0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om man vacuumsuger i 7 minuter så kan man mycket väl ha nått ett tillräckligt lågt tryck! (beror på storlek på pumpen, rörlängd och hur fuktigt systemet är vid evacueringen)Givetvis skall en vacuumeter användas som bekräftar trycket, tidsrymden spelar alltså mindre roll!Det tråkiga är att om man ändå gör sig jobbet att vacuumsuga och slarva så blir resultatet givetvis bättre än att helt låta bli, vilket sannolikt gör att pumpen håller i ungefär 7 års tid innan kompressorn ger upp. och då är det sedan lång tid försent att klaga!!! Men en rad faktorer måste till för att detta ändå skall hända!Det tjänar nog inte mycket till att klaga nu heller!För att göra dig lite lungnare så tror jag att om systemet bara är tätt och dom sugit i 7 minuter med torra rör på 3-5 meter så kommer din värmepump att klara sig hela sin normala livslängd på upp till ca 15år.Det finns dessutom ett fuktupptagande torkfilter i kretsen.När man jobbar med maskiner som det slarvats med en gång i tiden som till slut har lett fram till ett haveri så är det vanligt att både fukt, luft, lödsot mm påträffats. Ytterst sällan inträffar haverier snabbt och skulle det göra det så beror det då på att kompressorolja tex har stått och dragit till sig fukt i en hink eller nått och hela systemet stått öppet för att sedan bara vacuumsugas en kort stund.Så jag tror inte du behöver oroa dig alls! det hade varit värre om du haft en läcka som tätades efter ett halvår och maskinen stått tom och dragit till sig fukt, för att inte tala om oljan som är mycket hygroskopisk. Det jag egentligen vill säga är att det spelar ingen som helst roll hur många protokoll du än ev, kommer att få för alla tidsramar kommer att klaras ändå!
Citat från: Bosse-värmepumpsdo skrivet 02 oktober 2006, 20:24:46Om man vacuumsuger i 7 minuter så kan man mycket väl ha nått ett tillräckligt lågt tryck! (beror på storlek på pumpen, rörlängd och hur fuktigt systemet är vid evacueringen)Givetvis skall en vacuumeter användas som bekräftar trycket, tidsrymden spelar alltså mindre roll!Det tråkiga är att om man ändå gör sig jobbet att vacuumsuga och slarva så blir resultatet givetvis bättre än att helt låta bli, vilket sannolikt gör att pumpen håller i ungefär 7 års tid innan kompressorn ger upp. och då är det sedan lång tid försent att klaga!!! Men en rad faktorer måste till för att detta ändå skall hända!Det tjänar nog inte mycket till att klaga nu heller!För att göra dig lite lungnare så tror jag att om systemet bara är tätt och dom sugit i 7 minuter med torra rör på 3-5 meter så kommer din värmepump att klara sig hela sin normala livslängd på upp till ca 15år.Det finns dessutom ett fuktupptagande torkfilter i kretsen.När man jobbar med maskiner som det slarvats med en gång i tiden som till slut har lett fram till ett haveri så är det vanligt att både fukt, luft, lödsot mm påträffats. Ytterst sällan inträffar haverier snabbt och skulle det göra det så beror det då på att kompressorolja tex har stått och dragit till sig fukt i en hink eller nått och hela systemet stått öppet för att sedan bara vacuumsugas en kort stund.Så jag tror inte du behöver oroa dig alls! det hade varit värre om du haft en läcka som tätades efter ett halvår och maskinen stått tom och dragit till sig fukt, för att inte tala om oljan som är mycket hygroskopisk. Det jag egentligen vill säga är att det spelar ingen som helst roll hur många protokoll du än ev, kommer att få för alla tidsramar kommer att klaras ändå! När det diskuteras "gör det själv-montering" brukar risken för fel beskrivas som betydligt mer allvarlig och dramatisk om det slarvats med något Hur kan det bli mindre allvarligt när en installatör slarvar
Jag skulle vilja svara så här!Installatörer skall kunna detta och frångår man rätt arbetsmetodik och god branchpraxis så gör man förmodligen det pga att någon lärt ut till dessa personeratt detta arbetssätt duger!
Jag vill poängtera att jag menar att det är hopplöst att klaga och sen bara få ett protokoll som saknar verklighetsförankring och även om man lyckas få till en garanti på 5 år mot kompressorhaveri så kommer inte problemen förän långt därefter.