0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tackar för svaret,Nja, jag tror nog inte de jämför äpplen och morötter. Möjligtvis Ingrid Marie och Åkerö. Det verkar vara samma sak som tillverkarna redovisar dvs ljunivå, till på köpet med en viktning som kallas A för att vara mer anpassat för hur det mänskliga örat uppfattar ljud.Däremot skall man nog ändå ta värdena med en nypa salt eftersom de naturligtvis beror på hur det ser ut runt omkring värmepumpen t ex om den står vid en vägg eller kanske till och med i ett hörn. Jag tycker ändå att det enligt tillverkarnas uppgifter verkar vara stora skillnader. En ändring på 10 dB uppfattar örat som en dubblering av ljudet. I så fall skulle CTCn låta dubbelt så högt som Thermian på 10 m håll. 10 m är också ganska precis vad vi har till grannens sovrumsfönster... IVT:n verkar också vara tyst, å andra sidan har den bara en fläkthastighet så på vår/höst låter den väl lika mycket (fast mer sällan) eller?Inverterpumpar vet jag inget alls om. Trodde det bara var luft/luft-pumpar. Finns det inverterpumpar som funkar som luft / vatten?Finns det nån mer med ljuderfarenheter där ute?