0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Bobo skrivet 21 september 2006, 19:22:29Citat från: k skrivet 21 september 2006, 09:46:21Idag svarar samhället genom socialförsäkringen för personskador och inkomstbortfall efter trafikolyckor. Är du ung och äger till exempel en sportbil så blir höjningen riktigt svettigt. Störst höjningar får nämligen dom som statistisk råkar ut för mest skador. Din rättvisa är alltså att kostnader för olyckor orsakade av drullputtar med för många otyglade hästarkrafter solidariskt skall betalas av samhället??? Alltså även av dem som inte ens har råd att köpa en vanlig bil än mindre än leksak i form av en sportbil.Det är bara å önska dig lycka till, å hoppas Du förblir felfri, resten av ditt liv. Själv betalar jag gärna lite extra, för att alla ska ha råd med bil eller MC. Även till drullputtar, olyckskorpar, å alla andra, som olyckan eller dumdristigheten kan vara framme hos.mvh humlan.
Citat från: k skrivet 21 september 2006, 09:46:21Idag svarar samhället genom socialförsäkringen för personskador och inkomstbortfall efter trafikolyckor. Är du ung och äger till exempel en sportbil så blir höjningen riktigt svettigt. Störst höjningar får nämligen dom som statistisk råkar ut för mest skador. Din rättvisa är alltså att kostnader för olyckor orsakade av drullputtar med för många otyglade hästarkrafter solidariskt skall betalas av samhället??? Alltså även av dem som inte ens har råd att köpa en vanlig bil än mindre än leksak i form av en sportbil.
Idag svarar samhället genom socialförsäkringen för personskador och inkomstbortfall efter trafikolyckor. Är du ung och äger till exempel en sportbil så blir höjningen riktigt svettigt. Störst höjningar får nämligen dom som statistisk råkar ut för mest skador.
Citat från: humlan57 skrivet 21 september 2006, 20:18:10Citat från: Bobo skrivet 21 september 2006, 19:22:29Citat från: k skrivet 21 september 2006, 09:46:21Idag svarar samhället genom socialförsäkringen för personskador och inkomstbortfall efter trafikolyckor. Är du ung och äger till exempel en sportbil så blir höjningen riktigt svettigt. Störst höjningar får nämligen dom som statistisk råkar ut för mest skador. Din rättvisa är alltså att kostnader för olyckor orsakade av drullputtar med för många otyglade hästarkrafter solidariskt skall betalas av samhället??? Alltså även av dem som inte ens har råd att köpa en vanlig bil än mindre än leksak i form av en sportbil.Det är bara å önska dig lycka till, å hoppas Du förblir felfri, resten av ditt liv. Själv betalar jag gärna lite extra, för att alla ska ha råd med bil eller MC. Även till drullputtar, olyckskorpar, å alla andra, som olyckan eller dumdristigheten kan vara framme hos.mvh humlan. Det är bra att vi är överens om att alla, dvs nästan alla, ska betala litet extra för att kunna ha bil. Men de som inte har råd med bil ska inte behöva betala, dvs samhället ska inte lastas för våra dumheter utan det ska just bilförsäkringen ta hand om, det är ju därför den finns till trodde jag.
Vaför inte slopa den av alla finansierade vården av rökare som får lungcancer också när ni ändå håller på... *ironi*
Eller? Jag tror iaf på en seger för alliansen.. Å jag tror faktiskt att man kan lyckas riktigt bra med sin politik, bara man inte börjar sitt regerande, med att angripa A-kassa å andra försäkringsnivåer. Då lär det ta hus i helsike hos Fackförbunden. Men jag tror alliansen är så smarta, att dom sakerna får bero ett tag... Nä nu måste jag iväg å köpa större plånbok, jag är ju garanterad mer pengar, om alliansen håller det dom lovat . mvh humlan.
De som finns under punkt 1, 2 och 3 är det inte lätt att göra något åt.
En kul sak, slump elller inte, så ska skattemyndigheten nu storsatsa för att komma åt svartjobben
Försäkringarna höjs alltså betydligt mer än 1 180 kronor per år, som är Alliansens beräkning. Och förslaget slår ojämt.
CiteraDe som finns under punkt 1, 2 och 3 är det inte lätt att göra något åt.Militärorterna är isf exempel på att det inte behövs statliga åtgärder. AMS är en ineffektiv koloss tyvärr. Lägg ned och bygg upp något annat, statligt eller privat. Vet inte vad du får siffrorna ifrån, men:1.Rehabilitering för de som är motiverade.2.Samhall - men de kan inte vara med i upphandlingar och konkurrera om "riktiga" jobb3.Då behöver de inga bidrag och utgör inte ett problem - torde inte vara med i statistiken (ej arbetssökande)4.De är nog lite fler5.okSå varför skulle dessa bidrag vara ett så stort problem som skulle förhindra alla andra åtgärder??Och de är ett försök att minska svartjobben. Ditt motförslag är ökat angiveri?Humlan57:CiteraEn kul sak, slump elller inte, så ska skattemyndigheten nu storsatsa för att komma åt svartjobbenAtt skattemyndigheten klämmer åt individer med på dubbla bidrag - hur kan man ha invändningar mot det? Och inte genom angiveri, man bara samkör registren. Och yes, det är alldeles korrekt att angripa problemet från två håll. Slå mot fusk - uppmuntra till laglydighet.Och så k:CiteraFörsäkringarna höjs alltså betydligt mer än 1 180 kronor per år, som är Alliansens beräkning. Och förslaget slår ojämt.Alldeles utmärkt att de som är överrepresenterade i statistiken får betala mer. Kanske har de inte råd att busköra längre. Men bil kan de ha råd med. Fordonsförsäkringarna har länge varit differentierade. Vi har alltid minst tre bilar försäkrade.
Militärorterna är isf exempel på att det inte behövs statliga åtgärder.
.Rehabilitering för de som är motiverade.
Samhall - men de kan inte vara med i upphandlingar och konkurrera om "riktiga" jobb
Då behöver de inga bidrag och utgör inte ett problem - torde inte vara med i statistiken (ej arbetssökande)
de städerna brukar efter bara några år blomstra tack vare nya företag som tar tillfället i akt att bygga upp verksamheter som är lönsamma trots höga lönekostnader.
CiteraSamhall - men de kan inte vara med i upphandlingar och konkurrera om "riktiga" jobbSamhall och liknande utför just nu den typ av jobb som alliansen vill subventionera, de utför det subventionerat av lönebidrag och kommer att bli utkonkurerade av fullt friska människor som skulle kunna göra något för landet nyttigare än att städa och putsa fönster åt andra. (Inget ont om städyrket som sådant)
Jag har aldrig föreslagit ökat angiveri, jag har dock påstått att en högre allmän moral eller ökat angiveri är de enda lösningarna för att komma bort från svartjobben.
Om trafikförsäkringsförslaget genomförs komer vi mer eller mindre att få en generation som inte tar något körkort, vad innebär det på sikt för arbetsmarknaden och flexibiliteten.
Lyft blicken från storstadsperspektivet, det är trots allt en majoritet av svenska folket som bor utanför 08-området.
Och hur vill du införa högre moral?
BRYGGAN HAR MÅNGA STRÄNGAR PÅ SIN LYRAMattransporter, hunddagis, snöskottning, flyttjobb, caféer, restaurangrörelse...För kooperativet Bryggan är mångfalden ett viktigt inslag i verksamheten.– Kanske får vi också en scannergrupp så småningom, hoppas Thor Karlsson, delägare och verksamhetsinnovatör i Bryggan.Det har nu gått drygt 10 år sedan starten. "Invigningsbandet" klipptes 1992 och huvudman vid den tidpunkten var Norrbottens läns landsting.1995 tog Piteå kommun över verksamheten och 2001 i mars bildades Bryggans ekonomiska förening med 10 delägare. Thor Karlsson har varit med hela resan och minns förändringar och utveckling.– I maj 1992 var det fem personer som mest sysslade med gräsklippning. Men redan i slutet av året hade Bryggan 25 personer sysselsatta och 1997 steg antalet till 150.– Men en sådan nivå är alldeles för hög. Den innebär alltför höga kostnader och vårt mål var att komma ner till 100 personer. Idag är vi totalt 75 medarbetare och det är lämpligt, anser Thor Karlsson.Av de drygt 70 personerna har drygt 32 en vanlig anställningsform medan resterande delvis finansieras av kommunen och AF Rehab.– Vår verksamhet bygger på arbetsuppgifter som många klarar av att sköta, berättar Thor Karlsson. Och dit hör servicejobb av olika slag, t ex snöskottning, gräsklippning och vissa transporter.Till det sistnämnda hör mattransporter till kommunala äldreboenden och dagverksamheter. Bryggan driver även hunddagiset i Bergsviken med ett 20-tal burar. Vovvarna har tillsyn från 06.00 till 18.00 på vardagar.– I Piteå saknas ett hundpensionat och det finns säkert underlag för ett sådant. Men svårigheten är att vi måste klara den nattliga tillsynen, säger Thor Karlsson som ständigt är på jakt efter nya arbets-möjligheter eftersom ett och annat efterhand av skilda anledningar tar slut.