Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kondensvattenavledning med värmekabel  (läst 29076 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Genki

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Kondensvattenavledning med värmekabel
« Svar #15 skrivet: 30 januari 2007, 14:08:28 »

Hej i vinterkylan !

Det var ett tag sedan, men nu tänkte jag delge lite uppföljning av den kondensvattenavledning som jag byggde tidigare under hösten 06. Fram till nu har det inte varit så speciellt kallt i Växjö där jag bor, så lösningen har faktiskt inte förrän nu utsatts för kyla värt namnet.

Här är nu driftresultatet hitintills:

- Kondensvattnet avleds utan problem i avrinningssystemet
- Ett problem som uppstod var att hålet i tråget inte lät vattnet hamna med "precision" i avrinningstrattarna utan en del vatten hade en tendens att rinna utmed bottenplattan och hamna på sidan. Detta löstes dock genom att jag monterat en kort "rörstump" som "riktar" vattnet ner i avrinningstratten. Fungerar felfritt nu.
- Värmekabeln i avrinningssystemet behöver inte användas vid temperaturer från - 3 och varmare. Under -3 så börjar vattnet frysa såpass mycket att man inte kan säkerställa att det inte kan frysa igen.
- Som kallast har det varit ca - 13 och då är temperaturen inne i avrinningssystemet runt 7 grader. Slutsatsen är därför att jag inte kommer att få några problem med lösningen även om det skulle krypa ner mot en si så där - 20.

Jag är mycket nöjd med lösningen även om det varit en del intrimningsarbete, men det är det värt med hänsyn till att jag slipper "skridskobana" runt maskinerna och en ständigt fuktig/blöt mark vid plusgrader.

Hälsningar


Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Kondensvattenavledning med värmekabel
« Svar #16 skrivet: 30 januari 2007, 16:29:53 »
Självreglerande värmekabel som det så vackert heter fungerar praktiskt sett så här: Om man t.ex har en 4 meters 10 watt/m så tror man att den drar max 40 watt, men så är inte fallet, för när man sätter på den så drar den upp till ca 65 watt och sedan sjunker den så sakteliga för att efter ca 20-25 min vara nere på ca 35-36 watt när den har uppnått sin temperatur, lägre än så går den aldrig i strömförbrukning. Testade detta i somras eftersom jag själv har just en 4 meters kabel i min egen anläggning för avisningsvattnet. Vad får man då för signaler om detta. Jo att det naturligtvis måste finnas en strömbrytare till kabeln, eller möjlighet att bryta den för annars står den och drar ström oavsett om den behövs eller inte. Sen är det kanske viktigt ur strömförbrukningssyfte att noggrant isolera det rör eller slang som kabeln ligger i, för annars kommer den ju med all sannolikhet att gå på fullskaft hela tiden, dvs en 4 meters kabel kommer att förbruka ca 65 watt kontinuerligt, och dessa watt växer naturligtvis med varje extrameter kabel som man ev behöver.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2749
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kondensvattenavledning med värmekabel
« Svar #17 skrivet: 13 februari 2007, 12:01:24 »
Gratulerar Genki till ett mycket snyggt montage.

Kan du ha utedelarna så lågt monterade i Växjö? I stockholmstrakten tror jag att man kommer att få dom översnöade en-ett par gånger per vinter, om man inte har ett rejält tak över.

I mitt eget montage körde jag med 5" avloppsrör nedgrävt direkt under tråghålet och anslutet till stuprörs/dagvattenavlopp. Slapp trattarna, men det blev inte lika snyggt. Värmekabeln håller ett hål på några cm öppet i mitten av röret. Resten blir igen-isat när det är -10 grader eller mer.

Värmekabel finns i många typer. Den som mest används för takvärme i flerbostadshus är en Thorinkabel som ger minst 10W/m vid cirka +10 grader och mest 40W/m vid cirka -10 grader. Om man har 5 meter (eller mer) av den lönar det sig definitivt att sätta på en strömbrytare. Värme behövs inte i min anläggning förrän det börjar krypa ner under -5 grader.

Enklast är att köra en enda kabel som fixar både trågvärme, tråghål och avloppsrör. Funderar på att dra den några varv runt "slurkburken" oxå för att minska risken för H16 på mina E9DKE.

Tror det är effektivare att köra med en manuell strömbrytare för kabeln, istället för en termostat. Åtminstone när man har självregelerande värmekabel.

Fördelen med manuell strömbrytare är att man kan kolla 5-dygnsprognosen, och bara koppla in värmen dom få veckor det blir rejält kallt.
« Senast ändrad: 19 februari 2007, 12:54:15 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2102
  • Karma +9/-4
SV: Kondensvattenavledning med värmekabel
« Svar #18 skrivet: 13 februari 2007, 12:24:32 »
Mycket snyggt jobb.

Däremot fick jag ett huvudbry av denna insändare, nämligen att värmekabeln drar el även när det är varmt ute, alltså vill man väl då försöka koppla ett termostat på värmekabeln. När jag tittat runt finns det i princip inga som jobbar lägre än 10 grader, jag hittade dock en på Elfa
som sluter vid 4C (±3) och öppnar vid 13C  (13±3)  artikel.nr 37-912-66. Alltså undrar jag om det finns tips på termostat som öppnar tidigare typ 7-9C+. ? 
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Kondensvattenavledning med värmekabel
« Svar #19 skrivet: 13 februari 2007, 14:05:23 »
Du har helt rätt Art Deco!
Det skulle helt klart behövas en termostat och det finns det att anskaffa på Elfa, men de är ju så f-baskat dyra så det var därför som jag själv satte på en strömbrytare på min egen värmekabel.
Sök på Elfa, termostater och elektronisk termostat, de har 2 st som förmodligen skulle funka och som har Temperaturinställning: −15 till +150 °C och Omgivningstemperatur: −10 till +55 °C, och kostar 562:- kr resp 765:- kr exkl moms.

Mvh Raffen
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar så gott det går
SV: Kondensvattenavledning med värmekabel
« Svar #20 skrivet: 13 februari 2007, 14:07:51 »
Hej

Citcop levereran en Klixon termostat till sina värmekablar på 3 ºC.

MVH
Messer

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Kondensvattenavledning med värmekabel
« Svar #21 skrivet: 13 februari 2007, 14:27:12 »
Hej

Citcop levereran en Klixon termostat till sina värmekablar på 3 ºC.

MVH
Messer

Vad kostar den termostaten Messer!
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar så gott det går
SV: Kondensvattenavledning med värmekabel
« Svar #22 skrivet: 13 februari 2007, 14:40:18 »
Hej

Ingen aning, den kom med värmekabeln till min pump.
Ring till dom och fråga, dom kanske säljer den separat, den kan ju gå sönder och då vill man ju ha en ny  a:gl

Messer

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2102
  • Karma +9/-4
SV: Kondensvattenavledning med värmekabel
« Svar #23 skrivet: 13 februari 2007, 15:03:40 »
Mitt Elfa-exempel går på runt 95:- ink moms och är av bi-metall typ (klarar 10A/230V) och
är så liten att den går att montera direkt i utomhusdel.
Messer:s "Klixon" är förmodligen av samma typ (bi-metall) som sluter vid +3, men här uppstår då frågan när den bryter ? De elektroniska som finns på Jula/Clas i sjön är för inomhusmontage, tvivlar starkt på att dessa kinesprodukter lever en längre tid utomhus, och en del kräver också batterimatning. Kanske en bi-metall  ihop med en fuktsensor kan funka, ska leta runt lite till (återkommer alltså senare).

Edit: Länk till citcop:s hur man monterar termostat+värmekabel här:
http://www.citcop.se/pdf/se/usermanual/div/varmekabel.pdf

När jag ser detta är min reflektion att jag nog skulle ordna en teflonbehandlad plastskiva under förångarbatteriet som lutar utåt och lägga värmekabeln längst ned på denna plasskiva som då värmer samt leder bort vattnet. Om man tittar på bilden på Panasonic ser man tydligt olika försänkningar i plåt-chassiet som då kan bli fina isformar och försvåra vattenavledningen i mitt tycke i och med att plåten med dess fickor kan då kyla mer än vad kabeln kan värma under ogynsamma förhållanden. Rätta mig om jag har fel i detta tänk (titta på länken och återkom).

Nu har jag kollat runt lite. Problemet med de bimetall-termostat som jag hittade på Elfa är den s.k hysteris, som medför att metallen behöver c:a 10 graders diff, så om jag sätter in en bi-metall i utomhusdelen, slår den till vid +3, men slår då ifrån tidigast vid +13 vilket blir väl högt och kommer då att dra en massa onödig ström.

Däremot hitade jag en grej som klipper exakt, problemet är att dessa produkter måste köpas in genom företag, länk följer här (j-vligt lång..):

http://www.rsonline.se/cgi-bin/bv/rswww/searchBrowseAction.do?D=termostat&Nr=AND%28avl%3ase%2csearchDiscon_se%3aN%29&Ntk=I18NAll&Nty=1&Ntt=termostat&Dx=mode%20matchpartial&Ntx=mode%20matchpartial&N=0&name=SiteStandard&forwardingPage=line&R=2506061&callingPage=/jsp/search/search.jsp&BV_SessionID=@@@@0366680272.1171378884@@@@&BV_EngineID=ccdeaddkedmilgjcefeceeldgkidhgl.0&cacheID=seie
« Senast ändrad: 13 februari 2007, 16:28:09 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar så gott det går
SV: Kondensvattenavledning med värmekabel
« Svar #24 skrivet: 13 februari 2007, 17:11:46 »
Hej

Ärligt talat, jag vet inte hur citcop's termostat fungerar.
Jag sökte nätet men hittar ingen info.
Det står 1NT01L-1625 L15-10 0429 AB på den och det är en KLIXON.

MVH
Messer

Utloggad Genki

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Kondensvattenavledning med värmekabel
« Svar #25 skrivet: 13 februari 2007, 22:09:42 »
Mycket snyggt jobb.

Däremot fick jag ett huvudbry av denna insändare, nämligen att värmekabeln drar el även när det är varmt ute......

Kommentar: Tack för att ni tycker bygget är ok och när det gäller termostat så har jag istället monterat en vridströmbrytare som ni kan se på bilden till vänster snett bakom "den första" maskinen. Slår på vid någon minusgrad för att vara säker på god avrinning. Bedömer att en termostat gör varken till eller ifrån då kabeln inte drar speciellt mycket och att det är en begränsad tid som den är påslagen.

Jodå, snödjupet kan vara bra djupt även i Växjötrakten, men det har faktiskt inte varit något problem då takutsprånget täcker pumparna bra. Visserligen har det vid något tillfälle varit snö ända upp till bottentråget, men det har inte skapat några problem. Monteringshöjden är faktiskt vald i första hand ur estetisk synvinkel då de syns betydligt mindre på denna höjd.

För övrigt så har det senaste tiden monterats många Mitsubishi I-see pumpar i området där jag bor, bara så ni vet...

Ha de

Utloggad Panasonic E9

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: Kondensvattenavledning med värmekabel
« Svar #26 skrivet: 14 februari 2007, 00:04:27 »
Hej

Ärligt talat, jag vet inte hur citcop's termostat fungerar.
Jag sökte nätet men hittar ingen info.
Det står 1NT01L-1625 L15-10 0429 AB på den och det är en KLIXON.

MVH
Messer

Jag kör med deras sedan två år tillbaka. Värmekabeln fungerar i alla fall i -25, sen om termostaten öppnar och sluter det vete fanken.

Utloggad Sundvall_

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kondensvattenavledning med värmekabel
« Svar #27 skrivet: 25 september 2019, 22:19:42 »
Hej! jag tänkte dela med mig av min lösning. alla har inte tillgång till grävmaskin såklart men jag har grävt ner min och gjort en stenkista som kondensvattnet rinner ner i. bor i norrbotten så vintertid ska jag isolera med armaflex runt röret. termostatstyrt tråg och värmekabel.  upptill ska jag sätta en förgrening med en "diskmaskinsnippel" och leda ner kondensvattnet från acn där. men det blir till sommaren.. :)

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Kondensvattenavledning med värmekabel
« Svar #28 skrivet: 30 september 2019, 20:43:52 »
Riktigt snyggt, inte alls tokigt funktionsmässigt heller. Sådär nära huset bör tjälen inte gå speciellt långt ner om inte källaren är väldigt bra isolerad.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad multipla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kondensvattenavledning med värmekabel
« Svar #29 skrivet: 03 oktober 2019, 10:35:14 »
Kan man inte i stf termostat använda avfrostningen som startpunkt med tidrelä så att kabeln ligger på typ halvtimme eller längre efter avfrostningen slutat.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!