Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥ng rördragning  (läst 6194 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stefant

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
Lång rördragning
« skrivet: 26 september 2006, 22:50:50 »
Hej,
På faktabladen till Panasonics L/L pumpar står det att max rörlängd är 15 meter.
När man pratar med säljare/installatörer så vill dom helst inte dra långa rör på grund av värmeförluster.
Mailade Luftmiljögruppen(Citcop) och frågade hur mycket förlust det skulle bli på en HE9DKES om rördragningen blev 12 meter. Fick till svar att man skulle tappa en till två graders temperatur i värmedrift motsvarnde ett par procent på effekten.
Är det någon här som har installerat sin Panasonic L/L pump med rörlängder mellan 10 & 15 meter? Vad är era erfarenheter?
Har ni en hög utblås temp?

/Stefan

1 plan m källare byggt 1969. 106 + 106 m2.
En Panasonic HE9DKE på bottenplanet.
En Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH i källaren.
Dubbelgarage på 60m2 och en Panasonic E9HKE.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Lång rördragning
« Svar #1 skrivet: 23 december 2006, 00:19:38 »
Jag har räknat på rör och isolering i samband med l/v pump. Förvånadsvärt små förluster och det går ju alltid att att isolera mer om man splittar rören. På den jag räknade, med ca 12 m rör 22 mm men lägre temp ca 50° var den totala förlusten 6W.

Kör du den rörlängd du vill, men efter 7 m måste man fylla gas.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Lång rördragning
« Svar #2 skrivet: 23 december 2006, 00:23:12 »
Genki har observerat delvis frostband på sin pump. Vet ej om det är fullt utrett ännu.
Han kan ev. lida av gasbrist.
Han har 2st HE9:or, den med längre rör lider tydligare av fenomenet.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Lång rördragning
« Svar #3 skrivet: 23 december 2006, 08:52:24 »
är det 10 minusgrader ute & du har 12 meter rör är nog förlusten lite mer än 6w..........

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Lång rördragning
« Svar #4 skrivet: 23 december 2006, 10:15:53 »
Data för Climaflex är k=0,036W/kvm°C vid +10°C och en omärkt kylisolering också 0,036 fast vid 0°C.

Rörytan är 12m*0,012m*pi för det tjocka röret och hälften för det tunna, totalt knappt 0,7kvm.

Antag delta T till 90°C och vi får förlusten 0,036*90*0,7=2,268W

Jag tror att maskinen ger i storleksordningen 2 kW vid denna temp, förlusten är då en dryg promille. Fast mer rätvist vore att räkna på +7°C, då är förlusten 1,8W och maskinen ger 3600W. Förlusten är då en halv promille!

Desto viktigare att tejpa alla skarvar tätt, att ha isolering kring anslutningarna o kanske att splitta rören nära innedelen, där de ligger mot varann utan isolering emellan.

Utloggad stefant

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
SV: Lång rördragning
« Svar #5 skrivet: 23 december 2006, 10:31:20 »
Hej,
Fick min HE9 installerad förra veckan. Det blev ca 10 meter rördragning.
Installatören sa att jag skulle tappa ca 1°C per meter på utblåstempen om man drog längre rör.
(lite osäker på om jag fattade han rätt.)

Hur som helst så testade jag utblåstempen när det var nollgradigt ute det blev mer än 50°C. (den la av vid 50°C) Ska göra ett bättre test med en annan termometer sen.

1 plan m källare byggt 1969. 106 + 106 m2.
En Panasonic HE9DKE på bottenplanet.
En Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH i källaren.
Dubbelgarage på 60m2 och en Panasonic E9HKE.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Lång rördragning
« Svar #6 skrivet: 23 december 2006, 10:53:14 »
Som vanligt ett förenklat svar; så om du la till en cm skull det sjunka 1° eller var det om du la till en meter, eller 10 meter osv. Oftast ger man en kund ett enkelt svar för man av olika skäl inte vill. Om han drog över 7 m måste han ha fyllt, 10, 12 eller upp till 15m hade väl inte gjort skillnad. OBS dessa resonemang från en förlustsynpunkt endast. Vet inte varför 15m är gräns och om det hander några kul dynamiska effekter i långa rör...

KOLLA NOGA ATT HAN FAKTISKT FYLLDE SYSTEMET MED EXTRA MEDIUM!

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Lång rördragning
« Svar #7 skrivet: 26 december 2006, 11:12:25 »
Genki har observerat delvis frostband på sin pump. Vet ej om det är fullt utrett ännu.
Han kan ev. lida av gasbrist.
Han har 2st HE9:or, den med längre rör lider tydligare av fenomenet.

Ingen skillnad i utblåstemperatur mellan mina båda maskiner vid full effekt nu. Se tråden "Varför blir det så på mina HE-9 maskiner ".....

Effektförluster p.g.a. långa rör är försumbar och inget att ta hänsyn till, bara man ser till att rätt mängd "gas" finns. Detta är superviktigt. Argumentet att man inte ska ha långa rör p.g.a. effektförluster "köper" jag inte.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Lång rördragning
« Svar #8 skrivet: 26 december 2006, 18:57:20 »
hur kallt är det nu Genki???.........om man har tio eller två meter rör menar du att du inte har några förluster????...isåfall har vi löst många problem på jorden...... tomte::

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Lång rördragning
« Svar #9 skrivet: 26 december 2006, 23:43:49 »
Självklart uppstår förluster genom strålning/konvektion från rören, men om de är isolerade - vilket de väl alltid är - blir denna förlust försummbar. Om du inte litar på mina tidigare beräkningar, kola om snö/frost på horisontella rör ligger kvar eller smälter. Det bör inte smälta och därmed är förlusten nära noll.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Lång rördragning
« Svar #10 skrivet: 26 december 2006, 23:49:28 »
Strömningsförluster då? Gasen och vätskan måste ju ha strömningsförluster som ger upphov till tryckfall som kompressorn måste jobba hårdare för att övervinna.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Lång rördragning
« Svar #11 skrivet: 27 december 2006, 01:16:55 »
Där har du säkert en point, men tråden handlar om installatörer som uppgivit "värmeförlust" som skäl till att inte ha långa rör.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Lång rördragning
« Svar #12 skrivet: 27 december 2006, 17:48:31 »
Där har du säkert en point, men tråden handlar om installatörer som uppgivit "värmeförlust" som skäl till att inte ha långa rör.

Ja, just så och givetvis så har man alltid effektförluster när man har långa rör med krökar, MEN det är inte ett argument för att du inte ska dra den tillåtna maxlängden om du får en installation som tilltalar mer ur t.ex. ett estetisk perspektiv.

Är vi inte överens om det Nisse-Gurra med flera ?

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Lång rördragning
« Svar #13 skrivet: 27 december 2006, 17:56:23 »
dra hur långt man vill för att få det snyggt bara man är informerad av att det faktiskt påverkar....... studs

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Lång rördragning
« Svar #14 skrivet: 15 januari 2007, 09:59:28 »
Där har du säkert en point, men tråden handlar om installatörer som uppgivit "värmeförlust" som skäl till att inte ha långa rör.

Ja, just så och givetvis så har man alltid effektförluster när man har långa rör med krökar, MEN det är inte ett argument för att du inte ska dra den tillåtna maxlängden om du får en installation som tilltalar mer ur t.ex. ett estetisk perspektiv.

Är vi inte överens om det Nisse-Gurra med flera ?
njae.. jag är fundersam. Sc:,h Sc:,h.
om det vore ett lÃ¥ngt rör med utblÃ¥s i andra änden skulle vi givetvis fÃ¥ ett betydande tryckfall via rörlängder och böjar. men i detta fall använder vi rör och kondensor(innedel) som tryckackumulator. där kompressorn använder hela utrymmet fram till stryporganet för trycksatt gas/vätska.  det blir alltsÃ¥ i praktiken en konstigt utformad trycktank med ett litet kontrollerat läckage i "andra" änden.
jag är ytterst tveksam till om man kan få tryckfall i en sån applikation som ens går att beräkna. eller ? Sc:,h Sc:,h
är det nån som har större kunskap i ämnet så svara gärna. (intressant).
mvh: ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!