0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har lite funderingar angående dessa pumpar. På pappret verkar det ju som en alldeles utmärkt lösning. Men håller CZ vad de lovar? Hur kommer det sig att Nibe Ivt och de andra stora bara har FLVP på 2kw?Hur mycket effekt behöver jag jag stoppa in för att få ut 5 och 6,5kw? (cop)
Vad är en cirka investeringskostnad för en CE65 i ett nybyggt hus vs. en IVT 490 eller liknande.Tacksam för alla svar, detta att välja pump är en stor djungel för mig.
Kommer genast med en följdfråga. Hur pass bra COP har en IVT/Nibe?
Ja, merkostnaden för CE65 är ganska liten. Jag skulle tippa på att effektbehovet i ditt hus blir ca 7 kW, så tillskottselen blir ganska liten.
Citat från: BJohan skrivet 26 september 2006, 11:01:15Ja, merkostnaden för CE65 är ganska liten. Jag skulle tippa på att effektbehovet i ditt hus blir ca 7 kW, så tillskottselen blir ganska liten.Vad har ni betalat för era CZ65:or, jag har hört mig för lite löst och då har de talat om ungefär 70000:- ? Jag vet inte om detta är med installation eller ej.Går det att samköra flvp med solfångare, eller är inte det någon bra ide ? Läget på vårat hus är idealiskt för solfångare och det känns som ett spännande område tycker jag..
Ekonomiskt är det kanske inte hit i dagsläget men det finns ju andra sett att se på saker och ting än de ekonomiska Heller en solfångare än 42" plasma-TV typ