Det skulle hjälpa med lite mer info...
Vad jag förstått hitintills så är det ca 60kvm per plan.
Du har ett sutterängplan längst ned, är det en "ekonomidel" eller kör du idag full värme där nere?
Används förrådet som förråd eller är även det inrett till bostadsyta?
Är all dörrar utritade osv?
Hur högt i tak?
Tvätten torkas på streck eller i torktumlare?
Trappen, har den väggar på tre sidor eller finns det sektioner med spalje?
Bottenplan:
"Ev.rum", är det klart eller kommande?? isåfall, vart planerar ni dörrar och så?
Köksbordet står det ungefär mitt framför fönster eller mitt i rummet på texten "kök"?
Finns det stora skåp/möbler eller liknande som ej är utritade?
(Altså som begränsar pump-placering)
Det finns vertikala lång-streckiga tunna linjer markerade på vardera sida om trappen, vad betyder dom? Valv? Bärande balkar?
Hur högt i tak?
Vilket rum används mest, kök? V-rum? Båda?
Övre plan, används arbetsrum mycket?
I arbetsrum, är hela högerväggen glasade ytor?!?
Sovrum övre höger likaså, stora glasytor?
Generellt så ser det lite knepigt ut, trappan i mitten drar åt sig värmen från varje våning och får den att stiga rakt upp.. Det behövs nog absolut ingen VP på översta plan.
Används alla rum som ut-ritat eller är vissa sovrum arbetsrum/hobbyrum et.c.?
Jag föredrar flexibiliteten med två pumpar mkt bättre än tanken på en multimaskin.
Men två pumpar kan man sätta ena på uppvärmning andra på att torka/avfukta tvätt exempelvis.
Har dessutom båda innerdelarna väldigt olika värmeprofil dvs ena delen jobbar mkt hårdare än andra så blir det en nackdel med en multimaskin.
Priset för montage av multimaskin är dessutom så likvärdigt två maskiner att det lönar sig föga av den anledningen.
Oftast får man dras med längre rör eller mer kompromisser av innerdelsplacering med multimaskin, inget av det vill man om man ser VP'n som en sparbössa.
Med två maskiner har man alltid viss "backup" och nästan säkerligen högre totalkapacitet.
Största nackdelen är väl att man får två bullrade utedelar som tar skrymmande plats och uppmärksamhet.