reglera flödet i solfångaren utifrån tempdiffen är jag tveksam till. Att ställa in flödet med hjälp av tempdiff är däremot helt ok.
Ta detta en gång till SAKTA ??? visst är det samma sak du säger...byt "reglera" mot "ställa in" i resp. mening och du säger fortfarande samma sak, fast med omvänd mening ;) "Ställer in" gör man manuellt, när driftförhållandet förändras får man gå dit och "ställa in" igen. Då måste det vara bättre att detta sker automatiskt...eller tänker jag fel nu Sc:,h

Menar ställa in som en gång för alla. Reglera är dynamiskt.

Istället för att reglera flödet i solfångarna baserat på tempdiff är det enklare billigare och tycker jag bättre att reglera absolut temperaturen till acctanken genom termostat.

Dett får du utveckla lite, menar du termisk ventil typ denna http://infoweb.esbe.se/files/51669/Datablad_TV_SE_99500290_A.pdf

Variant ja. Att reglera flödet genom solfångaren är inte min favorit. Men att reglera temperaturen till acctanken genom att reglera flödet genom acctanken är en annan sak. Man reglerar acctanksflödet men inte solfångarflödet för att erhålla en lägsta användbar temperatur, inte att bibehålla en tempdiff.


Utloggad KalleT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varvtalsstyrning
« Svar #10 skrivet: 15 oktober 2006, 17:14:59 »

Istället för att reglera flödet i solfångarna baserat på tempdiff är det enklare billigare och tycker jag bättre att reglera absolut temperaturen till acctanken genom termostat.


Sfinx, angående absoluttemperaturstyrning så dök det i tråden Lesol DR3 http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=10179.0 upp beskrivning på Steca TR0603 http://www.steca-solar.com/en/art/uid_kategorien/0000582/id_matchcode/up_temperaturdifferenz_regler/id_artikel/0000415/bop/0/chksum/5988b4de9c132a675cf4336e0b614330/beetools.html

Kolla in sidan 49 där kan man välja mellan "Target temperature control" eller "Temperature differential control"...denna reglercental har grymt många finesser...undra vad den kostar ???




IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfångare
SV: Varvtalsstyrning
« Svar #11 skrivet: 15 oktober 2006, 17:41:03 »
Tack KalleT  ;D

 Jag citerar från din länk:
"Loading is controlled so that the storage tank / external heat exchanger are loaded at a constant
temperature (target temperature), if possible. The aim is to obtain the best possible thermal layering in the storage tank and to suppress the fossil fuel back-up heating as early as possible via (e. g.) a storage tank feed “from above”."
Ungefär vad jag försökte uttrycka och lösa med vanlig on/off pump + termostat

Kör du varvtalsstyrd pump mellan 30-100% är ditt reglerområde "bara"  3.3 ggr sedan är det vanlig on/off reglering igen. Med ett termostat  ;) osv osv.

Priser för en steca?
kolla här:
www.saljex.se
http://www.saljex.se/?id=2&grp=409&clps=0

3400 kr står det där  ::)

Utloggad KalleT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varvtalsstyrning
« Svar #12 skrivet: 15 oktober 2006, 23:01:00 »
Inga förespråkare för varvtalstyrning(vad det gäller solfångarsystem...inte värmepumpar ::)) på forumet?

Inga erfarenheter? positivt/negativt

IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad JPe

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ronneby
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varvtalsstyrning
« Svar #13 skrivet: 22 november 2006, 17:29:38 »
Hejsan på er

 Med risk för att kasta in en brandfackla i ämnet så vill jag bara ställa en enkel fråga.

 Jag har inte en aning om vad det kostar eller om det ens är genomförbart. Men för att gör det lättare för sig, istället för varvtalsreglering. Ställt i förhållande till att hämta fram och installera ny pump med styrenhet m.m. Kan man inte "bara" ta tre (eller så många som det finns reglersteg på pumpen/-arna) och koppla in temp.kännare på valda platser längs rör eller tank. Och efter att kopplat ihop dem till pumpen och därigenom få önskad effektökning eller sänkning på sin pump?

 JPe
Bor i blekinge, vedeldare för huset. gamalt reveterat på 260 m2 vvb tar vv. 15000 kWh i övrigt

Utloggad KalleT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varvtalsstyrning
« Svar #14 skrivet: 22 november 2006, 21:13:42 »
Hejsan på er

 Med risk för att kasta in en brandfackla i ämnet så vill jag bara ställa en enkel fråga.

 Jag har inte en aning om vad det kostar eller om det ens är genomförbart. Men för att gör det lättare för sig, istället för varvtalsreglering. Ställt i förhållande till att hämta fram och installera ny pump med styrenhet m.m. Kan man inte "bara" ta tre (eller så många som det finns reglersteg på pumpen/-arna) och koppla in temp.kännare på valda platser längs rör eller tank. Och efter att kopplat ihop dem till pumpen och därigenom få önskad effektökning eller sänkning på sin pump?

 JPe

Förstår inte alls hur du menar nu??? kopla ihop temgivare med pumpen hur då ? valda platser längs rör eller tank? Va! Sc:,h
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 229
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!