Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dimensionera bergvärme enligt offert?  (läst 7526 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Edin & Anna-Karin

  • Gäst
Edin & Anna-Karin
Dimensionera bergvärme enligt offert?
« skrivet: 21 oktober 2004, 14:25:35 »
Hej!

Jag och min sambo håller på och ska installera bergvärme.
Vi har fått in ett par olika offerter, fyra st.

De har dimensiónerat lite olika så vi vill ha lite råd från er som har lite erfarenhet.

Vi har fått tre offerter från IVT. De har föreslagit ungefär samma lösningar:
IVT greenline HT+11
Två föreslog :2 Borrhål på 115 m styck,
Och en föreslog 1 hål på 210meter.

En offert från Nibe som föreslog:
Nibe1215 8,5kw
Och ett hål på 180m


Nu till vad som skall vara uppvärmt:

Vi bor i Dalarna i Borlänge.
Som det är nu så eldar vi med olja. Vi har nyligen köpt huset (inte ens flyttat in ännu) och enligt förra ägaren så går det åt FEM kubikmeter olja per år.

Huset är en en och en halvplansvilla på 110 kvadrat boyta plus källare. Markytan är 70 kvadrat.
Vi ska dränera om källaren och har då tänkt oss att använda isodrän eller pordrän för att samtidigt isolera litegranna.
Sen värmer vi också upp en "lokal" på 110 kvadrat dit det går kulvert. Lokalen är uthyrd och behöver inte vara fullvarm hela tiden. Utan bara ca 2 dagar per vecka.

Vi som bor i huset är 2 stycken än så länge, kan ju hända att det blir fler :)


Vi hade tänkt oss att spara lite pengar genom att göra installationen själva och skulle uppskatta era råd om dimensioneringen.


Tack :D


En liten extrafråga. Vi ska ju dränera om men det blir inte förens till våren. Anser ni att man ska vänta med att installera VP tills man är klar med dräneringen?

Utloggad Edin A-K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Re:Dimensionera bergvärme enligt offert?
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2004, 14:42:32 »

En liten korrigering o komplettering:

De aktiva borrhålsdjupen är:

IVT greenline
2*105 meter
2*100 meter
1*210 meter

Nibe
1*180 meter

MVH Edin & A-K
210 meters borra (204 aktiva)+Nibe 1115-10 Kw+Nibe VPA300/200+isolerad acc på 500L

admin

  • Gäst
admin
Re:Dimensionera bergvärme enligt offert?
« Svar #2 skrivet: 21 oktober 2004, 22:02:03 »
Med tanke på den oljeförbrukning som varit tyder det på att du behöver mellan 8.5 och 10 kW, skall du köra med låg temp i extralokalen under en stor del av tiden kan en för stor pump innebära att du får en oönskat knackig funktion på värmepumpen, många start och stopp, t.o.m. risk för att du får pumpstopp p.g.a. för höga temperaturer när er uthyrda lokal inte kräver värmetillskott.

Detta går i och för sig att ordna genom att inte sänka temperaturen så mycket i den uthyrda lokalen, men det kostar ju det med - kanske bättre då att låta tillskottet gå litegrann när lokalen skall värmas upp.

8.5:an med 180 meter (aktivt) borrhål låter som en vettig kompromiss i mina "öron".

Överväger du den uteffekten har ju även IVT och andra värmepumpar i den storleksordningen - så du behöver inte välja just en Nibe, även om de ligger bra till i pris.

Att dimensionera en värmepump för skiftande effektbehov är inte så lätt då det är värmesystemets värmeavgivande förmåga som helt och hållet styr hur väl anläggningen kommer att fungera.

Ex. Om du "stänger av" värmen till extralokalen så kommer värmepumpen bara att värma ert hus (som inte är så stort).
Radiatorerna i huset måste då kunna "göra av" med all den effekt som värmepumpen ger vid 55 graders framledningstemp.

Om ni köper en 11 kW värmepump och era radiatorer bara avger 8 kW värme vid 55 graders framledningstemp kommer den att lösa ut p.g.a. hög returtemp. Den löser då på driftpressostaten och kommer att återstarta efter en viss tid.

Den kan alltså fortfarande värma huset, men det kommer att betyda många drifttimmar med höga framledningstemperaturer, låg verkningsgrad och många starter.

I ert fall kanske det t.o.m. är bättre med två lite mindre pumpar anslutna till var sitt borrhål?

Att installera värmepumpen före ni dränerar om kan naturligtvis innebära att ni skadar slangarna vid omdräneringen.

De går att reparera, men det innebär ju ändå ett visst besvär...

Detta är dock ett beslut som bara ni kan fatta, om ni handgräver/återfyller vid slangarnas väggenomföring borde det kunna göras i efterhand..

Detta är mina personliga uppfattningar, och ni kan bara se dem som en av flera synpunkter på er framtida installation.

/Rickard

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Dimensionera bergvärme enligt offert?
« Svar #3 skrivet: 21 oktober 2004, 23:13:14 »
vet ni om kulverten är gammal?? äldre kan va riktiga energislukare...

Om den är fräsch kan nog den större pumpen va en bra lösning, om ni får ner förbrukningen med tex 70% då kanske ni kan välja att värma lokalen nästan fullt ut.
Kan va vits att inte brassa på max när det är svinkallt. då måste ju elpatronrn gå det kostar mycket. men värmepumpsdrift ÄR billigt. Om man har en väldimensionerad anläggning så man slipper en massa dyrt eltillsott.

Nu har ju även NIBE olika storlekar ev ska ni även kolla med NIBE. Dom är prisvärd och har bra styrdator.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Edin A-K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Re:Dimensionera bergvärme enligt offert?
« Svar #4 skrivet: 22 oktober 2004, 00:23:36 »
Tack för era åsikter o råd! :)

Vi planerar eventuellt att skaffa bubbelbad i framtiden.
Tror ni att en varmvattenberedare på 500 liter som VP kan arbeta mot skulle lösa något problem eller är det så att en "liten" VP på 8.5kw inte riktigt skulle räcka till? ???

Vad skulle då  hjälpa oss att undvika att köra med t.ex elpatron de kalla dagarna?

Vi har även en öppen spis i vardagsrummet som vi planerar att skaffa en insats i.

Tack
MVH Edin & A-K
210 meters borra (204 aktiva)+Nibe 1115-10 Kw+Nibe VPA300/200+isolerad acc på 500L

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Dimensionera bergvärme enligt offert?
« Svar #5 skrivet: 23 oktober 2004, 20:48:44 »
Citera
enligt förra ägaren så går det åt FEM kubikmeter olja per år.

Innan ni investerar dubbelkolla med oljeleverantören, hur mycket årsförbrukningen av olja varit, kolla även tidigare elförbrukning. En säljare tror kan underskatta energibehovet ibland? Dom minns kanske dom varma vintrarna mera än dom kalla.
Viktigt med en VP anläggning att den inte blir för vek!!!!
Alla andra typer av värmeanläggning har stora reserver med vp är det tvärtom där dimensipnerar man inte för hela energibehovet. Då är det förödande om man "gissat" fel på energiförbrukningen.

Mindre än 10-12 kw ska ni inte ha, tycker jag. ingen blir glad av en massa dyr tillskottsel!!

Har man bubbelbad kan det va bra med en stor VVB. Annars räcker dom inbyggda riktigt bra, men med bubbelbad kan det va värre!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:Dimensionera bergvärme enligt offert?
« Svar #6 skrivet: 23 oktober 2004, 22:42:08 »
Citera
Mindre än 10-12 kw ska ni inte ha, tycker jag. ingen blir glad av en massa dyr tillskottsel!!

Bertil (min "vapendragare") vad skall de göra med överskottsenergin när "extralokalen" inte har något större energibehov?

Jag vidhåller mitt förslag om två separata små värmepumpar till de två fastigheterna - detta gör att de/ni kan skrota (en förmodligen ineffektiv) kulvert samt optimera driften på de två separata anläggningarna efter behov.

Något högre investeringskostnad, men desto större besparing...  :-\

Problemfri drift framför allt...

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Dimensionera bergvärme enligt offert?
« Svar #7 skrivet: 23 oktober 2004, 23:30:11 »
5 m3 när lokalen "bara" värms upp tillfälligt tycker jag låter som en hög förbrukning!?

40.000 kwh/år då lokalen värms upp ett par dar i veckan...
Då räcker inte en "normalstor vp" eller har jag missat nåt  :(

Jag skulle köpt en ändå större vp  ;)

Jorå jag frågade om kulvertens ålder det är mycket vesäntligt.   två pumpar skulle nog sitta fint...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Dimensionera bergvärme enligt offert?
« Svar #8 skrivet: 23 oktober 2004, 23:39:57 »
byter man till en ny anläggning så ska man väll dimensionera den så att man kan ha lokalen uppvärmd 7 dagar/veckan (ifall man får en annan hyregäst)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

admin

  • Gäst
admin
Re:Dimensionera bergvärme enligt offert?
« Svar #9 skrivet: 24 oktober 2004, 09:44:10 »
Citera
byter man till en ny anläggning så ska man väll dimensionera den så att man kan ha lokalen uppvärmd 7 dagar/veckan (ifall man får en annan hyregäst)

Precis, men att göra det innebär förmodligen stora problem med driften om "lokalen" inte skall hållas varm hela tiden.

Det blir ju dessutom lätt att hyra ut den med en s.k. kallhyra - värmeförbrukningen blir då lätt att debitera för.

Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:Dimensionera bergvärme enligt offert?
« Svar #10 skrivet: 24 oktober 2004, 10:31:37 »
Jag tycker också att man ska dimensionera efter fullt effektbehov.

Sen blir ju behållningen mindre att sänka temperaturen i lokalen när den inte används om man har värmepump.

Så här skulle jag ha gjort (om kulverten är ok)

Sätt shunt och reglermotor på kulvertledningen samt egen cirkpump, den kan du styra från Ivt pumpen reglering.
Då kan lokalen ha en egen reglerkurva som du ställer tämligen lågt 16-17grader i lokalen kanske.
I lokalen kompletterar du radiatorerna med en fläktkonvektor som snabbt kan få upp temperaturen när lokalen används och som man stänga av när lokalen inte används.
Konvektorn har en egen rumsgivare och kan nästan gå på vilka framledningtemperaturer som helst så man behöver inte röra reglerkurvan på pumpen när man ska höja och sänka i lokalen.

För att kunna klara att radiatorvolymen varierar (ifall shunten stänger helt) så kan man sätta en arbetstank kopplad som bypass.

Här finns kopplingschemat
http://www.ivt.se/dokumentarkiv/pdf/Manual_Arbetstank100_sv_2.0.pdf


Utloggad Edin A-K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Re:Dimensionera bergvärme enligt offert?
« Svar #11 skrivet: 24 oktober 2004, 14:59:03 »
Tack för alla funderingar!!!

(Är väl bäst att nämna att det är tjejen i förhållandet som skriver detta (ifall det är nåt som verkar konstigt eller förvirrat  ;D))

Jag skulle tro att kulverten är väldigt gammal.
Huset är byggt 1959 så jag skulle tro att kulverten är därifrån någon gång  :-\
Men nog är det så att mycket värme går till spillo den vägen, kulverten är mellan 10 och 15 meter lång oxå.

(Jo jag vet vi vet inte mycket om huset, men det är så att vi köpt det av sonen som ärvt det av sina föräldrar, och han har inte bott där själv sen han var liten. Han har hyrt ut huset sen 1997 då han ärvde det, så det är jättesvårt att få fram några uppgifter.)   :'(

Om man nu skulle köra på två st. värmepumpar vad skulle man titta på för storlekar då?
Och har ni någon ide om vad det skulle skilja sig kostnadsmässigt.
Om det skulle bli en mycket smidigare lösning och kostnaderna skulle skilja en 10-20k så skulle det ju vara något, men skiljer det närmare 30k så tror jag inte det blir något för oss.

Slitage o såna kostnader:
Hur blir det sedan med kostnader när VP behöver bytas ut? Slits en liten VP mindre än en stor? Altså så att det inte blir någon större skillnad i längden när man behöver byta antingen en stor VP eller två små VP ???
Jag har hört att det sliter på en VP att slås mycket på och av så om man ska gå på en stor VP kanske det ändå är bäst ekonomiskt att satsa på att ha lokalen fullt uppvärmd hela tiden men kanske använda lite tillskott de kallaste dagarna? Vi kommer ju att ha möjlighet att elda lite i huset oxå då!

Hoppas på fler bra tips o ideer!

MVH/ Anna-Karin





210 meters borra (204 aktiva)+Nibe 1115-10 Kw+Nibe VPA300/200+isolerad acc på 500L

Utloggad vvp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
Re:Dimensionera bergvärme enligt offert?
« Svar #12 skrivet: 24 oktober 2004, 18:39:27 »
hej jag håller med bertil köp den större pumpen det blir billigaste allternativet det som händer när ni inte värmer  dom extra 110m2 är att pumpen startar o stoppar lite mera. risk för stopp pga för hög temp ser jag inte om du får stopp då är någon parameter fel inställd eller så sitter det en förliten cirkpump eller igensatt filter mvh vvp
nibe f 1310-25kw med 2 st kompressorer    y-jord 4*225m+b-hål 180m/a

Utloggad Håkan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Dimensionera bergvärme enligt offert?
« Svar #13 skrivet: 24 oktober 2004, 20:18:11 »
Det finns ju VP med 2 kompressorer - Varmitek. Kan det vara lösningen?

/Håkan
Mitsubishi GE35VAH i fritidshuset.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Dimensionera bergvärme enligt offert?
« Svar #14 skrivet: 24 oktober 2004, 22:54:01 »
Citera
Huset är byggt 1959 så jag skulle tro att kulverten är därifrån någon gång  

Om den här är dåligt dränerad då blir det hemska värmeförluster. iofs borde den va upprostad om den lagat "blött".   Men isoleringen på den tiden var inte mycket att hurra för.

Antagligen ligger den i ett betongrör? som man ofta klöv, sen nån rörisolering för inomhusbruk.
Nyare kulvetrtar är BRA isolerade, står oxå emot väta bra. Men dom skall dräneras (själva diket) det är viktigt.

Om det nu inte är en grusås, alt kruttorrt.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!