0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Humlan57, en fråga till dig:Hur skulle du känna det om det kom en ung tjej eller kille hem hos dig och städade medan du skrev "viktiga" inlägg i värmepumpsforum?, skulle det kännas bra?
Tjänstejobb kan väl iofs ge några människor sysselsättning, med det tillför inte landet eller staten mer intäkter.
Fördomar näms här. Men snälla, inte behövs någre fördomar för att se vilka som har dom lägst betalda jobben? Å inte kommer det bli nån skillnad på det nu heller, samma folk kommer att fortsätta ta dom sämsta jobben, p.g.a att deras utbildning inte ger dom nån annan möjlighet..
Kul för oss bilägare och kanske mc-ägare...9000:- mer i försäkring för en sporthoj tex...
Tror Du verkligen att skattetrycket kommer att minska nämnvärt? Motivera, eller förklara gärna vad Du menar. Skatterna ska in, skit samma vilken regering som sitter vid makten. Om inte, så blir det bara att betala kontant, ur egen ficka istället. Det är företagen som ska få lättnader för att kunna skap fler jobb, anställa fler alltså. Den arbetande befolkningen, lär inte se mycket till ökning i plånboken, i slutet av månaden.mvh humlan.
Jag är en enkel människa utan större nationalekonomiska kunskaper, men blev ändå förvånad av att lära mig från Rickard att tjänstesektorn inte skapar några intäkter för staten. Det blir ingen utlandssemester i höst, eftersom plattläggningen blev dyr, så något land utanför våra gränser kommer att gå miste om en intäkt. Men plattläggaren har fått mina redan beskattade pengar som han efter arbetsgivaravgiftsavdrag betalar inkomstskatt på innan han går och köper något momsbelagt som höjer värdet på hans hem och driver upp taxeringsvärdet som han betalar fastighetsskatt utifrån. Svarta tjänster ger staten mindre pengar, men trots allt mer än om jag konsumerar utomlands...
Undrar vad personalen på Sophiahemmet säger om den teorin när de opererar på utländska patienter?
Har en bekant som nyligen kom hem från ett konsultjobb i Brasilien. De är inte lika bra på att koka trä där som vi är. Han arbetade inte gratis och skatt betalar han minsann.
Sossarna vill ha höga skatter och värna om fackets bruttolöner - vår nya regering vill ha fler i arbete - men kommer naturligtvis inte att finansiellt klara att på egen hand sänka skatterna så mycket att konkurrensläget skapar många nya jobb i Sverige - utan att facket går med på bruttolönesänkningar. Det gör dom inte i år, men förhoppningsvis innan Sverige har förlorat all tillverkande storskalig industri. Tillslut fattar nog även ledande krafter i fackföreningsrörelsen att dom måste det - annars har dom snart inga medlemmar kvar alls....
När det gäller frågan om huruvida vi skall försöka konkurera med rena låglöneländer med vår industri så är jag kluven, jag tror inte att det är en framkomlig väg, bättre då att satsa på den typen av industri där vi kan konkurera. Turism, naturtillgångar, ny teknik och innovationer. Sverige är så pass litet att vi kan försörja vår befolkning genom att vara bra på nischer i världens efterfrågan, vi behöver inte kunna tillverka våtservetter billigast i världen, inte heller behöver vi vara billigast på sånt som alla i hela världen kan tillverka eller efterfråga.Nej. men det vore ju bra om vi var såpass billiga att vi kunde skapa och behålla industrijobb för dom som vill jobba med sånt i de delar av Sverige där majoriteten bor.Den typen av resonemang som talar för att vi skall sänka våra löner till estländares och polackers nivå tror jag inte ett skvatt på, faktum är ju att DE eftersträvar de löner vi har - och de kommer förmodligen att komma dit så småningom också.Alla eftersträvar maxlön för min arbete - Det är därför vi har så få i arbete. Kostnaderna har blivit så höga att alltför få vill köpa till de priser som facket håller uppe med strejker och blockader av arbetsplatser.Kan estländare och polacker leva på den nettolön som deras bruttolön mnus deras skatt ger så funkar det för andra också - de betalar ju lika mycket som vi gör för importvaror (före skatter), men deras skatter är lägre (moms, energiskatt, miljöavgifter etc.) och eftersom bruttolönerna är så mycket lägre, så räcker deras nettolöner längre att köpa lokalt producerade varor och tjänster.Tankegrodan de flesta gör att de tänker - vi måste ha så höga löner - eftersom vi har så höga skatter och allt är så dyrt. Självklart kan vi inte leva på polska bruttolöner med svenska skatter - men det går med polska skatter och priser. Därför måste bägge trenderna brytas, både bruttolöner och skatter. Men det går ju bra om många arbetar och betalar skatt.
Så du menar på fullt allvar att vi politiskt skall eftersträva Polackernas löner, skatter och levnadsstandard. I rest my case.PS. Polen har en arbetslöshet på ca 15%, Sverige 8-9%.
Hur skulle du känna det om det kom en ung tjej eller kille hem hos dig och städade
Vad är bättre:En turistsatsning i fjällvärden som lockar till sig 30 000 tyskar varje år och sysselsätter 1000 svenskar eller 1000 svenskar som städar 30 000 svenskars hem.Låt mig omformulera frågan, vilken satsning ger mer pengar till statskassan?