Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur stora öppningar.....  (läst 2559 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
Hur stora öppningar.....
« skrivet: 18 september 2006, 15:35:19 »
ska montera en LL-pump i mitt garage och har tänkt att ta upp lite öppningar frÃ¥n garaget och till 2st förrÃ¥d samt till groventren. Det jag nu funderar över är hur stora öppningarna mÃ¥ste vara för att fÃ¥ värmen att sprida sig? FörrÃ¥den och groventren ligger vägg i vägg med garaget sÃ¥ det blir inte sÃ¥ lÃ¥ngt värmen ska transporteras frÃ¥n pumpen samt att det är en ganska sÃ¥ kraftig pump en fujitsu AYWZ 18LB Nocria den har ju hyfsat bra luftkapacitet. Tacksam för tips och rÃ¥d/ideer   MvH Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: Hur stora öppningar.....
« Svar #1 skrivet: 18 september 2006, 17:53:40 »
Varför inte köpa några värmeförflyttare med termostat, tex Myson som finns på Clas Ohlsson.
Det vore väl enklast.
Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Hur stora öppningar.....
« Svar #2 skrivet: 18 september 2006, 18:57:30 »
jo iofs har du rätt i det har föreslagit det för frugan tidigare men hon typ vägrar ha såna hon accepterar hellre att jag gör lite snitsiga öppningar i väggarna än värmeförflyttare.......så värmeförflyttarna känns som en absolut nödlösning. MvH Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: Hur stora öppningar.....
« Svar #3 skrivet: 18 september 2006, 20:03:19 »
jo iofs har du rätt i det har föreslagit det för frugan tidigare men hon typ vägrar ha såna hon accepterar hellre att jag gör lite snitsiga öppningar i väggarna än värmeförflyttare.......så värmeförflyttarna känns som en absolut nödlösning. MvH Krister

Då är det ju definitivt ett problem om inte frugan är med på noterna.

Men, hon kan inte tänka sig fläktar i garage, förråd och groventre då?
Det är ju skillnad mot att ha det inne där man tillbringar den mesta tiden och i ett garage/förråd.

Det finns ju avlånga ventialtionsgaller som man sätter över dörrar för att få luftväxling.
Ett sådant skulle ju funka på en vägg också, utan att "förfula" allt för mycket.

En nackdel med att ha luftväxling från garage till groventre är ju att man får in garagelukt (olja etc) in i huset, vilket inte är så trevligt.
Men, du kanske har stängt från groventre till det övriga huset?

Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Hur stora öppningar.....
« Svar #4 skrivet: 18 september 2006, 21:56:57 »
hmm nja hon gillar inte värmeförflyttarna av någon anledning.....vi hade en sån i vårt förra hus och hon svor åt den åtskilliga ggr så det är tyvärr bara att glömma att montera en sån. Jo såna där avlånga galler har hon godkänt att jag får sätta men räcker de verkligen med en sån ovan varje dörr....de är väl ca 5cm höga och ca 50cm breda de jag tänker på. Hm har oxå tänkt på det där med garagelukten in till bostadsdelen har en dörr mellan men den har jag alltid öppen. Ska prova att ha den det oxå med pumpen och skulle det börja lukta mkt får jag helt enkelt ha den stängd. Men måste säga att jag tycker det luktar lika bra i garaget som i det övriga huset upplever faktiskt ingen som helst "garagelukt" i garaget som det är nu iaf. Men som sagt blir det problem med lukten så stäger jag dörren in till bodelen men hoppas jag slipper för då får fujitsun hjälpa min andra pump som jag har i bodelen. Men då är stora frågan räcker det med såna galler som du menar för att få spridning av värmen? MvH Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: Hur stora öppningar.....
« Svar #5 skrivet: 18 september 2006, 22:19:35 »
Du får ju en viss luftväxling, men jag är skeptisk till att den räcker för att värma upp förråd och groventre när det är riktigt kallt.

Personligen skulle jag nog köra en 2-stegsraket här.........

1: Montera in ventiler med diam 10 cm.
2: I vinter när det blir kallt så skulle jag ta in frugan i förråd resp groventre .
3: Vi konstaterar tillsammans att: Detta fungerar inte, utan något mer måste till.
4: Inköp av 3 st värmeförflyttare frÃ¥n Clas Ohlsson  ;)

Men, det är ju mitt sätt att lösa saker och ting :)
Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Hur stora öppningar.....
« Svar #6 skrivet: 18 september 2006, 22:41:45 »
jadu fÃ¥r nog ta en riktig funderare pÃ¥ detta  ska kanske testa lite först med att ha dörrrarna lite pÃ¥ glänt för att försöka fÃ¥ en uppfattning om hur mkt det behövs för att fÃ¥ en bra spridning och bra temp i förrÃ¥den och groventren. MvH Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!