Hej ny i forumet, hittat hit från
http://www.byggahus.se Så här är det, jag har inte letat så mycket i forumet utan ställer en direkt fråga till er angående konvertering.
Jag har ett hus med Bovåningsyta på ca 85kvm och en inredd källare på runt 50kvm.
Direktverkande el med radiatorer från -90 talet, en kakelugn på bovåningen och en braskamin + 1 sparspis i inredda källaren.
vi ligger runt 28-35,000Kw / år, då vi även har en pool som drar ström under sommarhalvåret.
Jag undrar lite om detta med konvertering, vad kan det kosta att byta radiatorer till vatten med rör kopplingar och sånt+ att installera en Luft/Vatten VP ... jag vet för lite om just värmepumpar, jag vill helst undvika att borra fast jaghar berg precis under gräsmattan på flertalet ställen.
Jag tycker det borde bli betydligt dyrare att borra har räknat lite löst på IVT + borr, och finner att man kommer till runt 150,000.- visst borde det väl gå att få billigare alternativ, exvis genom Luft/Vatten.
Hur ligger det till med bidrag, får man bidrag för att byta radiatorer El till Vatten och får man bidrag för Luft/Vatten pump?
sammanlagt i kåken har vi 8 fönster och räknar således på 8 vattenradiaorer.
Finns det nån som kan ge lite information och tips ?
Tack på förhand.