0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
(Bertil: upplyst despotism är det ideala statsskicket (tänk Karl XI). Problemet är att nästa despot kanske inte är så upplyst)
2. På vilket sätt kommer det att underlätta för fler nya jobb?
Undrar om inte hel del av jobben redan finns. När man ser villor som byggs om/till här i grannskapet är sällan svenska byggjobbare man ser. Kan bara påminna mig ett fall på senare år. Det är polska eller lettiska bilar som är parkerade vid byggena. Byggmaterialet kommer också därifrån. Hade en stort släp från Lettland parkerat alldeles utanför min infart ett tag. Pratar man med folk som har renoverat så är det polacker som bilar upp källargolv, lägger om tak osv. Skulle ringa till byggmarknaden i går och i den nyutkomna lokaldelen av telefonkatalogen ser jag en annons för "Balthantverkarna" som verkade kunna fixa det mesta i byggväg.
Inget mer friår för mig Med lägre ersättningar i försäkringssystemen vet jag inte om jag vågar säga upp mig på mitt jobb heller för att försöka leva på forumen, webbutiken och den kunskap jag besitter i frågor rörande energiomställningen.Undrar om de övervägt den typen av reaktioner "Jobbpolitiken" kommer nog, precis som jag tidigare sagt, att göra folk än mer tveksamma att "släppa" ett tryggt arbete för att satsa på att byta arbete eller starta eget företag.
Citera(Bertil: upplyst despotism är det ideala statsskicket (tänk Karl XI). Problemet är att nästa despot kanske inte är så upplyst)Är det inte just det vi har haft, GP HAR varit duktig, det säger även hans konkurrenter, men en despot har nog trots allt varit, i alla fall till en viss del - och det verkade svenska folket ha lessnat på...För övrigt har jag några saker som man så här i efterhand kan reflektera över.1. Hur kommer lägre a-kassa och sjukförsäkringar att minska svartjobben?2. På vilket sätt kommer det att underlätta för fler nya jobb?3. Vad tror ni det kommer att innebära för efterfrågan på den svenska marknaden att trygghetssystemens ekonomsika ersättningsnivåer sänks, hur skall man som svensk kunna förbereda/gardera sig för arbetslöshet på annat sätt än att låna mindre och spara mer - så länge man har chansen?Jag tror att det är många som de närmaste månaderna kommer att se över sin ekonomiska situation och ändra sitt beteende från konsumtion till sparande, jobba mer, inte mindre, och för de arbetslösa kommer svartjobben i allt högre utsträckning att stå för den guldkant i tillvaron som även de som saknar ett "riktigt" arbete vill ha.Hur det kommer att påverka ekonomin i stort är svårt att säga.
Citera(Bertil: upplyst despotism är det ideala statsskicket (tänk Karl XI). Problemet är att nästa despot kanske inte är så upplyst)Är det inte just det vi har haft, GP HAR varit duktig, det säger även hans konkurrenter, men en despot har nog trots allt varit, i alla fall till en viss del - och det verkade svenska folket ha lessnat på...För övrigt har jag några saker som man så här i efterhand kan reflektera över.1. Hur kommer lägre a-kassa och sjukförsäkringar att minska svartjobben?Det är det nog ingen som tror - däremot tycker åtminstone jag det är viktigt att dom som får bidrag istället för jobb (som bidraget i A-kassan) hålls borta från svartjobb. Det är en mentalhygienisk fråga. Det finns så mycket dessa människor skulle kunna bidra med till samhället medan dom söker jobb - dels hamnar dom inte i inaktivitetens hopplösa hål, dels känner dom sig nyttigare. Tänkbara jobb är sådant som inte konkurrerar med sådant man redan gör och betalar för, som det hemtjänsten inte hinner med, att fika, promenera, åka till bibblan, åka och handla, åka till frissan med vår ensamma gamlingar. Ensamhet är nog ofta en större börda än brist på pålägg... A-kassan bör enligt min mening vara finansierad åtminstone till hälften med försäkringspremier och med ett tydligt tak på bidragsdelen (den som finansieras av allmänna skatter). Gärna 80% eller kanske till och med 90% men då absolut med garanti för att man inte är ledig för att jobba svart samtidigt. (Känner måånga i byggsvängen, där det är standard - ingen av dessa som har haft kassa kan säga att de inte jobbat svart samtidigt åtminstone till och från - absolut ingen)2. På vilket sätt kommer det att underlätta för fler nya jobb?Det påverkar naturligtvis bara finansieringen av t.ex. ungdomsjobb utan arbetsgivaravgifter. Så det är indirekt - inte direkt.Jag är benägen att hålla med om att alla ska ha möjligheten att leva även på sjukförsäkring och A-kassebidrag. Kanske kan man inte ha kvar sommarstället och två bilar, men leva ska man kunna göra. Så sänkningar av ersättningsnivåerna funkar nog inte. Däremot kanske inte höjningar av taken. Både den som har hög och den som har låg lön kan ju klara sig på samma peng.3. Vad tror ni det kommer att innebära för efterfrågan på den svenska marknaden att trygghetssystemens ekonomsika ersättningsnivåer sänks, hur skall man som svensk kunna förbereda/gardera sig för arbetslöshet på annat sätt än att låna mindre och spara mer - så länge man har chansen?Den springande frågan är om man har jobb. Alliansen står för jobb i första hand, bidrag om det absolut inte går att jobba. Sossarna står för mer kravlösa bidrag - och att jobb ska "skapas" bara för dom som har lust att jobbavitt. Vilket förr var nästan alla, idag betydligt färre och imorgon?Jag tror att det är många som de närmaste månaderna kommer att se över sin ekonomiska situation och ändra sitt beteende från konsumtion till sparande, jobba mer, inte mindre, och för de arbetslösa kommer svartjobben i allt högre utsträckning att stå för den guldkant i tillvaron som även de som saknar ett "riktigt" arbete vill ha.Guldkanten du talar om är bidrag + svartjobb. Om du ställer den hårt arbetande småbarnsföräldern som väljer att vara solidarisk med samhället och jobba vitt - mot den som gör bidragen till karriär och skapar guldkant med svartjobb. Så vet jag vem jag vill vara solidarisk med. Den som själv visar solidaritet genom att bidra - inte den som skriker solidaritet men bara tär på samhället.Basen för guldkant ska inte finansieras med bidrag!Se till att dessa människor jobbar med nåt samhällsnyttigt som jag talade om ovan, så att de inte är på banan för svartjobb 40 timmar i veckan (som alla andra med jobb) en del av denna tid kan de använda på arbetsförmedlingen om de vill. Om dom sedan dessutom jobbar svart på fritiden, är snarare en skatteverksfråga (och lika för den som har ett vitt reguljärt jobb) än en arbetsmarknads och bidragsfråga.Hur det kommer att påverka ekonomin i stort är svårt att säga.
Tja, nu har svenska folket sagt sitt, å dom ville inte att en del av mina pengar skulle gå till dom sämst ställda.
han kanske drabbas av maktruset, å felbedömmer Fackens ställning i Sverige.
Att en regering skulle ställa till med nån större oreda i Sverige nu, det verkar nästan helt omöjligt. Sverige har ett sånt flyt i ekonomin, att det inte går att misslyckas.
A-kassan är huvudsakligen ett bidrag, bara ca 10-20% av vad som betalas ut kommer från avgifter, resten finansieras från allmänna skattemedel precis som bostadsbidrag och andra bidrag. Dessutom betalar staten hela administrationskostnaden genom lönebidrag till de som organiserar kassorna.Att sänka A-kassan håller jag med dig om är en dålig idé, bättre är att minska bidragsdelen. Och att se till att de som får bidraget, hålls utanför svartjobben på något sätt.
Vi får väl se hur det blir, jag är lite orolig med tanke på vad som hänt under tidigare borgerliga regeringar.