0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fundera på bygga nytt och sitter å tänker fram och tillbaka på olika värmelösningar..va tror ni som vet om att installera en frånluftspump och även installera en vattenmantlad kamin som man kopplar ihop, på huset som vi fundera på bygga är det golvvärme på bottenvån. och radiatorer på övervån....är jag ute och cyklar i mina funderingar? men erkänn..det låter himla bra
Citat från: Nonne skrivet 01 oktober 2006, 21:58:56Fundera på bygga nytt och sitter å tänker fram och tillbaka på olika värmelösningar..va tror ni som vet om att installera en frånluftspump och även installera en vattenmantlad kamin som man kopplar ihop, på huset som vi fundera på bygga är det golvvärme på bottenvån. och radiatorer på övervån....är jag ute och cyklar i mina funderingar? men erkänn..det låter himla bra problemet är att en VP funkar bäst vid så låg framledningstemperatur som möjligt, hjälper du upp temperaturen på värmesystemet med en kamin så sjunker effektiviteten på värmepumpen.
Citat från: Carl N skrivet 01 oktober 2006, 22:08:59Citat från: Nonne skrivet 01 oktober 2006, 21:58:56Fundera på bygga nytt och sitter å tänker fram och tillbaka på olika värmelösningar..va tror ni som vet om att installera en frånluftspump och även installera en vattenmantlad kamin som man kopplar ihop, på huset som vi fundera på bygga är det golvvärme på bottenvån. och radiatorer på övervån....är jag ute och cyklar i mina funderingar? men erkänn..det låter himla bra problemet är att en VP funkar bäst vid så låg framledningstemperatur som möjligt, hjälper du upp temperaturen på värmesystemet med en kamin så sjunker effektiviteten på värmepumpen.Tänkte bara att om kaminen "slår ut" pumpen så drar den ingen el som är så billig idag, kaminen sköter jobbet när man är vaken och hemma, pumpen när man inte är hemma..
Citat från: Nonne skrivet 01 oktober 2006, 22:20:38Citat från: Carl N skrivet 01 oktober 2006, 22:08:59Citat från: Nonne skrivet 01 oktober 2006, 21:58:56Fundera på bygga nytt och sitter å tänker fram och tillbaka på olika värmelösningar..va tror ni som vet om att installera en frånluftspump och även installera en vattenmantlad kamin som man kopplar ihop, på huset som vi fundera på bygga är det golvvärme på bottenvån. och radiatorer på övervån....är jag ute och cyklar i mina funderingar? men erkänn..det låter himla bra problemet är att en VP funkar bäst vid så låg framledningstemperatur som möjligt, hjälper du upp temperaturen på värmesystemet med en kamin så sjunker effektiviteten på värmepumpen.Tänkte bara att om kaminen "slår ut" pumpen så drar den ingen el som är så billig idag, kaminen sköter jobbet när man är vaken och hemma, pumpen när man inte är hemma..Trots elpriset så är pellets dyrare per kWh än värmepumpsvärme, såvida du inte ersätter elspets med pellets.Eller tänker du elda med ved?