0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
..Vad är rated input current på denna maskin ?..
Ja, (men om man tex. har ett motorskydd i serie som begränsar strömmen kan man i vissa fall säkra 1,5 mm2 med större säkringar, men i normala fall 16A=2,5mm2)
Citat från: svenske kocken skrivet 24 januari 2007, 19:08:07Ja, (men om man tex. har ett motorskydd i serie som begränsar strömmen kan man i vissa fall säkra 1,5 mm2 med större säkringar, men i normala fall 16A=2,5mm2) Ok undrar bara för att jag skall skifta plats på mina pumpar och uttaget som sitter där jag ska ha nocrian har bara 1,5mm2 kabel säkrad 10amp men tänkte bara säkra upp och köra för att det var ett h-vete att dra kabeln på vinden till säkringsskåpet knappt att vi fick genom en 1,5mm2 kabel genom taket ner till skåpet....... men jag får höra med min elektriker vad han tror om det finns någon lösning utan att behöva byta kabeln.//Krister
Hej Mavu! Det som styr max säkring är förläggningen av kabeln och omgivnings temp. dvs. om den ligger i vägg eller under isolering i rör eller fritt på vägg osv. och det är sämsta sättet som styr oavsett om det bara är 1 dm som är förlagd genom vägg eller i isolering. max är 14 A för en tvåledare i detta fall. helt öppen förläggning så att den får kylning då är det 19.5A och i rör i marken 22A. detta gäller för PVC isolerad koppar kabel 1.5mm2. Obs! kör man med aluminium gäller andra värden. :,v(