Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/Vatten konvertering.  (läst 2686 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Milkshaken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ankarsrum i Västerviks kommun.
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.daft.t.se för datorrelaterade problem.
Luft/Vatten konvertering.
« skrivet: 25 september 2006, 11:05:40 »
Hej ny i forumet, hittat hit frÃ¥n http://www.byggahus.se 

Så här är det, jag har inte letat så mycket i forumet utan ställer en direkt fråga till er angående konvertering.

Jag har ett hus med Bovåningsyta på ca 85kvm och en inredd källare på runt 50kvm.

Direktverkande el med radiatorer från -90 talet, en kakelugn på bovåningen och en braskamin + 1 sparspis i inredda källaren.
vi ligger runt 28-35,000Kw / år, då vi även har en pool som drar ström under sommarhalvåret.
Jag undrar lite om detta med konvertering, vad kan det kosta att byta radiatorer till vatten med rör kopplingar och sånt+ att installera en Luft/Vatten VP ... jag vet för lite om just värmepumpar, jag vill helst undvika att borra fast jaghar berg precis under gräsmattan på flertalet ställen.
Jag tycker det borde bli betydligt dyrare att borra har räknat lite löst på IVT + borr, och finner att man kommer till runt 150,000.- visst borde det väl gå att få billigare alternativ, exvis genom Luft/Vatten.
Hur ligger det till med bidrag, får man bidrag för att byta radiatorer El till Vatten och får man bidrag för Luft/Vatten pump?

sammanlagt i kåken har vi 8 fönster och räknar således på 8 vattenradiaorer.
Finns det nån som kan ge lite information och tips ?
Tack pÃ¥ förhand. 

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Luft/Vatten konvertering.
« Svar #1 skrivet: 25 september 2006, 11:40:18 »
Allt vad det gäller priser på instalationer så beror det på hur mycket kan du göra själv och kanske med lite hjälp av bekanta bidrag får du inte för konvertering för luft/vatten endast för berg/mark/sjö vp och pellets.
Hur är det med isolering i kåken vad är det för fönster hur mycket eldar ni i spis och kakelugn? många frågor men det gör allt så mycket lättare
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29480
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft/Vatten konvertering.
« Svar #2 skrivet: 25 september 2006, 12:01:03 »
En gissning är att det går på ca 60-70 kkr att dra in vattenburet. En komplett luft/vatten VP borde gå på ca 90 kkr och bergvärme ca 125 kkr. Bor du i Stockholm så lägg på 10-15 %.

Men detta är gissningar, ta in offerter om du vill veta mer exakt vad det kostar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Milkshaken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ankarsrum i Västerviks kommun.
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.daft.t.se för datorrelaterade problem.
SV: Luft/Vatten konvertering.
« Svar #3 skrivet: 25 september 2006, 12:57:18 »
Hej tack för svaren.

Jag kan mycket om detta med installationer, frågan är lite beroende på tid odyl. jag har även funderat på att se om det är billigare att köpa material, RÖR,RADIATORER KOPPLINGAR osv i Polen eller baltikum.
Dock har jag ingen bekant med VVS kunskap utan får isf göra mycket av jobbet själv.

Huset är välisolerat dock är källarplattan, endast ca, 5cm i betong, har svårt att tro att det finns det minsta isolering i mark då huset är från -33.

Finns det nÃ¥gon oberoende energirÃ¥dgivare som man kan anlita? Jag menar en som inte vill "Sälja sina  egna produkter".

 Kan det rent av vara sÃ¥ att det blir billigare med bergvärme pga att man fÃ¥r bidrag?

Och jag bor i småland, Västerviks kommun.
« Senast ändrad: 25 september 2006, 13:04:21 av Milkshaken »

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/Vatten konvertering.
« Svar #4 skrivet: 25 september 2006, 15:56:19 »
Jag konverterade och betalade drygt 90 000 för 13 radiatorer, samtliga offerter hamnade i den storleksordningen. Om jag förstår informationen rätt så får man inte bidrag till luft/vatten-pump, men kolla informationsbroschyren: http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=1835. Det är kanske lite märkligt eftersom inget bidrag delas ut till själva pumpen utan enbart till värmedistributionssystemet, men man anser väl att berg-, sjö- och markvärme ska uppmuntras i första hand. Bidraget är 30% och maximerat till 30 000. Observera, 30% av kostnaden för konverteringen av själva radiatorsystemet! Fjärrvärme (och biobränsle) ger möjlighet till samma bidrag för distributionssystemet.
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!