0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för givande svar! Jag har fyllt på vatten upp till marknivån och det tog en och en halv timme innan det var nere på 20 m djup och stabiliserade sig där. Tyder detta på gott vattenflöde? Enligt min amatörberäkning blir det ca 160 l vatten per time men grannen samt geovetarcentrums grundvattenkartor (www.sgu.se) tyder på att området skall ha 600 l/timme. Hursomhellst undrar jag också om den värme som kan tas ur berget mest påverkas mest av bergaten eller av grundvattenflödet. Är jag fel ute om jag tar offerten som ligger på 130 000 för en Thermia Duo 10 + 200l beredare (eller motsv Nibe/IVT) med ett nytt 150 m hål? Har svårt att bli klok på det här efter en vecka på forumet. Det verkar ju inte bra med minusgrader på ingående brinje vilket jag kan få med mitt nuvarande hål (100 m aktivt) och lite större pump som kanske är bättre för framtida behovsökning.Min förhoppning är ju att mitt hål skall visa sig vara kort men naggande gott och tryggt klarar åtminstone 7-8 kw pump.Bergvärmediggaren.